Poliţia Română, prin Direcţia Siguranţă Şcolară, şi Ministerul Educaţiei au organizat şi au desfăşurat concursul naţional de prevenire a violenţei în mediul şcolar "Ia ATITUDINE, spune STOP VIOLENŢEI!".
Activităţile de implementare a concursului au fost susţinute la nivel naţional, în perioada martie - iunie 2023, atât în mediul urban, cât şi rural, de către profesori/diriginţi/consilieri şcolari, cu sprijinul poliţiştilor din cadrul birourilor pentru siguranţă şcolară şi al structurilor de ordine publică, având ca beneficiari elevi din ciclurile educaţionale primar, gimnazial şi liceal.
Acestea au constat în prezentarea şi înţelegerea noţiunilor de violenţă şcolară, respectiv de bullying, precum şi a consecinţelor negative pe care aceste fenomene le au asupra dezvoltării psihologice a elevilor şi asupra climatului educaţional.
De asemenea, s-a urmărit formarea şi dezvoltarea la elevi a comportamentului nonviolent, a spiritului civic, a deprinderilor de participare la viaţa unei societăţi lipsite de manifestări violente.
Scopul concursului a fost creşterea gradului de conştientizare a fenomenului de violenţă şcolară şi a consecinţelor negative ale acestor fenomenelor de tip bullying în incinta şi în zona adiacentă unităţilor de învăţământ preuniversitar, prin organizarea şi derularea de activităţi educative ce au avut ca obiectiv formarea şi dezvoltarea la elevi a comportamentelor prosociale şi a abilităţilor psiho-emoţionale necesare prevenirii delincvenţei juvenile în mediul şcolar.
La nivelul Direcţiei Siguranţă Şcolară, cu sprijinul Ministerului Educaţiei, au fost elaborate scenarii didactice, însoţite de materiale auxiliare. Acestea au fost transmise la nivel teritorial pentru a fi utilizate în susţinerea activităţilor preventive la clasă.
Programa concursului a vizat participarea elevilor claselor II - XI la sesiuni educativ - preventive, respectiv la grupuri de dezvoltare personală, activităţi menite să menţină şi să amplifice climatul educaţional pozitiv, prin conştientizarea efectelor negative produse de fenomenul violenţei şcolare şi să susţină performanţele educaţionale ale elevilor.
Concursul "Ia ATITUDINE, spune STOP VIOLENŢEI!" a fost unul de creaţie, iar abilităţile dobândite de către elevi s-au concretizat în realizarea unor materiale reprezentative pentru cele trei niveluri educaţionale.
Pentru fiecare ciclu educaţional au existat probe specifice diferite, adaptate nivelului de vârstă:
- clasele ciclului primar au realizat un material educativ sub formă de poveste;
- clasele ciclului gimnazial au realizat un material de tip hartă mentală pe tema "Elementele necesare elevilor pentru a ajuta la prevenirea cazurilor de violenţă şcolară şi bullying/cyberbullying";
- elevii claselor de liceu au elaborat un material scris în format digital având ca temă "Constituirea unui Regulament de asigurare şi menţinere a unui climat educaţional pozitiv şi nonviolent".
Proba de concurs a valorificat cultivarea empatiei ca metodă nonviolentă de gestionare şi soluţionare a conflictelor, nivelul de creativitate, asimilarea conceptelor prezentate în cadrul sesiunilor educativ - preventive şi capacitatea elevilor de a le generaliza şi adapta în viaţa de elev, respectiv contribuţia adusă în menţinerea şi amplificarea climatului educaţional pozitiv.
Concursul s-a desfăşurat în patru etape:
- la nivel de clasă;
- la nivel de unitate de învăţământ;
- la nivel judeţean;
- la nivel naţional.
Evaluarea probelor a fost realizată de o comisie, formată la nivelul unităţii de învăţământ, din trei cadre didactice, pe baza baremului specificat.
Activităţile educative şi de informare premergătoare concursului au avut un impact pozitiv atât în cazul elevilor, cât şi al cadrelor didactice, înregistrându-se următoarele rezultate:
- 24.126 de elevi participanţi (7.695 de la ciclul educaţional primar, 9.826 de la ciclul gimnazial şi 6.605 de la ciclul educaţional liceal), dintre care 18.088 din mediul urban şi 6.038 din mediul rural;
- 457 de activităţi de informare şi prevenire (296 în mediul urban şi 161 în mediul rural);
- 689 de parteneri implicaţi;
- 1.260 de cadre didactice implicate şi 18 elevi din cadrul Consiliului Naţional al Elevilor;
- 489 de unităţi de învăţământ în care s-au desfăşurat activităţi (278 în mediul urban şi 211 în mediul rural).
Activităţile instructiv-educative premergătoare concursului au avut un impact pozitiv atât în cazul elevilor, cât şi al cadrelor didactice.
La nivel naţional, au fost premiaţi elevii ale căror lucrări au fost desemnate pentru ocuparea primelor trei locuri, de la nivelul fiecărui ciclu educaţional.
În acest sens, Ministerul Educaţiei a anunţat câştigătorii primei ediţii a concursului, postând lista câştigătorilor din cadrul celor trei cicluri educaţionale (primar, gimnazial şi liceal) şi prezentând, de asemenea, cadrul, condiţiile desfăşurării concursului, respectiv obiectivele competiţiei, precum familiarizarea cu noţiunile de violenţă, conştientizarea urmărilor pe care manifestările violente le au asupra dezvoltării psihologice a elevilor şi dezvoltarea comportamentelor nonviolente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu