Cu
o amploare și profunzime a acoperirii care nu se găsesc în referințele
disponibile în prezent, bazate pe experiența didactică de peste 50 de ani a
autorului Ion Boldea, această carte include formule și metode care o fac o
resursă deosebit de utilă și cuprinzătoare pentru folosirea în cercetare, dar
și pentru dezvoltarea și testarea soluțiilor inovatoare la noile provocări
industriale în controlul automat al mișcării electrice liniare.
Pe
parcursul a 23 de capitole, volumul prezintă numeroase exemple de proiectare și
control, cu specificații practice, care permit cititorului accesul profund și
rapid la o metodologie practică, dar completă, unitară în proiectarea și
controlul mașinilor electrice liniare pentru diverse aplicații.
Cea
de-a doua ediție a cărții se concentrează pe aspectele tehnice ale diferitelor
tipuri de mașini electrice liniare în strânsă relație cu aplicații specifice
prin exemple numerice de modelare, proiectare, control și testare, cu rezultate
reprezentative ample din literatură, industrie și unele dintre contribuțiile
autorului, cum ar fi:
- Modelarea tehnică a
câmpului și a circuitelor motoarelor liniare cu inducție în configurații
plate pentru viteze mici și mari (cu și fără efecte finale dinamice) și în
configurații tubulare proiectarea, controlul și testarea cursei scurte;
- Acționări cu motor
sincron liniar (LSM) în configurații excitate DC, homopolare, cu
reluctanță și excitație supraconductoare pentru vehicule urbane și
interurbane de mare viteză;
- Modelare, proiectare
și control integrat de propulsie și levitație (în MAGLEV) cu exemple
numerice la scară completă, cu accent pe KWh/pasager/km mai mic la viteze
mari;
- Motoare sincrone cu
magnet permanent liniar plat și tubular (PPM) (L-PMSMs), destinate în
principal transportului interior industrial pentru automatizări la
eficiență ridicată în camere curate;
- Motoare liniare cu modulație
de flux – tip nou, potrivite pentru aplicații cu turație foarte mică
datorită densității mai mari a tracțiunii;
- Solenoizi cu piston în
diverse aplicații, inclusiv actuatoare PM noi cu supapă cu timp de răspuns
de milisecunde;
- Proiectarea, controlul
și testarea motoarelor oscilatoare PM cu rezonanță liniară, destinate în
principal compresoarelor pentru o eficiență mai mare în acționările
compacte;
- Sisteme de suspensie a
forței de atracție și respingere (levitație) pentru MAGLEV;
- MAGLEV ghidabile
active și pasive în transportul urban și interurban de mare viteză la mai
puțini kWh per pasager/km (la vehicule mai ușoare fără roți).
Acad.
Ion Boldea a desfăşurat încă din tinereţe o intensă activitate ştiinţifică,
publicând articole, studii de specialitate în diferite reviste din ţară şi
străinătate. A publicat peste 50 de articole în reviste americane şi englezeşti
şi peste 150 de lucrări la conferinţe internaţionale IEEE. Laureat al Premiului
„Aurel Vlaicu” al Academiei Române în 1976 (la 31 de ani), cu prima carte
publicată în SUA, Ion Boldea a fost ales, în 2002, membru plin al Academiei de
Ştiinţe Tehnice din România, iar în anul 2004 a devenit membru al Academiei
Europene de Arte şi Ştiinţe din Salzburg. De asemenea, din 2010 a fost ales Fellow
al IEEE Committee, fiind singurul membru din România şi primul din Europa de
Est. În 2015 a primit premiul Nikola TESLA, instituit în 1975, care se acordă
în fiecare an unui reputat cercetător pentru „contribuții excepționale la
generarea și utilizarea energiei electrice”.
Profesorul
Ion Boldea a inventat şi a realizat în ţară, la Universitatea Politehnica
Timișoara, primul vehicul pe pernă magnetică din lume cu motoare liniare
sincrone performante. De asemenea, a inventat o oscilomaşină liniară, brevetată
în SUA şi alte 32 de ţări, care se află pe piaţa mondială.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu