București, 23 ianuarie 2017. În anul 2016, la Telefonul Copilului 116 111 s-au înregistrat 4.565 de
situații de abuz asupra copiilor, abuz de tip bullying, violență în familie și
discriminare. Comparativ cu anul precedent, creșterea numărului cazurilor de
abuz asupra copiilor este de 45,24%. Forma de abuz preponderent întâlnită în
cazuistica Asociației Telefonul Copilului este agresiunea fizică, prezentă în
1.877 de cazuri, cu 46,75% mai multe față de anul 2015.
“Numărul cazurilor de abuz
înregistrate la Telefonul Copilului a crescut constant, iar acest lucru nu face
decât să oglindească problemele în continuă creștere în societatea românească.
Faptul că din ce în ce mai multe persoane au încredere să apeleze 116 111 și să
raporteze abuzuri asupra copiilor este de bun augur și semnifică faptul că
mentalitățile s-au schimbat și că nu mai trăim aceeași resemnare în fața
suferinței, mai ales din partea copiilor. Totuși, luna aceasta se împlinesc 10
ani de la aderarea României la Uniunea Europeană, moment în care constatăm că
aderarea a condus mai mult la alinierea legislației naționale la cea europeană
și mai puțin, însă, la modalități concrete de aplicare a acesteia. Mai mult
decât atât, la nivel social, abuzurile la adresa oricărei persoane, copil sau
nu, ar trebui să se lovească de toleranță zero", a declarat Cătălina
Surcel, Director Executiv al Asociației Telefonul Copilului.
În anul 2016, numărul
total de apeluri înregistrate la 116 111 a fost de 88.986, iar dintre acestea 10.356
reprezintă cazuri care au necesitat intervenție și monitorizarea de lungă
durată a specialiștilor Asociației Telefonul Copilului, în colaborare cu
reprezentanții instituțiilor abilitate la nivel local. Numărul total al
cazurilor sesizate la 116 111 în anul 2016 a înregistrat o creștere cu 33,71%
față de anul precedent.
Complexitatea cazurilor
sesizate la 116 111 a impus alocarea unui număr tot mai mare de minute de
consiliere dedicate fiecărui apel. Astfel, durata medie a unui apel a crescut
de la 10 – 15 minute, în anii precedenți, la 15 – 30 de minute în anul 2016.
Asociația Telefonul Copilului a oferit beneficiarilor, prin intermediul
serviciului Telefonul Copilului 116 111, 541.642 de minute de consiliere
psiho-socială și juridică gratuite.
32.30% dintre apelanți au
expus mai mult de două probleme pentru care au solicitat consiliere
psiho-socială/juridică de lungă durată, iar 8,33% au expus trei probleme.
Nevoia de consiliere
psihologică a beneficiarilor a reprezentat un procentaj de 29,83%, respectiv
3.090 de situații. Problemele semnalate au fost legate de: nevoia de comunicare
cu privire la exprimarea propriilor gânduri, temeri, sentimente legate de
familie în procentaj de 39,40%, probleme specifice
adolescenților (criză de
identitate, probleme sentimentale, dificultăți în relaționare, anxietăți) în
procentaj de 32,88%, disfuncționalități în familie în procentaj de 19,29%, depresii
și tulburări de comportament în procentaj de 4,94% și comportamente neadecvate
manifestate prin gânduri/gesturi extreme în procentaj de 3,49%. 72,85% dintre
copii (44,29% fete și 28,56% băieți) au manifestat nevoia de suport
psiho-emoțional, iar 27,15% dintre părinți sau alți adulți au solicitat
consiliere psihologică pentru îmbunătățirea relației copil – părinți. Pe
segmentul gen raportat la grupele de
vârstă, datele sunt
următoarele: fete 9 – 12 ani (19,29%), fete 16 – 18 ani (11,59%), fete 13 – 15
ani (10,53%), băieți 16 – 18 ani (9,72%), băieți 13 – 15 ani (8,20%), băieți 9
– 12 ani (7,30%), băieți 6 – 7 ani (3,34%) și fete 6 – 7 ani (2,88%).
Cazuistică
Principalele forme de abuz
sesizate au fost: molestarea fizică (37,32%), abuzul emoțional (25,93%) și
neglijarea (24,11%). Mediul de desfășurare al abuzului indică următoarele
procentaje: în familie (65,71%), familia extinsă, asistență maternală și centrul
de plasament (17,39%), în spațiul public (11,05%) și în mediul școlar (5,85%).
Agresorii copiilor au fost: părinții sau unul dintre părinți (72,96%), un alt
copil (9,81%), o altă rudă (6,65%), un alt adult (5,93%) și alte categorii
(4,65%) din care fac parte: concubin / concubină al / a unuia dintre părinți,
cadru didactic, asistent maternal sau membru al personalului centrului de
plasament.
Sesizările legate de
fenomenul bullying au înregistrat o creștere în procentaj de 25,41% față de
anul trecut, respectiv 1.545 de cazuri. Formele în care s-a manifestat
fenomenul bullying au fost: insulte, jigniri, porecle, sarcasm în procentaj de
42,98%, loviri, îmbrânciri în procentaj de 38,58% și intimidare, denigrare,
insulte cu privire la statutul social în procentaj de 18,44%. Abuzul de tip
bullying a avut loc, cu precădere, în școală / grădiniță (81,96%) și în medii
precum online / spațiul public (18,04%). Agresorii asociați abuzului de tip
bullying au fost: alt copil (97,44%), cadru didactic (1,47%) și alt adult
(1,09%). 84,97% au fost copii cei care au sesizat situații de abuz de tip
bullying (51,02% băieți și 33,95% fete), iar 15,03% părinți sau alți adulți. Pe segmentul
gen raportat la grupa de vârstă, datele colectate de Asociația Telefonul
Copilului sunt următoarele: băieți 9 – 12 ani (34,15%), fete 9 – 12 ani
(23,80%), băieți 16 – 18 ani (7,41%), fete 13 – 15 ani (6,83%), băieți 13 – 15
ani (6,05%), băieți 6 – 7 ani (3,41%), fete 6 – 7 ani (3,32%).
Solicitările de consiliere
juridică au înregistrat o creștere în procentaj de 24,42% față de anul 2015,
respectiv 1.187 de situații. Acestea s-au referit la: probleme legate de
familie (încredințarea minorului, violența în familie, menținerea legăturilor
personale ale copilului cu părintele care nu a obținut încredințarea) în
procentaj de 60,57%, drepturile copilului în procentaj de 24,18% și alocații /
prestații sociale în procentaj de 15,25%.
Tipuri de apelanți
Copiii și adolescenții
care au contactat 116 111 în anul 2016 provin din: familii nucleare (84,17%),
familii monoparentale (8,10%), familii extinse (5,03%), respectiv familii
adoptatoare, alte familii care au primit copii în plasament, precum si copii ai
căror părinți au decedat (2,70%).
Starea emoţională a
copiilor la începutul apelului a fost identificată de specialiştii Asociaţiei
Telefonul Copilului astfel: 56,57% dintre copii simţeau apăsare, 16,27%
frustrare/depresie, 11,64% frică/anxietate, 9,10% tristeţe/singurătate și 6,42%
furie/panică.
Băieții au contactat cel
mai mult Telefonul Copilului 116 111, în procentaj de 40,05%, urmați de fete în
procentaj de 34,23%. Părinții sau alți adulți au contactat 116 111 în procentaj
de 25,72%.
Mediul de proveniență cel
mai frecvent raportat a fost mediul urban (46,89%) urmat de mediul rural (40,34%).
În 12,77% dintre situațiile înregistrate la 116 111, apelanții nu au dorit să
menționeze mediul de proveniență. Regiunea raportată cu preponderență a fost Moldova
(27,85%), urmată de Muntenia (21,32%), București (11,58%), Transilvania
(10,25%), Oltenia (10,11%), Dobrogea (6,60%) și Banat (2,28%). Apelanții au
solicitat confidențialitate privind regiunea din care provin într-un procentaj
de 10,01% dintre situații.
În ceea ce priveşte
repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judeţele
Vrancea, Constanța, Teleorman, Vaslui, Neamț, București (sector 5), Dâmbovița,
Ilfov, Dolj, Olt, iar cele mai puţine au fost sesizate din judeţele Covasna,
Harghita, Sălaj, Tulcea, Bihor, Satu Mare, Bistrița-Năsăud, Brăila, Mehedinți și
Arad.
116 111 este linia europeană de asistenţă pentru copii,
gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Telekom Romania.
Apelul către 116 111 este oferit gratuit de Telekom Romania si Telekom Romania
Mobile Communication.
……………………………………………………..
Asociaţia Telefonul Copilului
Cu
o experienţă de 15 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale
familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie
neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi
părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional. 7 zile din 7,
între orele 08.00-00.00, Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor
copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21
noiembrie 2001 – 31 decembrie 2016, un număr total de 2.263.237 de apeluri a
fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost
identificate 69.480 de cazuri care au necesitat intervenţia instituţiilor
abilitate. Apelul este oferit gratuit de Telekom Romania. Pentru informaţii
detaliate legate de Asociaţia Telefonul Copilului şi activitatea acesteia, vă
rugăm să ne contactaţi la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468,
adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau să accesaţi website-ul
organizaţiei noastre www.telefonulcopilului.ro
Asociaţia Telefonul Copilului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu