Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



vineri, 23 iunie 2017

POPULAŢIA ŞCOLARĂ A FOST DE 3597,3 MII PERSOANE ÎN ANUL ŞCOLAR/UNIVERSITAR 2016-2017

 Populaţia şcolară din sistemul național de educație a fost în anul şcolar/universitar 2016-2017 de
3597,3 mii elevi şi studenți1
, în scădere cu
45,3 mii comparativ cu anul şcolar/universitar
precedent.
 Învăţământul profesional a fost singurul nivel educaţional în care populaţia şcolară a crescut (cu
peste o cincime) comparativ cu anul şcolar/universitar precedent.
 Numărul absolvenţilor din anul şcolar/universitar 2015-2016 a fost de 498,9 mii elevi şi studenți,
în scădere cu 10,2% comparativ cu anul şcolar/universitar precedent.
Înscrişii în anul şcolar/universitar 2016-2017
În anul şcolar/universitar 2016-2017, aproape
jumătate din populația școlară s-a regăsit în
învățământulul primar și gimnazial (47,1%), iar
circa o treime în învățământul liceal şi cel
antepreșcolar și preșcolar (18,1%, respectiv
15,1%).
Din totalul populației școlare cuprinsă în
sistemul de educație, 50,2% au fost elevii
1
şi
studenții de sex masculin şi 70,8% au studiat în
mediul urban.
Comparativ cu anul şcolar/universitar
precedent, învăţământul profesional este
singurul nivel care a înregistrat o creştere
(+15,7 mii elevi), ajungând la 84,4 mii elevi, dar
rămânând în continuare nivelul educaţional cel
mai puţin reprezentat în totalul populaţiei
şcolare (2,3%).
Învăţământul liceal, primar şi gimnazial au
cunoscut cele mai accentuate diminuări ale
numărului de elevi înscrişi în anul şcolar 2016-
2017 faţă de cel anterior (-22,8 mii, respectiv
-16,6 mii).
Unităţile de învăţământ care au funcţionat în
anul şcolar/universitar 2016-2017 au aparţinut
în principal, nivelurilor de educaţie primar şi
gimnazial (57,3%), liceal (21,9%), respectiv
antepreşcolar şi preşcolar (16,7%).

1 Elevi şi studenţi – în această categorie se cuprind participanţii din toate
nivelurile educaţionale
Populaţia şcolară a fost cuprinsă cu
preponderenţă (95,7%) în unităţile şcolare
publice, iar restul de numai 4,3% în unităţi
şcolare private.
Pe niveluri educaţionale, cele mai reduse
ponderi ale elevilor/studenţilor înscrişi în
unităţile din învăţământul public s-au regăsit în
învăţământul superior (87,4%), respectiv
postliceal (58,3%).

Gradul de cuprindere în învăţământ al elevilor
din grupa de vârstă 11-14 ani a înregistrat cel
mai ridicat nivel (90,6%), comparativ cu cel al
celorlalte grupe de vârstă.
În anul universitar 2016-2017 au fost înscrişi în
învăţământul superior 531,6 mii studenţi, din
care 53,9% femei.
Cele mai atractive specializări (conform
clasificării ISCED-F) din învăţământul superior au
fost cele de afaceri, administraţie şi drept
(23,9% din totalul studenţilor), respectiv de
inginerie, prelucrare şi construcţii (21,6% din
totalul studenţilor).
În profil teritorial, populaţia şcolară din anul
şcolar/universitar 2016-2017 a înregistrat cele 

Personalul didactic şi baza materială în anul
şcolar/universitar 2016-2017
În anul şcolar/universitar 2016-2017, personalul
didactic din cadrul sistemului educaţional a
însumat 235,8 mii persoane. Astfel, raportul
mediu dintre populaţia şcolară şi numărul
cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenţi la
un cadru didactic.
Ponderea personalului didactic de sex feminin
este majoritară atât la nivelul întregului sistem
educaţional (77,3%), cât şi pe nivelurile de
educaţie: antepreşcolar şi preşcolar (99,7%),
primar şi gimnazial (79,7%), postliceal şi de
maiştri (78,3%), liceal (70,9%) şi profesional
(69,9%). 
Absolvenţii anului şcolar/universitar 2015-2016
Numărul absolvenţilor din anul şcolar/
universitar 2015-2016 aparţinând nivelurilor
educaţionale gimnazial, liceal, profesional,
postliceal şi de maiştri, respectiv superior
(licenţă, master şi doctorat, cursuri
postuniversitare şi programe postdoctorale) a
fost de 498,9 mii elevi şi studenți.
Preponderente au fost absolventele, în număr
de 261,0 mii, reprezentând 52,3%.
La sfârşitul anului şcolar 2015-2016 au absolvit
învăţământul gimnazial 179,7 mii elevi, cei mai
mulţi dintre aceştia înregistrându-se în regiunea
Nord-Est (20,2%). Ponderea băieţilor (51,1%) o
devansează uşor pe cea a fetelor, cu 2,2 puncte
procentuale. În mediul urban, absolvenţii de
gimnaziu reprezintă 53,7% din totalul
absolvenţilor din acest nivel, însă în profil
teritorial, regiunile Nord-Est şi Sud-Muntenia au
înregistrat ponderi mai mari ale absolvenţilor
din mediul rural (60,1%, respectiv 57,3%).
În învăţământul liceal, la sfârşitul anului şcolar
2015-2016 au absolvit 152,7 mii elevi, în scădere
cu 19,5% comparativ cu anul şcolar anterior.
Majoritatea absolvenţilor de liceu au urmat
cursurile învăţământului de zi (89,4%).
Situaţia absolvenţilor din învăţământul liceal a
evidenţiat că circa jumătate au frecventat
cursurile filierei teoretice (50,2% din totalul
absolvenţilor), 42,7% pe cele din filiera
tehnologică, iar 7,1% din totalul absolvenţilor au
urmat cursurile liceelor din filiera vocaţională.
La examenul de bacalaureat s-au prezentat
142,1 mii absolvenţi, din care 120,8 mii
proveniţi din promoţia 2016 (85,0%). Au fost
declarate reuşite 95,9 mii persoane (67,5%). Din
totalul absolvenţilor proveniţi din promoţia
2016, 89,8 mii persoane (74,3%) au fost
declarate reuşite.
Învăţământul profesional a fost absolvit de 10,5
mii elevi, din care 98,5% au urmat cursurile
unităţilor şcolare aparţinând sectorului public,
iar numai 1,5% pe cele din sectorul privat.
Învăţământul postliceal şi de maiştri a fost
absolvit de 34,1 mii elevi din care 61,3% au
urmat cursurile unităţilor şcolare aparţinând
sectorului public, iar peste o treime (38,7%) pe
cele din sectorul privat.
Populaţia şcolară a fost cuprinsă cu
preponderenţă (95,7%) în unităţile şcolare
publice, iar restul de numai 4,3% în unităţi
şcolare private.
Pe niveluri educaţionale, cele mai reduse
ponderi ale elevilor/studenţilor înscrişi în
unităţile din învăţământul public s-au regăsit în
învăţământul superior (87,4%), respectiv
postliceal (58,3%).
Gradul de cuprindere în învăţământ a
populaţiei de vârstă şcolară, în anul şcolar/
universitar 2016-2017*)
mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (632,4
mii persoane), respectiv Nord-Vest (499,8 mii
persoane).
Distribuţia populaţiei şcolare pe regiuni de
dezvoltare şi niveluri educaţionale faţă de
totalul fiecărei regiuni, arată că cea mai ridicată
pondere s-a înregistrat în învăţământul primar şi
gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (54,5%), în
timp ce învăţământul superior a fost
preponderent în regiunea Bucureşti-Ilfov
(35,0%).
La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au
înregistrat în învăţământul postliceal şi de
maiştri din regiunile Bucureşti-Ilfov şi Centru
(2,0% fiecare în parte).
Baza materială a reţelei de învăţământ
preuniversitar şi superior a fost formată din
147,3 mii săli de clasă, amfiteatre, săli de curs,
cabinete şcolare, săli de seminarii şi de lucrări
practice, 26,6 mii laboratoare, 5,4 mii terenuri
de sport , 5,0 mii ateliere şcolare, 4,8 mii săli de
gimnastică şi 53 bazine de înot.
Reţeaua de învăţământ public deţine cea mai
mare parte a bazei materiale a sistemului
educaţional, astfel: ateliere şcolare (97,9%), săli
de clasă (96,4%), terenuri sportive (96,8%), săli
de gimnastică (96,2%), laboratoare şcolare
(95,2%) şi bazine de înot (73,6%).
În învăţământul superior, numărul absolvenţilor
cu diplomă a fost de 121,8 mii studenţi.
Studentele au reprezentat 58,5% din numărul
totalul al absolvenţilor cu diplomă.
Absolvenţii cu diplomă ai învăţământului
superior au provenit cu preponderenţă din
facultăţile cu profil afaceri, administraţie şi
drept (28,4%), inginerie, prelucrare şi construcţii
(18,1%), respectiv sănătate şi asistenţă socială
(10,3%).
În anul 2014, resursele financiare necesare
procesului de învăţământ, alocate pentru
funcţionarea unităţilor şcolare cuprinse în
sistemul naţional de educaţie au fost asigurate
în cea mai mare măsură (94,2%) din fonduri
publice (de la bugetul de stat şi din bugetele
locale), dar şi din alte surse ale instituţiilor de
învăţământ (5,8%).
Pe tipuri de cheltuieli ale instituţiilor publice şi
private, din totalul cheltuielilor de educaţie,
ponderea majoritară a fost deţinută de
cheltuielile curente (94,8%), urmate de
cheltuielile de capital (5,2%).
Informaţii suplimentare:
Pentru interpretarea corectă a indicatorilor, vă
rugăm să consultaţi Precizările Metodologice ataşate
comunicatului pe homepage.
Populaţia şcolară, numărul absolvenţilor, personalul
didactic şi baza materială sunt prezentate în Anexă.
Informaţii suplimentare se pot obţine:
 accesând baza de date on-line TEMPO:
http://statistici.insse.ro/shop/index.jsp?page=te
mpo2&lang=ro&context=25
disponibilă utilizatorilor începând cu data de
29.08.2017;
 din publicaţia statisică ,,Sistemul educaţional
din România–date sintetice, în anul
şcolar/universitar 2015-2016”, disponibilă
utilizatorilor începând cu data de 30.06.2017.
Următorul comunicat de presă referitor la statisticile
din domeniul educației va apărea în luna iunie 2018.
Arhiva comunicatelor de presă:
http://www.insse.ro/cms/ro/comunicate-de-presaview
Direcţia de Comunicare

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu