Acesta a fost consiliat de către polițiștii Centrului Operațional și
avertizat cu privire la utilizarea serviciului pentru apeluri de urgență 112.
De-a lungul timpului, dispecerii Inspectoratului
au preluat și apeluri 112 prin care au fost sesizate probleme precum
întreruperea energiei electrice, nemulțumiri legate de modul de servire în
restaurante sau de zgomotul produs de aparatele de aer condiționat din
magazine, de fiecare dată apelanții fiind consiliați și îndrumați să se
adreseze instituțiilor competente, astfel de apeluri nereprezentând urgențe
care să necesite acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie.
Numărul unic de apel 112 este număr telefonic gratuit, pus la dispoziţia
cetăţeanului de către toţi operatorii de telefonie fixă sau mobilă, pentru
situaţiile de urgenţă ce ameninţă siguranţa cetăţeanului şi a bunurilor
acestuia, siguranţa naţională şi alte cazuri prevăzute de lege.
Sfaturi utile pentru
cetăţeni:
- apelarea prin sistemul naţional Apeluri de urgenţă
112 trebuie făcută numai în cazuri de urgenţă, care necesită intervenţia
promptă a structurilor de poliţie pentru soluţionarea evenimentului;
- este important ca indiferent de situaţia în care vă
aflaţi, să vă păstraţi controlul şi să răspundeţi la întrebările pe care
vi le adresează operatorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale sau al
dispeceratului de poliţie, pentru a scurta timpul de culegere a datelor
necesare efectuării intervenţiei de către structura competentă;
- este important să comunicaţi cu exactitate timpul şi
locul producerii evenimentului, numărul şi semnalmentele persoanelor
implicate, numărul camerei/apartamentului, intersecţii, cartiere, străzi
apropiate, obiective din zonă etc;
- nu abuzaţi de acest număr de telefon fără motiv
real, nu apelați numărul de
urgență pentru a face glume, farse, pentru a adresa injurii
operatorilor, pentru a solicita diverse informații care nu fac obiectul
unei intervenții de urgență (starea vremii, mersul trenurilor, ora exactă,
date de contact ale autorităților sau probleme tehnice la diferite rețele
de socializare, precum în cazul prezentat anterior).
·
Nu
sunați la 112 pentru probleme non-urgente! Apelurile non-urgente reprezintă acele situații în care nu este nevoie
de intervenția imediată a echipajelor Ambulanței, Poliției, Pompierilor sau ale
Jandarmeriei. Apelarea nejustificată a numărului 112 poate costa viața unei
persoane aflate în pericol. În timp ce operatorul se ocupă de un apel
non-urgent, pe linie poate aștepta o persoană care are într-adevăr nevoie de
ajutor!
În conformitate cu ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 34 din 19 martie 2008
privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de
urgenţă, modificată şi completată prin ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 62 din 27 august 2019, alertarea falsă reprezintă utilizarea
intenţionată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenţiei
agenţiilor specializate de intervenţie în mod nejustificat, iar apelare
abuzivă - apelarea repetată, cu rea
intenţie, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care
necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie, sau apelarea
numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor.
Sancțiunile prevăzute de lege în cazul alertării false a agenţiilor specializate de intervenţie sunt cuprinse între 1.500 de lei și 5.000 de lei și în cazul apelării abuzive, între 500 de lei și 1.000 de lei.
În perioada iulie-septembrie 2021, la nivelul
Inspectoratului au fost primite 5.016 apeluri prin SNUAU 112, dintre acestea
613 au fost apeluri abuzive și alertări false, în urma cărora polițiștii au
aplicat sancțiuni contravenționale de peste 600.000 de lei.
Pentru detalii
suplimentare, sistemul 112 pune la dispoziţie, prin intermediul paginii sale de
internet (www.112.ro),
informaţii de interes public din sfera sa de activitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu