Francisc Bereczky, administrator ECHITRON S.R.L și Ioan Silea, profesor la Universitatea Politehnica Timișoara, care, la un moment dat, au discutat cum să construiască o... libelulă. Care să și zboare. Prin măiestria și costurile suportate de domnul Bereczky, ideea a mers mai departe, construind, în premieră, un dispozitiv mai performant, și anume un aparat de zbor cu decolare și aterizare verticală cu propulsor cicloidal.
Dintre micro-vehicule aeriene
(MAV), tot mai prezente în domeniul militar și civil, se disting cele cu
capacitatea de decolare și aterizare verticală (VTOL=vertical take-off and
landing). Ele prezintă două avantaje majore: capacitatea de a opera în medii
fără infrastructură de decolare/aterizare și o manevrabilitate sporită. Autorii
au realizat prototipul unui astfel de aparat de zbor cu radiocomandă, echipat
cu un tip original și revoluționar de propulsoare cicloidale cu pale pivotante,
realizarea reprezentând o premieră absolută în domeniu. Masa aparatului,
inclusiv acumulatorii, este de 170g iar autonomia de zbor este de 15 minute.
Aparatul de zbor folosește 4 propulsoare cicloidale cu pale pivotante, fiecare
acționat de câte un motor de curent continuu fără perii.
Potrivit autorilor, forțele
aerodinamice (portanța si rezistența) contribuie în mod egal la generarea
forței de propulsie și se menționează potențialul acestui nou tip de propulsor
de a fi utilizat la aparate de zbor electrice destinate atmosferei rarefiate,
cum e cea a planetei Marte. Evidențierea (teoretic și practic - prin prototip
funcțional) rolului important al forței de rezistență aerodinamică în generarea
forței de propulsie este o noutate absolută în domeniul aparatelor de zbor
dezvoltate cu mijloace tehnice. Până în prezent, asemenea studii s-au făcut
numai în domeniul zborului insectelor.
Rezultatele, recunoscute de
lumea din topul a cercetării, au fost publicate în AIAA Journal - o revistă
științifică a Institutului American de Aeronautică și Astronautică, care acoperă
toate domeniile aeronauticii și astronauticii, în special în ceea ce privește
noile dezvoltări teoretice și experimentale. Articolul și materialele auxiliare
(filme, poze) se pot obține contracost prin accesarea: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/1.J057270.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu