Indiferent de situație sau de domeniu, consumatorii au drepturi, fapt pe care îl sărbătorim mâine, 15 martie 2014, cu prilejul Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor,
zi care marchează aducerea la cunoștința publică a importanței cunoașterii și protejării drepturilor cetățenilor în calitatea lor de consumatori. Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost celebrată pentru prima dată pe 15 martie 1983 și, de atunci, a devenit o importantă ocazie pentru a sublinia rolul deosebit de important pe care îl joacă toți consumatorii în societate și de a atrage atenția asupra problemelor pe care aceștia le întâmpină, în scopul găsirii unor soluții comune, la nivel mondial.
zi care marchează aducerea la cunoștința publică a importanței cunoașterii și protejării drepturilor cetățenilor în calitatea lor de consumatori. Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost celebrată pentru prima dată pe 15 martie 1983 și, de atunci, a devenit o importantă ocazie pentru a sublinia rolul deosebit de important pe care îl joacă toți consumatorii în societate și de a atrage atenția asupra problemelor pe care aceștia le întâmpină, în scopul găsirii unor soluții comune, la nivel mondial.
În acest an, Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România – APC Romania și Centrul European al Consumatorilor România – ECC Romania împreună cu Organizația Mondială a Consumatorilor – CI, sărbătoresc alături de consumatorii români Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor având ca temă „ Fix Our Phone Rights “ - Drepturile Consumatorilor de Telefonie Mobilă, oferindu-vă câteva sfaturi:
Ø Înainte
de semnarea contractului trebuie să fiți atenți la durata acestuia: cu
cât este mai mare, cu atât și beneficiile sunt mai mari, dar va fi mai
greu să schimbați furnizorul în cazul în care găsiți o altă ofertă mai
bună, având în vedere faptul că aceste contracte impun consumatorului să
păstreze abonamentul pentru cel puțin 1 sau 2 ani. Dacă nu vă convine
acest lucru, optați pentru o cartelă preplătită.
Ø Înainte
de alegerea pachetului de servicii, gândiți-vă foarte bine care sunt
nevoile dumneavoastră. Ar fi o cheltuială în plus, de exemplu, dacă
optați pentru un pachet cu internet mobil și nu îl folosiți.
Ø Analizați toate ofertele de pe piață și luați decizia în cunoștință de cauză.
Ø Verificați
aria de acoperire a operatorului de telefonie mobilă înainte de
semnarea contractului. Dacă doriți să utilizați internetul pe mobil, de
exemplu, trebuie să vă asigurați că acesta poate fi accesat din zona în
care locuiți.
Ø Citiți
cu atenție contractul. Dacă nu înțelegeți, solicitați lămuriri, în
special în privința condițiilor de reziliere înainte de termen și a
eventualelor sume care vă pot fi imputate. Este bine de știut că
imputarea unei sume pentru rezilierea contractului înainte de termen,
fără ca operatorul de telefonie mobilă să vă fi oferit vreun avantaj la
încheierea contractului, poate fi considerată abuzivă.
Ø Verificați
cu atenție lista de tarife pentru pachetul dumneavoastră de servicii,
serviciile incluse, limitele de utilizare a acestora (de exemplu, ce
trafic de internet este inclus) și solicitați explicații acolo unde nu
înțelegeți.
Ø Verificați
tarifele de roaming înainte să semnați contractul și asigurați-vă că
primiți planul de tarifare atât pentru țările din UE, cât și pentru
țările din afara UE, cum ar fi Macedonia, Serbia sau Turcia, unde poate
fi vorba de tarife mai mari.
Ø Când treceţi frontiera unui stat membru al UE,
operatorul de telefonie mobilă trebuie să vă trimită un mesaj prin care
să vă informeze care sunt tarifele pe care urmează să le plătiţi când
efectuaţi apeluri telefonice, când trimiteţi SMS-uri sau când vă
conectaţi la internet (pentru a descărca date), în ţara respectivă.
Ø Peste tot în UE, „eurotariful” pentru roaming
permite stabilirea unui plafon pentru aceste servicii, astfel încât
consumatorii să nu fie nevoiţi să plătească tarife excesive.
Ø Dacă aveţi motive să credeţi că furnizorul nu v-a respectat drepturile:
· contactaţi
furnizorul/vânzătorul pentru a-i reaminti care sunt drepturile
dumneavoastră şi obligaţiile sale şi pentru a-i cere să soluţioneze
problema, înainte să fiţi nevoit să recurgeţi la alte măsuri;
· dacă nu sunteţi mulţumit de răspunsul oferit de furnizorul de servicii, puteţi contacta autoritățile cu atribuții în acest domeniu (ANPC, ANCOM).
Cu această ocazie domnul Costel Stanciu, Președintele APC România,
a dorit să atragă atenția asupra modului în care sunt redactate
contractele de telefonie mobilă și respectării drepturilor
consumatorilor: „APC România solicită operatorilor de telefonie mobilă
contracte clare, fără clauze abuzive, tarife rezonabile, transparente,
ușor comparabile și nediscriminatorii”.
”Ne
aflăm într-o perioadă în care schimbările în piața unică, în special în
privința serviciilor de telefonie mobilă, apar din ce în ce mai repede
și în care comunicarea ocupă un loc foarte important în viața fiecăruia
dintre noi. Consumatorii români trebuie să știe că există, la nivelul
Comisiei Europene, o preocupare permanentă de a asigura un acces cât mai
facil și mai puțin costisitor tuturor consumatorilor europeni la
serviciile de telefonie mobilă pentru înlăturarea oricăror obstacole în
fața comunicării. Nu uitați că, oriunde v-ați afla în Uniunea Europeană,
sunteți protejați, iar drepturile dumneavoastră sunt reale și trebuie
respectate”, a completat doamna Irina Chirițoiu, Director al Centrului European al Consumatorilor România.
Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România)
este o organizaţie neguvernamentală, apolitică şi nonprofit, înfiinţată
în 10 februarie 1990. APC-România este singura organizație de utilitate
publică, membră a Organizaţiei Europene a Consumatorilor, care are ca
principal obiectiv apărarea, promovarea şi reprezentarea prin toate
mijloacele legale ale drepturilor şi intereselor consumatorilor în
raporturile cu operatorii economici şi instituţiile statului.
Pentru
mai multe amănunte puteţi apela numărul de telefon: 0723.004.407
(Domnul Conf.Univ.Dr. Costel Stanciu, președinte APC România) sau puteţi
scrie la relatiipublice@apc-romania.ro.
ECC-Net
este alcătuită din centrele europene pentru consumatori din 29 de ţări
(27 state membre ale U.E., plus Norvegia şi Islanda), şi este
co-finanţată de Direcţia Generală de Sănătate şi Protecţia
Consumatorilor a Comisiei Europene şi de către fiecare dintre statele
membre. Scopul reţelei este de a crea încrederea în piaţa internă
europeană, oferind consumatorilor informaţii utile cu privire la
drepturile lor, consiliere şi ajutor în achiziţii transfrontaliere.
În România, „Centrul European al Consumatorilor",
oferă consumatorilor o gamă variată de servicii, de la informarea
asupra drepturilor lor, la oferirea de consultanţă şi sprijin în
rezolvarea problemelor pe care le întâmpină.
Pentru orice alte întrebări şi răspunsuri jurnalistice apelaţi numerele de telefon/fax 021.315.71.49, sau la adresa de e-mail: romulus.moise@eccromania.ro.
COMUNICAT DE PRESĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu