Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



luni, 23 noiembrie 2020

Când inginerii iau joaca în serios

Pentru cei care o fac cu pasiune, meseria de inginer înseamnă o doză destul de mare de inventivitate. Iar când aceasta se întâlnește cu spiritul ludic ce sălășuiește în fiecare dintre noi, mai mult sau mai puțin ascuns, iau naștere lucruri surprinzătoare. E și cazul inginerilor

Francisc Bereczky, administrator ECHITRON S.R.L și Ioan Silea, profesor la Universitatea Politehnica Timișoara, care, la un moment dat, au discutat cum să construiască o... libelulă. Care să și zboare. Prin măiestria și costurile suportate de domnul Bereczky, ideea a mers mai departe, construind, în premieră, un dispozitiv mai performant, și anume un aparat de zbor cu decolare și aterizare verticală cu propulsor cicloidal.

Dintre micro-vehicule aeriene (MAV), tot mai prezente în domeniul militar și civil, se disting cele cu capacitatea de decolare și aterizare verticală (VTOL=vertical take-off and landing). Ele prezintă două avantaje majore: capacitatea de a opera în medii fără infrastructură de decolare/aterizare și o manevrabilitate sporită. Autorii au realizat prototipul unui astfel de aparat de zbor cu radiocomandă, echipat cu un tip original și revoluționar de propulsoare cicloidale cu pale pivotante, realizarea reprezentând o premieră absolută în domeniu. Masa aparatului, inclusiv acumulatorii, este de 170g iar autonomia de zbor este de 15 minute. Aparatul de zbor folosește 4 propulsoare cicloidale cu pale pivotante, fiecare acționat de câte un motor de curent continuu fără perii.

Potrivit autorilor, forțele aerodinamice (portanța si rezistența) contribuie în mod egal la generarea forței de propulsie și se menționează potențialul acestui nou tip de propulsor de a fi utilizat la aparate de zbor electrice destinate atmosferei rarefiate, cum e cea a planetei Marte. Evidențierea (teoretic și practic - prin prototip funcțional) rolului important al forței de rezistență aerodinamică în generarea forței de propulsie este o noutate absolută în domeniul aparatelor de zbor dezvoltate cu mijloace tehnice. Până în prezent, asemenea studii s-au făcut numai în domeniul zborului insectelor.

Rezultatele, recunoscute de lumea din topul a cercetării, au fost publicate în AIAA Journal - o revistă științifică a Institutului American de Aeronautică și Astronautică, care acoperă toate domeniile aeronauticii și astronauticii, în special în ceea ce privește noile dezvoltări teoretice și experimentale. Articolul și materialele auxiliare (filme, poze) se pot obține contracost prin accesarea:  https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/1.J057270.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu