Rețeaua
Centrelor Europene ale Consumatorilor primește un număr mare de
reclamații transfrontaliere în fiecare an de la consumatori ale căror
drepturi nu sunt respectate, în special atunci când fac cumpărături
on-line.
Un
nou raport al Rețelei ECC realizează o radiografie a
drepturilor și alternativelor consumatorilor în statele membre ale UE / SEE în ceea ce privește dreptul de a primi sumele plătite comercianților înapoi de la banca emitentă a cardului bancar printr-o procedură de refuz la plată.
drepturilor și alternativelor consumatorilor în statele membre ale UE / SEE în ceea ce privește dreptul de a primi sumele plătite comercianților înapoi de la banca emitentă a cardului bancar printr-o procedură de refuz la plată.
Constatările
din raport au indicat că cele mai multe țări au o procedură similară
pentru consumatori care le permite realizarea unui refuz la plată și, de
asemenea, că există și organisme de soluționare alternativă a
disputelor care ar putea soluționa problemele apărute. Există, de
asemenea, posibilitatea de a lua legătura cu FIN-NET (Rețeaua
organismelor de soluționare alternativă a disputelor în domeniul
serviciilor financiare) pentru informații legate de transmiterea unei
reclamații atunci când litigiul este transfrontalier.
În
toate statele membre, consumatorii au dreptul la restituire în caz de
plăți neautorizate, dar aceștia sunt obligați să ia toate măsurile
rezonabile pentru a-și păstra datele personale privind cardul bancar în
condiții de siguranță. Atunci când cumpără produse cu un card de credit,
în cele mai multe țări / situaţii, consumatorii vor avea dreptul de a
primi banii înapoi în cazul în care comerciantul nu le respectă
drepturile.
Printre
motivele de a apela la bancă pentru o rambursare se pot număra cazurile
în care comerciantul nu respectă drepturile consumatorilor de retragere
sau de anulare a contractului, cazurile în care comerciantul a dat
faliment sau cele în care au avut loc tranzacții neautorizate. Refuzul
la plată ar putea fi singura soluție rămasă pentru a primi banii înapoi,
fără a apela la instanță.
Consumatorii
pot solicita refuz la plată bazat pe legislația UE / SEE, legislația
națională și normele de funcționare a băncilor. În cazul plăților
neautorizate, drepturile sunt mai limitate în cazul în care a fost
utilizat codul PIN, deși proba neglijenței grave sau comportamentului
fraudulos cade în sarcina emitentului cardului de credit.
Sfaturi pentru consumatori
• Trimiteți, în primul rând, o plângere scrisă comerciantului pentru a încerca să rezolvați problema.
• În
cazul în care comerciantul nu răspunde / este în stare de faliment /
respinge cererea, trimiteți o plângere scrisă emitentului cardului de
credit / băncii.
• În
cazul în care emitentul cardului de credit / banca respinge cererea,
trimiteți cazul organismului de soluționare alternative a disputelor /
mediatorilor, dacă aceștia există.
• În toate aceste cazuri trebuie să acționați rapid deoarece este posibil să se aplice un termen limită.
Pentru mai multe informații vă rugăm să consultați Raportul privind Refuzul la plată pe site-ul ECC Romania - http://goo.gl/XY4STE.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu