3597,3 mii elevi şi studenți1
, în scădere cu
45,3 mii comparativ cu anul şcolar/universitar
precedent.
Învăţământul profesional a fost singurul nivel educaţional în care populaţia şcolară a crescut (cu
peste o cincime) comparativ cu anul şcolar/universitar precedent.
Numărul absolvenţilor din anul şcolar/universitar 2015-2016 a fost de 498,9 mii elevi şi studenți,
în scădere cu 10,2% comparativ cu anul şcolar/universitar precedent.
Înscrişii în anul şcolar/universitar 2016-2017
În anul şcolar/universitar 2016-2017, aproape
jumătate din populația școlară s-a regăsit în
învățământulul primar și gimnazial (47,1%), iar
circa o treime în învățământul liceal şi cel
antepreșcolar și preșcolar (18,1%, respectiv
15,1%).
Din totalul populației școlare cuprinsă în
sistemul de educație, 50,2% au fost elevii
1
şi
studenții de sex masculin şi 70,8% au studiat în
mediul urban.
Comparativ cu anul şcolar/universitar
precedent, învăţământul profesional este
singurul nivel care a înregistrat o creştere
(+15,7 mii elevi), ajungând la 84,4 mii elevi, dar
rămânând în continuare nivelul educaţional cel
mai puţin reprezentat în totalul populaţiei
şcolare (2,3%).
Învăţământul liceal, primar şi gimnazial au
cunoscut cele mai accentuate diminuări ale
numărului de elevi înscrişi în anul şcolar 2016-
2017 faţă de cel anterior (-22,8 mii, respectiv
-16,6 mii).
Unităţile de învăţământ care au funcţionat în
anul şcolar/universitar 2016-2017 au aparţinut
în principal, nivelurilor de educaţie primar şi
gimnazial (57,3%), liceal (21,9%), respectiv
antepreşcolar şi preşcolar (16,7%).
1 Elevi şi studenţi – în această categorie se cuprind participanţii din toate
nivelurile educaţionale
Populaţia şcolară a fost cuprinsă cu
preponderenţă (95,7%) în unităţile şcolare
publice, iar restul de numai 4,3% în unităţi
şcolare private.
Pe niveluri educaţionale, cele mai reduse
ponderi ale elevilor/studenţilor înscrişi în
unităţile din învăţământul public s-au regăsit în
învăţământul superior (87,4%), respectiv
postliceal (58,3%).
Gradul de cuprindere în învăţământ al elevilor
din grupa de vârstă 11-14 ani a înregistrat cel
mai ridicat nivel (90,6%), comparativ cu cel al
celorlalte grupe de vârstă.
În anul universitar 2016-2017 au fost înscrişi în
învăţământul superior 531,6 mii studenţi, din
care 53,9% femei.
Cele mai atractive specializări (conform
clasificării ISCED-F) din învăţământul superior au
fost cele de afaceri, administraţie şi drept
(23,9% din totalul studenţilor), respectiv de
inginerie, prelucrare şi construcţii (21,6% din
totalul studenţilor).
În profil teritorial, populaţia şcolară din anul
şcolar/universitar 2016-2017 a înregistrat cele
Personalul didactic şi baza materială în anul
şcolar/universitar 2016-2017
În anul şcolar/universitar 2016-2017, personalul
didactic din cadrul sistemului educaţional a
însumat 235,8 mii persoane. Astfel, raportul
mediu dintre populaţia şcolară şi numărul
cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenţi la
un cadru didactic.
Ponderea personalului didactic de sex feminin
este majoritară atât la nivelul întregului sistem
educaţional (77,3%), cât şi pe nivelurile de
educaţie: antepreşcolar şi preşcolar (99,7%),
primar şi gimnazial (79,7%), postliceal şi de
maiştri (78,3%), liceal (70,9%) şi profesional
(69,9%).
Absolvenţii anului şcolar/universitar 2015-2016
Numărul absolvenţilor din anul şcolar/
universitar 2015-2016 aparţinând nivelurilor
educaţionale gimnazial, liceal, profesional,
postliceal şi de maiştri, respectiv superior
(licenţă, master şi doctorat, cursuri
postuniversitare şi programe postdoctorale) a
fost de 498,9 mii elevi şi studenți.
Preponderente au fost absolventele, în număr
de 261,0 mii, reprezentând 52,3%.
La sfârşitul anului şcolar 2015-2016 au absolvit
învăţământul gimnazial 179,7 mii elevi, cei mai
mulţi dintre aceştia înregistrându-se în regiunea
Nord-Est (20,2%). Ponderea băieţilor (51,1%) o
devansează uşor pe cea a fetelor, cu 2,2 puncte
procentuale. În mediul urban, absolvenţii de
gimnaziu reprezintă 53,7% din totalul
absolvenţilor din acest nivel, însă în profil
teritorial, regiunile Nord-Est şi Sud-Muntenia au
înregistrat ponderi mai mari ale absolvenţilor
din mediul rural (60,1%, respectiv 57,3%).
În învăţământul liceal, la sfârşitul anului şcolar
2015-2016 au absolvit 152,7 mii elevi, în scădere
cu 19,5% comparativ cu anul şcolar anterior.
Majoritatea absolvenţilor de liceu au urmat
cursurile învăţământului de zi (89,4%).
Situaţia absolvenţilor din învăţământul liceal a
evidenţiat că circa jumătate au frecventat
cursurile filierei teoretice (50,2% din totalul
absolvenţilor), 42,7% pe cele din filiera
tehnologică, iar 7,1% din totalul absolvenţilor au
urmat cursurile liceelor din filiera vocaţională.
La examenul de bacalaureat s-au prezentat
142,1 mii absolvenţi, din care 120,8 mii
proveniţi din promoţia 2016 (85,0%). Au fost
declarate reuşite 95,9 mii persoane (67,5%). Din
totalul absolvenţilor proveniţi din promoţia
2016, 89,8 mii persoane (74,3%) au fost
declarate reuşite.
Învăţământul profesional a fost absolvit de 10,5
mii elevi, din care 98,5% au urmat cursurile
unităţilor şcolare aparţinând sectorului public,
iar numai 1,5% pe cele din sectorul privat.
Învăţământul postliceal şi de maiştri a fost
absolvit de 34,1 mii elevi din care 61,3% au
urmat cursurile unităţilor şcolare aparţinând
sectorului public, iar peste o treime (38,7%) pe
cele din sectorul privat.
Populaţia şcolară a fost cuprinsă cu
preponderenţă (95,7%) în unităţile şcolare
publice, iar restul de numai 4,3% în unităţi
şcolare private.
Pe niveluri educaţionale, cele mai reduse
ponderi ale elevilor/studenţilor înscrişi în
unităţile din învăţământul public s-au regăsit în
învăţământul superior (87,4%), respectiv
postliceal (58,3%).
Gradul de cuprindere în învăţământ a
populaţiei de vârstă şcolară, în anul şcolar/
universitar 2016-2017*)
mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (632,4
mii persoane), respectiv Nord-Vest (499,8 mii
persoane).
Distribuţia populaţiei şcolare pe regiuni de
dezvoltare şi niveluri educaţionale faţă de
totalul fiecărei regiuni, arată că cea mai ridicată
pondere s-a înregistrat în învăţământul primar şi
gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (54,5%), în
timp ce învăţământul superior a fost
preponderent în regiunea Bucureşti-Ilfov
(35,0%).
La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au
înregistrat în învăţământul postliceal şi de
maiştri din regiunile Bucureşti-Ilfov şi Centru
(2,0% fiecare în parte).
Baza materială a reţelei de învăţământ
preuniversitar şi superior a fost formată din
147,3 mii săli de clasă, amfiteatre, săli de curs,
cabinete şcolare, săli de seminarii şi de lucrări
practice, 26,6 mii laboratoare, 5,4 mii terenuri
de sport , 5,0 mii ateliere şcolare, 4,8 mii săli de
gimnastică şi 53 bazine de înot.
Reţeaua de învăţământ public deţine cea mai
mare parte a bazei materiale a sistemului
educaţional, astfel: ateliere şcolare (97,9%), săli
de clasă (96,4%), terenuri sportive (96,8%), săli
de gimnastică (96,2%), laboratoare şcolare
(95,2%) şi bazine de înot (73,6%).
În învăţământul superior, numărul absolvenţilor
cu diplomă a fost de 121,8 mii studenţi.
Studentele au reprezentat 58,5% din numărul
totalul al absolvenţilor cu diplomă.
Absolvenţii cu diplomă ai învăţământului
superior au provenit cu preponderenţă din
facultăţile cu profil afaceri, administraţie şi
drept (28,4%), inginerie, prelucrare şi construcţii
(18,1%), respectiv sănătate şi asistenţă socială
(10,3%).
În anul 2014, resursele financiare necesare
procesului de învăţământ, alocate pentru
funcţionarea unităţilor şcolare cuprinse în
sistemul naţional de educaţie au fost asigurate
în cea mai mare măsură (94,2%) din fonduri
publice (de la bugetul de stat şi din bugetele
locale), dar şi din alte surse ale instituţiilor de
învăţământ (5,8%).
Pe tipuri de cheltuieli ale instituţiilor publice şi
private, din totalul cheltuielilor de educaţie,
ponderea majoritară a fost deţinută de
cheltuielile curente (94,8%), urmate de
cheltuielile de capital (5,2%).
Informaţii suplimentare:
Pentru interpretarea corectă a indicatorilor, vă
rugăm să consultaţi Precizările Metodologice ataşate
comunicatului pe homepage.
Populaţia şcolară, numărul absolvenţilor, personalul
didactic şi baza materială sunt prezentate în Anexă.
Informaţii suplimentare se pot obţine:
accesând baza de date on-line TEMPO:
http://statistici.insse.ro/shop/index.jsp?page=te
mpo2&lang=ro&context=25
disponibilă utilizatorilor începând cu data de
29.08.2017;
din publicaţia statisică ,,Sistemul educaţional
din România–date sintetice, în anul
şcolar/universitar 2015-2016”, disponibilă
utilizatorilor începând cu data de 30.06.2017.
Următorul comunicat de presă referitor la statisticile
din domeniul educației va apărea în luna iunie 2018.
Arhiva comunicatelor de presă:
http://www.insse.ro/cms/ro/comunicate-de-presaview
Direcţia de Comunicare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu