Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



marți, 11 octombrie 2016

Teatrul Național din Timișoara marchează pe harta festivalurilor de teatru din România trei destinații

 După un început de stagiune care, prin ediţia 2016 a FEST-FDR, a adus la Timișoara numeroase spectacole din țară și din străinătate, e rândul Naționalului timișorean să ducă pe alte scene câteva din cele mai aplaudate spectacole ale sale.

Toamna aceasta, Teatrul Național din Timișoara marchează pe harta festivalurilor de teatru din România trei destinații.
Prima oprire - Iași, la Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr, eveniment organizat de Teatrul „Luceafărul”. În această
seară de 10 octombrie, publicul ieșean va intra în universul pe care regizoarea Ada Lupu Hausvater l-a  imaginat pentru celebrul Hamlet de W. Shakespeare. Un spectacol-manifest, Hamlet îi aduce pe scena mare a Teatrului „Luceafărul” pe actorii Matei Chioariu, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Doru Iosif, Victor Manovici,  Cristina König, Flavius Retea, Cătălin Ursu, Bogdan Spiridon, Adrian Jivan, Florin Ruicu, Costel Tovarniţki, Raul Bastean, Benone Viziteu, Romeo Ioan, Claudiu Dogaru, Ionuţ Iova şi Marius Lupoian, dar și pe  Marius Andrei Alexe, mai cunoscut publicului ca Bean MC, fondatorul proiectului Subcarpați, precum și pe Alexandru Ștefănescu, pe care iubitorii de hip-hop îl cunosc ca Fănescu.

Dat fiind că Festivalul Național de Teatru a selecționat trei dintre spectacolele Naționalului timișorean,  spre finalul lunii, publicul bucureștean va avea șansa de a se bucura de trei spectacole de mare anvergură.

Seria timișoreană debutează în FNT duminică, 23 octombrie, cu Meteorul de Friedrich Dürrenmatt, în regia lui Mihai Măniuțiu.  Această comedie tragică îi aduce pe scenă pe actorii Marian Râlea, Cristina König, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Florin Ruicu, Alecu Reus, Cătălin Ursu, Mirela Puia, Călin Stanciu Jr., Benone Viziteu, Robert Copoț, Constantin Tovatnițchi, Raul Lăzărescu și Ștefan Roman, cărora li se alătură muzicienii Dana Borteanu, Sorina Savii și Bogdan Cotârță, coordonați de compozitoarea Ada Milea.

Marți, 25 octmbrie și miercuri, 26 octombrie, Teatrul Național din Timișoara prezintă în FNT spectacolul de teatru-dans Prin vis. Actorilor Alina Ilea, Laura Avarvari, Luminița Tulgara, Mara Opriș, Andrea Tokai, Daniela Bostan, Cătălin Ursu, Călin Stanciu jr., Raul Lăzărescu, Ionuț Iova și Răzvan Ciocoi, li se va alătura pe scenă însuși creatorul spectacolului, celebrul coregraf Pál Frenak.

În sfârșit, ultimele două zile - joi, 27 și vineri, 28 octombrie - aparțin debutului ca regizor de teatru al celebrului regizor de film Radu Jude. Spectacolul Scene dintr-o căsnicie de Ingmar Bergman, în interpretarea lui Ion Rizea, a Claudiei Ieremia și a Alinei Ilea, încheie săptămâna bucureșteană a Teatrului Național din Timișoara, dar nu și călătoria spectacolelor sale, care continuă în luna noiembrie, la Arad, unde spectacolul Hamlet a fost selecționat și programat în data de 17 noiembrie, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Clasic.

Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu