Conform prevederilor Legii
nr.156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care
lucrează în străinătate-
republicată, pentru a putea desfășura activitatea de plasare
forță de muncă în
străinătate, agentul de ocupare a forţei de muncă trebuie să fie o
societate constituită pe
teritoriul României cu obiect principal de activitate „selecţia și
plasarea forţei de muncă
în străinătate” cod CAEN 7810;
- să dispună de spaţiul şi
de dotările necesare pentru buna desfăşurare a activităţii;
- să aibă încadrat în
muncă personal cu experienţă în domeniul forţei de muncă;
- să organizeze o bancă de
date care să cuprindă ofertele şi solicitările de locuri de
muncă în străinătate, informaţii
referitoare la condiţiile de ocupare a acestora şi la
calificările şi
aptitudinile solicitanţilor aflaţi în evidenţa lor;
- să încheie cu persoane
juridice, persoane fizice şi organizaţii patronale din
străinătate, după caz,
contracte care conţin oferte ferme de locuri de muncă
- să fie înregistrat la
inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază îşi are sediul.
CONTRACTUL DE MEDIERE
Agenţii de ocupare a
forţei de muncă au obligaţia de a încheia cu cetăţenii
români care solicită să
lucreze în străinătate contracte de mediere. Aceste
contracte de mediere
trebuie să conţină, printre altele, elementele principale privind
denumirea angajatorului
din străinătate/țara pentru care se face medierea în vederea
angajării; tariful de
mediere, durata contractului şi modul de soluţionare a eventualelor
litigii.
TARIFUL DE MEDIERE
Dacă tarifele de mediere
sunt încasate de la angajatorii străini, agenţii de
ocupare a forţei de muncă
nu pot pretinde plata acestor servicii şi de la solicitanţii
de locuri de muncă.
În situaţia în
care agenţii de ocupare a forţei de muncă nu vor reuşi să ofere locuri
de muncă în termenul
convenit sau dacă înainte de expirarea duratei contractului
de mediere beneficiarul
acestui contract renunţă la mediere, tariful serviciilor de
mediere va fi restituit
parţial sau total potrivit clauzei de restituire din contractul
de mediere.
CONTRACTUL DE MUNCĂ
Agenţii de ocupare a
forţei de muncă au obligaţia de a asigura încheierea
contractelor de muncă
dintre cetăţenii români şi angajatorii străini şi în limba
română.
La semnarea unui contract
individual de muncă, trebuie să verifice dacă acesta cuprinde
cel puţin următoarele
elemente: ţara de destinație, denumirea angajatorului cu toate
datele de identificare:
adresă, număr de telefon/fax, descrierea muncii şi a condiţiilor de
muncă, durata timpului de
muncă şi de repaus, durata contractului individual de muncă,
condiţiile de salarizare,
condiţiile de transport, de locuit, condiţiile de protecţie socială. –
INSPECŢIA MUNCII
A T E N T I O N A R E
Persoanele fizice
nu au dreptul să exercite activităţi de mediere a angajării
cetăţenilor români în
străinătate.
Verificați
înregistrarea la inspectoratul teritorial de muncă a agentului de plasare.
Acceptarea unor
oferte de locuri de muncă prin intermediul netului sau a
anunțurilor publicitare
din presa scrisă, reprezintă un risc major asumat de
persoana aflată în
căutarea unui loc de muncă.
Persoana care
semnează un contract de mediere trebuie
să citească cu atenţie
conţinutul acestui
document. Pentru orice sumă de bani achitată trebuie solicitată
chitanţă. Atenție la
durata pentru care se încheie contractul de mediere.
Dacă tarifele de
mediere sunt încasate de la angajatorii străini, agenţii de
ocupare a forţei de muncă
nu pot pretinde plata acestor servicii şi de la solicitanţii
de locuri de muncă.
Plata către
agentul de ocupare a forţei de muncă în străinătate, a unor sume de
bani fără încheierea unui
contract de mediere, reprezintă un risc major asumat de
persoana aflată în
căutarea unui loc de muncă.
Legislaţia
prevede că agenţii de ocupare a forţei de muncă în străinătate nu pot
percepe alte garanţii sau
comisioane în afara tarifului de mediere.
Activitatea de mediere
presupune efectuarea și a altor demersuri, în strictă
legătură cu acest proces
de mediere, respectiv întocmirea dosarului de personal al
solicitantului locului de
muncă, informarea cu privire la condițiile de muncă din
țara de destinație,
informarea prinvind drepturile și obligațiile din contractul de
mediere.
În situația în
care în care agenţii de ocupare a forţei de muncă în străinătate
solicită sume de bani care
nu sunt incluse în tariful de mediere, respectiv alte
servicii decât cele
cuprinse în contractul de mediere (întocmire “curriculum vitae“,
traducere documente,
procesare acte), aceşti bani nu vă vor putea fi returnaţi
dacă nu se găseşte un loc
de muncă.
Neîndeplinirea
sau îndeplinirea defectuoasă a unei obligaţii
ce decurge dintr-un
contract de mediere sau
contract de consultanță, nu intră în sfera relaţiilor de
muncă, inspectorii de
muncă neavând competenţa legală de a interveni în derularea
unor raporturi juridice de
altă natură, respectiv restituirea contravalorii tarifului
achitat pentru serviciile
oferite de agentul de ocupare a forţei de muncă sau de
către consultant.
În condiţiile în care,
pentru recuperarea sumelor de bani achitate sunt
identificarte elemente
constitutive ale infracţiunii de înșelăciune, competența
revine organelor de
cercetare penală.
Soluţionarea unor
conflicte de muncă pentru nerespectarea caluzelor contractului
de muncă de către
angajatorul constituit pe teritoriul altui stat, este de
competența instituțiilor
statului respectiv. Pentru informații suplimentare puteți
solicita sprijinul
Ambasadei României din țara respectiv
Sursa:Inspectoratul Teritorial de Muncă Caraş-Severin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu