·
Naidăş - rutier –
situat pe DN 57, între localitățile Oraviţa şi Moldova Veche , în dreptul
localităţii Naidăş
·
Moldova Veche -
fluvial– situat în incinta portului fluvial Moldova Veche
I.
CADRUL LEGISLATIV DE
ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
Cadrul legislativ general care reglementează în principal
activitatea şi atribuţiile autorităţii vamale
îl constituie Hotărârea Guvernului nr.520 din 30.07.2013 , privind
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Răspunderea
personalului Direcţiei Generale a Vămilor este cea prevăzută de :
-
Ordonanţa de urgenţa
Guvernului nr.10/2004, privind Statutul personalului vamal, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr.243/2004;
-
Legea 188/2006 privind
Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
Actele
normative care reglementează activităţile specifice vamale sunt:
-
Legea nr.86/2006
privind Codul Vamal al României, cu competările şi modificările ulterioare
-
HG 707/2006 privind
Regulamentul de aplicare al Codului Vamal al României.
Reglementările
unionale aplicabile sunt:
- Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a
Codului vamal al Uniunii, publicat în J.O al Uniunii Europene L269 din
10.10.2013;
- Regulamentul Delegat al Comisiei (UE)
2446/2015din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al
Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate
ale anumitor dispoziþii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificãrile şi
completările ulterioare, publicat în
J.O. al Uniunii Europene L343/29.12.2015;
- Regulamentul (UE) 2447/2015 al Comisiei din
24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a
anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului
European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, publicat în
J.O al Uniunii Europene L343/29.12.2015;
- Regulamentul Delegat (UE) 2016/341 al
Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013
al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele
tranzitorii pentru anumite dispoziţii din Codul vamal al Uniunii, în cazul în
care sistemele electronice relevante nu sunt încã operaţionale, şi de
modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei, publicat în J.O
al Uniunii Europene L69/15.03.2016.
Începând
cu 1 mai 2016, ANAF a îneput să implementeze Codul Vamal Unional (CVU). Codul
stabileşte proceduri comune şi armonizate la nivelul întregii Uniunii Europene,
în scopul facilitării activităţii comerciale, iar în timp , toate sistemele IT
relevante, vor fi introduse progresiv , dar nu mai târziu de anul 2020. Astfel,
indiferent de statul membru în care sunt declarate mărfurile, se aplică
aceleaşi reguli şi, odată ce au fost îndeplinite formalităţile vamale, acestea
pot circula liber, sau pot fi comercializate, pe întreg teritoriul UE.
Cuvintele
cheie care definesc CVU sunt:
·
SIMPLITATE: deoarece deciziile
vamale şi regimurile vamale au fost raţionalizate.Prin această simplificare vor
fi mai uşor de gestionat. Permite o aplicare mai consecventă în cadrul UE,
contribuind astfel la principiul global de egalitate în tratamentul
comercianţilor şi al tuturor părţilor implicate în aspecte vamale. Armonizarea
suplimentară a regimurilor vamale şi interfaţa electronică a noilor sisteme
vamale în cele 28 de state membre ale UE vor simplifica comerţul
transfrontalier în UE.
·
DESERVIRE:deoarece
flexibilitatea sporită a noii legislaţii creează noi oportunităţi de afaceri,
cum ar fi cazul mărfurilor echivalente.
( Prin mărfuri echivalente se înţelege mărfurile autohtone care sunt
utilizate în locul mărfurilor de import pentru fabricarea produselor
compensatoare.
Prin produse compensatoare se întelege toate produsele care rezulta din
operaţiuni de perfecţionare.) Mai mult vor fi introduse simplificări vamale
inovatoare, consolidând relaţiile bazate pe încredere între vămi şi operatori
economici, uşurând sarcina administrativă. Adăugarea unor funcţii automatizate
suplimentare în sistemele vamale va contribui considerabil la reducerea
sarcinii administrative, evitându-se repetabilitatea operaţiunilor efectuate de
companii pentru formalităţi de import şi export. Confirmarea automatizată a
ieşirii, în varianta îmbunătăţită, va contribui, de asemena, la furnizarea unor
servicii mai bune legate de TVA şi accize.
·
VITEZĂ:deoarece
computerizarea şi automatizarea acestor regimuri vamale şi fluxuri de
comunicaţii vor accelera şi mai mult diversele procese vamale şi vor sta la baza
aplicării consecvente şi a dematerializării acestora, adică la implementarea
procesării informatizate. Drept rezultat, companiile cor economisi timp şi
bani, iar autorităţile vamalevor putea dispune în timp real de informaţiile
necesare.
Cele mai importante
noutãţi promovate de Codul Vamal Unional sunt:
I.
Implementarea unui sistem electronic de gestiune a deciziilor vamale , care va
gestiona toate schimburile de informaţii între autoritãţile vamale şi între
operatorii economici şi autoritãţile vamale.
II.
Prelucrare electronicã a tuturor informaţiilor schimbate între autoritãţile
vamale şi între operatorii economici şi autorităţile vamale.
III.
Operatorului economic i se oferă posibilitatea de a trimite clarificări şi
completări înainte de adoptarea unei eventuale decizii nefavorabile a Direcţiei
Generale a Vămilor.
Codul Vamal Unional facilitează
activitatea comercialã şi asigură protecția pieţei interne. Realizează cooperarea
directã și mai rapidă cu partenerii comerciali, securizează lanţurile de
aprovizionare şi simplifică relaţia dintre mediul de afaceri şi autorităţile
vamale. Codul Vamal Unional asigură premisele unui control vamal mai simplu şi
mai rapid, până în anul 2020.
II.
OBIECTIVELE
A.N.A.F. PE ANUL 2017 ÎN DOMENIUL VAMAL SUNT:
Întărirea controlului vamal:
Ø întărirea
controalelor la frontiera externă a UE pentru a combate traficul ilicit de
ţigarete şi alte produse din tutun prelucrat;
Ø creşterea
eficienţei acţiunilor echipelor mobile, prin prezenţa mai activă în teren şi
prin efectuarea controalelor în trafic;
Ø gestionarea
în continuare a activităţilor specifice pentru implementarea Convenţiei
Schengen;
Ø protejarea
teritoriului vamal naţional şi comunitar prin combaterea traficului ilicit de
droguri, precursori, produse cu regim special, mărfuri contrafăcute şi pirat,
bunuri culturale mobile, specii sălbatice de floră şi faună, metale şi pietre
preţioase, aliaje ale acestora, a traficului de mărfuri cu risc pentru
sănătatea şi siguranţa consumatorului precum şi prin controlul mişcării de
numerar la frontiera comunitară;
Ø creşterea
gradului de monitorizare şi control al producţiei, achiziţiei şi importului de
produse energetice, alcool şi băuturi alcoolice. În acest domeniu ANAF va
introduce supravegherea permanentă pe baza analizei de risc;
Ø dezvoltarea
politicii de securitate IT;
Ø
promovarea şi implementarea de măsuri privind supravegherea în
domeniul produselor accizabile şi a
operaţiunilor de vămuire;
Ø
protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene în domeniul resurselor
proprii tradiţionale şi ale bugetului naţional (inclusiv privind alte impozite
şi taxe datorate statului în cadrul operaţiunilor vamale), prin activitatea de
control ulterior sau reverificare a declaraţiilor vamale, selectate ca urmare a
identificării aplicării dispozițiilor care reglementează regimul vamal
respectiv pe baza unor informații incomplete sau incorecte;
Ø
realizarea
activităţilor de auditare în vederea autorizării agenţilor economici, pentru
securizarea lanţului logistic de comercializare al mărfurilor care fac obiectul
comerţului internaţional.
III.
ATRIBUŢIILE PRINCIPALE ALE BIROULUI VAMAL NAIDĂŞ
Ca
parte a administraţiei vamale române, componentă a administraţiei vamale
comunitare, principalele priorităţi în activitatea Biroului vamal de frontieră Naidăş o
constituie protejarea intereselor financiare ale economiei naţionale/Uniunii
Europene, protejarea României/Uniunii Europene faţă de comerţul inechitabil si
ilegal si încurajarea activităţilor economice legitime, asigurarea securităţii
şi siguranţei naţionale/Uniunii Europene şi a rezidenţilor acestora, precum şi
protecţia mediului, acolo unde este cazul, în strânsă cooperare cu alte
autorităţi, menţinerea unui echilibru adecvat între controalele vamale şi
facilitarea comerţului legitim sş protejarea pieţei interne/uniunii de
introducere ilegală pe teritoriul României/Uniunii Europene a produselor
prohibite, a bunurilor supuse regimului de autorizare, aprobare, avizare,
licenţiere şi a celor limitate cantitativ si valoric.
Atribuţiile
principale ale biroului vamal de frontieră Naidăş sunt:
a)
prevenirea
introducerii ilegale de produse accizabile, în special a celor de natura
ţigaretelor tutun şi a alcoolului şi băuturilor alcoolice;
b) controlul sumelor în numerar la
trecerea peste frontiera comunitară;
c)
combaterea
traficului de droguri si a produselor cu regim special;
d) combaterea traficului ilicit cu
bunuri culturale mobile;
e)
combaterea
traficului ilicit cu specii sălbatice de floră si faună pe cale de dispariţie;
f)
protejarea
drepturilor de proprietate intelectuală;
g) combaterea traficului cu substanţe
chimice periculoase, produse care
afecteazã stratul de ozon, produse biologice, organisme modificate genetic,
deseuri,
h) combaterea traficului de mărfuri cu
risc pentru sănătatea si siguranţa consumatorului,
i)
respectarea
regimului armelor, munițiilor, materialelor nucleare si al materiilor
explozive,
j) respectarea sancţiunilor
internaţionale privind anumite categorii de servicii şi bunuri supuse
sancţiunilor respective.
Biroul
vamal de frontieră Naidăş realizează supravegherea si controlul vamal al
mărfurilor care fac obiectul traficului internaţional, al bunurilor si
valorilor aparţinând călătorilor si al mijloacelor de transport la frontiera
externă a României şi a Uniunii Europene cu Serbia.
IV.
ACTIVITATEA VAMALĂ ÎN INTERVALUL 01.01. – 31.08.2017
1. Gradul
de îndeplinire a planului de încasări
Biroul
vamal Naidăş ca structură teritorială a Direcţiei Generale a Vămilor, în cadrul
ANAF, are stabilit ca principal indicator de evaluare a activităţii , gradul de
îndeplinire a planului de încasări la bugetul de stat.
Încasări la buget
01.01. – 31.08.2017
|
PLAN
|
REALIZAT
|
Procent de realizare
|
300 000 lei
|
150 497 lei
|
50%
|
Încasările
la bugetul de stat pe primele 8 (opt) luni ale anului 2017, prezentate în tabelul
de mai sus, reprezintă taxele vamale şi
TVA-ul încasat de la operaţiunile de punere în liberă circulaţie a mărfurilor
de provenienţă Serbia, în special
materiale de construcţii (cărămidă , ţiglă şi nisip).
Nerealizarea
planului are ca principală sursă, amânarea de la plată a TVA-ului pentru
importatorul cel mai important care activează la nivelul biroului nostru vamal.
Dacă
luăm în considerare şi TVA-ul amânat de la plată , realizările biroului nostru
sunt în cuantum de 661 682 lei , reprezentând 220% din planul acordat nouă.
Încasările
de taxe vamale sunt foarte mici (231 lei)
deoarece politica vamală a Comunităţii Europene şi a României implicit ,
conform acordurilor încheiate cu alte ţări din afara Uniunii Europene , este una de liberalizare a schimburilor
economice, prin acordarea de concesii, eliminarea restricţiilor cantitative şi
a contigentelor, precum şi eliminarea taxelor vamale la majoritatea produselor
industriale şi agricole.
2. Operaţiuni
de control, documente emise, sancţiuni
Având
în vedere că nu toate controalele vamale se materializează în încasări de sume,
amenzi aplicate sau bunuri confiscate, unul din criteriile de evaluare a
activităţii îl reprezintă şi încărcătura sau volumul de operaţiuni/zi, care se
evidenţiază în indicatorii fizici ai activităţii vamale, respectiv:
-
Nave controlate – 214
-
Marinari - 435
-
Autovehicule – 108 301
-
Număr total de călători – 311 242
-
Declaraţii vamale de import – 94
-
Chitanţe vamale - 29
-
Adeverinţe de reţinere a bunurilor – 523
-
Procese verbale de contravenţie – 81
-
Total ţigări confiscate şi abandonate – 55 460
țigarete(2773 pachete)
-
Tutun – 9,540 kg
-
Alcool confiscat şi abandonat – 237 litri
-
Erbicid – 55,00 litri
-
Autoturisme reţinute până la plata amenzii – 3
-
Autoturisme confiscate -1
-
Valoarea amenzilor aplicate – 71 500 lei
-
Valoare amenzi încasate pe loc – 15 000 lei
-
Sesizări penale - 1
Analizând
traficul de autovehicule şi de persoane, constatăm o medie de 430
autovehicule/zi (18/oră) şi 1291călători/zi (53/oră) , faţă de anul precedent traficul
se menține constant. .
Din
punct de vedere al traficului fluvial vă pot informa că numărul de nave este în
continuă creştere
, iar mărfurile transportate sunt în special cereale şi balastru.
Taxele
vamale încasate de la persoanele fizice sunt în continuare nesemnificative deoarece , în conformitate cu
legislaţia vamală în vigoare este permisă introducerea în ţară de bunuri în
scutire de taxe vamale şi TVA , în limita unei valori globale de 300
euro/călător, cu condiţia ca aceste bunuri să nu fie importate în vederea
comercializării.
Un accent deosebit
s-a pus în această perioadă pe întărirea controlului vamal în vederea limitării
fenomenelor de contrabandă şi evaziune fiscală cu produse accizabile, fapt
demonstrat şi de numărul de procese verbale de contravenţie închiate, 81,
precum şi 1 sesizare penală .
Ţin să menţionez că sesizarea penală a fost întocmită unei persoane fizice care se afla la a doua
sancţiune emisă pe baza art. 653, alin.2, din HG 707/2006, Regulamentul de aplicare a Codului vamal al
României , şi unde am considerat că sunt
întrunite elementele constitutive ale
infracțiunii de contrabandă, faptă prevăzută și pedepsită de art.270, alin.2,
lit.b, din Legea 86 din 2006, Codul Vamal al României.
V.
PROBLEME ÎNTÂMPINATE ÎN DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII
În
continuare ne confruntam cu lipsă de personal , dar sperăm cu ajutorul
conducerii Direcţiei Regionale Vamale
Timişoara şi a Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Timişoara , să
angajăm cel puțin 3 (trei) lucrători vamali operativi şi astfel să ajungem la
un număr de 17 lucrători vamali operativi cu care dorim să ne desfăşurăm
activitatea în bune condiţiuni şi spun acest lucru prin prisma faptului că
biroul nostru vamal trebuie să asigure cu personal , 24 de ore din 24 , atât
biroul vamal Naidăş rutier cât şi portul Moldova Veche care este primul port de
intrare în România şi ultimul de ieşire.
VI.COOPERAREA
CU ALTE INSTITUŢII ÎN VEDEREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂŢII
Cea
mai importantă colaborare pe care biroul nostru o are cu alte instituţii este
cea cu Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara, fapt care a stat şi la încheierea
, în anul 2017, unor PLANURI DE COOPERARE între Poliţia de Frontieră Sector
Naidăş, Poliţia de Frontieră Port Moldova Veche şi Biroul Vamal Naidăş. Planurile
de cooperare au fost încheiate în baza Protocolului dintre Inspectoratul
General al Poliţiei de Frontieră şi Direcţia Generală a Vămilor şi au
următoarele obiective:
-
Dezvoltarea cooperării inter-instituționale, în
vederea eficientizării activităţii de control la trecerea frontierei,
asigurarea unui trafic fluent, civilizat de nivel european;
-
Combaterea infracţionalităţii transfrontaliere,
a migraţiei ilegale, a traficului ilegal de arme, substanţe psihotrope şi
halucinogene, prevenirea introducerii în țară de bunuri prin metode frauduloase
care aduc prejudicii statului român( în mod deosebit prevenirea introducerii în
ţară de produse supuse accizelor);
-
Îndeplinirea cu profesionalism a atribuţiilor de
serviciu în activitatea de control la trecerea frontierei de stat, asigurarea
cadrului legislativ şi luarea măsurilor necesare pentru asigurarea siguranţei
cetăţeanului indiferent de calitatea procesuală a acestuia.
Astfel
prin punerea la dispoziţie a datelor şi informaţiilor deţinute de Poliţia de
Frontieră şi Direcţia Generală a Vămilor, precum şi prin munca depusă de
personalul vamal din cadrul Biroului Analiză de Risc a biroului nostru vamal
, au fost aplicate un număr de 81 de
amenzi contravenţionale în cuatum de 71 500 lei, a fost întocmită o sesizare
penală, au fost reţinute până la plata amenzii 3 autoturisme implicate în
traficul ilicit de ţigarete , 1 autoturism a fost confiscat deoarece avea
lăcașuri special amenajate pentru introducerea ilegală de țigarete şi au fost
confiscate 55 460 ţigarete diverse
sortimente.
Au
mai fost şi alte colaborări în această perioadă cu următoarele instituţii ,
cărora le mulţumim pentru sprijinul acordat nouă :
-
Instituţia Prefectului judeţul Caraş-Severin
-
Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor Caraş-Severin
-
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale
-
Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice
Caraş-Severin
Personalul Biroului Vamal
Naidăş, chiar în condiţiile de număr
redus de personal, a depus toate eforturile pentru a rezolva toate sarcinile ce
le-a avut de îndeplinit în prima parte a acestui an şi sperăm acelaşi lucru şi
în viitor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu