Astfel, agențiile de
turism care își desfășoară activitățile pe teritoriul național, care
comercializează către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice
sau componente ale acestora, au obligația să asigure furnizarea serviciilor
turistice sau rambursarea tuturor plăților efectuate de către sau pe seama
turiștilor, în măsura în care respectivele servicii contractate nu sunt
furnizate ca urmare a faptului că agenția de turism se află în dificultate
financiară, definită potrivit legii. În cazul în care, în contractul privind
comercializarea pachetului de servicii turistice este inclus transportul de
pasageri, agenția de turism asigură și garanții pentru repatrierea
turiștilor.
Sistemele de garantare a
răspunderii agențiilor de turism pentru furnizarea serviciilor turistice către
consumator sunt reprezentate de scrisori de garanție bancară, polițe de
asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcționa
distinct sau asociat. Garanția este efectivă și acoperă costurile, inclusiv
costurile estimate ale repatrierii. Suma asigurată și modalitatea de organizare
și funcționare a sistemelor de garantare se stabilesc prin ordin comun emis de
Ministerul Turismului și Autoritatea de Supraveghere Financiară.
În prezent, legislația
obligă agențiile de turism touroperatoare să încheie asigurări în caz de
insolvență pentru o sumă asigurată de cel mult 50.000 de dolari, respectiv pentru
10.000 de dolari pentru agențiile de turism de tip detailiste.
Prin Ordonanța adoptată
astăzi de Guvernul României se actualizează măsurile contravenționale aplicate
în cazul încălcării legii de către agențiile de turism. Astfel, se majorează
cuantumul amenzii de la 5 până la 10 puncte-amendă (un punct amendă reprezintă
contravaloarea unui salariu brut pe țară garantat în plată), față de nivelul
actual cuprins între 400 și 1.000 de lei.
În același timp, actul
normativ creează cadrul legal pentru a da posibilitatea oricărei agenții de
turism să comercializeze pachete de servicii turistice sau componente ale
acestora către consumatorul final, fie în calitate de organizator, fie în
calitate de intermediar al unei agenții de turism organizatoare. Astfel, se
elimină incertitudinea turistului că serviciile oferite de către agenția de
turism parte contractantă exced cadrului legal de reglementare. Totodată, se
oferă posibilitatea oricărui operator economic care deține o agenție de turism
(actualmente de tip detailistă) să ofere servicii de calitate și competitive
clienților săi, fără a apela la serviciile oferite de către o altă agenție de
turism care, în prezent, este touroperatoare.
Prin actul normativ
adoptat se urmărește creşterea disciplinei financiare în raporturile
contractuale dintre agențiile de turism partenere, cât și în raporturile dintre
agențiile de truism și consumatorii finali/turiști. Totodată, se preconizează o
creștere a relațiilor tranzacționale dintre agențiile de turism și prestatorii
de servicii turistice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu