În 2024, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a primit 4.123 de reclamatii din partea utilizatorilor serviciilor de comunicatii electronice si postale, 63% dintre acestea fiind legate de sectorul comunicatiilor electronice si 30% de serviciile postale. In plus, Autoritatea a primit aproximativ 80 de reclamatii privind serviciile digitale.
Servicii de comunicatii electronice
In sectorul comunicatiilor electronice, o mare parte dintre reclamatii au vizat portabilitatea numerelor (29% din totalul reclamatiilor din acest domeniu), in special neprocesarea anularii portarii, in contextul in care furnizorii au dat dovada de flexibilitate in crearea ofertelor de retentie a clientilor lor, adaptate la nevoile de comunicare si la puterea de cumparare a acestora.
Alte nemultumiri ale utilizatorilor au fost legate de incetarea contractelor (16%), facturarea serviciilor de comunicatii electronice (10%), incheierea contractelor la distanta (10%), gradul de acoperire cu servicii de telefonie si internet mobile (8%) si modificarea unilaterala a contractelor (7%). Serviciul de roaming (6%) a fost un alt subiect reclamat de utilizatorii finali, in special cu referire la conditiile de utilizare in Spatiul Economic European (Roam like at home) evidentiind ca, desi exista provocari, piata serviciilor de comunicatii electronice se dezvolta continuu, iar utilizatorii se bucura de servicii tot mai bine reglementate si adaptate nevoilor acestora.
Conform datelor Autoritatii, in anul 2024, Vodafone Romania S.A. a inregistrat cel mai mare numar de reclamatii, respectiv 38% dintre cele referitoare la serviciile de comunicatii electronice, fiind urmat de Orange Romania S.A. cu 26% si Digi Romania S.A. cu 16%. Telekom Mobile Communications S.A. a acumulat un procent de 7% din totalul reclamatiilor privind serviciile de comunicatii electronice. Aceste statistici reflecta un climat concurential activ pe piata serviciilor de comunicatii electronice din Romania, unde toti operatorii se confrunta cu provocari in satisfacerea cerintelor utilizatorilor.
Servicii postale
Din totalul reclamatiilor primite de ANCOM pe parcursul anului trecut, 30% au vizat serviciile postale, cu 6% mai multe decat in anul 2023, in contextul in care tot mai multe persoane fac achizitii online. Principalele probleme semnalate au fost nelivrarea trimiterilor postale (31% din totalul reclamatiilor privind acest sector), conditiile de predare (16%), nerespectarea termenului de livrare (15%), deteriorarea trimiterilor postale (13%), respectiv pierderea/furtul acestora (11%).
Pe baza numarului de reclamatii privind serviciile postale transmise catre ANCOM, cei mai reclamati furnizori au fost Fan Courier, cu un procent de 31% din totalul reclamatiilor privind serviciile postale, urmat de Cargus (29%), Dynamic Parcel Distribution (12%) si Delivery Solutions - SAMEDAY (9%).
Servicii digitale
Avand in vedere reglementarile europene din domeniul serviciilor digitale, ANCOM a primit, in anul 2024, un numar de 79 de sesizari referitoare la acest domeniu. Dintre acestea, 68 au avut ca obiect continutul ilegal online, iar 11 plangeri au vizat o posibila nerespectare a Regulamentului privind serviciile digitale.
Solutionarea reclamatiilor
In cazul comunicatiilor electronice, ANCOM intervine atunci cand furnizorii nu ofera serviciul de portabilitate a numerelor, nu respecta legislatia din acest domeniu, nu includ informatiile obligatorii in contracte, nu respecta conditiile de incheiere a contractelor la distanta sau nu respecta reglementarile legate de furnizarea serviciilor de roaming. In situatiile in care un furnizor de servicii de comunicatii electronice nu respecta prevederile din contractele incheiate cu utilizatorii finali, consumatorii se pot adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), care are competenta de a sanctiona furnizorul. In acelasi timp, atat consumatorii, cat si persoanele juridice pot apela la instantele de judecata competente pentru solutionarea unor eventuale litigii legate de executarea contractelor incheiate pentru furnizarea de servicii de comunicatii electronice.
Referitor la serviciile postale, in cazul nerespectarii termenului de livrare, consumatorii pot inainta o sesizare catre ANPC, care are autoritatea legala de a sanctiona furnizorii pentru incalcarea contractelor sau a Conditiilor generale privind furnizarea serviciilor postale. In situatii precum pierderea, furtul, distrugerea totala sau partiala, ori deteriorarea trimiterilor postale, utilizatorii trebuie sa se adreseze, in primul rand, furnizorului de servicii postale. Daca in termen de trei luni nu primesc un raspuns sau sunt nemultumiti de raspunsul primit, acestia pot sesiza ANCOM, cu conditia sa faca dovada ca au urmat procedura reclamatiei prealabile. ANCOM nu poate stabili cuantumul despagubirilor si nu poate obliga furnizorii la plata acestora, aceste competente revenind instantelor de judecata.
In ceea ce priveste solutionarea plangerilor legate de serviciile digitale, orice persoana, organizatie sau asociatie imputernicita sa apere drepturile consumatorilor conform Regulamentul privind serviciile digitale, are dreptul de a depune o plangere la ANCOM, utilizand formularul online dedicat, pentru a semnala o posibila incalcare a prevederilor Regulamentului de catre furnizorii de servicii intermediare. In calitate de coordonator al serviciilor digitale in Romania, Autoritatea poate verifica respectarea obligatiilor ce cad in sarcina furnizorilor de servicii intermediare, fara sa se pronunte insa asupra legalitatii unui continut publicat online, ce nu intra in sfera sa de competenta.
Servicii de comunicatii electronice
In sectorul comunicatiilor electronice, o mare parte dintre reclamatii au vizat portabilitatea numerelor (29% din totalul reclamatiilor din acest domeniu), in special neprocesarea anularii portarii, in contextul in care furnizorii au dat dovada de flexibilitate in crearea ofertelor de retentie a clientilor lor, adaptate la nevoile de comunicare si la puterea de cumparare a acestora.
Alte nemultumiri ale utilizatorilor au fost legate de incetarea contractelor (16%), facturarea serviciilor de comunicatii electronice (10%), incheierea contractelor la distanta (10%), gradul de acoperire cu servicii de telefonie si internet mobile (8%) si modificarea unilaterala a contractelor (7%). Serviciul de roaming (6%) a fost un alt subiect reclamat de utilizatorii finali, in special cu referire la conditiile de utilizare in Spatiul Economic European (Roam like at home) evidentiind ca, desi exista provocari, piata serviciilor de comunicatii electronice se dezvolta continuu, iar utilizatorii se bucura de servicii tot mai bine reglementate si adaptate nevoilor acestora.
Conform datelor Autoritatii, in anul 2024, Vodafone Romania S.A. a inregistrat cel mai mare numar de reclamatii, respectiv 38% dintre cele referitoare la serviciile de comunicatii electronice, fiind urmat de Orange Romania S.A. cu 26% si Digi Romania S.A. cu 16%. Telekom Mobile Communications S.A. a acumulat un procent de 7% din totalul reclamatiilor privind serviciile de comunicatii electronice. Aceste statistici reflecta un climat concurential activ pe piata serviciilor de comunicatii electronice din Romania, unde toti operatorii se confrunta cu provocari in satisfacerea cerintelor utilizatorilor.
Servicii postale
Din totalul reclamatiilor primite de ANCOM pe parcursul anului trecut, 30% au vizat serviciile postale, cu 6% mai multe decat in anul 2023, in contextul in care tot mai multe persoane fac achizitii online. Principalele probleme semnalate au fost nelivrarea trimiterilor postale (31% din totalul reclamatiilor privind acest sector), conditiile de predare (16%), nerespectarea termenului de livrare (15%), deteriorarea trimiterilor postale (13%), respectiv pierderea/furtul acestora (11%).
Pe baza numarului de reclamatii privind serviciile postale transmise catre ANCOM, cei mai reclamati furnizori au fost Fan Courier, cu un procent de 31% din totalul reclamatiilor privind serviciile postale, urmat de Cargus (29%), Dynamic Parcel Distribution (12%) si Delivery Solutions - SAMEDAY (9%).
Servicii digitale
Avand in vedere reglementarile europene din domeniul serviciilor digitale, ANCOM a primit, in anul 2024, un numar de 79 de sesizari referitoare la acest domeniu. Dintre acestea, 68 au avut ca obiect continutul ilegal online, iar 11 plangeri au vizat o posibila nerespectare a Regulamentului privind serviciile digitale.
Solutionarea reclamatiilor
In cazul comunicatiilor electronice, ANCOM intervine atunci cand furnizorii nu ofera serviciul de portabilitate a numerelor, nu respecta legislatia din acest domeniu, nu includ informatiile obligatorii in contracte, nu respecta conditiile de incheiere a contractelor la distanta sau nu respecta reglementarile legate de furnizarea serviciilor de roaming. In situatiile in care un furnizor de servicii de comunicatii electronice nu respecta prevederile din contractele incheiate cu utilizatorii finali, consumatorii se pot adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), care are competenta de a sanctiona furnizorul. In acelasi timp, atat consumatorii, cat si persoanele juridice pot apela la instantele de judecata competente pentru solutionarea unor eventuale litigii legate de executarea contractelor incheiate pentru furnizarea de servicii de comunicatii electronice.
Referitor la serviciile postale, in cazul nerespectarii termenului de livrare, consumatorii pot inainta o sesizare catre ANPC, care are autoritatea legala de a sanctiona furnizorii pentru incalcarea contractelor sau a Conditiilor generale privind furnizarea serviciilor postale. In situatii precum pierderea, furtul, distrugerea totala sau partiala, ori deteriorarea trimiterilor postale, utilizatorii trebuie sa se adreseze, in primul rand, furnizorului de servicii postale. Daca in termen de trei luni nu primesc un raspuns sau sunt nemultumiti de raspunsul primit, acestia pot sesiza ANCOM, cu conditia sa faca dovada ca au urmat procedura reclamatiei prealabile. ANCOM nu poate stabili cuantumul despagubirilor si nu poate obliga furnizorii la plata acestora, aceste competente revenind instantelor de judecata.
In ceea ce priveste solutionarea plangerilor legate de serviciile digitale, orice persoana, organizatie sau asociatie imputernicita sa apere drepturile consumatorilor conform Regulamentul privind serviciile digitale, are dreptul de a depune o plangere la ANCOM, utilizand formularul online dedicat, pentru a semnala o posibila incalcare a prevederilor Regulamentului de catre furnizorii de servicii intermediare. In calitate de coordonator al serviciilor digitale in Romania, Autoritatea poate verifica respectarea obligatiilor ce cad in sarcina furnizorilor de servicii intermediare, fara sa se pronunte insa asupra legalitatii unui continut publicat online, ce nu intra in sfera sa de competenta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu