C.J.P.C. CARAŞ-SEVERIN ca
şi organ al administraţiei publice locale, fără personalitate juridică, asigură
realizarea în plan local a politicii Guvemului în domeniul protecţiei
consumatorilor, acţionând pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dăunează
vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor.
Obiectivele cuprinse în
Planul de acţiune pe acest an au fost şi vor fi realizate prin derularea unor
tematici de control transmise de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor
prin Programele trimestriale de control pe cele trei domenii : alimentar,
nealimentar şi prestări servicii, prin iniţierea de către instituţie a unor
acţiuni proprii de verificare a pieţei produselor şi serviciilor, prin tematici
de control dispuse de conducerea Instituţiei Prefectului, prin realizarea
acţiunilor cuprinse în Programul de activitate al Consiliului Judeţean
Consultativ pentru Protecţia Consumatorilor şi prin acţiunile de control comune
realizate în colaborare cu alte instituţii ale administraţiei publice locale.
Concret, indicatorii de
performanţă pentru anul 2016 au fost
îndepliniţi după cum urmează:
- Au fost organizate 2194
acţiuni de control, grupate pe următoarele domenii de activitate:
• Produse alimentare -1284
• Produse nealimentare - 473
• Presări servicii - 437
- Aceste 2194 acţiuni de control desfăşurate au fost
finalizate prin încheierea următoarelor documente de control:
- PVCC-uri - 1019
- PVC-uri - 1163;
- PVP-uri - 12.
- Valoarea totală a
amenzilor aplicate este de 749800 lei, iar valoarea amenzilor încasate operativ este de
232950 lei.
- Au fost oprite temporar
de la comercializare produse neconforme în valoare de 94.531 lei.
- Au fost oprite definitiv
de la comercializare şi distruse produse neconforme în valoare de 3.988 lei.
- In anul 2016 au fost înregistrate 632 de reclamaţii, grupate pe următoarele
domenii de activitate:
• Produse şi servicii alimentare -59
• Produse şi servicii nealimentare - 520
• Servicii financiare - 53
Ca urmare a soluţionării
pozitive a reclamaţiilor a fost restituită consumatorilor suma de 21.300 lei.
- Toate aceste acţiuni au
fost realizate cu un numar mediu de 9 angajaţi, din care 8 comisari.
În timpul acţiunilor de
control desfăşurate au fost constate în principal abateri privind:
1. informarea consumatorilor, etichetarea, afişarea preţului
2. comercializarea de produse cu termen de valabilitate
depăşit
3. mijloace de măsură neverificate metrologic
4. lipsa autorizaţiilor de funcţionare, prestarea de
servicii în condiţii neconforme legislaţiei în vigoare, etc.
5. Nerespectarea prevederilor legii nr. 363/2007,
actualizată, privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in
relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana
privind protectia consumatorilor
Informarea, consilierea si
educarea consumatorilor, s-a concretizat prin:
- Asigurarea de
consultanţă juridică şi de specialitate consumatorilor la sediul C.J.P.C.
Caraş-Severin şi în reţeaua comercială.
- Au fost organizate, în
anul 2016, 87 acţiuni de informare şi educare a consumatorilor prin note
informative, articole în presa locală, comunicate de presă, emisiuni de
informare şi interviuri la posturile locale radio şi TV şi acţiuni de
consiliere în şcoli .
- În luna martie 2016 cu ocazia Zilei Mondiale a
Consumatorilor au fost organizate 4
acţiuni de educare şi consiliere în unităţile şcolare şi au fost împărţite
pliante şi fluturaşi în marile centre comerciale.
2. SITUAŢIA PRIVIND
ACTIVITATILE IN DERULARE
Programul pentru anul 2016
cuprinde următoarele obiective generale:
- Creşterea transparenţei
activităţii instituţiei în ceea ce priveşte procesul aplicării programelor,
inclusiv prin accesul neîngrădit la informaţii de interes public. Am avut în
vedere aplicarea prevederilor Legii nr. 544/2002 privind liberul acces la
informaţiile de interes public şi H.G. nr. 1723/2004 privind unele masuri de
combatere a birocratiei. In ceea ce priveste aplicarea Legii 544/2002 au fost
înregistrate 6 cereri la care s-a dat răspuns în termen legal.
- Aplicarea Codului de
conduită a funcţionarilor publici pentru a se evita orice comportament care
contravine legii şi dăunează imaginii instituţiei (privind această problemă se
raportează lunar la A.N.P.C. Direcţia Economică şi Resurse Umane şi la
Instituţia Prefectului). Periodic, în şedinţele săptămânale, organizate cu
comisarii, s-a insistat ţi se insistă cu privire la conduita angajaţilor în
acţiunile de control şi în relaţiile cu publicul conform Legii nr. 7/2004
privind Codul de conduită al funcţionarilor publici.
- Dezvoltarea cadrului
instituţional în domeniul protecţiei consumatorilor prin:
1. încheierea de protocoale de colaborare cu alte instituţii
ale administraţiei publice locale: Direcţia Sanitar-Veterinară şi Siguranţa
Alimentului Caraş-Severin şi Autoritatea de Sănătate Publică Caraş-Severin
(aici uzăm de prevederile Protocolului încheiat între Ministerul Sănătăţii şi
Ministerul Agriculturii, Pădurii şi Apelor şi A.N.P.C.), cu Inspectoratul
Judeţean de Poliţie, Inspectoratul Judeţean de Jandarmi şi Serviciul Judeţean
de Metrologie Legală Caraş-Severin, Garda Financiară şi Vama Reşiţa.
2. participarea angajaţilor instituţiei la cursurile de
perfecţionare profesională
- Întărirea sistemului de
supraveghere a pieţei prin aplicarea efectivă a legislaţiei în domeniul
protecţiei consumatorilor. Am avut în vedere pentru realizarea acestui
obiectiv:
• verificarea activă şi reactivă a pieţei produselor şi
serviciilor în scopul depistării şi
retragerii de pe piaţa a produselor şi serviciilor, care în condiţii
previzibile de utilizare prezintă risc pentru consumatori.
• verificarea conformităţii produselor sau serviciilor cu
cerinţele declarate sau impuse de producător.
• desfăşurarea de acţiuni de control pentru protejarea
drepturilor şi intereselor economice ale consumatorilor.
• soluţionarea reclamatiilor şi sesizarilor
consumatorilor.
• colaborarea cu celelalte instituţii ale administraţiei
publice locale cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor în vederea
organizării unor acţiuni comune de control (Direcţia Sanitar Veterinară şi
Siguranţa Alimentului, Autoritatea de Sănătate Publică, Inspectoratul Judeţean
de Poliţie, Garda Financiară, Vama Reşiţa, Serviciul Judeţean de Metrologie
Legală, Inspectoratul Judeţean de Jandarmi, Corpul de Control al primariilor,
Direcţia Generală pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală Caraş-Severin). În
anul 2016 au fost efectuate 119 acţiuni de control în colaborare cu alte instituţii
ale administraţiei publice locale cu atribuţii în domeniul protecţiei
consumatorilor.
• realizarea de acţiuni specifice de control în
conformitate cu prevederile O.U.G. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase
în România. In anul 2016 au fost efectuate
un număr total de 6 acţiuni de control la operatorii economici care desfăşoară
activităţi cu metale preţioase în urma cărora
s-a aplicat o amendă contravenţională în cuantum de 3000 lei .
3. PROBLEME ÎNTÂMPINATE ÎN DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR
INSTITUŢIEI
Considerăm că activitatea
instituţiei ar înregistra un plus de eficienţa în condiţiile în care instituţia
ar mai fi dotată cu un autoturism şi s-ar suplimenta statul de funcţii cu 4
posturi:
• 2 posturi de comisari;
• 1 post secretariat;
• 1 post consilier juridic;
4. SARCINI TRASATE
INSTITUŢIEI DE STRUCTURILE IERARHIC SUPERIOARE,
CĂILE DE ACŢIUNE ÎN
VEDEREA ADUCERII LA ÎNDEPLINIRE
Politica de protecţie a
consumatorilor pentru perioada 2012-2016 se fundamentează pe urmatoarele
obiective generale pentru promovarea intereselor consumatorilor pe piaţă:
1. realizarea unui înalt
nivel de protecţie a consumatorilor;
2. aplicarea efectivă a
legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor;
3. întărirea activităţilor
de informare, consiliere şi educare a consumatorilor.
Strategia, prin
obiectivele şi priorităţile sale, urmăreşte realizarea unei protecţii a
consumatorilor în România asemănătoare cu cea existentă în statele membre ale
Uniunii Europene, incluzând securitatea, interesele economice, informarea şi
educarea consumatorilor, precum şi promovarea organizaţiilor de consumatori
pentru dezvoltarea unui rol activ în realizarea politicii de protecţie a
consumatorilor.
O atenţie deosebită a fost
acordată desfăşurării controalelor în anul 2016 cuprinse în Programul de
acţiuni pentru anul 2016 transmis trimestrial de către ANPC Bucureşti,
respectiv:
a) Produse alimentare – 28 de tematici de control:
1. Verificarea modului de derulare a Programului
Guvernamental lapte-corn-măr 2015 – 2016 - permanent;
2. Verificarea respectării prevederilor legale privind modul
de respectare a prevederilor legale, conformitatea, şi modul de etichetare,
prezentare publicitate a pâinii
3. Verificarea respectării prevederilor legale la
comercializarea produselor tradiţionale şi a produselor alimentare obţinute
conform reţetelor consacrate româneşti
4. Verificarea respectării prevederilor legale privind modul
de asigurare a informării consumatorilor, a calităţii produselor si a modului
de afişare a preturilor la comercializarea fructelor si legumelor - permanent
5. Verificarea respectării prevederilor legale la
comercializarea şi etichetarea produselor din carne şi lapte
6. Verificarea respectării prevederilor legale la
comercializarea produselor alimentare ecologice
7. Verificarea respectării prevederilor legale în
depozitele en-gross
8. Verificarea respectării prevederilor legale la
comercializarea pâinii
9. Verificarea respectării prevederilor legale,
conformitatea şi modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare
a peştelui şi a conservelor de peşte
10. Verificarea respectării prevederilor legale, conformitatea
şi modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare a produselor
alimentare specifice sărbătorilor pascale
11. Verificarea respectării prevederilor legale, conformitatea
şi modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare suplimentelor
alimentare.
12. Verificarea respectării prevederilor legale, conformitatea
şi modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare a carnii de
pasare.
13. Verificarea respectării prevederilor legale privind
legalitatea funcţionării (orar de
funcţionare, denumire firmă, autorizaţii de funcţionare)
14. Verificarea respectării
prevederilor legale privind informarea consumatorilor in magazine la
produsele alimentare şi nealimentare
15. Verificarea respectării prevederilor legale, conformitatea
şi modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare a apelor
minerale naturale.
16. Verificarea respectării prevederilor legale, conformitatea
şi modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare a carnii de
pasare.
17. Verificarea respectării prevederilor legale la
comercializarea mierii.
18. Verificarea respectării prevederilor legale, conformitatea
şi modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare a sucurilor
din fructe si a bauturilor racoritoare.
19. Verificarea modului de respectare a prevederilor legale la
indicarea preţurilor la comercializarea produselor alimentare
20. Verificarea respectării
conformităţii, calităţii, condiţiilor de comercializare şi etichetare a
alimentelor comercializate în chioşcurile şi unităţile de alimentaţie publică
din incinta ştrandurilor, piscinelor, bazinelor de inot, precum şi din zonele
de agrement, parcuri de distracţie, debarcadere, etc.
21. Verificarea respectării prevederilor legale la
comercializarea mierii.
22. Verificarea respectării prevederilor legale, conformitatea
şi modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare a produselor
alimentare comercializate sub forma congelata, inclusiv inghetata.
23. Verificarea respectării
prevederilor legale privind informarea consumatorilor in magazine la
produsele alimentare şi nealimentare
24. Verificarea modului de derulare a Programului Guvernamental
lapte-corn-măr 2016 – 2017 - permanent;
25. Verificarea respectării prevederilor legale, conformitatea
si modul de etichetare, prezentare si publicitate a laptelui si produselor
lactate.
26. Verificarea respectării prevederilor legale, conformitatea
si modul de etichetare, prezentare si publicitate a produselor din carne cu
prelevare de probe.
27. Verificarea respectării prevederilor legale, conformitatea
si modul de etichetare, prezentare si publicitate a produselor alimentare
specifice sarbatorilor de iarna
28. Verificarea respectării prevederilor legii nr. 363/2007 în
reţelele de magazine şi supermarketuri
la produsele alimentare
b) Produse nealimentare – 24 de tematici de control:
1. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor în cadrul vânzărilor de soldare
2. Verificarea respectării prevederilor legale la
comercializarea produselor cosmetice
3. Verificarea respectării prevederilor legale la
comercializarea materialelor de construcţii
4. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea florilor
5. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea bijuteriilor
6. Verificarea respectării prevederilor legale la
comercializarea protezelor auditive
7. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea produselor textile.
8. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea jucariilor.
9. Verificarea respectării prevederilor legale privind
legalitatea funcţionării (orar de
funcţionare, denumire firmă, autorizaţii de funcţionare)
10. Verificarea respectării
prevederilor legale privind informarea consumatorilor in magazine la
produsele alimentare şi nealimentare
11. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea produselor cosmetice.
12. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea anvelopelor uzate.
13. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea ecchipamentelor electrice de uz
casnic.
14. Verificarea respectării prevederilor legale privind
legalitatea funcţionării (orar de
funcţionare, denumire firmă, autorizaţii de funcţionare)
15. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor in cadrul vanzarilor de soldare, promotionale.
16. Verificarea respectării
prevederilor legale privind informarea consumatorilor in magazine la
produsele nealimentare
17. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor in cazul promotiilor de rechizite si uniforme scolare.
18. Verificarea respectării
prevederilor legale privind informarea consumatorilor in magazine la
produsele nealimentare
19. Verificarea respectării prevederilor legale la
comercializarea pneurilor noi.
20. Verificarea respectarii prevederilor legale privind
siguranta jucariilor.
21. Verificarea respectarii prevederilor legale privind
buteliile GPL-tip aragaz.
22. Verificarea respectării prevederilor legii nr. 363/2007 în
reţelele de magazine şi supermarketuri
la produsele nealimentare
23. Verificarea respectarii prevederilor legale la
comercializarea ghirlandelor si ornamentelor luminoase.
24. Verificarea respectarii prevederilor legale la
comercializarea lumanarilor de decor.
c) Prestări servicii – 11 de tematici de control:
1. Verificarea respectării prevederilor legale la prestarea
serviciilor de pompe funebre
2. Verificarea respectării
prevederilor legale la prestarea serviciilor de cazare în staţiunile
montane
3. Verificarea respectării
drepturilor consumatorilor la transportul în regim de taxi şi în regim
de închiriere
4. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la prestarea serviciilor de alimentaţie publică
5. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea produselor şi prestarea serviciilor de alimentaţie
publică în mediul rural
6. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la prestarea serviciilor în incinta ştrandurilor,
piscinelor, bazinelor de inot, unităţilor de închiriere echipamente de
agrement, în parcurile de ditracţie , debarcadere, etc
7. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la prestarea serviciilor de alimentaţie publică în
incinta ştrandurilor, piscinelor, bazinelor de inot, unităţilor de închiriere
echipamente de agrement, în parcurile de ditracţie , debarcadere, etc
8. Verificarea respectării drepturilor consumatorilor in
gradinitele cu program prelungit.(cazare, mod de îngrijire)
9. Verificarea conformitatii alimentelor, respectarea
retetelor, a meniului si modul de informare a consumatorilor in gradinitele cu
program prelungit.
10. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la prestarea serviciilor de alimentaţie publică
11. Verificarea respectării prevederilor legale privind
protectia consumatorilor in activitatea de service auto.
Modul de îndeplinire a
sarcinilor trasate este prezentat pe larg în capitolul nr. 5 Concluzii privind
activitatea desfăşurată.
5. CONCLUZII PRIVIND
ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ
Astfel, în anul 2016 CJPC Caraş-Severin a acordat o mare atenţie
acţiunilor tematice de control transmise de ANPC, acţiunilor de supraveghere
activă şi reactivă a pieţei produselor şi serviciilor şi celor destinate cercetării
reclamaţiilor, având în acest an următorii indicatori de performanţă:
3. număr de acţiuni de control : 2194
4. număr de procese verbale de constatare contravenţie :
1019
5. număr de procese verbale de constatare : 1163
6. număr de procese verbale de prelevare : 12
7. valoarea totală a amenzilor aplicate : 749.800 lei
8. valoare amenzi încasate operativ: 232.950
lei
9. valoarea produselor neconforme oprite temporar de la
comercializare : 94531 lei
10. valoarea produselor neconforme oprite definitiv de la comercializare
: 3988 lei
11. număr de reclamaţii înregistrate : 632
12. număr mediu de comisari:
8.
Cu stimă,
COMISAR ŞEF ADJUNCT
REGIUNEA VEST (TIMIŞ)
Ing.
SCOROBETE ISABELLE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu