Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



luni, 5 iunie 2017

Informare privind facilitățile de care beneficiază salariații membrii de sindicat în situația închierii contractelor colective de muncă


 Prezintă: Inspectoratul Teritorial de Muncă al Județului Caraș-Severin.

Contractul colectiv de muncă, așa cum este definit prin Legea nr.62/2011 - a dialogului social (R), reprezintă convenția încheiată în formă scrisă între angajator sau organizația patronală și reprezentanții salariaților, prin care se stabilesc clauze privind drepturile și obligațiile ce decurg din relațiile de muncă.
Prin intermediul contractului colectiv de muncă se realizează nu numai reglementarea drepturilor și obligațiilor părților, ci și armonizarea unor interese ale salariaților și ale angajatorilor,
promovarea unor relații de muncă echitabile de natură să asigure protecția socială a salariaților, prevenirea sau eliminarea conflictelor de muncă, ori evitarea declanșării grevelor, de unde rezultă faptul că este un veritabil izvor specific al dreptului muncii, efectele sale fiind asemănătoare cu ale unui act normativ.
Contractul colectiv de muncă este izvor de drept.Din dispoziţiile Codului Muncii şi cele ale Legii nr.62/2011 a dialogului social rezultă că orice contract colectiv constituie izvor de drept şi că produce efecte faţă de angajatorii şi salariaţii la care se referă, acesta reprezentând o formă specifică pe care o îmbracă la un moment dat voinţa socială pentru a impune ca obligatorii anumite reguli în modul de desfăşurare a raporturilor sociale.Totodată, dat fiind faptul că acesta se adresează unei întregi mase de lucrători, considerăm că are un caracter general întrucât nu se adresează doar unei persoane individualizate în mod special, diferenţiindu-se astfel de contractul individual de muncă.
Contractul colectiv de muncă de la nivel superior constituie, potrivit legii, izvor de drept pentru contractele colective de muncă de la nivelurile inferioare, cele de la nivelul unităţilor constituie izvor de drept pentru contractele individuale de muncă.De altfel, acesta este şi spiritul în care articolul 41, alin.5 din Constituţie se referă expres la ”caracterul obligatoriu al convenţiilor colective”.
Ca orice convenţie, contractul colectiv de muncă prevede atât drepturi cât şi obligaţii pentru fiecare dintre părţi, constituind astfel legea părţilor, şi ca orice lege, nerespectarea acestuia poate îmbrăca multiple aspecte:
a) nerespectarea unor prevederi privind securitatea şi sănătatea în muncă în unitate, prevăzute în contractul colectiv de muncă în completarea Legii nr.319/2006.De exemplu, refuzul de a purta echipamentul de protecţie sau echipamentul de lucru puse la dispoziţie de către angajator constituie abatere disciplinară;
b) refuzul salariatului de a se prezenta la examenul medical periodic stabilit prin contractul colectiv de muncă constituie, de asemenea abatere disciplinară;
c) nerespectarea planului de formare profesională, care, potrivit art. 195, alin.2 din Codul Muncii, face parte integrantă din contractul colectiv de muncă.
În timp, s-au dezvoltat diverse forme ale dialogului social - negociere, consultare, informare, gestionare in comun - prin care se urmăreşte armonizarea intereselor patronale cu cele ale salariaţilor de la nivel de unitate până la scara naţională. Obiectivul permanent îl constituie realizarea "păcii sociale". Codul muncii stabileşte expres în art. 211: "Pentru asigurarea climatului de stabilitate şi pace socială, prin lege sunt reglementate modalităţile de consultări si dialog permanent între partenerii sociali". Aşadar, Codul muncii reglementează pentru prima dată în mod expres în Romania obligaţia de pace socială ca scop al dialogului social.
În concret, încheierea contractelor colective de muncă reprezintă una din cele mai răspândite forme de colaborare prin care cei doi parteneri reglementează salariile si condiţiile de muncă în general.
Referitor la facilităţile de care beneficiază salariaţii membrii de sindicat în situaţia încheierii contractelor colective de muncă, evidenţiem faptul că o problemă importantă în orice organizaţie economică o constituie raporturile managementului cu sindicatele sau cu reprezentanţii salariaţilor. Relaţiile sindicat - management au loc în legatură cu acţiunile întreprinse de sindicate, în vederea realizării scopului pentru care au fost create.
Sindicatul apără drepturile membrilor săi care decurg din legislaţia muncii şi din contractele colective de muncă. În exercitarea acestor drepturi, sindicatele intră în raporturi cu organele de conducere ale unităţilor economice prin folosirea unor mijloace specifice, prevazute de lege.
Organizaţiilor sindicale li se recunosc, legal, anumite drepturi care se răsfâng şi asupra membrilor pe care îi reprezintă, dintre care amintim:
 a) dreptul de a se adresa autorităţilor publice competente, potrivit art. 73 din Constituţie (Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui numar de cel puţin 250.000 de cetăţeni cu drept de vot) propuneri de legiferare în domenii de interes sindical).
 b) dreptul de a fi consultate în procesul activităţii normative la nivel naţional.
Organizarea în sistem tripartit a structurilor sindicat-patronat-Guvern, inclusiv prin constituirea Consiliului Economic si Social, implică posibilitatea de intervenţie a organizaţiilor sindicale, cu titlu consultativ, în activitatea normativă.
Evidenţiem ca experienţa practică - nereglementată de lege faptul că sindicatele intervin in legatură cu proiectele de legi inclusiv la Parlament (dacă dialogul cu Guvernul nu a condus la rezultatele scontate de ele).
c) dreptul de a negocia şi de a încheia - dacă întrunesc condiţiile de reprezentativitate stabilite de Legea nr. 62/2011 a dialogului social - contractele colective de muncă la toate nivelurile (de la nivel de unitate şi până la nivel naţional).
Potrivit art. 215 din Codul muncii, sindicatele participă prin reprezentanţii proprii, în condiţiile legii, la negocierea şi încheierea contractelor colective de muncă, la tratative sau acorduri cu autorităţile publice şi cu asociaţiile patronale, precum şi în structurile specifice dialogului social.
Constituirea sindicatelor este liberă; acest drept nu poate fi obstrucţionat indiferent dacă într-o anumită unitate mai exista deja un sindicat.
d) dreptul de a primi de la angajatori sau de la organizaţiile patronale informaţiile necesare pentru negocierea contractelor colective de muncă sau, dupa caz, pentru încheierea acordurilor privind raporturile de serviciu, în condiţiile legii, precum şi cele privind constituirea şi folosirea fondurilor destinate imbunătăţirii condiţiilor la locul de muncă, sănătăţii şi securităţii muncii, asigurărilor şi protecţiei sociale.
e) dreptul de a fi consultate de către angajator la întocmirea regulamentului intern (potrivit art. 241 din Codul muncii). Art. 241 din Codul muncii nu precizează modalitatea concretă prin care se consultă reprezentanţii salariaţilor şi nici obligaţia de a obţine acordul acestora în legatură cu clauzele acestuia, de aceea recomandăm reglementarea cât mai multor aspecte de organizare internă în regulamentul intern. Nu trebuie neglijat insă aspectul legalităţii clauzelor regulamentului intern, care poate fi oricând supus de salariaţi si de reprezentanţii lor unui control al instanţei judecatoreşti, conform art. 245 alin. (2) din Codul muncii).
 f) dreptul de a folosi, în condiţiile prevăzute de lege şi statutele proprii, mijloacele specifice acţiunilor sindicale, cum sunt: negocierile, procedurile de soluţionare a litigiilor prin conciliere, mediere sau arbitraj; petiţia; protestul; mitingul; demonstraţia; greva.
g) dreptul de a se ocupa, prin reprezentanţi special desemnaţi, de inlăturarea situaţiilor de discriminare după criteriul de sex, solicitând angajatorilor rezolvarea cererilor salariaţilor (potrivit Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi).
h) dreptul de a apăra, chiar fără un mandat expres, interesele membrilor lor ce decurg din lege şi din contractele colective de muncă, în faţa instanţelor judecătoreşti, organelor de jurisdicţie, a instituţiilor sau autorităţilor statului, prin apărători proprii sau aleşi (art. 28 alin. (1) din Legea nr. 62/2011 a dialogului social).
i) dreptul de se pronunţa, cu titlu consultativ, asupra planului de măsuri sociale al angajatorului, întocmit în cazul concedierilor colective (art. 69 lit. a din Codul muncii).
k) dreptul de a delega reprezentanţi care să trateze cu conducerile unităţilor, să le asiste sau să le reprezinte interesele acestora, în toate situaţiile.
l) dreptul de a desemna prin confederaţiile sindicale, reprezentanţi la Organizaţia Internaţională a Muncii.
Drepturile şi obligaţiile organizaţiilor sindicale stabilite atât de Legea nr.62/2011 a dialogului social cât şi prin alte acte normative speciale, au în centrul lor salariatul membru de sindicat.
Dacă anterior am prezentat o parte din drepturile organizaţiilor sindicale, mai jos enumerăm câteva din obligaţiile acestora şi anume:
     - stabilesc, de comun acord cu angajatorul, unitatea emitentă a tichetelor de masă cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzătoare (art. 7 din Legea nr. 142/1998);
    - primesc rapoarte cu privire la evaluarea condiţiilor de muncă a salariatelor gravide sau care alăpteaza (art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă).
    - negociază şi încheie contractele colective de muncă (art. 129 Legea nr. 62/2011 a dialogului social);
    - sunt consultaţi cu privire la planul de măsuri sociale în cazul concedierilor colective, formulează propuneri pe marginea lor, îşi dau acordul asupra mijloacelor şi metodelor de evitare a consecinţelor concedierii sau de reducere a numărului de salariati afectaţi şi de atenuare a consecinţelor (art. 69 din Codul muncii);
    - primesc notificarea angajatorului privind intenţia de concediere colectivă şi propun măsuri în vederea evitării concedierilor ori diminuării numărului salariaţilor concediaţi (art. 70, 71 din Codul muncii);
    - sunt consultaţi asupra normelor de muncă elaborate de către angajator (art. 132 alin. (1) din Codul muncii);
    - sunt consultaţi la elaborarea măsurilor de securitate şi sănătate în muncă (art. 178 alin. (1) din Codul muncii);
    - sunt consultaţi la elaborarea regulamentului intern (art. 241 din Codul muncii); art. 241 din Codul muncii nu precizează modalitatea concretă prin care se consultă reprezentanţii salariaţilor şi nici obligaţia de a obţine acordul acestora în legatură cu clauzele acestuia, de aceea recomandăm reglementarea cât mai multor aspecte de organizare internă în regulamentul intern.
    - stabilesc, de comun acord cu angajatorul, unitatea emitentă a tichetelor de masă cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzatoare (art. 7 din Legea nr. 142/1998, publicata in Monitorul Oficial nr. 260 din 13 iulie 1998);
 Potrivit Legii nr. 193/2006 si H.G. nr. 1317/2006, angajatorul împreună cu reprezentanţii salariaţilor, după caz, vor stabili prin Regulamentul intern de acordare a tichetelor de creşă şi a tichetelor cadou prevederi referitoare la:
    a) stabilirea concretă a activităţilor, destinaţiilor şi evenimentelor care se încadrează în cheltuielile sociale, pentru care se vor acorda salariaţilor tichete cadou şi tichete de creşă şi care vor face obiectul contractelor comerciale de prestări de servicii cu unităţile emitente de tichete de creşă şi de tichete cadou;
    b) unitatea emitentă a tichetelor de creşă cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzătoare şi a tichetelor cadou în cazul cheltuielilor sociale;
    c) unităţile emitente de tichete de creşă cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzătoare, în cazul în care copiii salariaţilor sunt înscrişi la creşe care au încheiate contracte comerciale de prestări de servicii cu unităţi emitente diferite, ţinând seama de prevederile art. 10 alin. (1) si (2) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare. În acest caz are prioritate prevederea art. 10 alin. (1) din Legea nr. 193/2006, cu modificările ulterioare, respectiv creşa la care este înscris copilul salariatului;
    d) valoarea lunară a tichetelor cadou;
    e) valoarea lunară a tichetelor de creşă în limita valorii nominale prevăzute la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 193/2006, cu modificările ulterioare, şi data la care se distribuie salariaţilor;
    f) criteriile de selecţie privind stabilirea salariaţilor care primesc tichete cadou şi/sau tichete de creşă, ţinând seama de condiţiile concrete de lucru în care îşi desfăşoară activitatea unele categorii de salariaţi, de priorităţile socio-profesionale şi de alte elemente specifice activităţii;
    g) documentaţia pe care trebuie să o prezinte salariatul angajatorului în vederea acordării de tichete de creşă;
    h) criterii şi perioade pentru care salariaţii nu primesc tichete cadou şi tichete de cresa;
    i) criterii de stabilire a unităţii emitente cu care vor contracta achiziţionarea tichetelor cadou şi/sau a tichetelor de creşă.
În încheiere, amintim faptul că, în funcţie de reglementările din statutul propriu, organizaţia sindicală poate:
    a) să sprijine material membrii săi în exercitarea profesiunii;
    b) să constituie case de ajutor proprii;
    c) să editeze şi să tipareasca publicaţii proprii;
    d) să înfiinţeze şi să administreze, în condiţiile legii, în interesul membrilor săi, unităţi sociale, de cultură, învăţământ şi cercetare în domeniul activităţii sindicale, societăţi comerciale, de asigurări, precum şi banca proprie;
    e) să constituie fonduri proprii pentru ajutorarea membrilor săi;
    f) să organizeze şi să sprijine material şi financiar activităţi cultural-artistice;
    g) să organizeze şi să desfăşoare cursuri de pregătire şi calificare profesională, în condiţiile legii;
    h) să desfăşoare şi alte activităţi prevăzute prin statut, în condiţiile legii.
                      
                    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu