In contextul primirii unor sesizari referitoare la nelivrarea terminalelor comandate ca urmare a incheierii unui contract la distanta, ANCOM informeaza consumatorii cu privire la cadrul legal aplicabil in aceste situatii. Utilizatorii finali microintreprinderi, intreprinderi economice fara personalitate juridica, intreprinderi mici sau organizatii non-profit beneficiaza de aceleasi drepturi pe care le au si consumatorii, in masura in care nu au convenit in mod explicit sa renunte, in tot sau in parte, la aceste drepturi.
Contractul la distanta – telefonic sau online
Contractul la distanta este acel contract care se incheie fara prezenta fizica simultana a partilor, fiind utilizate doar unul sau mai multe mijloace de comunicatie la distanta (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicatii online etc.), inainte si inclusiv la momentul incheierii contractului.
Inainte de incheierea unui contract la distanta, indiferent de modalitatea de incheiere (in urma unei convorbiri telefonice sau in urma plasarii unei comenzi online), furnizorul are obligatia de a oferi o serie de informatii minime, cum ar fi: identitatea furnizorului, serviciile oferite, caracteristicile echipamentelor si daca acestea sunt incluse in pachet, pretul total (servicii si echipamentele asociate), durata si conditiile de incetare a contractului, precum si informatii despre dreptul de retragere din contract.
Furnizorul trebuie sa transmita utilizatorului aceste informatii pe un suport durabil (hartie, e-mail, fax) sau, in cazul in care furnizarea pe un suport durabil nu este fezabila, intr-un document care poate fi deschis, vizualizat si descarcat cu usurinta.
In cazul unui contract initiat la telefon, pentru finalizarea procesului de incheiere a contractului, utilizatorul trebuie sa-si transmita consimtamantul fie prin semnarea olografa a ofertei si returnarea acesteia catre furnizor (daca o primeste pe hartie), fie printr-o confirmare transmisa furnizorului pe un suport durabil (e-mail, fax).
In cazul unui contract online, momentul incheierii acestuia il constituie momentul in care furnizorul confirma, pe un suport durabil, ca a acceptat comanda transmisa de utilizator.
Indiferent de modul de incheiere a contractului, furnizorul trebuie sa puna la dispozitia utilizatorului fisa de sinteza a contractului, cel mai tarziu inaintea inceperii furnizarii serviciilor sau la momentul livrarii echipamentelor, dupa caz.
Livrarea echipamentelor in urma incheierii unui contract la distanta (telefonic sau online)
La incheierea la distanta a unui contract de furnizare servicii de telefonie sau internet, in functie de oferta comerciala a furnizorilor, utilizatorii pot alege sa achizitioneze si un echipament (terminal mobil, aparat fix, desktop - PC, laptop, tableta etc.).
Furnizorul este obligat sa ofere informatii despre pretul total al echipamentului, incluzand eventuale costuri pentru livrarea echipamentului achizitionat si, dupa caz, pentru returnarea acestuia in cazul retragerii din contract.
Conform legii, termenul maxim de livrare a unui echipament este de 30 de zile de la incheierea contractului, cu exceptia cazurilor in care partile au agreat un alt termen. In cazul in care echipamentul nu este livrat in 30 de zile sau in termenul convenit, utilizatorul poate solicita livrarea intr-un termen suplimentar, corespunzator circumstantelor.
In cazul in care furnizorul nu livreaza echipamentul in termenul suplimentar, utilizatorul are dreptul sa solicite incetarea contractului.
De retinut!
Acceptarea telefonica de catre utilizator a ofertei prezentate de furnizor nu presupune, in mod automat, incheierea unui contract la distanta! Contractul se considera incheiat la data la care a fost semnata oferta sau la care a fost transmis consimtamantul scris, pe suport durabil, catre furnizor.
Simpla transmitere a unei comenzi pe site-ul furnizorului nu produce efecte juridice decat daca furnizorul transmite un mesaj de confirmare a comenzii.
Dupa incheierea contractului la distanta, utilizatorul are dreptul sa se razgandeasca si sa se retraga din contract, fara a invoca vreun motiv, in termen de 14 zile de la data incheierii contractului, respectiv de la data primirii echipamentului achizitionat, dupa caz. Retragerea din contract ar trebui sa se realizeze prin completarea formularului de retragere sau a unei declaratii explicite in acest sens. In cazul returnarii echipamentului achizitionat, formularul de retragere va fi insotit de o cerere de returnare a acestuia.
In cazul in care furnizorul omite informatii cu privire la costurile de livrare sau returnare a unui echipament asociat unui contract la distanta, utilizatorul nu va plati costurile respective.
Ce, cum si unde reclami
In cazul unor probleme legate de livrarea echipamentelor comandate online sau in urma unei convorbiri telefonice, utilizatorii trebuie sa se adreseze in primul rand furnizorilor cu care au incheiat contractul la distanta. ANCOM poate interveni in situatia in care furnizorii nu respecta drepturile utilizatorilor cu privire la incheierea contractelor la distanta prin care sunt achizitionate servicii de comunicatii electronice cu sau fara echipamente asociate. Sesizarile pot fi trimise aici.
In cazul in care furnizorii nu respecta clauzele unui contract la distanta, consumatorii pot sesiza Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), iar alte categorii de utilizatori finali se pot adresa mediatorilor autorizati sau instantelor de judecata.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu