Activitatea
Comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă se desfăşoară pentru
îndeplinirea atribuţiilor de evaluare a situaţiilor de urgenţă produse în unităţile
administrativ-teritoriale, stabilirea de măsuri şi acţiuni specifice pentru gestionarea
acestora şi îndeplinirea lor. De asemenea, declară, cu acordul ministrului afacerilor
interne, starea de alertă la nivel judeţean sau în mai multe localităţi ale judeţului
şi propune instituirea stării de urgenţă. Nu în ultimul rând, analizează şi
avizează planurile judeţene pentru
asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare necesare gestionării situaţiilor de urgenţă. Toate acestea având ca scop coordonarea unitară, de natură a asigura funcţionalitatea optimă şi eficientă a elementelor de dispozitiv şi a capabilităţilor.
asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare necesare gestionării situaţiilor de urgenţă. Toate acestea având ca scop coordonarea unitară, de natură a asigura funcţionalitatea optimă şi eficientă a elementelor de dispozitiv şi a capabilităţilor.
Gestionarea
operaţională a situaţiilor de urgenţă la nivel judeţean se realizează prin Centrul judeţean de coordonare şi conducere
a intervenţiei, constituit la nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de
Urgenţă compus din personal din cadrul inspectoratelor pentru situaţii de
urgenţă, precum şi experţi şi specialişti din cadrul instituţiilor şi
operatorilor economici de interes local care asigură funcţii de sprijin.
Mangementul situaţiilor de urgenţă
În
anul 2016, CJSU Caraș-Severin s-a întrunit în 21 de ședințe, din care 2 cu caracter ordinar. În cadrul acestor ședințe au fost adoptate 18 hotărâri:
-
12
pentru aprobarea rapoartelor de sinteză privind apărarea împotriva inundațiilor
și fenomenelor hidrometeorologice periculoase ce au afectat județul; rapoarte de
sinteză întocmite de către grupul de suport tehnic nr. 1 al CJSU în baza
proceselor verbale ale comisiilor mixte de constatare / evaluare pagube;
-
6
hotărâri pentru aprobarea unor planuri de măsuri, respectiv modificarea Regulamentului
de Organizare și Funcționare al CJSU, întocmirea Planului Județean pentru
Asigurarea Resurselor Umane, Materiale și Financiare și constituirea unei comisii
mixte de verificare în teren a efectelor unei alunecăr de teren.
Planurile abrobate la
nivelul CJSU:
·
Plan
de măsuri pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de
temperaturile ridicate, respectiv atenuarea efectelor temperaturilor ridicate
asupra populaţiei, la nivelul județului Caraș-Severin, pe anul 2016;
·
Plan
de măsuri pentru evitarea producerii situaţiilor de urgenţă generate de
incendii de pădure și vegetație uscată pe timpul verii – 2016, la nivelul
județului Caraș-Severin;
·
Plan
de măsuri generale al comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă pentru
sezonul de iarnă 2016-2017
·
Planul judeţean pentru asigurarea cu resurse umane,
materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă, pe anul 2016
al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Caraş-Severin;
·
Plan
anual de activități al Comitetului Județean pentru Situații de Urgență – 2017.
Spre
deosebire de anii precedenți, primele luni ale anului 2016 nu au fost marcate
de evenimente deosebite. În schimb, în lunile de vară s-au manifestat fenomene
hidro-metorologice deosebit de periculoase, înregistrându-se o serie de
evenimente care au afectat în mod violent numeroase comunități din județul
nostru, principalii factori determinanți fiind vântul puternic, uneori cu
aspect de tornadă, creșterile de debite pe cursurile de apă (cele mai multe
necadastrate) și scurgerile de pe versanți.
Din
cauza acestor feneomene meteorologice au fost înregistrate întreruperi ale
aliementării cu energie electrică, pentru perioade scurte de timp, a unor localităţi
şi a unor zone turistice, a fost afectată atât circulaţia pe unele drumuri
publice, cât şi cea feroviară şi navală.
Pe
parcursul anului au fost înregistrate și alte evenimente pentru gestionarea
cărora a fost nevoie de cooperarea mai multor structuri din cadrul CJSU şi
adoptarea unor măsuri eficiente, spre exemplu misiunile de căutare/salvare a
persoanelor rătăcite sau dispărute în medii ostile vieţii.
Cele
mai multe dintre evenimentele produse s-au manifestat pe timpul unor informări
sau atenţionări şi avertizări hidrometeorologice. Teritoriul judeţului nostru a
fost vizat de 379 de astfel de notificări,
cu 200 mai multe decât anul precedent:
·
318
meteorologice,
respectiv 26 avertizări cod portocaliu (din care 19 imediate), 241 atenţionări cod galben (din care
194 cu caracter imediat) și 51 informări fără cod);
·
61 hidrologice: 1 avertizare
cod roșu de inundații, 11avertizări cod portocaliu (din care 4 imediate) și 47
atenţionări cod galben (din care 37 cu caracter imediat).
Toate
aceste date, însoţite de măsuri adaptate pe tipuri de riscuri posibile, au fost
transmise către responsabilii de la nivelul localităţilor, pentru asigurarea avertizării
populaţiei şi pregătirea mijloacelor de primă intervenţie.
Evenimente deosebite:
·
27
aprilie 2016 – accident rutier cu 6 victime, E70 (DN6), în apropiere de
localitatea Buchin, în care au fost implicate 3 autoturisme (pentru gestionarea
situației a fost pus în aplicare Planul Roșu de Intervenție);
·
14-15
mai 2016 – Constantin Daicoviciu – vânt puternic cu aspect de tornadă – 5 case
au avut acoperișurile avariate;
·
01-26
iunie 2016 – 17 UAT-uri (29 localități) au fost afectate de fenomenele
hidro-meteorologice înregistrate în acest interval; la Oțelu Roșu, 12 blocuri
de locuințe, 4 case, 1 liceu și 1 policlinică au avut acoperișurile avariate din
cauza vântului puternic cu aspect de tornadă; de asemenea, au fost înregistrate
numeroase cazuri de scurgeri de versanți și creșteri de debite care au produs
numeroase pagube în instructura județului;
·
27-30
iunie 2016 – 22 UAT-uri (36 localități) au fost afectate de inundații; peste
600 de case au fost avariate, la care se adaugă 77 de anexe, însă numărul celor
inundate a fost cu mult mai mare. Potrivit situației centralizate, reiese că au
fost validate pagube la peste 85 km de
drumuri naționale, județene, comunale, străzi, etc.. Circa 4400 ha de teren
agricole au fost inundate, iar 188 de stupi și peste 190 de oi au pierit. Cele
mai afectate localități au fost Bocșa, Reșița și Ramna.
·
06
august 2016 – 9 autoturisme au fost blocate de aluviuni pe DJ 608A, Borlova
(Telescaun)-Stațiunea Muntele Mic;
·
20.09.2016
- accident rutier cu 6 victime, în apropiere de localitatea Slatina Timiș pe
E70 (DN6), în care au fost implicate 2 autoturisme (a fost pus în aplicare
Planul Roșu de Intervenție).
Activităţi de pregătire
În vederea pregătirii pentru situaţii de
urgenţă au fost organizate şi desfăşurate o serie de activităţi atât pentru
factorii de decizie de la nivel local, cât şi pentru cei judeţeni.
În anul 2016, pregătirea în domeniul
situaţiilor de urgenţă a personalului din cadrul autorităţilor administraţiei
publice judeţene şi locale, operatorilor economici şi instituţiilor publice
clasificate din punct de vedere al protecţiei civile s-a realizat pe niveluri
de competenţă, structuri funcţionale şi categorii de personal în scopul
pregătirii personalului de conducere şi de specialitate cu atribuţii în
managementul situaţiilor de urgenţă, salariaţilor, populaţiei neîncadrate în
muncă, elevilor şi studenţilor.
Pregătirea personalului de conducere din
cadrul administraţiei publice judeţene şi locale s-a executat prin cursuri
organizate în cadrul Centrului Naţional de Perfecţionare a Pregătirii pentru
Managementul Situaţiilor de Urgenţă – Ciolpani şi Centrului Zonal de Pregătire
Protecţie Civilă – Craiova. Din 84 persoane
planificate la cursuri, s-au prezentat şi au absolvit aceste cursuri doar 33 după cum urmează:
-
curs
de pregătire în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă pentru secretari
:
·
la
nivel de judeţ - 1 persoană
planificată/ nu s-a prezentat;
·
la
nivel de municipii şi oraşe – 7
persoane planificate/ nici una prezentă;
·
la
nivel de comune – 66 persoane
planificate/ 28 prezente
-
curs
de pregătire în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă pentru
reprezentanţi ai serviciilor deconcentrate/ descentralizate în teritoriu:
·
10 persoane
planificate/ 5 prezente.
Prin
dispeceratul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „SEMENIC” Caraş-Severin
s-au desfăşurat 22 antrenamente de
înştiinţare /alarmare care au vizat toate primările. Prin aceste antrenamente
se urmăreşte verificarea fluxului informaţional, modul de reacţie al
autorităţilor, precum şi măsurile adoptate la situaţia de urgenţă dată.
Pentru
pregătirea structurilor de intevenţie şi
a mebrilor CJSU au fost desfăşurate, în organizarea ISU „SEMENIC”, 4 exerciţii de cooperare cu forţe şi
mijloace în teren.
Exerciții de cooperare
organizate de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”SEMENIC” al
Județului Caraș-Severin:
·
24.03.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență
generate de producerea unui incendiu la Serviciul Județean al Arhivelor
Naționale Caransebeș”;
·
23.06.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență
generate de producerea unui accident rutier cu victime multiple produs pe DJ
582”;
·
22.09.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență generate
de producerea unui incendiu la Administrația Națională a Rezervelor de Stat și
Probleme Speciale, Unitatea Teritorială – 355 Păltiniș”;
·
27.10.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență
determinată de un accident feroviar major în care sunt implicate substanțe
periculoase”.
Obiectivele principale
ale acestor exerciții au fost:
-
verificarea viabilității și a modului de punere în
aplicare a procedurilor/planurilor
privind managementul unitar al forțelor participante la intervenție în
cazul producerii unor situații de urgență;
-
antrenarea tuturor structurilor sin cadrul
sistemului județean cu atribuții în managementul/„funcții de sprijin pe timpul
producerii situațiilor de urgență în conformitate cu legislația de resort;
-
asigurarea cooperării eficiente a forțelor
participante și conducerii operative a acțiunilor de intrevenție, punerea în
aplicare a sistemului informațional-decizional privind alaramarea, alertarea,
notificarea, transmiterea datelor, informațiilor și prelucrarea acestora.
Concluzii
În
final, se poate spune că activitatea comitetului judeţean pentru situaţii de
urgenţă s-a desfăşurat în condiţii bune, reuşindu-se gestionarea operativă a
tuturor situaţiilor manifestate pe teritoriul judeţului nostru. Probleme au
fost întâmpinate în relaţionarea cu unele comitete locale pentru situaţii de
urgenţă, respectiv preşedinţii acestora, care în anumite sitaţii nu acordă
atenţia cuvenită măsurilor şi acţiunilor de protecţie a comunităţilor. Lipsa
mijloacelor de primă-intervenţie, lipsa surselor artificiale sau naturale de
apă sunt factori care pot afecta în mod negativ gestionarea situaţiilor de
urgenţă care se manifestă în mod frecvent.
SECRETARIAT
TEHNIC PERMANENT AL CJSU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu