Cei aflaţi în centrele rezidenţiale pot suna la noul număr pentru a afla informaţii, pentru consiliere şi pentru a semnala eventuale probleme şi abuzuriAutoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Instituţionalizaţi (CTI), Centrul de Resurse Juridice (CRJ) şi Reprezentanţa UNICEF în România au lansat o nouă variantă a liniei telefonice de urgenţă Telverde 0800 500 550 destinată copiilor şi adulţilor din centrele de instituţionalizare.
Acest instrument, pilotat din luna iulie 2020, a apărut ca o necesitate în contextul pandemiei de COVID-19, pentru a reduce sentimentul de nesiguranţă al copiilor şi adulţilor din centre, pentru a le oferi consiliere şi asistenţă psiho-socială, consiliere juridică, dar şi pentru a preveni şi identifica eventualele provocări şi abuzuri cărora le pot cădea victime.
De asemenea, angajaţii DGASPC-urilor şi ai centrelor rezidenţiale pot apela la Telverde pentru informaţii suplimentare sau ghidaj în anume situaţii legate de pandemia actuală şi pot beneficia şi ei de suport psiho-social şi emoţional pentru a răspunde bine provocărilor din activitatea de zi cu zi.
Etapa de pilotare a acestui mecanism de sprijin şi conectare la nevoile directe ale beneficiarilor ne-a pus la dispoziţie informaţii în timp real şi concrete despre situaţia copiilor şi adulţilor din serviciile rezidenţiale.
Astfel, în perioada 13 iulie - 4 septembrie, peste 300 de persoane au apelat numărul TELVERDE 0800 500 550, numărul total al apelurilor fiind 1.569. Cele mai multe apeluri au fost făcute de beneficiari adulţi, care sună din nevoia de a fi ascultaţi, pentru a primi încurajare, dar şi pentru a cere informaţii referitoare la pandemia de COVID-19. Anxietatea beneficiarilor este generată de faptul că nu pot ieşi foarte des din centre, alte temeri fiind legate de singurătate, de boală sau de moarte. Anumite persoane sună frecvent, în general, din nevoia de a fi ascultate.
Temele de discuţie sunt legate fie de problemele lor personale, fie de probleme ce ţin de sistem şi interacţiunea cu personalul centrelor. Sunt astfel menţionate următoarele tipuri de probleme:
- ameninţări din partea personalului, inclusiv pentru apelarea la linia TELVERDE;
- administrarea de medicamente din sfera neurolepticelor;
- condiţiile de cazare;
- conflicte cu beneficiarii şi personalul centrelor;
- nemulţumiri cu privire la alimentaţie;
- nemulţumiri cu privire la punerea sub interdicţie şi capacitatea legală;
- dorinţa de a-şi exercita dreptul la muncă.
Ca urmare a apelurilor primite, ANDPDCA a putut monitoriza atât starea psiho-emoţională a beneficiarilor sau personalului din centre, dar în egală măsură au fost luate măsuri imediate de rezolvare a situaţiilor punctuale.
Exemple:
- un beneficiar dintr-un centru a sunat la Telverde şi a anunţat că este bine şi că şi-a găsit de lucru la ciobani. Operatorul de la Telverde a aflat exact locaţia, apoi a verificat la centrul din Sibiu şi cu ajutorul psihologului au aflat că este fugit şi a fost recuperat;
- o persoană a sesizat la Telverde faptul că urmează să fie dată afară dintr-un centru. ANDPDCA a făcut demersuri directe de verificare, s-a cerut reevaluarea şi persoana respectivă a putut rămâne în centru;
- un tânăr a sunat afirmând că nu este lăsat să iasă la muncă. ANDPDCA a mediat conflictul şi au fost identificate soluţii punctuale de a permite beneficiarului să lucreze.
Cele mai multe apeluri au fost primite de la centre din Sibiu, Bihor, Timiş, Prahova, Mureş şi Ilfov.
Apelurile la telverde reflectă nevoia acută de creştere a calităţii serviciilor de suport psihologic, precum şi diversificarea serviciilor oferite. Interacţiunea cu beneficiarii ridică problema calităţii resursei umane şi a pregătirii de specialitate, adaptate nevoilor acestora.
În egală măsură, informaţiile colectate de la beneficiari, care ridică probleme în legătură cu respectarea drepturilor beneficiarilor şi condiţiile de viaţă fundamentează măsurile pe care ANDPDCA le ia la nivel de sistem, respectiv: acţiuni de control, vizite de monitorizare şi îndrumare, instrucţiuni şi recomandări către DGASPC-uri şi, în anumite situaţii, sesizarea organelor de cercetare.
"Beneficiarii din centrele rezidenţiale, copii şi adulţi deopotrivă, au nevoie să fie ascultaţi, au nevoie de informaţii şi de încurajare, mai ales în această perioadă dificilă, iar noul serviciu pe care li-l punem la dispoziţie este unul din instrumentele prin care vom putea fi mai aproape de ei, cu ajutorul partenerilor noştri. În lungul drum al dezinstituţionalizării, canalul deschis prin Telverde către copiii şi adulţii din sistem este vital", a declarat Maria-Mădălina Turza, Preşedinte ANDPDCA.
"Credem că Telverde este un instrument util atât în sensul verificării modului în care sunt respectate drepturile persoanelor cu dizabilităţi instituţionalizate, cât şi în contextul lipsei specialiştilor la nivel local, mai ales în mediul rural, psihologii şi juriştii Telverde venind în completarea acestora. Facilitarea de către statul român a accesului rezidenţilor la mijloace de comunicare cu exteriorul pe perioada instituţionalizării şi, cu atât mai mult, în timpul stării de alertă, reprezintă un semn de civilizaţie într-un stat democratic care respectă şi implementează Convenţia ONU pentru drepturile persoanelor cu dizabilităţi", a afirmat Georgiana Pascu, manager de program în cadrul CRJ.
"Consiliul Tinerilor Instituţionalizaţi militează pentru respectarea drepturilor copiilor si tinerilor abandonaţi şi instituţionalizaţi din România. Este asociaţia naţională de reprezentare a copiilor şi a tinerilor abandonaţi din România, motiv pentru care am ales să ne implicăm în acest parteneriat, pe care îl dorim sustenabil şi în interesul superior al copiilor, pentru crearea unui serviciu de raportare a situaţiilor de abuz. Practic, venim în sprijinul Autorităţii, alături de ceilalţi parteneri din proiect, pentru a consilia şi pentru a interveni în situaţii de risc. Considerăm că acest instrument este necesar şi foarte util, poate fi îmbunătăţit, iar asta depinde de noi toţi", a declarat Andreeas Novacovici, preşedinte CTI.
"Copiii din instituţii sunt unul dintre cele mai vulnerabile grupuri din societate, iar vulnerabilităţile lor au crescut foarte mult odată cu aplicarea măsurilor de limitare a răspândirii noului coronavirus, aşa cum văzut din evaluarea rapidă realizată de ANDPDCA şi UNICEF. Numărul Telverde 0800 500 550, la care vor putea suna gratuit beneficiarii din centrele rezidenţiale, îi va ajuta pe copiii din instituţii să primească susţinerea de care au nevoie şi pe factorii de decizie să identifice rapid şi să rezolve provocările cu care se confruntă", a declarat Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF în România.
Informaţii de background:
Potrivit datelor oficiale ale ANDPDCA, la 30 iunie 2020, 14.865 de copii erau beneficiari ai serviciilor de tip rezidenţial. Dintre aceştia, 11.741 sunt copii aflaţi în centre rezidenţiale publice, iar 3.124 în centre private. Cei mai mulţi, 6.194 de copii, au între 14 şi 17 ani. 3.819 au între 10 şi 13 ani, iar 2.537 au peste 18 ani.
La 31 martie, 17.496 de persoane adulte cu dizabilităţi beneficiau de servicii rezidenţiale publice. Sunt 444 de servicii rezidenţiale, însemnând centre sau locuinţe protejate.
Despre ANDPDCA
Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii a fost înfiinţată în decembrie 2019. Misiunea Autorităţii este de a proteja şi promova drepturile copiilor şi ale persoanelor cu dizabilităţi din România - www.andpdca.gov.ro.
Despre Centrul de Resurse Juridice
Centrul de Resurse Juridice (CRJ) este o organizaţie neguvernamentală de apărare a drepturilor omului înfiinţată de Open Society Institute în anul 1998. Prin programul "Pledoarie pentru demnitate", CRJ acţionează de peste 17 ani în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu dizabilităţi intelectuale şi psihosociale instituţionalizate prin organizarea unui sistem de vizite de monitorizare neanunţate, periodice şi prin facilitarea accesului la justiţie şi la viaţă independentă a rezidenţilor centrelor de asistenţă socială şi psihiatrie. Scopul activităţii CRJ constă în evidenţierea şi aducerea în atenţia autorităţilor publice, a modului în care este aplicată legea în domeniul apărării şi protejării drepturilor persoanelor cu dizabilităţi mintale instituţionalizate şi în crearea cadrului pentru ca persoanele cu dizabilităţi să ducă o viaţă demnă în comunitate şi să fie respectate în toate domeniile vieţii.
Despre Consiliul Tinerilor Instituţionalizaţi
Scopul principal al Consiliului Tinerilor Instituţionalizaţi este de a acţiona pentru apărarea şi promovarea drepturilor tinerilor instituţionalizaţi aflaţi în prezent sau nu (post-instituţionalizaţi) în sistemul de protecţie specială, pentru creşterea participării active a acestora la viaţa comunităţilor în care activează, precum şi pentru a susţine şi promova interesele comune ale membrilor săi la nivel local, regional, naţional, european şi internaţional. De asemenea Consiliul trebuie să promoveze în rândul tinerilor instituţionalizaţi educaţia, valorile şi respectul pentru viaţa umană. Consiliul urmăreşte pregătirea, informarea şi formarea tinerilor instituţionalizaţi pentru familie şi societate, precum şi crearea cadrului necesar dezvoltării personale şi profesionale a acestora. Consiliul Tinerilor Instituţionalizaţi este furnizor de servicii sociale acreditat de Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale sub numărul AF 006051/26.08.2019. Consiliul Tinerilor Instituţionalizaţi, este ONG membru: FONPC - Federaţia ONG pentru Copil www.fonpc.ro şi EuroChild - www.eurochild.org
Despre UNICEF
UNICEF este prezent în România şi în alte 190 de ţări şi teritorii pentru a promova supravieţuirea şi dezvoltarea copiilor din perioada copilăriei mici până la adolescenţă. În România, UNICEF lucrează împreună cu actori cheie precum Guvernul, Parlamentul, autorităţi locale, societatea civilă, sectorul privat, parteneri naţionali şi internaţionali şi mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educaţie timpurie de calitate şi la şcoală, pentru protejarea adolescenţilor şi monitorizarea drepturilor copilului, pentru protecţie socială şi pentru mobilizarea de resurse în beneficiul copiilor. Pentru mai multe informaţii despre UNICEF şi activitatea sa, vizitaţi https://www.unicef.org/romania/ro. Urmăriţi UNICEF în România pe Facebook şi Instagram.
Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu