Prezintă: Direcţia Judeţeană pentru
Cultură Caraş – Severin.
Extrase
din reglementările privind protejarea monumentelor
istorice:
. Monumentele istorice sunt
bunuri imobile, construcții și terenuri situate pe teritoriul României sau în
afara granițelor, proprietăți ale statului român, semnificative
pentru istoria, cultura și civilizația națională și universală.
. Regimul de monument
istoric este conferit prin clasarea acestor bunuri imobile conform procedurii
prevăzute în Legea nr. 422/2001, republicată.
. Protejarea
monumentelor istorice reprezintă totalitatea măsurilor cu
caracter științific, juridic, administrativ, financiar, fiscal și tehnic menite
că asigure identificarea, cercetarea, inventarierea, clasarea, evidența,
conservarea, inclusiv paza și întreținerea, consolidarea, restaurarea, punerea
în valoare a monumentelor istorice și integrarea lor social-economică și
culturală în viața colectivităților locale.
. Pentru protejarea
monumentelor istorice se stabilesc prin lege măsuri
stimulative cu caracter economic sau de altă natură.
. Asupra monumentelor
istorice se pot aplica servituți de utilitate publică instituite
potrivit legii.
. Calitatea de monument
istoric este marcată în mod obligatoriu pe bunul imobil printr-un
însemn amplasat de reprezentanții primăriei în conformitate cu normele
metodologice de semnalizare a monumentelor istorice.
. Obligația privind
folosința monumentelor istorice reprezintă actul prin care sunt
precizate condițiile și regulile de utilizare sau de exploatare și de
întreținere a bunului imobil clasat, denumit Obligația privind folosința
monumentului istoric, care însoțește actele de proprietate, de concesiune sau
de închiriere pe tot parcursul existenței imobilului în cauză.
. Obligația privind
folosința monumentului istoric este servitute constituită în folosul
imobilului și se înscrie în Cartea Funciară de către proprietar în termen de 30
de zile de la data comunicării ei.
. Obligația privind
folosința monumentului istoric face parte integrantă din Carte
tehnică a construcției. În situația în care aceasta nu există obligația privind
folosința monumentului istoric ține locul documentației tehnice de utilizare a
bunului imobil, în condițiile legii.
. Zona de protecție a
monumentelor istorice reprezintă suprafețele de teren cu imobilele
aferente din jurul monumentului istoric delimitate prin planurile urbanistice,
avizate și aprobate conform legii, în care se instituie reglementări privind
executarea de lucrări în zonă.
. Până la
instituirea zonei de protecție a fiecărui monument istoric potrivit art.9 din
Legea nr.422/2001, republicată, se consideră zonă de protecție suprafața
delimitată cu o rază de 100 m în localități urbane, 200 m în localități rurale
și 500 m în afara localităților, măsurată de la limita exterioară, de
jur-împrejurul monumentului istoric.
. Zona protejată
reprezintă suprafețele de teren cu imobilele aferente, după caz, situate în
intravilanul sau extravilanul localităților, delimitate prin planurile de
amenajare a teritoriului sau prin planurile urbanistice avizate și aprobate
conform legii, prin care se stabilesc reglementări pentru intervențiile în zonele
construite sau naturale protejate.
Regimul juridic
al monumentelor istorice
·
Monumentele istorice aparțin
fie domeniului public sau privat al statului, al județelor, orașelor sau
comunelor, fie sunt proprietatea privată a persoanelor fizice sau
juridice.
·
Monumentele istorice
proprietate publică a statului sau a unitățolor
administrativ-teritoriale sunt inalienabile, imprescriptibile și insesizabile;
aceste monumente istorice pot fi date în administrare instituțiilor publice,
pot fi concesionate pentru maxim 49 de ani sau închiriate, în condițiile legii,
cu avizul, după caz, al Ministerului Culturii, respectiv al direcțiilor pentru
cultură județene, respectiv a municipiului București.
·
Monumentele istorice
aparținând domeniului privat pot face obiectul circuitului civil în condițiile
stabilite prin Legea nr. 422/2001, republicată.
·
Monumentele istorice
aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat pot fi
vândute numai în condițiile exercitării dreptului
de preemțiune al statului român, prin Ministerul Culturii sau al unităților
administrativ-teritoriale, după caz, potrivit legii, sub sancțiunea nulității
absolute a vânzării.
·
Proprietarii persoane
fizice sau juridice care intenționează să vândă
monumente istorice vor înștiința în scris direcțiile pentru cultură județene,
respectiv a municipiului București. Termenul de exercitare a dreptului de
preemțiune al statului este de maxim 30 de zile de la data înregistrării la
Ministerul Culturii a înștiințării prezentate de proprietar.
·
În cazul în care
Ministerul Culturii nu își exercită dreptul de preemțiune în
termenul prevăzut acest drept se transferă autoritățiilor locale, care îl pot
exercita în maxim 15 zile.
Intervenții asupra
monumentelor istorice
·
Intervențiile asupra
monumentelor istorice se fac numai pe baza și cu respectarea avizului emis de
Ministerul Culturii; fac excepție intervențiile determinate de forță
majoră, cu condiția ca modificările să fie reversibile.
·
În sensul Legii nr.
422/2001, republicată, intervențiile ce se efectuează
asupra monumentelor istorice sunt:
·
Toate lucrările
de cercetare, construire, extindere, reparare, consolidare, conservare,
restaurare, amenajări peisagistice, precum și orice alte lucrări care modifică
substanța sau aspectul monumentelor istorice, inclusiv reparațiile curente,
lucrările de întreținere și iluminarea interioară și exterioară de siguranță și
decorativă;
·
Executarea de mulaje de pe
componente ale monumentelor istorice;
·
Amplasarea definitivă sau
temporară de împrejmuiri, construcții de protecție, piese de mobilier fix, de
panouri publicitare, firme, sigle sau orice fel de însemne pe și în monumente
istorice;
·
Schimbări ale
destinației monumentelor istorice, inclusiv schimbările temporare;
·
Strămutarea
monumentelor istorice;
·
Amenajări de căi de
acces, pietonale și carosabile, utilități anexe, indicatoare, inclusiv în
zonele de protecție a monumentelor
istorice.
·
Autorizația de construire,
autorizația de desființare, precum și autorizațiile referitoare la intervențiile
prevăzute mai sus sunt eliberate numai pe baza și în conformitate cu avizul
Ministerului Culturii și cu celelalte avize, potrivit dispozițiilor legale în
vigoare.
·
Autorizațiile prevăzute,
mai sus, emise fără avizul instituțiilor abilitate prin lege și fără
respectarea condițiilor acestora, sunt
nule de drept.
·
Toate intervențiile care se
efectuează asupra monumentelor istorice, altele decât cele de
schimbare a destinației, de întreținere sau de reparații curente, indiferent de
sutsa lor de finanțare și de regimul de proprietate a imobilului, se fac sub
inspeția și controlul propriu ale Ministerului Culturii, respectiv ale
direcțiilor pentru cultură județene, respectiv a municipiului București.
·
În condițiile legii, în
cazul realizării de lucrări neautorizate sau care încalcă
avizele de specialitate, personalul de inspecție abilitat are dreptul să
întrerupă lucrările până la intrarea în legalitate, să aplice sancțiuni și,
după caz, să dispună revenirea la situația inițială și să sesizeze organele de
cercetare penală.
·
Expertizarea structurală a
monumentelor istorice și verificarea tehnică a proiectelor de consolidare a
monumentelor istorice se fac numai de experți și verificatori tehnici, atestați
de Ministerul Culturii pentru exigențele specifice domeniului monumentelor
istorice, cu respectarea cerințelor privind calitatea lucrărilor în
construcții.
Obligații și drepturi ale
proprietarilor sau deținătorilor, sub orice titlu a valorilor
de patrimoniu cultural național
În scopul protejării monumentelor istorice
proprietarii și titularii dreptului de administrare sau ai altor drepturi reale
asupra monumentelor istorice sunt obligați:
·
Să
întrețină, să folosească și să exploateze imobilul numai cu respectarea
prevederilor prezentei legi și a obligației privind monumentul istoric, conform
art. 17 din Legea nr. 422/2001, republicată;
·
Să
asigure paza monumentelor istorice și să ia măsuri pentru apărarea împotriva
incendiilor;
·
Să
înștiințeze de urgență, în scris, direcția pentru cultură județeană, respectiv
a municipiului București, precum și pe primarul orașului ori al comunei
respective despre orice modificări sau degradări în starea fizică a
monumentelor istorice deținute și aflate în teritoriul unității
administrativ-teritoriale;
·
Să
înștiințeze de urgență, în scris, direcția pentru cultură județeană, respectiv
a municipiului București, precum și primarul orașului sau al comunei respective
despre descoperirea întâmplătoare a oricăror construcții, elemente de
construcții, a unor piese de inventar fix ori mobil sau a unui vestigiu
arheologic necunoscut anterior, asigurând păstrarea descoperirilor în
condițiile legii, până la sosirea delegatului instituției de specialitate dar nu mai mult de 15 zile;
·
Să
asigure, în condițiile legii, accesul specialiștilor desemnați de Ministerul
Culturii sau de direcțiile pentru cultură județene, în vederea constatării
stării de conservare sau pentru efectuarea de cercetări, inclusiv arheologice,
de expertizare a monumentelor istorice și pentru operațiuni de evidență;
·
În cazul în care solicită
descărcarea imobilului de sarcină arheologică, să finanțeze săpătura și
cercetarea arheologică aferentă;
·
Să
obțină avizele prevăzute de lege pentru toate intervențiile prevăzute la art.
23 din Legea nr. 422/2001;
·
Să
asigure efectuarea lucrărilor de conservare, consolidare, restaurare, precum și
a oricăror alte lucrări, conform dispozițiilor legale, numai de către persoane
fizice sau juridice atestate în acest sens și să prevadă în contracte
condițiile și termenele de execuție cuprinse în avizul de specialitate;
·
Să
respecte toate condițiile și termenele de execuție cuprinse în avizul de
specialitate atunci când execută el însuși lucrări de întreținere;
·
Să
permită, pe baza prevederilor contractuale, executarea intervențiilor asupra
monumentelor istorice deținute, în cazul în care acestea sunt inițiate și
finanțate de persoane juridice abilitate în condițiile prezentei legi;
·
Să
permită montarea și să întrețină însemnul și sigla ,, Monument istoric,,;
·
Să
obțină avizul direcției pentru cultură județene, respectiv a municipiului
București și să asigure pe propria răspundere condiții corespunzătoare de
vizare, fotografiere, filmare, reproducere și de publicitate în cazul în care,
la solicitarea lor, proprietarii introduc monumentele istorice în circuit public;
·
Să
comunice direcției pentru cultură județene, respectic a municipiului București,
orice schimbare a titularului dreptului de proprietate, de administrare sau a
altor drepturi reale, după caz, asupra monumentelor istorice;
·
În cazul în care, în îndeplinirea
obligațiilor prevăzute la alin. (1) lit. e) din Legea nr. 422/2001,
proprietarii monumentelor istorice constată producerea unor pagube, aceștia au
dreptul la o justă despăgubire, achitată în termen de 60 de zile de la
constatare de către instituțiile care au realizat cercetarea sau expertizarea;
·
Să înștiințeze
în scris direcția pentru cultură județeană, respectiv a municipiului București
despre intenția de a înstrăina monumentul istoric, în vederea exercitării
dreptului de preemțiune al statului sau, după caz, al unității
administrativ-teritoriale, în condițiile Legii nr.422/2001, republicată;
·
Să notifice
viitorului proprietar, chiriaș sau concesionar regimul juridic al monumentului
istoric pe care îl deține, precum și obligația privind folosința monumentului
istoric;
·
Să înștiințeze
în scris direcția pentru cultură județeană, respectiv a municipiului București,
despre schimbarea proprietarului sau a administratorului în termen de 15 zile
de la data încheierii contractelor, potrivit legii, și să transmită acesteia o
copie de pe acte.
Facilități
ale deținătorilor sub orice titlu de monumente istorice
·
Pentru protejarea monumentelor
istorice aflate în proprietatea privată a persoanelor fizice sau
juridice statul sau autoritățile administrației publice locale, după caz, pot
să asigure, la cererea proprietarilor, cu titlu gratuit, asistență științifică
și de specialitate, în condițiile legii.
·
Calitatea de monument istoric
a bunului istoric respectiv se înscrie de către
proprietar, fără taxă, în Cartea Funciară, în termen de 30 de zile de la data
publicării ordinului de clasare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
·
Pentru stimularea protejării
monumentelor istorice, proprietarii persoane fizice care realizează pe
cheltuială proprie, integral sau parțial, lucrări de întreținere, reparare,
conservare, consolidare, restaurare, punere în valoare, precum și programe și
proiecte culturare beneficiază, în condițiile legii, de reducerea cu minimum
50% a cuantumurilor impozitelor și a taxelor aferente acestor lucrări cuvenite
bugetelor locale.
·
Cheltuielile efectuate în
condițiile prevăzute la alin. (1) din Legea nr.422/ 2001,
republicată, sunt deductibile din baza de impozitare pe venitul global timp de
5 ani, în cuantum anual de 20% din valoarea acestora.
·
Pentru suprafața acupată la
sol de construcțiile care sunt monumente istorice nu se plătește impozitul pe
teren.
·
Potrivit legii, consiliile
locale pot reduce impozitul pe suprafețele neconstruite ale terenurilor cu
regim de monument istoric, în funcție de suprafața afectată și de
perioada punerii monumentelor istorice la dispoziția publicului pentru
vizitare, precum și instituțiilor specializate pentru cercetare.
·
Sunt scutite de la plata
taxelor de timbru persoanele fizice sau juridice care dobândesc prin moștenire
un bun imobil clasat ca monument istoric, utilizat ca locuință sau
pentru activități necomerciale și care se angajează în scris la direcția pentru
cultură în al cărui teritoriu de competență se află bunul imobil în cauză să
execute, în termen de 12 luni, lucrările de restaurare și consolidare stabilite
prin documentație tehnică aprobată și avizată în condițiile legii.
·
Proprietarii de monumente
istorice sunt scutiți de plata taxei de autorizare a intervențiilor executate,
în conformitate cu dispozițiile Legii 422/2001, republicată, asupra
monumentelor istorice deținute, în cazul în care utilizează bunul imobil numai
pentru activități necomerciale sau, în mod direct, numai pentru locuit.
·
Proprietarii imobilelor din
zona de protecție a monumentelor istorice beneficiază de
reducerea cu 50% a taxelor de autorizare pentru lucrările pe care le finanțează
și care sunt necesare pentru păstrarea integrității fizice și a cadrului
construit sau natural al monumentelor istorice astfel cum sunt ele reglementate
prin documentația de urbanism sau de amenajare a teritoriului aprobată pentru
zona de protecție respectivă sau prin avizul direcției pentru cultură județene
respectiv a municipiului București.
ACTELE NORMATIVE CARE
REGLEMENTEAZĂ PATRIMONIUL CULTURAL, NAȚIONAL, EUROPEAN ȘI
MONDIAL
·
Legea consignațiilor nr. 178
din 30 iulie 1934, publicată în Monitorul Oficial 173 din 30
iulie 1934 (M.Of.173/1934).
·
Legea nr. 63 din 30 octombrie
1974 privind ocrotirea patrimoniului cultural național al Republicii Socialiste
România.
·
Legea nr. 12/1990 privind
protejarea populației împotriva activității comerciale ilicite.
Republicată în Monitorul Oficial nr. 291 din 5 mai 2009.
·
Decretul nr. 90/1990 privind
înființarea și organizarea Comisiei Muzeelor și Colecțiilor (abrogat prin
Ordonanța nr. 68/1994).
·
Decretul nr. 91/1990 privind
înființarea și organizarea Comisiei Naționale a Monumentelor, Ansamblurilor și
Siturilor Istorice ( abrogat prin Ordonanța nr.68/1994 ).
·
Decretul nr. 187/30.03.1990
pentru acceptarea Convenției pentru protecției patrimoniului mondial cultural
și natural, adoptată de Conferința generală a Organizației
Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură, la 16. 11. 1972,
publicată în Monitorul Oficial al României nr. 46/31.03.1990.
·
Legea 50/1991 privind
autorizarea lucrărilor de construcții, republicată în Monitorul
Oficial al României nr. 933/ 13. 04. 2004.
·
Ordonanța nr. 27/ 1992 privind
unele măsuri pentru protecția patrimoniului cultural
național.
·
Legea nr. 79/ 1993 pentru
aderarea României la Conveția asupra măsurilor ce urmează a fi luate
pentru interzicerea și împiedicarea operațiunilor ilicite de import, export și
transfer de proprietate al bunurilor culturale, adoptată la Conferința generală
a Organizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură la Pris la
14 noiembrie1970.
·
Legea 11/1994 privind unele
ordonanțe ale Guvernului ( modificările și completările Ordonanței
Guvernului nr. 27 din 26 august 1992 privind unele măsuri pentru protecția
patrimoniului cultural național, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.215 din 28 august 1992.
·
Ordonanța nr. 68/ 1994 privind
protejarea patrimoniului cultural național.
·
Legea nr. 149/1997 pentru
ratificarea Convenției UNIDROIT privind bunurile culturale furate sau exportate
ilegal, adopatată la Roma la 24 iunie 1995.
·
Legea 150/1997 privind ratificarea Convenției
europene pentru protecția patrimoniului arheologic ( revizuită),
adptată la La Valetta la 16 ianuarie 1992 publicată în Monitorul Oficial al
României nr. 175 / 29. VII.1997.
·
Legea nr. 157/1997, privind
ratificarea convenției pentru protejarea Patrimoniului arhitectural al Europei,
adoptată la Granada la 03. 10. 1985 și semnată de România la
22. 06. 1996, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 274 / 13. 10.
1997.
·
Legea nr. 5/ 2000 privind
aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – Secțiunea a III-a –
zone protejate, publicată în Monitorul Oficial al României
nr. 152/ 12.04.2000.
·
Legea nr. 182/2000 privind
protejarea patrimoniului cultural național mobil – republicată, cu
modificările și completările ulterioare în 2008.
·
Ordonanța nr. 43/ 30 ianuarie
2000 privind protecția patrimoniului arheologic și declararea unor situri
arheologice ca zone de interes național, republicată, cu
completările ulterioare.
·
Ordonanța nr. 44/ 2000
referitoare la unele măsuri privind asigurarea bunurilor culturale
mobile exportate temporar- republicată.
·
Legea nr. 422/2001 privind
protejarea monumentelor istorice (republicată în
Monitorul Oficial nr. 938 din 20 noiembrie 2006).
·
Legea nr. 564/ 2001 pentru
aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 47 /2000 privind stabilirea unor măsuri
de protecție a monumentelor istorice care fac parte din Lista Patrimoniului
Mondial, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 695 / 01.11. 2001.
·
Legea nr. 350/ 2001 privind
amenajarea teritoriului și urbanismul modificată și
completată cu Legea nr. 289/ 2006 publicată în Monitorul Oficial al României
nr. 606/ 13.07.2006, cu modificările ulterioare.
·
Legea nr. 451/ 2002 pentru ratificarea Convenției
europene a peisajului, adoptată la Florența la 20 octombrie 2000,
publicată în Monitorul Oficial al României nr. 536/ 23.07.2002.
·
Legea bibliotecilor, nr. 334
din 31/05/2002 . Republicată în Monitorul Oficial, Partea I nr.
132 din 11/ 02/ 2005.
·
Legea nr. 311/ 2003 privind muzeele
și colecțiile publice ( republicată, cu modificările ulterioare în
Monitorul Oficial nr. 927 din 15 noiembrie 2006).
·
Legea nr. 462/ 2003 pentru
modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/2000 privind protecția
patrimoniului arheologic și declararea unor situri arheologice ca zone de
interes național.
·
Legea nr. 258/2006 pentru
modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/ 2000 privind protecția
patrimoniului arheologic și declararea unor situri arheologice ca zone de
interes național.
·
Legea nr. 454/2006 pentru
aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 21/ 2006, privind regimul concesionării
monumentelor istorice, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 1004/
18.12.2006.
·
Decretul nr. 672/2006 privind
supunerea spre ratificare Parlamentului a celui de al II- lea Protocol la
Convenția de la Haga din 1954 pentru protecția bunurilor culturale în caz de
conflict armat, adoptat la Haga la 26 martie 1999.
·
Ordonanța nr. 21/ 26.01.2006
privind regimul concesionării monumentelor istorice.
·
Legea nr. 6/09.01.2008 privind
regimul juridic al patrimoniului tehnic și industrial.
·
Ordonanță de Urgență
privind prorogarea termenului prevăzut la art. IV din Ordonanța Guvernului nr.
27/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea
teritoriului și urbanismului. Publicată în Monitorul Oficial al României ,
partea I nr. 118/26.02.2009.
·
Legea nr. 261/ 07.07.2009
privind aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 214/ 2008
pentru modificarea și completarea Legii nr. 50/ 1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de construcții.
·
Codul Civil. Legea nr.
287/2009 privind Codul Civil, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 505 din 15 iulie 2011.
·
Codul Penal al României.
Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 24.07. 2009,
în vigoare din 24 iulie 2012.
DIRECTOR EXECUTIV
Dr.fil. Liubița Raichici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu