Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 24 septembrie 2017

Impactului descentralizării unităților sanitare cu paturi asupra calității actului medical

Prezintă: Direcția de Sănătate Publică a Județului Caraș-Severin.
Legislație privind descentralizarea sistemului de sănătate:
1.OUG 162/2008 privind transferul ansamblului de atribuții și competențe exercitate de Ministerul Sănătății către autoritățile administrației publice locale, cu modificările și completările ulterioare;
2.HGR 562/2009 privind aprobarea Strategiei de descentralizare în sistemul de sănătate, cu modificările și completările ulterioare;
3.HGR 529/2010 privind aprobarea menținerii managementului asistenței medicale la autoritățile administrației publice locale care au desfășurat faze pilot precum și Listei unităților sanitare publice cu paturi pentru care se menține managementul asistenței medicale la autoritățile publice locale;
4.OUG 48/2010 Pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul sănătății în vederea descentralizării;
5.Ordinul Ministrului Sănătății nr.910/2010 pentru aprobarea modelului protocolului de predare-preluare între Direcțiile de Sănătate Publică Județene și a Municipiului București și administrațiile publice locale  și Primăria Municipiului București în vederea transferului managementului asitenței medicale al unităților sanitare publice;

6.OUG 17/2017 privind asistența medicală comunitară.
Spitalele din judetul Caras-Severin care existau înaintea descentralizării :
-   Spitalul Judetean de Urgență Reșița;
-   Spitalul Municipal de Urgență Caransebeș;
-   Spitalul Orășenesc Oravița;
-   Spitalul Orășenesc Moldova Nouă;
-   Spitalul Orășenesc Oțelu Roșu;
-   Spitalul Orășenesc Bocșa;
-   Spitalul Orășenesc Anina;
-   Spitalul Comunal Bozovici.
Prin aplicarea legislației în vigoare la acel moment, spitalele Anina, Bocșa și Bozovici nu au mai fost pe lista spitalelor care puteau încheia contract cu Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Caraș-Severin. Pe cale de consecință, Ministerul Sănătății a pus la dispoziție cadrul legal, prin care personalul din aceste trei unități sanitare cu paturi să fie redirijat către unitățile sanitare din județ sau din alte zone.
Impactul aplicării acestor măsuri :
-   Reacții vehemente din partea autorităților locale din localitățile respective precum și din partea personalului medical si a pacienților;
-   Mediatizare puternică împotriva acestor măsuri;
-   Lipsa de felexibilitate și de comunicare între autoritățile locale și cele centrale;
Așteptări din partea autorităților centrale:
-   Deplasarea deciziei managementului spitalelor către autoritățile locale, în scopul responsabilizării acestor autorități în actul medical;
-   Redistribuirea resurselor către unitățile sanitare performante, căutându-se a se elimina cât mai mult posibil pierderile din sistem.
Puncte slabe ale acestor decizii :
-   Nu a fost pregătită suficient și transparent, populația și personalul medical, precum și autoritățile locale asupra oportunității măsurilor luate;
-   Nu a existat o armonizare a legislației, astfel încât să fie redus la minim impactul financiar și emoțional;
-   In cazul județului Caraș-Severin, nu au fost luate în calcul mai multe specificități : judet cu o suprafață foarte mare, cu o populație redusă, însă răspândită pe arii mari, cu comunități izolate și cu distanțe mari între localități calificate a acorda servicii medicale de urgență calificate, realizându-se o discriminare între pacienți în ceea ce privește liberul acces la servicii medicale;
-   Deși au existat demersuri, nu s-a putut prevedea legal, obligația autorităților locale de a asigura cheltuielile pentru funcționarea spitalelor.
Legislația prevede faptul că autoritatile locale pot finanța aceste cheltuieli (și nu faptul că sunt obligate).
Structuri spitalicești, uneori mari, specifice perioadei de dinaintea anului 1989 au fost preluate de localități, al căror buget nu a putut prevedea cheltuieli mari pentru întreținerea spitalelor rămase în contractul cu CJAS.
In acest context, au existat următoarele atitudini de adaptare la noul cadru legislativ :
1.                       În localitățile unde nu au mai existat spitale :
-   Au fost înființate Centre de Permanență ale medicilor de familie.
-   Au fost înființate Centre de Îngrijire ale Persoanelor Vârstnice.
2.                       În localitățile în care spitalele au rămas funcționale :
-   Autoritățile locale au făcut eforturi de a prevedea în bugetele lor, sume pentru asigurarea  unei părți din cheltuielile de întreținere ale spitalelor;
-   Au susținut accesarea unor fonduri europene sau tranfrontaliere pentru reabilitarea cu preponderență a ambulatoriilor spitalelor sau dotarea cu aparatură medicală a secțiilor sau ambulatoriilor : Spitalul Județean de Urgență Reșița, Spitalul Orășenesc Oravița, Spitalul Orășenesc Moldova Nouă și Spitalul Orășenesc Oțelu Roșu;
Spitalul Municipal de Urgență Caransebeș a obținut fonduri substanțiale de la Ministerul Sănătății.
Programele naționale de sănătate, derulate prin Ministerul Sănătății s-au aflat într-o dinamică ascendentă, încercând să acopere, problemele de sănătate publică sensibile surse de finanțare complementare contractului spitalelor cu CJAS.

Datorită faptului că atât în Servicul UPU SMURD cât și pe secțiile de ATI, există în general cheltuieli mai mari, fiind secții consumatoare de fonduri, datorită patolgiei specifice, Ministerul Sănătății finanțează aceste servicii ( pentru sectia de ATI, parțial).
Începând cu anul 2016, se finanțează și programul pentru prevenția infecțiilor intraspitalicești (nosocomiale).
În ceea ce privește indicatorii de morbiditate, în Caraș-Severin există următoarea situație comparativă între perioada dinaintea descentralizării și anul precedent :
Boli
2010
2016
Diabet
10075
15107
TBC
440
255
Cancer
7323
8298
Gusa simpla si modulara
1217
1731
Malnutritie proteino-calorica
85
55
Rahitism evolutiv
31
34
Anemii
1758
1939
Tulburari mintale
4218
7537
Epilepsie
1659
2214
Reumatism articular acut
346
130
Cardipatii reumatismale cronice
631
432
Boli hipertensive
36627
50397
Cardiopatie ischemică
21381
25580
Cord pulmonar cronic
893
1003
Boli cerebro-vasculare
4731
7858
Boli pulmonare cronice obstructive
5104
7747
Boală ulceroasă
4280
5052
Ciroza și alte hepatite cronice
2540
2767
Insuficientă renală
1026
1398
Calculoza urinară
3064
3057
Malformații congenitale
483
464

Se observă o creștere a indicatorilor de morbiditate, pentru multe afecțiuni urmărite statistic, aceste creșteri fiind explicate prin :
-   Creșterea nivelului de raportare, prin intrducerea de softuri adaptate monitorizarii cât și a unor registre electronice pentru boli cronice și în condițiile introducerii foii de observație electronică și a cardului electronic de sănătate;
-   Creșterea gradului de conștiență a pacienților asupra necesității monitorizării stării de sănătate.

Calitatea în domeniul sănătăţii depinde atât de oameni (serviciile medicale) cât şi de sistemele şi tehnicile existente la un moment dat (echipamente medicale, medicamente etc).
Conceptul de calitate în sănătate este unul vast şi extrem de dezbătut în momentul de faţă, experţii în domeniu evidenţiind trei dimensiuni fundamentale:
·   A. calitatea profesională - produsul/serviciul medical îndeplineşte toate condiţiile stabilite de profesioniştii de top ai domeniului medical (standarde de practică);
·   B. satisfacţia pacientului (calitatea din punctul de vedere al clientului) - ce aşteaptă pacientul să obţină de la un anumit serviciu medical;
·   C. managementul calităţii totale - cea mai eficientă şi mai productivă modalitate de utilizare a resurselor în cadrul limitelor stabilite de autorităţi/ pacienţi (eficienţă).

În ceea ce privește calitatea profesională, județul Caraș-Severin fiind un județ neatractiv pentru medici, în general, cât și pentru noile generații de specialiști, a încercat mereu să mențină calitatea actului medical. Există o bună calitate a personalului medical însă, încă insuficient, dacă ne raportăm la standardele înalte europene.
Deficitară este și distribuția acestor medici în județ, ăn sensul în care marea majoritate a medicilor specialiști se află polarizată în cele două spitale : Spitalul Județean de Urgență Resita și Spitalul Municipal de Urgență Caransebeș.
Atragerea de medici în județ nu poate fi facută decât prin eforturile autorităților locale, în sensul în care să existe o ofertă publică pentru medici, în sensul angajamentului acestor autorități de a asigura facilități suplimentare, și posibilitatea de a suplimenta oferta finaciară pentu medicii care ar dori  totuși să vină în aceste zone deficitare.
Din nefericire, aceasta ‚ofertă’’ se reduce la un post scos la concurs și eventual, în cel mai fericit caz, o locuință.


CONCLUZII :


1.      Pe acest fond, este impropriu să vorbim de o creștere a gradului de satisfacție a pacientului, mai ales cel provenit din zonele în care spitalele au fost închise.
2.      În ceea ce privește confortul hotelier al pacienților din cele 5 spitale funcționale din județ, putem afirma că există o creștere a acestor condiții, însă mult mai puțin decât se așteaptă la momentul descentralizării ( un caz aparte este Spitalul Orășenesc Oravița, unde faptul că are în structura fostul Sanatoriu Marila, candva o mândrie națională, în momentul de față este imposibil de gestionat de către autoritatea locală).
3.      Există proceduri de implementare și monitorizare a calității actului medical, proceduri care fac parte din parametrii de acreditare a spitalelor, care aplicate întocmai, având și resursele necesare ar putea duce la o creștere a calității actului medical. Calitatea actului medical în sine, privit din punctul de vedere al mijloacelor de investigare pentru a stabilii un diagnostic, putem afirma că a crescut. Gradul de satisfacere a pacientului, care până la urmă este cel mai important, considerăm că nu a fost realizat decât parțial, și asta, nu neapărat ca o consecință a actului descentralizării.
4.      Din punctul de vedere al instituției noastre, vom întreprinde următoarele demersuri :
-   creșterea gradului de implicare în Consiliile de Administrație ale spitalelor, în sensul în care vom pune accentul pe monitorizarea gradului de satisfacere a pacienților precum și pe monitorizarea demersurilor făcute de spitale în respectarea propunerilor făcute în planurile anuale de achiziții;
-   comunicare mai eficientă cu autoritățile locale în vederea definirii mai exacte și mai avantajoase pentru medici a unei oferte publice, în vederea atragerii de personal medical specializat, pentru disciplinele deficitare și în zonele defavorizate;
-   introducerea de noi programe de sănătate, începând cu anul financiar viitor, cum ar fi depistarea deficiențelor de auz și de văz la nou-născuți, programe derulate în prezent numai în centrele universitare.





DIRECTOR EXECUTIV,
Jr. Miloș Dan






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu