INFORMARE
PRIVIND SITUAŢIA
FINANŢĂRII SERVICIILOR DE
ÎNGRIJIRI MEDICALE LA DOMICILIU
ACORDATE DE CĂTRE
FURNIZORII ACREDITAŢI AFLAŢI ÎN
RELAŢIE CONTRACTUALĂ CU
CASA DE ASIGURARI DE SANATATE
A JUDEŢULUI CARAS-SEVERIN
Având în vedere prevederile H.G. nr.161/2016 pentru
aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează
condiţiile acordării asistenţei medicale, medicmanetelor şi dispozitivelor
medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2016
– 2017, precum şi prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii şi al Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr.763/377/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a H.G.161/2016, serviciile
de îngrijiri medicale la domiciliu
se acordă de către furnizorii de îngrijiri
medicale la domiciliu, persoane fizice sau juridice autorizate şi evaluate în
condiţiile legii pentru acordarea acestor tipuri de servicii, alţii decât
medicii de familie, furnizori care încheie contracte cu casele de asigurări de
sănătate pentru servicii de îngrijiri medicale la domiciliu.
Serviciile
de îngrijiri medicale la domiciliu se acordă pe bază de recomandare pentru
îngrijiri medicale la domiciliu, ţinând seama de starea de sănătate a
asiguratului şi de statusul de performanţă ECOG al acestuia.
Recomandarea pentru efectuarea serviciilor de
îngrijiri medicale la domiciliu se face de către medicii de specialitate din
ambulatoriu, inclusiv medicii de familie şi de către medicii de specialitate
din spitale la externarea asiguraţilor, medici aflaţi în relaţii contractuale
cu casele de asigurări de sănătate, ca o consecinţă a actului medical propriu,
în concordanţă cu diagnosticul stabilit şi în funcţie de patologia bolnavului
şi statusul de performanţă ECOG al acestuia, cu precizarea acestui status.
În
funcţie de statusul de performanţă ECOG, bolnavul poate fi:
§ incapabil
să desfăşoare activităţi casnice, este imobilizat în fotoliu sau pat peste 50%
din timpul zilei, necesită sprijin pentru îngrijirea de bază (igienă şi/sau
alimentaţie şi/sau mobilizare) - statusul de performanţă ECOG 3;
§ complet
imobilizat la pat, dependent total de altă persoană pentru îngrijirea de bază
(igienă, alimentaţie, mobilizare) - statusul de performanţă ECOG 4.
Tariful pe caz pentru un episod de îngrijire la
domiciliu se obţine înmulţind numărul de zile de îngrijire corespunzător unui
episod de îngrijire la domiciliu cu tariful pe o zi de îngrijire la domiciliu.
Tariful maximal pe o zi de îngrijire la domiciliu este de 55 lei, pentru
îngrijirile acordate asiguraților cu status de performanţă ECOG 4 în timp ce
tariful maximal pentru o zi de ingrijire acordat asiguraților cu status de
performanţă ECOG 3 este de 50 lei. În tariful pe o zi de îngrijire sunt incluse
costurile materialelor sanitare pentru realizarea serviciului de îngrijire la
domiciliu. Prin o zi de îngrijire se înţelege efectuarea de către furnizor a
minimum 1 vizită la domiciliu conform recomandarii, pentru un asigurat.
Aceste tarife
se aplică dacă pentru fiecare caz sunt recomandate minim 4 servicii pe caz din
lista prevăzută în pachetul de servicii de bază, indiferent de numărul de servicii
efectuate pe zi conform recomandării. În caz contrar, tariful pe o zi de
îngrijire la domiciliu se reduce proporţional, în funcţie de numărul
serviciilor recomandate, conform formulei: Număr servicii recomandate / număr
minim de servicii (4) x tariful pe zi de îngrijire corespunzător statusului de
performanţă ECOG.
Durata pentru care un asigurat poate beneficia de
servicii de îngrijiri medicale la domiciliu se stabileşte de medicul care a
făcut recomandarea, cu obligativitatea precizării ritmicităţii/periodicităţii
serviciilor, consemnate în formularul "Recomandare pentru îngrijiri
medicale la domiciliu", dar nu mai mult de 90 zile de îngrijiri/în
ultimele 11 luni în mai multe etape (episoade de îngrijire). Un episod de
îngrijire este de maxim 30 de zile de îngrijiri. Fiecare episod de îngrijire se
recomandă utilizând un nou formular de recomandare. În situaţia în care,
conform recomandării pentru îngrijiri medicale la domiciliu, îngrijirile nu
sunt acordate în zile consecutive, la calcularea celor 90 de zile/în ultimele
11 luni se iau în calcul numai zilele în care s-au acordat îngrijirile.
Numărul
maxim de servicii care pot fi raportate de către furnizorul de servicii de
îngrijiri medicale la domiciliu are în vedere următoarele:
- timpul mediu/vizita la domiciliu pentru
un pacient este de 1 oră;
- un program de lucru în medie de 8 ore/zi
pentru personalul care acordă servicii de îngrijiri medicale la domiciliu.
În
situaţia în care furnizorul de îngrijiri medicale la domiciliu întrerupe
furnizarea de îngrijiri medicale la domiciliu unui asigurat din următoarele
motive: decesul, internarea, asiguratul doreşte să renunţe la serviciile de
îngrijire medicală la domiciliu din motive personale, furnizorul anunţă în
scris - cu precizarea motivului, casa de asigurări de sănătate cu care este în
relaţie contractuală, în termen de 2 zile lucrătoare de la data întreruperii
îngrijirilor medicale la domiciliu. Pentru a beneficia din nou de îngrijiri
medicale la domiciliu asiguratul reia procedura de aprobare de către casa de
asigurări de sănătate a îngrijirilor medicale la domiciliu în limita numărului
de zile prevăzut în legislaţie.
Furnizorii de servicii de îngrijiri medicale la
domiciliu acordă servicii conform unui plan de îngrijiri stabilit în
conformitate cu recomandările făcute de către medicii de familie, medicii de
specialitate din ambulatoriul de specialitate şi medicii de specialitate din
spital, zilnic, inclusiv sâmbăta, duminica şi în timpul sărbătorilor legale.
Recomandarea pentru îngrijiri medicale la
domiciliu se eliberează în 3 exemplare, din care un exemplar rămâne la medic,
care se ataşează la foaia de observaţie/fişa medicală, după caz. Un exemplar,
împreună cu cererea de acordare de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu,
se depune de către asigurat, de către unul dintre membrii familiei (părinte,
soţ/soţie, fiu/fiică), de o persoană împuternicită legal în acest sens sau de
reprezentantul legal al asiguratului la casa de asigurări de sănătate la care
se află în evidenţă asiguratul. Împuternicitul legal nu poate fi
asociat/administrator/reprezentant legal/angajat într-o formă legală al unui
furnizor de îngrijiri medicale la domiciliu/îngrijiri paliative la domiciliu.
Al treilea exemplar rămâne la asigurat, urmând a fi predat furnizorului de îngrijiri
medicale la domiciliu care îi va acorda serviciile respective, dacă cererea a
fost aprobată, împreună cu decizia de acordare de îngrijiri medicale la
domiciliu.
Termenul de valabilitate a recomandării pentru
îngrijiri medicale la domiciliu în vederea depunerii acesteia la casa de
asigurări de sănătate este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii
recomandării.
Casa de asigurări de sănătate analizează cererea
şi recomandarea primită, în maximum două zile lucrătoare de la data depunerii,
şi este obligată să ia o hotărâre privind acceptarea sau respingerea cererii,
iar cererea este aprobată în limita sumei prevăzute pentru această destinaţie.
La analiza cererilor şi recomandărilor primite, casa de asigurări de sănătate
va lua în considerare statusul de performanţă ECOG al asiguratului, concordanța
dintre diagnostic, status ECOG și periodicitatea/ritmicitatea serviciilor
recomandate şi numărul de zile de îngrijiri medicale la domiciliu de care a
beneficiat asiguratul în anul respectiv, astfel încât să nu depăşească 90 de
zile de îngrijiri medicale la domiciliu /în ultimele 11 luni.
Casa
de asigurări de sănătate analizează cererea
având în vedere criteriile de
studiere şi prioritizare a îngrijirilor medicale la domiciliu după cum urmează:
1. Gradul de dependenţă – concordanţă diagnostic-grad de
dependenţă.
2. Încadrarea în termenul de depunere a dosarului la casa
de asigurări – cinci zile de la externarea pacientului până la depunere.
3.
Maxim 90
(nouăzeci) de zile însumate de îngrijiri medicale la domiciliu şi/sau îngrijiri
paliative la domiciliu în ultimele 11 luni.
4. Concordanţă între gradul de
dependenţă-diagnostic-servicii acordate.
5. Copie xerox a biletului de externare care trebuie să
cuprindă obligatoriu:
ü Semnătura şi parafa medicului
ü Data externării
ü Numărul foii de observaţie sau registru consultaţie
ü Indicaţia de îngrijiri la domiciliu
ü În cazul în care se recomandă servicii de administrare
medicaţie injectabilă, aceasta trebuie să se regăsească şi în biletul de
externare
6. Ataşarea la dosar a tuturor documentelor necesare
pentru aprobarea cererii de îngrijiri.
7.
Aprobarea
cererilor de îngrijiri medicale la domiciliu/paliative cu încadrarea în
prevederile bugetare lunare.
Aceste criterii sunt avizate şi de către consiliu de
administraţie al Casei de Asigurări de Sănătate Caraş-Severin.
Furnizorii
de îngrijiri medicale la domiciliu care se află
în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări
de Sănătate Caraş-Severin în anul 2016 sunt:
1. SC
MARYMIL SRL, cu sediul în Reşiţa, str.G.A.Petculescu, bl.3, sc.1, ap.11.,
2.
SC NURSMED PROFI
SRL, cu sediul în Reşiţa , str. Făgăraşului, nr. 18,
3.
Asociaţia de
binefacere PRO VITAM, cu sediul în Reşiţa, Al.Tineretului, nr.7,
4.
HB MEDYLIFE SRL,
cu sediul în Caransebeş, str.Cetăţii, nr.23.
Bugetul alocat pentru acest tip de servicii
medicale, pentru anul 2016 este de 134.000 lei, din care pentru serviciile
acordate de la începutul anului 2016 s-au aprobat un număr de 109 în sumă de 131.580 lei.
Casa de
Asigurări de Sănătate Caraş Severin a efectuat demersurile necesare la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în
vederea suplimentării fondurilor alocate pe acest domeniu de activitate astfel
încât să putem asigura solicitanţilor, servicii de îngrijiri medicale la
domiciliu până la finele anului 2016.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu