Programul Operațional Regional 2014-2020 (POR), coordonat
de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), va
lansa, în această lună, primele apeluri de proiecte, pentru următoarele tipuri
de intervenţii: drumuri județene, eficiența energetică în clădiri rezidențiale,
patrimoniu cultural, microîntreprinderi, revitalizarea zonelor urbane degradate
și turism. Este vorba despre cele 6 priorităţi de investiţii pentru care
ghidurile solicitantului au trecut deja prin etapa de consultare publică.
Propunerea de calendar a fost a fost prezentată miercuri,
2 martie a.c., Comitetului de Monitorizare a POR 2014-2020 (CMPOR), prezidat de
secretarul de stat Sorin Maxim.
„Vorbim despre un calendar estimat, deoarece, în prezent,
nu putem aplica depunerea electronică a cererilor de finanţare, până la
finalizare testării sistemului informatic MYSMIS. Avem în vedere lansare de
apeluri cu depunere pe suport hârtie, în faza inițială”, a declarat Sorin
Maxim.
În paralel, Autoritatea de Management a POR pregăteşte lansarea
în consultare publică, până la jumătatea anului 2016, a ghidurilor specifice
pentru următoarele domenii:
• Dezvoltare urbană
• Servicii sociale – grup vunerabil ”bătrâni”
• IMM-uri
• Eficiență energetică în clădiri publice și iluminat
public
• Mobilitate urbană.
Lansarea de apeluri în cadrul POR 2014-2020 este una
dintre priorităţile MDRAP anunţate pentru anul în curs, ţinta fiind de a lansa
apeluri pentru cel puţin 60% din valoarea alocată programului.
CMPOR a aprobat o serie de decizii, referitoare la
priorităţile de investiţii 2.1, 3.1 şi 6.1:
Astfel, pentru apelul de proiecte 2.1 A –
Microîntreprinderi a fost aprobată introducerea unei contribuții financiare
obligatorie a beneficiarilor de 10% din cheltuielile eligibile, (prioritatea de
investiții 2.1. „Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin
facilitarea exploatării economice a ideilor noi și prin încurajarea creării de
noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri”). Decizia are la bază
experienţa finanţărilor din perioada de programare precedentă, care a
demonstrat că lipsa unei cofinanțări din partea IMM-urilor constituie o barieră
în calea creşterii durabile şi a creşterii economice. Totodată, se estimează că
măsura ar putea avea efect pozitiv asupra absorbţiei fondurilor, întrucât
existenţa unei contribuţii financiare proprii creşte nivelul de
responsabilitate a beneficiarului pe toată durata proiectului, de la depunerea
şi evaluarea cererii, până la implemenarea şi monitorizarea investiţiei.
„Este o măsură care va duce la creşterea bugetului total
disponibil pentru finanţarea din această schemă: programul va putea finanţa,
din acelaşi buget, un număr mai mare de investiţii decât în lipsa cofinanţării.
Este o premisă pentru utilizarea mai eficientă a banilor alocaţi şi pentru
creşterea impactului efectiv al Programului Operaţional Regional”, a declarat
Sorin Maxim. Ghidul solicitantului pentru această prioritate s-a aflat în
consultare în două etape, pe parcursul cărora s-au primit peste 700 de
întrebari, propuneri şi observaţii. A doua etapă de consultare s-a încheiat
marţi, 1 martie a.c. După analiza propunerilor transmise în termen, Autoritatea
de Management a programului va publica versiunea finală a Ghidului.
Pentru proiectele ce vizează eficienţa energetică, a fost
aprobată modificarea unui criteriu de eligibilitate referitor la componentele
cererii de finanţare (blocuri) depuse în cadrul Axei prioritare 3: „Sprijinirea
tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon, prioritatea de
investiție”, 3.1 - Sprijinirea eficienței energetice, a gestionării inteligente
a energiei și a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile
publice, inclusiv în clădirile publice, și în sectorul locuințelor. Astfel,
actualul criteriu, respectiv ”Perioada de proiectare trebuie să se încadreze
între anii 1950-1990” va fi înlocuit cu „Perioada de construire trebuie să se
încadreze între anii 1950-1990”, deoarece au existat solicitări conform cărora
există situaţii pentru care nu pot fi reconstituite documentele doveditoare ale
anului de proiectare.
Membrii CMPOR au aprobat modificări şi la nivelul
metodologiei de verificare, evaluare și selecţie a proiectelor aferente
priorităţii de investiţii 6.1. Stimularea mobilității regionale prin conectarea
nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor
multimodale (Axa prioritară 6: „Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de
importanță regională, Prioritatea de investiții”). Astfel, s-a aprobat lansarea
unui apel de proiecte prin procedură non-competitivă, spre deosebire de
aprobarea iniţială în care modalitatea de lansare era stabilită prin procedura
competitivă cu termen limită de depunere. Decizia vine ca urmare a faptului că,
proiectele eligibile în cadrul acestei axe prioritare au fost prioritizate la
nivelul regiunilor de dezvoltare (prin Hotărârile Consiliilor de Dezvoltare
Regională și ale Consiliului Județean Ilfov), precum și din necesitatea de a se
asigura finanțarea celor mai bune proiecte atât din punct de vedere al
calității și maturității.
* * *
Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020 succede
Programul Operațional Regional 2007-2013 și este unul dintre programele prin
care România poate accesa fondurile europene structurale și de investiții
provenite din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR), în perioada
actuală de programare. POR 2014-2020 este gestionat de Autoritatea de
Management, care funcţionează în Ministerul Dezvoltării Regionale și
Administrației Publice. Programul, structurat pe axe prioritare şi priorităţi de
investiţii, a fost adoptat de Comisia Europeană (CE) pe data de 23 iunie 2015,
iar primele ghiduri ale solicitantului au fost . În luna mai 2015 a fost lansat
în consultare publică Ghidul solicitantului.
CMPOR este structura națională de tip partenerial, fără
personalitate juridică, cu rol decizional și strategic în procesul de
implementare a Programului Operațional Regional 2014-2020.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu