Utilizatori
afectați
Acțiunea de
control derulată de ANCOM în urma unei sesizări primite în cursul acestui an a
arătat că Vodafone nu a aplicat și nu a pus la dispoziție cel puțin un plafon
financiar sau de volum maxim pentru serviciile de comunicații de date în
roaming în cazul următoarelor categorii de abonați:
beneficiari ai
ofertei „Roaming pe zi” (în țările în care se aplică oferta „Roaming pe zi”), opțiune
introdusă de Vodafone în oferta sa comercială începând cu data de 1 iulie 2012;
al căror plan
tarifar include beneficii de roaming, astfel de beneficii fiind introduse de
Vodafone în oferta sa comercială începând cu data de 3 februarie 2014 și fiind
disponibile în prezent în anumite variante ale planurilor tarifare de tip
RED/SUPER RED etc.
Neaplicarea plafonului de date în roaming încalcă dispozițiile din
Regulamentul UE nr. 531/2012 și constituie contravenţie conform Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 111/2011. În consecință, ANCOM a sancționat operatorul
Vodafone cu amendă în valoare de 100.000 lei și a dispus o serie de măsuri de remediere
a situației.
Despăgubiri
pentru utilizatori
Operatorul trebuie să restituie celor două categorii de abonați mai sus menționați,
la cerere, în condițiile legii, orice sumă achitată de aceștia peste nivelul de
50 de Euro/lună (fără TVA) pentru consumul de date în roaming efectuat începând
cu data de 1 iulie 2012 și până în prezent. Au dreptul la restituirea sumelor
plătite în plus inclusiv cei care la data cererii nu mai dețin calitatea de
abonați ai Vodafone.
Procedura pe care utilizatorii o pot urma pentru a obține restituirea acestor
sume trebuie afișată de operator pe paginea proprie de internet, la secțiunea
Roaming, iar cele două categorii de abonați afectați trebuie informați
individual despre posibilitatea de a primi aceste sume în condițiile legii.
Totodată, până cel mai târziu la data de 1 decembrie 2016, Vodafone are
obligația să pună la dispoziția acestor categorii de abonați un serviciu de
informare cu privire la consumul cumulat exprimat în volum sau în moneda în
care le este emisă factura, care să garanteze astfel aplicarea plafonului de
date. Tot până la această dată, operatorul are obligația de a nu le percepe celor
două categorii de abonați nicio sumă ce depășește cuantumul de 50 de Euro/lună
( fără TVA) pentru serviciile de comunicații de date în roaming.
Plafonarea
consumului de date în roaming
Potrivit Regulamentului
(UE) nr. 531/2012, utilizatorii care călătoresc în străinătate au dreptul să
beneficieze de un „plafon” financiar implicit la utilizarea serviciului de date
în roaming (inclusiv internet mobil), dincolo de care accesul la acest serviciu este
blocat automat, cu excepţia
cazurilor in care clientul îşi exprimă explicit consimţământul pentru
continuarea utilizării serviciilor şi depăşirea plafonului. Pentru a evita șocul facturilor mari rezultate din
utilizarea serviciilor de date în străinătate, în cazul în care utilizatorii nu
optează explicit pentru un alt
plafon din oferta comercială a operatorilor sau nu renunță în mod expres la
plafonul implicit, operatorii au obligația să aplice automat plafonul financiar
implicit, a cărui valoare este de 50 euro/lună (fără TVA), sau un plafon
exprimat în volum de date care corespunde unei sume de maximum 50 de euro/lună
(fără TVA).
În plus, operatorii au obligația să avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text,
email-uri sau ferestre pop-up, atunci când valoarea consumului înregistrat
atinge 80% din plafonul financiar sau de volum maxim, precum și atunci când
valoarea stabilită prin plafon este consumată. Mesajul care semnalează
consumarea cantității de trafic incluse în plafon trebuie să conțină și
informații cu privire la procedura ce trebuie urmată pentru a beneficia în
continuare de servicii de date în roaming, precum și costurile suplimentare per
unitate de consum. Dacă utilizatorul nu urmează această procedură, serviciul de
roaming de date trebuie sistat de operator.
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in
Comunicatii (ANCOM) este institutia
care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii din Romania, prin promovarea concurentei pe piata de comunicatii,
administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor eficiente in
infrastructura si a inovatiei. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM
vizitati www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro si www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesati www.netograf.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu