Proiectul „Modernizarea infrastructurii de apă
şi apă uzată în judeţul Caraş-Severin”
Prezintă: S.C. AQUACARAŞ
S.A Caraş-Severin
RAPORT
STADIU IMPLEMENTARE PROIECT LA
DATA DE 01 OCTOMBRIE 2016
SC AQUACARAS SA deruleaza in prezent proiectul
major “Modernizarea infrastructurii de apa si apa uzata in judetul Caras –
Severin” al carui contract de finantare
nr.3818/RP/24.08.2012, co-finantat prin POS- Mediu-Axa 1,
a fost semnat intre SC AQUACARAS SA si Ministerul Mediului si Padurilor,
la o valoare totala a proiectului de 492.847.686 lei, fara TVA. Finantarea
Proiectului major este asigurata din Fond de Coeziune, Buget de stat, Buget
local si cofinantare proprie a Operatorului regional, conform contract de
finantare. Proiectul major cuprinde 2 contracte de servicii de asistenta
tehnica pentru Managementul proiectului si pentru Supervizarea lucrarilor
proiectului, 1 contract de servicii de Audit pentru proiect si 12
contracte de lucrari privind proiectare si executie 8 statii de epurare si
reabilitare, 8 statii de tratare a apei, executie retele de apa si canalizare
in 8 aglomerari ale judetului Caras Severin, respectiv Resita, Oravita, Anina,
Moldova Noua, Caransebes, Baile Herculane, Bocsa si Otelu Rosu.
Datorita unui cumul de evenimente care au afectat
implementarea Proiectului, independente de vointa Beneficiarului, Proiectul nu
s-a putut incadra in perioada de finantare aferenta POS Mediu, 2007-2013, la
data incheierii acestei masuri, respectiv 31 decembrie 2015. Ca si o consecinta
a acestui aspect, prin strategia aplicata de catre Ministerul Fondurilor
Europene pentru asigurarea continuarii investitiilor aprobate in perioada
2007-2013 prin POS Mediu si nefinalizate pana la finalul anului 2015, la data elaborarii prezentului Raport este in curs
de semnare un nou Contract de Finantare, in cadrul POIM, Axa Prioritara 3,
Obiectivul Specific 3.2.
Inca de la inceputul Proiectului,
precum si pe parcursul implementarii acestuia au aparut probleme care nu au putut
fi previzionate initial.
Efectele negative ale evenimentelor imprevizibile aparute asupra implementarii
Proiectului in termenul prestabilit au avut ca si consecinta neincadrarea in
perioada de finantare aferenta
POS Mediu, 2007-2013.
Intre Graficul estimativ de
implementare al Proiectului in care au fost mentionate atat datele estimate de
incepere ale celor 12 contracte
de lucrari, cat si duratele de executie estimate ale acestora si Graficul real
de implementare al Proiectului au rezultat diferente considerabile cauzate
de:
1. Intarzieri
in atribuirea unor contracte de lucrari, aparute din cauza prelungirii
procedurilor de achizitie publica aferente acestor contracte, datorita
contestatiilor depuse de catre diversi ofertanti implicati in procedurile de
achizitie (astfel de situatii fiind aparute in procedurile de
achizitie a majoritatii contractelor de lucrari: CS-CL-02, CS-CL-03, CS-CL-04,
CS-CL-05, CS-CL-08, CS-CL-09, CS–CL-10) si actiunilor
in instanta a diversilor ofertanti (situatii aparute in
procedurile de achizitie a contractelor de lucrari CS -CL-05, CS -CL-08, CS
-CL-10).
Mai precis, deși activitatea de achiziție publică pentru
contractele de lucrări incluse în Proiect a demarat încă de la finele anului
2012, în luna iunie 2014 Beneficiarul se afla încă în situația în care șase din
aceste contracte (dintre cele douăsprezece contracte de lucrari incluse în
proiect), erau blocate în evaluare și reevaluare, datorita numarului foarte
mare de contestaţii la Consiliul Naţional de Soluţionare şi de
plângeri la Curtea de Apel împotriva deciziilor CNSC, unele
dintre acestea nefiind temeinice. Inca de la acea data, datorita evenimentelor
imprevizibile aparute in procesul de atribuire a contractelor, era evident
faptul ca nu se va putea respecta termenul de eligibilitate a
proiectului, acela de 31.12.2015 si respectiv graficul de implementare initial.
Pe parcursul procedurilor de evaluare Beneficiarul s-a
confruntat cu numeroase probleme dintre care amintim:
- Numărul foarte mare de contestaţii la Consiliul Naţional de
Soluţionare a Contestațiilor şi de plângeri la Curtea de Apel
împotriva deciziilor acestuia.
- Termenele foarte lungi de emitere a deciziilor CNSC (care au depăşit
termenul legal de 30 de zile).
- Decizii CNSC contradictorii pe aceeaşi speţă.
- Hotărâri ale Curţii de Apel, de cele mai multe ori
împotriva deciziilor CNSC (uneori stabilind câştigătorii).
- Apariţia unui „contestator de profesie” (firma
Ludwig Pfeiffer AG), care, în baza drepturilor oferite de permisivitatea
legii, a participat la fiecare licitaţie, nu a ocupat niciodată măcar
locul 2 în clasamentul ofertelor şi a contestat toţi ceilalţi ofertanţi de
pe primele locuri, în cadrul fiecărei proceduri de evaluare. Totodată,
firma Ludwig Pfeiffer, în cadrul fiecărei proceduri de licitație, a
licitat electronic, de fiecare dată o anumită valoare mai mică iar după
faza electronică s-a dovedit că de fapt, ofertele au valoare cu mult mai
mare, lucru care a distorsionat concurența, cu consecințe de procedură
care nu au făcut nimic altceva decât să conducă, în unele cazuri la
anularea procedurii.
2.
Pe parcursul derularii si evolutiei contractelor de lucrari, a
fost necesara prelungirea duratei de executie a unor contracte de lucrari din
motive obiective, care nu au putut fi prevazute la data de incepere a acestora,
independente de Autoritatea Contractanta, de ex.: contractele CS-CL-07, unde pe parcursul executiei
lucrarilor au fost descoperite vestigii arheologice, CS-CL-02, unde au fost intarzieri
datorita emiterii si obtinerii cu intarziere foarte mare a unor Avize necesare
emiterii Autorizatiei de Construire de catre institutiile abilitate in acest
sens, CS-CL-08 ne-emiterea permiselor de spargere a strazilor de catre
autoritatile locale, CS-CL-03 dificultati de ordin economico - financiar ale
antreprenorului, CS-CL-01 si CS-CL-12, rezilierea contractului datorita
incapacitatii antreprenorilor de a executa lucrarile – progresul fizic fiind
insignifiant dupa o perioada foarte mare de timp scursa de la data ordinului de
incepere – coroborata cu declararea starii de insolventa a antreprenorilor,
CS-CL-10 si CS-CL-11, intarzieri datorate emiterii unor avize de catre
proprietarii de utilitati – ABAB, Drumurile Nationale, etc., dificultati care
au dus si la un ritm de lucru scazut. In cazul contractului CS-CL-05,
intarzierile aparute pe contractul de retele aferent, care asigura influentul
necesar functionarii statiei de epurare, respectiv CS-CL-07 s-au reflectat si
asupra acestuia, statia fiind in imposibilitatea de a fi pusa in functiune in
pofida faptului ca lucrarile au fost finalizate. De mentionat este faptul
ca o parte din evenimentele produse inca produc efecte, deci perioada finala la
care antreprenorii au dreptul pentru extinderea perioadei de executie nu poate
fi determinata la acest moment cu exactitate.
Analizand punctual fiecare contract
de lucrari, istoricul acestora, la data elaborarii prezentului Raport este
urmatorul:
1. CS-CL-01 – CONSTRUCȚIA ȘI REABILITAREA SURSELOR DE APĂ ȘI
STAP ÎN REȘIȚA, BOCȘA, ANINA, ORAVIȚA – ANTREPRENOR INITIAL: ASOCIEREA SC
AQUAVEST – WELCAR
Valoare contractată (lei, fără TVA):
10.668.171,60 lei
Data
ordin de
începere:
7 ianuarie 2014
Data reziliere contract
- 24
august 2015
Actualmente acest contract a
fost re-licitat si se afla in faza de evaluare a ofertelor depuse.
Contractul a fost semnat cu întârziere, pierzându-se încă
din start luni bune din proiect cu procesul de achiziții (contestații,
relansări, anulări etc.). Odată semnat contractul, Antreprenorul s-a dovedit
lipsit de capacitate tehnică și de logistica necesară implementării
contractului pe care l-a semnat în baza ofertei sale în care și-a asumat
caietul de sarcini.
Antreprenorul era total lipsit de experiență tehnică și
de capacitate financiară, astfel că în faza de execuție și implementare a
contractelului au intervenit nenumarate probleme.
Aceasta situatie a condus la rezilierea contractului din
vointa Beneficiarului, in luna septembrie 2015. Cu toate eforturile depuse de
catre Inginer/Beneficiar, acest contract avea la momentul rezilierii un progres
fizic de doar 3,09%. Practic și acest procent de 3,09% se datorează
Beneficiarului/Inginerului care, aproape că au forțat Antreprenorul să înceapă
lucrările. De subliniat faptul ca acest progres fizic se inregistra dupa incheierea
perioadei de executie contractual stabilita, de 19 luni, rezilierea fiind
notificata de catre Beneficiar la o luna dupa data la care s-a incheiat
perioada de executie.
Practic, capacitatea Antreprenorului de a se mobiliza a
fost inexistentă iar la acest lucru s-au adaugat și numeroasele probleme
întâmpinate cu autoritățile locale si/sau diverselor organisme din teritoriu
ale autorităților centrale.
Concret, în acest contract este prevăzută realizarea unei
STAP în orașul Bocșa iar documentația necesară autorizației de construire
a fost depusă încă din luna septembrie 2014 (cu toate anexele necesare prin
lege). Totuși, Primăria Bocșa a solicitat suplimentar parcelarea terenului pe
care ni l-a pus chiar ea la dispoziție pentru realizarea STAP.
Constructorul a realizat și această parcelare însă nici în aceste condiții nu
s-a eliberat autorizația de construire, fiind beneficiari doar al unui refuz
verbal pentru eliberarea acesteia.
În consecință, pentru a câștiga timp, au fost
inițiate pe propria răspundere a Beneficiarului, lucrările necesare
organizării de șantier însă această situație nu a putut continua la infinit.
În cazul realizării STAP Anina, Primăria Anina a pus la
dispoziție terenul necesar construcției acesteia, ca fiind liber de
sarcini. Pe parcursul contractului însă, în mod anormal, a apărut o problemă
din partea Ocolului Silvic zonal, în sensul că a fost identificată, ulterior
începerii contractului, o parcelă aflată în fondul forestier național. Deși
s-au făcut demersurile necesare și legale pe lângă primărie în obținerea
acordului de utilizare a parcelei, pentru a nu pierde timp prețios, am
intreprins în locul acesteia toate demersurile necesare.
Au fost de asemenea, întâmpinate probleme și întârzieri
imense în obținerea avizelor/acordurilor CFR, Drumuri Naționale, Apele
Române etc. Deși toate avizele/acordurile inițiale au fost obținute,
prelungirea acestora se obține extrem de greu fiind solicitate Beneficiarului
documente suplimentare și impuse condiții care nu au nici o
legătură cu proiectul. Acest aspect se repetă în cazul tuturor celor 12
contracte de lucrări derulate.
Beneficiarul și Inginerul au impus mobilizarea maximă, au
dispus chiar și înlocuirea managerului de proiect al Antreprenorului, acesta
neavând nici urmă de competență tehnică sau de proiectare pentru proiecte de
această natură (proiectarea fiind practic realizată aproape integral de către
Beneficiar/Inginer).
Contractul de față este unul dintre cele mai simple, doar
voința și mobilizarea Antreprenorului fiind suficiente finalizării sale în
termenul și în condițiile de eligibilitate. Asa cum mentionat anterior, acest
lucru nu a fost posibil iar contractul a fost reziliat.
La data prezentului Raport contractul este in procedura
de re-atribuire. In mod evident pana la semnarea contractului cu un nou
antreprenor vor fi necesare minim 5 luni, ceea ce conduce la o estimare a datei
de incepere a lucrarilor decembrie 2016 – ianuarie 2017.
Progres Fizic la data rezilierii: 5,46%
Progres Financiar la data rezilierii: 3,09%
2. CS-CL-02 - CONSTRUCȚIA ȘI REABILITAREA SURSELOR DE APĂ ȘI
STAP ÎN OȚELU ROȘU, MOLDOVA NOUĂ, CARANSEBEȘ ȘI BĂILE HERCULANE - ANTREPRENOR:
AS. MONI IMPEX SRL - TECHNOCER SRL - SC HYDROCARPATI
Valoare contractată (lei, fără TVA):
37.842.397.50 lei
Data ordin de
incepere:
16 decembrie 2013
Deși startul acestui contract a fost ezitant, personalul
s-a mobilizat repede iar proiectarea a demarat încă din octombrie 2014, dar pe
parcurs au inregistrat intarzieri in elaborarea proiectului. Lucrările au
demarat în 3 locații (Moldova Nouă, Oravița și Caransebeș) in termenul oarecum
previzionat, dar pentru lucrarile aferente locatiei Baile Herculane au aparut
probleme in obtinerea Autorizatiei de Construire. Aceste evenimente au generat
dreptul Antreprenorului la extinderea perioadei de executie si au fost
notificate de catre acesta, in conformitate cu clauzele contractuale, prin
Revendicarile nr.1 si nr.2. Imediat dupa data Ordinului de Incepere a fost
predat amplasamentul, in termenul stabilit contractual. Predarea s-a efectuat
in baza coordonatelor de delimitare a amplasamentului din Cartile Funciare puse
la dispozitie de catre Autoritatea Contractanta prin documentatia de atribuire,
pentru fiecare dintre cele patru locatii (Otelu Rosu, Moldova Noua, Caransebes
si Baile Herculane. In perioada imediat urmatoare dupa Data de Incepere
Antreprenorul a inceput Etapa de proiectare, in conformitate cu cerintele
contractuale, CSC si CGC, Clauza 5 si a executat o parte din lucrari, pe baza
proiectului aprobat. In conformitate cu sarcinile care ii revin, Antreprenorul
a intocmit documentatiile necesare si a intreprins demersurile necesare pentru
a obtine avizele, acordurile impuse prin Certificatele de Urbanism emise si
ulterior, Autorizatiiie de construire/Demolare necesare executiei lucrarilor,
astfel:
· STAP Otelu Rosu - Autorizatia de Construire/Desfiintare
nr.16/09.07.2014;
· STAP Caransebes - Autorizatia de Construire
nr.164/12.09.2014;
· STAP Moldova Noua - Autorizatia de Construire/Desfintare
nr.23/10.07.2014;
· STAP Baile Herculane - Autorizatie de Desfintare
nr.22/06.08.2014;
· STAP Balle Herculane - Autorizatie de Construire
nr.1/18.02.2015.
Revendicarile Antreprenorului, se refera la STAP
Baile Herculane prin acestea solicita extinderea perioadei de executie a
lucrarilor si costuri suplimentare fata de valoarea ofertata initial.
Prelungirea duratei de executie si costurile suplimentare sunt datorate
intarzierilor provocate de doua lanturi de evenimente imprevizibile, care
au afectat implementarea contractului in conditiile cuprinse in oferta sa
tehnica, declarata castigatoare:
· primul lant de evenimente a generat intarzieri in
activitatile de proiectare si obtinere a Autorizatiei de Construire
pentru STAP Baile Herculane,
· cel de-al 2lea lant de evenimente imprevizibile a generat
intarzieri in executia lucrarilor de fundare a obiectelor din STAP Baile
Herculane, in circumstantele descrise in paragrafele urmatoare.
Asa cum am precizat anterior, Data de Incepere a fost
determinata, prin emiterea Ordinul de Incepere pe 16.12.2013.
In data de 15.01.2014 a fost efectuata de catre
Beneficiar/Inginer predarea amplasamentului, conform anexei Cartii Funciare nr.
30022, parte din documentatia de atribuire - planul de amplasament si
delimitare a imobilului in coordonate x,y fiind anexat procesului verbal de
predare a amplasamentului aferent STAP Baile Herculane.
Inceperea activitatii de proiectare a Antreprenorului a
relevat faptul ca Certificatele de urbanism din documentatia de atribuire sunt
deja expirate datorita perioadei mari care a fost necesara pentru atribuirea
contractului si nu mai pot fi folosite pentru obtinerea avizelor la faza PT.
Aceasta situatie a determinata necesitatea intocmirea documentatiei pentru
obtinerea unui nou Certificat de urbanism.
Considerind ca obtinerea unui nou certificat de urbanism
va produce o intarziere a realizarii activitatilor cuprinse in programul sau de
executie si in consecinta o intarziere a termenului de executie final,
Antreprenorul a notificat aceasta situatie Inginerului si Beneficiarului prin
scrisorile 58/13.02.2014 si 59/15.02.2014; notificarea a fost facuta in
concordanta cu prevederile clauzei 5.1 din Anexa la Oferta.
Actionand in conformitate cu prevederile si obligatiile
sale contractuale Antreprenorul isi continua activitatea de proiectare si
ulterior, prin adresele 63, 67, 71, 75, 79 si 83 transmise in data de
17.02.2014 Antreprenorul inainteaza primele documentatii de proiectare,
respectiv DT pentru Organizare de Santier, Proiect proces Tehnologic, DT pentru
Autorizatie de Construire, noul Studiu Geotehnic si noul Studiul Topografic.
Intocmirea acestor documentatii a permis Antreprenorului sa faca o prima
materializare pe teren a obiectelor proiectate si sa constate unele discrepante
intre pozitia reala a unor obiecte existente si coordonatele cu care aceste
constructii erau trecute in planuri (vezi rezervorul de apa de 5000 m3)
Pentru a clarifica situatia, in data de 12.03.2014, prin
adresa 119, Antreprenorul solicita in baza Subclauzei 2.2. – Autorizatii,
Acorduri, Aprobari, din Conditiile Generale ale Contractului de Proiectare si
Executie, extrasele de carti funciare pentru a avea certitudinea/dovada
titlului de proprietate al Beneficiarului asupra imobilului, in vederea
completarii documentatiei necesar a fi depuse pentru avize si autorizatiile de
construire si/sau desfiintare in conformitate cu Legea 50/91.
Prin emiterea Certificatului de Urbanism nr.9/ 13.03.2014,
in vederea emiterii Autorizatiei de Construire au fost solicitate de catre
Primaria Baile Herculane urmatoarele documente:
- dovada titlului de proprietate asupra imobilului, teren
şi/sau construcţii;
- documentaţia tehnica – D.T (DTAC);
- avize şi acorduri privind utilitătile urbane şi
infrastructura pentru alimentare cu apă, canalizare si alimentare cu energie
electrică, sanatatea populatiei;
- avize/acorduri specifice ale administraţiei publice
centrale şi/sau ale serviciilor descentralizate ale acestora - aviz
Administratia Bazinala de Apa Banat;
- studii de specialitate - expertiza tehnica,
daca este cazul si studiul geotehnic;
Este important de semnalat relativ la evolutia procesului
de proiectare si trasmitere a DTAC faptul ca solicitarea Primariei de la acea
data nu a mentionat si cerinta de a obtine avize de la ISU si de la
OCPI.
Prin adresa nr.125/18.03.2014, Antreprenorul sesizeaza
Inginerul asupra erorilor/neconcordantelor observate la ridicarea topografica
de la STAP Balle Herculane menita sa verifice coordonatele transmise
de Beneficiar pentru obiectele existente si informeaza ca dupa materializarea
coordonatelor in teren, a rezultat ca rezervorul de 5000 mc este partial in
afara amplasamentului destinat lucrarilor, mentionat in Planul de amplasament
si delimitare a Imobilului, plan care constituie anexa la Extrasul de
Carte Funciara eliberat de Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Caras
Severin la data de 13.02.2012.
Practic rezulta dupa trasare ca rezervorul este amplasat
cu 18 m in afara perimetrului amplasamentului predat. Inginerul, cu
adresa nr. CS-CL2/CP/01262Bot/ 19.03.2014, informeaza Beneficiarul referitor la
sesizarea Antreprenorului in legatura cu erorile coordonatelor amplasamentului
statiei.
Prin adresa 139/ 03.04.2014 Antreprenorul revine asupra
acestei situatii care il impiedica sa continue proiectarea si notifica asupra
faptului ca, desfasurand activitati in conformitate cu subclauza 4.7 - Trasarea
lucrarilor din Conditii Generale de Contract, a constatat erori in
coordonatele planului de amplasament si delimitare al imobilului din
15.01.2014, indicand coordonatele gresite si solicita rectificarea acestora.
Pentru ca rezervorul ce urmeaza a fi reabilitat sa fie
inclus in totalitate in amplasamentul destinat lucrarilor, s-au modificat forma
si conturul amplasamentului initial, procedindu-se la modificarea catorva
coordonate ale terenului afectat constructiei noii statii, respectiv
coordonatele punctelor 6, 7, 8, 9 si 10 din planul de amplasament si delimitare
a imobilului. Beneficiarul a avut in vedere ca suprafata totala alocata STAP
Baile Herculane sa ramana de minim 10.000 mp pentru ca lucrarile proiectate la
acel moment de catre Antreprenor sa nu fie afectate in mod substantial.
Prin adresa Inginerului CS-CL-02/PC/0298/12.06.2014 a
fost inaintat Antreprenorului Planul de Amplasament si delimitare a imobilului
corectat, iar In data de 15.07.2014 a fost inaintat si Extrasul de Carte
Funciara - cadastru nr. 30601/10.07.2014.
Planul de amplasament si delimitare a imobilului
inregistrat atat la biroul de carte funciara cat si la Oficiul de
cadastru a fost transmis prin adresa CS-CL-02/PC/0347Aot/15.07. 2014, document
fara de care Antreprenorul nu putea definitiva in mod legal proiectarea
lucrarilor pentru ca nu avea certitudinea ca terenul pe care proiecteaza
lucrarile apartine Beneficiarului (vezi art.1 din Legea 50/1991 care
mentioneaza ca nu se poate acorda dreptul de construire fara a se face dovada
proprietatii asupra terenului utilizat, identificat prin numar cadastral).
Planul vizat de catre Oficiul de cadastru din ultimul
extras al cartii funciare contine o forma a terenului/ amplasamentului diferita
fata de cea din documentatia de atribuire, avand in vedere corecturile operate
asupra coordonatelor punctelor 6, 7, 8, 9 si 10 asa cum am mentionat mai sus.
In consecinta, numai dupa primirea acestui ultim plan, emis in baza cartii
funciare a putut Antreprenorul sa isi definitiveze proiectul sau tehnic.
Urmare a corecturilor efectuate in extrasul de carte
funciara, Antreprenorul a refacut si transmis DTAC rev.1 pentru Baile
Herculane, pe care Inginerul l-a transmis Autoritatii Contractante.
Documentatia PT+DE rev.0 aferenta STAP Baile Herculane a fost transmisa spre
avizare in data de 18.07.2014.
Pentru a pregati inceperea executiei lucrarilor, avand in
vedere ca o parte din suprafata destinata executiei lucrarilor era acoperita de
copaci/padure, Antreprenorul solicita Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva,
Directia Silvica Caras Severin cu adresa nr 309/02.09.2014, instructiuni
privind procedura de defrisare a zonei, dupa ce anterior primise
confirmarea limitelor corecte ale amplasamentului (15.07 2014) si transmisese
DTAC rev.1 pentru Baile Herculane catre Inginer in data de 18.07.2014.
Subliniem faptul ca pe suprafete de pe amplasamentul STAP
Baile Herculane care erau impadurite erau amplasate, trei obiecte(Ob.11 -
Statie deshidratare namol, Ob.16 - Statie de dozare var, Ob. 18 - Platforma
namol).
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva, Directia Silvica
Caras Severin autoritate de decizie in domeniu, instiiteaza Autoritatea
Contractanta prin adresa nr.10699/04.09.2014, ca terenul destinat construirii
STAP Baile Herculane este ocupat cu masa lemnoasa in picioare, proprietate a
statului roman si administrat de catre Ocolul Silvic Baile Herculane, motiv
pentru care, pentru a se putea defrisa zona, este necesara scoaterea definitiva
din fondul forestier national.
Intrucat procedura indicata pentru scoaterea din fondul
forestier era de foarte lunga durata (cateva luni), s-au cautat solutii de
deblocare a situatiei aparute. Astfel, in sedinta lunara din data de
07.10.2014, s-a stabilit de catre Beneficiar ca cele trei obiecte tehnologice
amplasate in zona impadurita sa fie mutate in incinta statiei existente.
Luand act de decizia Beneficiarului, in perioada imediat
urmatoare Antreprenorul a revizuit proiectul sau tehnic pentru a reamplasa cele
trei obiecte si in data de 16.10.2014 a inaintat, in vederea aprobarii de catre
Beneficiar/Inginer, noul plan de situatie. Documentatia Tehnica pentru
Autorizatia· de Construire, DTAC rev.2, care a fost aprobata de catre
Autoritatea Contractanta cu adresa nr.4879/PIU/CS-CL2/19.11.2014. Reamplasarea
celor trei obiecte (care au fost scoase din zona impadurita) a presupus o
reconsiderare majora a proiectului tehnic realizat anterior, presupunand
printre altele reamplasarea tuturor obiectelor asezate la nord de uzina de apa
existenta, astfel incat sa poata fi realizat intre aceste obiecte
(turbina-camera de masura- decantoare lamelare- filtre rapide- ingrosator de
namol- put de colectare namol ingrosat) un profil hidraulic care sa functioneze
gravitational.
Desi Certificatul de Urbanism nr.9/ 13.03.2014, nu a
solicitat Avizul ISU, Antreprenorul a intocmit Scenariul de Securitate la
Incendiu, care apoi la solicitarea Autoritatii Contractante a fost transmis
catre ISU; ulterior a fost emis Avizul ISU 82/14/SU-CS/14.10.2014, transmis
Antreprenorului cu adresa CS-CL-02/PC/0577 AOT/24.10.2014.
In data de 11.12.2014, dupa ce Antreprenorul a primit si
avizul ISU, acesta a depus documentatia DTAC la Primaria Orasului Baile
Herculane, la compartimentul Urbanism si Amenajarea Teritoriului din cadrul
primariei. Din nou, in plus fata de cerintele din CU nr.9/ 13.03.2014 emis de
primarie, prin adresa 14.102/15.n.2014, Primaria Baile Herculane a
solicitat documente suplimentare, printre care si Avizul Ocolului Silvic Baile
Herculane, aviz nesolicitat prin Certificatul de Urbanism emis chiar de catre
Primaria Baile Herculane. La acel moment, obtinerea Autorizatiei de Construire
nu se putea realiza cu respectarea CGC, Sub-Clauza 1.13 - Respectarea Legilor,
decat dupa clarificarea aspectelor ce tineau de Regimul Juridic al terenului si
eventuala scoatere a terenului pus la dispozitie pentru Lucrarile Permanente,
din fondul forestier national.
Dupa completarea informatiilor si documentelor solicitate
de catre Compartimentul Urbanism si Amenajare a Teritoriului din cadrul
Primariei Baile Herculane, prin adresele 14,102/15.12.2014, 5047/15.01.2015 si'
5735/02.02.2015 si obtinerea avizului favorabil al Ocolului Silvic Caras
Severin relativ la solicitarea Autoritatii Contractante de utilizare a
suprafetei de 440,86 mp, ocupata de padure in picioare, a fost eliberata
Autorizatia de Construire si Organizare a executiei nr.1/18.02.2015. pentru
STAP Baile Herculane, pe solutia stabilita in sedinta lunara de progres din
data de 07.10.2014.
Dupa primirea autorizatiei de construire, prin adresele
nr 72 si 77 din 26.02.2015 Antreprenorul a solicitat predarea amplasamentului
si aprobarea inceperii lucrarilor de organizare a executiei. Inginerul aproba
inceperea lucrarilor de organizare a executiei in 02.03.2015 considerandu-se ca
predarea de amplasament facuta in data de 15.01.2014 este valabila chiar in conditiile
corectarii extrasului de Carte Funciara. Totusi, predarea - primirea
amplasamentului si a bornelor de repere precum si identificarea instalatiilor
existente pe amplasament a fost confirmata prin adresa Inginerului nr CS-CL-
02/PC/0796 Aot/23.03.2015.
Proiectarea a fost declarata inchisa in data de
17.06.2015, dupa ce Antreprenorul a prezentat si au fost aprobate toate
detaliile de executie.
Antreprenorul s-a considerat Indreptatit la prelungirea
duratei de executie si plata unor costuri suplimentare, in conformitate cu CGC,
Sub-Clauza 20.1 - Revendicarile Antreprenorulul, coroborata cu Sub-Clauza 8.4
(b) – Intarzieri provocate de Autoritati.
Antreprenorul isi fundamenteaza indreptatirea:
· pe prevederilor acestei Sub-Clauze din Condiţii Generale
de Contract
· pe evenimente imprevizibile mentionate mai sus,
identificate de catre Antreprenor ca parte a Lantului No.1(afectand
exclusiv procesul de proiectare)
· si in egala masura pe evenimentele apartinind Lantului
No. 2 de evenimente imprevizibile, care au afectat executia lucrarilor,
referitor la aparitia sistului cristalin in sapatura de fundare a Ob. 10
(Ingrosatorul de namol), a Ob. 6+7+8+13+14 (Pavilion Tehnologic) si a Ob. 5
(Filtre rapide)
Decizia luata in sedinta lunara din data de 07.10.2014 de
mutare a obiectelor din zona ocupata de padure (Ob.11 - Statie deshidratare
namol, Ob.16 - Statie de dozare var, Ob. 18 - Platforma namol), a avut un
impact major asupra proiectului tehnic, impunand reasezarea tuturor obiectelor
aferente contractului de lucrari, din urmatoarele motive:
· necesitatea de a amplasa toate obiectele exclusiv in
suprafata de teren disponibila, cu consecinta imediata ca in zona de nord au
fost aglomerate mai multe obiecte
· conditionalitatile de distante minime obligatorii intre
cladiri impuse de avizul ISU, conditie relevanta mai ales in zona amplasata la
nord de uzina de apa existenta
· cerinta de realizare a unui profil hidraulic
gravitational, impusa prin documentatia de atribuire, intre turbina-caminul de
masura-filtrele rapide-bazinul de ingrosare namol-caminul de colectare a
namolului ingrosat
Aceste conditionalitati au condus la reamplasarea
completa a obiectelor din zona de nord a uzinei de apa existente; practic
obiectele din aceasta zona au fost amplasate pe noi pozitii care nu mai aveau
legatura cu amplasamentele din planul de situatie initial, pe baza caruia se
realizasera ambele studii geologice (cel din SF si cel efectuat de
Antreprenor).
Prin reamplasarea obiectelor s-a ajuns in situatia ca
fundatiile cladirii filtrelor rapide si ale ingrosatorului de namol, de
pe noua pozitie, sa intalneasca obstacole naturale care nu au putut fi
prevazute la data intocmirii ofertei tehnice si anume zone compacte de sist
cristalin dur, care au condus implicit, la modificarea fortuita a conditiilor
tehnologice de executie a lucrarilor si au intarziat realizarea lucrarilor de
fundare fata de termenele incluse in programul acceptat de executie a
lucrarilor.
Dupa reamplasarea fortuita a obiectelor din zona de nord
a uzinei de apa existente a aparut si problema posibilitatii tehnologice de
executie a lucrarilor. Datorita noilor conditii tehnologice de lucru
rezultate din:
· noile distante rezultate intre cladiri ca urmare a
reamplasarii, care nu lasa gabaritul necesara pentru amplasarea concomitenta a
mai multor excavatoare
· adincimea excavatiei si pantele taluzelor, cu referire
speciala la pavilionul tehnologic, cladirea filtrelor rapide si bazinul de
ingrosare a namolului
· necesitatea de a asigura in permanenta conditiile de
securitate si stabilitate a taluzelor dar si pentru a asigura in
permanenta un drum de acces pentru executia tuturor celorlalte lucrari, in
afara celor care erau in faza de execavare pentru fundatii
Activitatile de excavatii pentru cele trei nu au putut fi
executate concomitent, ele trebuind abordate una dupa finalizarea celeilalte,
ceea ce a schimbat condiitle de lucru, ceea ce a schimbat complet configuratia
programului de executie a lucrarilor, acceptat la data respectiva.
Pe acest fond, generat de evenimentele imprevizibile
aparute din vina autoritatilor si urmare a revendicarilor Antreprenorului,
durata de executie a fost prelungita cu 12 luni.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza
intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor
executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate
pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul
a notificat suspendarea lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC
datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 60,73%
Progres Financiar: 36,13%
3. CS-CL-03 - CONSTRUCȚIA ȘI REABILITAREA SEAU ÎN REȘIȚA,
BOCȘA, ANINA ȘI ORAVIȚA - ANTREPRENOR: AS. ESPINA OBRAS HIDRAULICAS SA - CALOR
GROUP
Valoare contractată (lei, fără TVA):
33.007.340,47 lei
Data ordin de
începere:
12 decembrie 2013
Ca si in cazul celorlalte contracte, procedura de
atribuire a fost anevoioasa si in plus, dupa semnarea contractului
Antreprenorul a tergiversat realizarea proiectării deși i-au fost puse la
dispoziție toate condițiile începerii lucrărilor iar strategia de optimizare a
implementarii proiectului in vederea incadrarii in perioada de timp a Masurii
POS-Mediu I, pentru contractele tip FIDIC Galben, propusa si aplicata de catre
Inginer de aprobare a acesteia pe faze de execuție a permis executia
lucrărilor permanente.
Tot din lipsa capacității tehnice și organizatorice,
mobilizarea s-a realizat abia în luna noiembrie 2014.
Singura problemă rămasă la acea data, deși cea mai
simplă, a fost extinderea cu treptă terțiară a SEAU Reșița, obiectiv construit
în cadrul proiectului ISPA. SEAU Reșița fiind construită după standarde foarte
moderne, Antreprenorul nu a reusit sa elaboreze o soluție tehnică ce se putea
adapta la caracteristicile și standardele acesteia decat dupa o perioada
de timp foarte mare si dupa nenumarate sedinte de analiza a proiectarii
organizate de catre expertii Inginerului.
Pe langa acestea, in momentul executiei lucrarilor la
SEAU Anina, amplasamentul fiind in imediata vecinatate a unui versant, s-au
produs desprinderi de roci care au pus in pericol securitatea personalului de
executie si nu in ultimul rand a obiectivelor deja executate. Astfel s-a impus
executarea unor lucrari suplimentare, neprevazute la momentul atribuirii
contractului, de consolidare a versantului. Antreprenorul a notificat si
revendicat extinderea perioadei de executie din acest motiv durata de executie
a fost extinsa, in conformitate cu clauzele contractuale aplicabile.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza
intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor
executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate
pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul
a notificat suspendarea lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC
datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 75,16%
Progres Financiar: 53,70%
4. CS-CL-04 - CONSTRUCȚIA ȘI REABILITAREA SURSELOR
SEAU ÎN OȚELU ROȘU, MOLDOVA NOUĂ ȘI BĂILE HERCULANE - ANTREPRENOR: AS.
GAVELLA COM SRL - SC TERRA MED SRL
Valoare contractată
(lei, fără TVA): 24.389.344 lei
Data ordin de
începere:
19 noiembrie 2013
Procedura de atribuire a fost anevoioasa iar mobilizarea
Antreprenorului a întâmpinat inițial probleme similare celorlalte contracte,
însă urmare a măsurilor luate și a aprobării proiectării pe faze de execuție,
este realizat un progres de peste 75%.
Și în cazul acestui contract Beneficiarul/Inginerul
a intampinat aceleași probleme legate de mobilizarea slabă a
personalului, însă cel mai mult s-a observat lipsa unui management
corespunzator și a unei planificări din partea Antreprenorului. Principalele
obiecte proiectate pentru cele 4 orașe sunt deja ridicate iar ritmul de
lucru este bun. În cazul continuării în același ritm, al mobilizării și
suplimentării resurselor, Antreprenorul are capacitatea de a finaliza acest
contract, chiar daca a fost depasita perioada de excutie
contractual stabilita iar Antreprenorului i se aplica penalitati. Estimativ, pe
baza Graficului de Executie elaborat de catre Antreprenor, lucrarile vor putea
fi receptionate in luna decembrie a acestui an.
Lipsa de experienta a Antreprenorului, dovedita pe
parcursul implementarii contractului, nu putea fi cunoscuta de catre Beneficiar
la momentul atribuirii contractului. Beneficiarul a atribuit contractul in mod
corect si legal celui care a facut dovada calificarii/eligibilitatii/experientei
sale, asa cum s-a cerut prin fisa de date a achizitiei.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza
intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor
executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate
pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul
a notificat suspendarea lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC
datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 78,58%
Progres Financiar: 68,58%
5. CS-CL-05 - CONSTRUCȚIA ȘI REABILITAREA SURSELOR
SEAU ÎN CARANSEBEȘ - ANTREPRENOR: AS. VEOLIA WATER SOLUTIONS - ALDONA SRL
Valoare contractată (lei, fără TVA):
27.271.673,88 lei
Data ordin de
începere:
14 mai 2014
Contractul s-a semnat cu foarte mare întârziere (aproape
1 an și jumătate) datorită problemelor create de legislația permisivă și
incoerentă a achizițiilor, care a condus la numeroase clarificări și
contestații. Iata, sintetic, parcursul atribuirii contractului, care face
dovada celor anterior mentionate:
- Anunţ de participare nr. 140861/30.11.2012.
- Anunţ în JOUE nr. 2012/S/233-383553.
- Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr.
R280/28.01.2013.
- Emitere Raport Procedură nr. R 2889/26.07.2013.
- Depunerea a două contestaţii:
- SC CONSTRUCŢII ERBAŞU S.A., cu adresa 2695/05.08.2013
- SC PASSAVANT ROEDIGER GMBH (fără număr), din data de 02.08.2013
- Decizie CNSC nr. 3232/362 C10/3344, 3493 din
09.09.2013 – respingerea celor două contestaţii.
- Plângere depusă de SC PASSAVANT ROEDIGER GMBH la
Curtea de Apel Timişoara, dosar 964/59/213.
- Emitere Hotărâre Civilă nr. 9440/14.10.2013 de
Curtea de Apel.
- Cerere revizuire dosar depusă de SC AQUACARAS SA şi
VEOLIA la Curtea de Apel cu nr. 1131/59/2013.
- Emitere Hotărârea Civilă nr. 21/14.01.2014 de
Curtea de Apel - respinge cererea de revizuire a dosarului şi dispune
re-evaluarea.
- Emitere nou Raport al Procedurii, cu nr.
R206/17.01.2014.
- Contestare raport procedură de VEOLIA cu adresa
numărul 2716/28.01.2014.
- Decizie CNSC nr. 592/C4/248/27.02.2014 admite
contestaţia VEOLIA şi decide reevaluarea.
- Plângere depusă de firma Passavant la Curtea de
Apel.
- Termen de judecată: 16.04.2014. Curtea de Apel a
respins plângerea depusă de Passavant.
- Informare asupra ofertei câștigătoare: 24.04.2014
- Semnare contract: 07.05.2014, cu firma Veolia.
- Termen de execuţie: 21 luni
Cu toate acestea, Antreprenorul s-a mobilizat foarte bine
iar lucrarile au fost finalizate in perioada de executie stabilita contractual.
Totusi, a fost semnat un Act Aditional de extindere a
perioadei de executie, in conformitate cu clauzele contractuale, datorita
faptului ca intarzierile aparute pe contractul de retele aferent, care asigura
influentul necesar functionarii statiei de epurare, respectiv CS-CL-07, s-au
reflectat si asupra acestuia, statia fiind in imposibilitatea de a fi pusa in
functiune in pofida faptului ca lucrarile au fost finalizate. Evenimentele sunt
descrise in cele ce urmeaza:
Prin adresa nr.150/04.11.2015 Antreprenorul a comunicat Inginerului/Beneficiarului
intentia sa de a incepe in data de 16.11.2015 testele electromecanice pentru
toate echipamentele de pe fluxul tehnologic de tratare si a evidentiat
necesitatea alimentarii statiei de epurare cu apa uzata (influent) incepand cu
data de 16.12.2015, in vederea demararii testelor la punerea in functiune si
pornirea procesului biologic.
Ulterior, prin adresa nr.OUT-173/17.12.2015 Antreprenorul
a trimis Inginerului/Beneficiarului, in conformitate cu prevederile clauzei
20.1 Revendicarile Antrepenorului, instiintarea prin care a descris evenimentul
si circumstantele care au determinat aparitia revendicarii, respectiv lipsa
influentului in vederea efectuarii testelor de functionare si a solicitat
alimentarea statiei de epurare cu apa uzata (influent) cel tarziu la data de
04.01.2016.
Consecintele lipsei influentului in Statia de Epurare
constau in imposibilitatea efectuarii testelor la punerea in functiune precum
si a testelor functionale si de pornire a procesului biologic, in conformitate
cu cu prevederile clauzei 9.1 Obligatiile Antreprenorului si respectand
Cerintele de Testare ale Beneficiarului exprimate in Sectiunea 6 - Testare Apa
Uzata, Partea a 2-a din Cerinte Generale. Astfel, in Conditii Generale
Contractare – Clauza 9.1 Obligaţiile Antreprenorului, se stipuleaza
urmatoarele:
“Cu excepţia altor prevederi ale Condiţiilor Speciale, Testele la
Terminare se vor efectua în următoarea succesiune:
(a) teste preliminare
punerii în funcţiune, care vor include inspecţii specifice şi teste funcţionale
(„la cald” şi „la rece”) pentru a demonstra că fiecare componentă a
Echipamentelor poate să funcţioneze în condiţii de siguranţă în următoarea
etapă, (b);
(b) teste la punerea în
funcţiune, care vor include teste specifice de funcţionare pentru a demonstra
că Lucrările sau Sectoare de lucrări pot funcţiona în condiţii de siguranţă şi
aşa cum este specificat, în toate condiţiile admisibile de funcţionare; şi
(c) probe de funcţionare,
care vor demonstra că Lucrările sau Sectoarele de lucrări pot funcţiona în
condiţii de siguranţă, conform prevederilor Contractului.”
Iar in Cerintele Autoritatii Contractante Sectiunea 6
Testare Apa Uzata, Partea 2a Cerinte Generale, este mentionat ca:
“4 DARE IN EXPLOATARE
ŞI TESTE LA DARE IN EXPLOATARE
4.1 Generalităţi
1 . Testele de dare în
exploatare se efectuează după testele anterioare dării în exploatare. Testele
de dare în exploatare vor fi desfăşurate pe toate componentele civile,
mecanice, electrice şi de instrumentatie si control, cu condiţia existenţei
unui debit real prin Statie. Testele trebuie să demonstreze că, în condiţii de debit
real, Statia indeplineste cerinţele din proiectul Antreprenorului şi Cerinţele
Autorităţii Contractante.”
Prin adresa nr.OUT - 179/14.01.2016 Antreprenorul a
prezentat Revendicarea Detaliata Interimara Nr.1 a evenimentului si a respectat
Instructiunile Inginerului transmise prin adresa
CS-CL-05/CP/0355Aot/14.01.2016 de a pastra inregistrarile acestei scrisori in
biroul de Proiect al Antreprenorului. Pana la aceasta data nu a fost asigurata
alimentarea Statiei de Epurare cu apa uzata (influent).
In circumstantele descrise mai-sus, Antreprenorul a
incadrat revendicarea sa in conditiile contractuale stipulate in CGC,
Sub-Clauza 20.1 – Revendicarile Antreprenorului, coroborata cu Sub-Clauza 8.4 -
Prelungirea Duratei de Executie si cu Sub-Clauza 1.1.3.3 - Durata de Executie.
La aceasta data, Contractul se afla in perioada de
Receptie la Terminarea Lucrarilor.
Progres Fizic: 100%
Progres Financiar: 88,63%.
6. CS-CL-06 – REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE
TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN REȘIȚA - ANTREPRENOR: AS.
HIDROCONSTRUCTIA - ELECTROSISTEM
Valoare
contractată (lei, fără TVA):
55.500.000 lei
Data ordin de
începere:
14 aprilie 2014
Acesta este cel mai mare contract FIDIC Roșu din proiect,
atât ca valoare cât și ca volum de lucrări iar Antreprenorul a început
lucrările cu o mobilizare bună, care pe parcurs s-a diminuat însă. Si in acest
caz procedura de atribuire a fost anevoioasa.
Au fost deschise mai multe fronturi de lucru, însă nu
există încă tronsoane finalizate, care să permită decontarea lucrărilor.
Pe parcurs au apărut problemele legate de forța de muncă
a Antreprenorului. Deși la un moment dat au existat 22 de echipe de lucru,
odată cu ianuarie 2015 numărul acestora a scăzut datorita reorganizarii interne
a SC Hidroconstructia SA, la nivel de tara. A scăzut deci și progresul
contractului, apărând și probleme cu organizarea și mobilizarea. Necesarul
contractului este de 800 oameni însă în acest moment se lucrează doar cu
maxim 100.
Ca măsuri luate, Beneficiarul și Inginerul au realizat
numeroase întrevederi cu managementul Antreprenorului și au fost asigurați că
toate problemele vor fi rezolvate în cel mai scurt timp iar contractul va fi
finalizat in perioada imediat urmatoare.
Lipsa de experienta a Antreprenorului, dovedita pe
parcursul implementarii contractului, precum si intentiile privind
reorganizarea interna a societatii nu puteau fi cunoscute de catre Beneficiar
la momentul atribuirii contractului. Beneficiarul a atribuit contractul in mod
corect si legal celui care a facut dovada
calificarii/eligibilitatii/experientei sale, asa cum s-a cerut prin fisa de
date a achizitiei.
Ca si o nota generala asupra acestui Contract,
managementul defectuos, aproape inexistent, al Antreprenorului a generat
progresul fizic slab inregistrat la aceasta data si calitatea slaba a
lucrarilor executate, motiv pentru care Inginerul a emis nenumarate Note de
Neconformitate in vederea remedierii lucrarilor. Calitatea slaba a lucrarilor
executate a condus si la un progres financiar foarte mic raportat la volumul
lucrarilor executate, Inginerul respingand la plata lucrarile neconforme sau
care prezentau neconformitati si necesitau remedieri.
Perioada de executie stabilita contractual a fost
depasita dar Antreprenorul a inaintat o revendicare, consecinta a intarzierilor
cauzate de catre Autoritati, revendicare care inca nu si-a incetat efectele si
deci nu poate fi estimata cu exactitate perioada de extensie a duratei de
executie la care Antreprenorul este indreptatit.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza
intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor
executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate
pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul
a notificat reducerea ritmului executiei lucrarilor in conformitate cu
Sub-Clauza 16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 30,44%
Progres Financiar: 14,45%
7. CS-CL-07 – REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE
TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN CARANSEBEȘ ȘI BĂILE
HERCULANE - ANTREPRENOR: HIDROCONSTRUCTIA S.A.
Valoare contractată (lei, fără
TVA): 32.200.000,00
lei
Data ordin de
începere:
12 august 2014
Problemele întâmpinate și măsurile întreprinse de
Beneficiar și de Inginer sunt similare.
Au fost inregistrate intarzieri inca din perioada de
atribuire a contractului:
- Anunţ de participare nr. 146167/30.08.2013
- Anunţ în JOUE nr. 2013/S/170-295169/03.09.2013.
- Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr. R
4403/22.10.2013
- Emitere Raport Procedură nr. R 915/14.02.2014
- Depunerea a trei contestaţii:
§ SC TEHNOCER SRL , cu adresa 309/21.02.2014
§ Ludwig Pfeiffer AG - cu adresa nr. 157/24.02.2014
§ SC DCO General SRL – cu adresa nr. 129/24.02.2014
- Decizie CNSC nr. 722/C11/609/630/654 din
12.03.2014 – respingere contestaţie Tehnocer şi admitere contestaţii
Ludwig Pffeifer AG şi SC DCO General SRL.
- Stadiu: În reevaluare (s-a desfăşurat licitaţia
electronică).
- Termen emitere raport procedură: 30.04.2014.
- Termen de execuţie: 20 luni
- Data semnare contract: 26.06. 2014
In cazul acestui contract au aparut mai multe
evenimentele imprevizibile care au condus la depasirea perioadei de executie
contractual stabilite. Principalul eveniment este legat de descoperirea unor
site-uri arheologice, atat in Caransebes cat si in Baile Herculane. Conform
legislatiei in vigoare, Certificatul de descarcare arheologica se emite de
catre Comisia nationala de Arheologie in maxim 12 luni de la solicitarea facuta
catre muzeul din aria zonei in care s-a produs descoperirea arheologica.
Pe de alta parte, pe amplasamentul rezervoarelor 2x2500mc
din Caransebes se afla o constructie ce trebuie demolata de catre apartinatori
si care face imposibila la acest moment executia obiectivului. Subliniem faptul
ca demolarea constructiilor existente nu fac parte dintre lucrarile incluse in
contract. Astfel, se poate deduce ca din vina autoritatilor amplasamentul nu
este liber de sarcini. Tot in legatura cu executia acestor rezervoare este
necesara translatarea amplasamentului acestora pentru a se pastra zona de garda
fata de liniile LEA 20KV, conform impunerilor ENEL in vederea obtinerii
avizului de la aceasta autoritate. Nu a fost anticipat un astfel de eveniment
la momentul atribuirii si nici nu a fost emisa o astfel de solicitare la data
obtinerii avizelor de principiu.
Au mai aparut si alte evenimente imprevizibile dintre
care se pot enumera: schimbarile de solutii din foraj orizontal Dn1200 in
subtraversare Dn 800, prin adaptarea la situatia din teren a proiectului,
solutie noua pentru subtraversarea podetelor impusa de catre Apele Romane,
impunerea de catre SRCF Timisoara de elaborare si prezentare a unui proiect de
subtraversare a liniilor CF de pe traseul colectorului principal in vederea
obtinerii autorizatiei de executie a subtraversarii, etc. Asa cum am prezentat
in descrierea contractului de lucrari CS-CL-05, acest din urma eveniment a
influentat in mod negativ si evolutia contractului anterior mentionat si a
condus la extinderea perioadei de executie a acestuia.
Evenimentele produc inca efecte si deci nu a putut fi
determinata perioada de timp cu care este indreptatit Antreprenorul sa i se
extinda perioada de executie. Ca urmare a revendicarilor sale, in conformitate
cu prevederile clauzelor contractuale, Antreprenorul va beneficia de extinderea
perioadei de executie, dupa finalizarea procedurii impuse de Sub-Clauza 3.5.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza
intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor
executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate
pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul
a notificat reducerea ritmului executiei lucrarilor in conformitate cu
Sub-Clauza 16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 50,50%
Progres Financiar: 20,91%
- CS-CL-08 - REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE
TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN BOCȘA - ANTREPRENOR:
AS. PFEIFFER – GRUP CONSTRUCT
Valoare contractată (lei, fără TVA):
40.076.858,52 lei
Data ordin de începere:
12.08.2014
Contractul a fost semnat cu întârziere foarte mare
datorată contestațiilor foarte numeroase depuse chiar de Antreprenor în
timpul licitației, când avea calitatea de ofertant. Acest aspect a fost adus la
cunoștința autorităților în repetate rânduri la acel moment. Astfel, istoricul
atribuirii contractului este dupa cum urmeaza:
- Anunţ de participare nr. 145870/15.08.2013
- Anunţ în JOUE nr. 2013/S/159/278428/17.08.2013
- Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr. R
3976/04.10.2013
- Emitere Raport Procedură nr. R 241/20.01.2014
- Depunerea a trei contestaţii:
- SC ELECTROSISTEM – cu adresa nr. 334/29.01.2014
- COOPERATIVA EDILE APENINO IItalia – fără număr din data de
30.01.2014
- Ludwig Pfeiffer AG – cu adresa nr. TM/75 din 30.01.2014
- Decizie CNSC nr. 621/C6/280/293/294 din 04.03.2014 –
admite contestaţie Electrosistem şi respinge contestaţii emise de
Cooperativa Edile şi Ludwig Pfeiffer. Se dispune reevaluarea.
- Plângeri la Curtea de Apel emise de
Cooperativa Edile, respectiv de Ludwig Pfeiffer AG.
- Termen de judecată: 09.04.2014
- Raport de reevaluare aprobat și comunicare rezultat
procedură – 28.04.2014
- Termen de execuţie: 20 luni
- Data semnare contract: 05.08.2014
Mobilizarea Antreprenorului a fost foarte întârziată,
lucrările începând abia în luna noiembrie 2014. Tot ca un rezultat a
permisivității legislației achizițiilor, toate asigurările date de renumita
firmă Ludwig Pfeiffer și în baza cărora a câștigat toate litigiile din perioada
de ofertare, conform cărora dispune de forță de muncă competentă și suficientă
și de capacitate tehnică corespunzătoare, se pare că nu a putut să-și respecte
oferta asumată, progresul fizic fiind foarte mic.
Umare a masurilor luate de catre Beneficiar și Inginer,
din ianuarie 2015 s-a mărit substanțial numărul echipelor și s-a îmbunătățit
ritmul de execuție.
Acestor aspecte li se adaugă tipicele probleme
neimputabile Antreprenorului, constând în intervenții ale autorităților locale,
care nu au legătură cu proiectul și care obstrucționează în mod constant
realizarea lucrărilor de către Antreprenor.
Ca exemplu concret, Antreprenorul trebuia să adapteze
proiectul tehnic la condițiile din teren, pentru care a trebuit să solicite
autorizare de la Primăria Bocșa (aceeași Primărie care refuză să elibereze
autoritația de construire pentru CL 01 , în cazul STAP Bocșa). Motivul
adaptării este acela că la pozarea unei conducte de canalizare în zona verde
din proiect, s-a constatat că acolo există o conductă de gaz și rețea de
înaltă tensiune, singura soluția fiind pozarea rețelei în carosabil (pe o
porțiune mică). Aceste utilități au fost descoperite în condițiile în care Beneficiarul
a anunțat Primăria Bocșa din timp unde vor fi executate lucrări și că acestea
sunt de anvergură (47 km canal), deoarece orașul Bocșa nu beneficiază de
acest serviciu public.
Totodată, a fost anunțata primăria de la începutul
proiectului să nu execute lucrări de asfaltare, deoarece vor începe lucrările
la rețelele de apă și canalizare. Se pare că nu s-a ținut seama de proiectul
acesta și de calendarul de lucrări, pentru că în Bocșa au fost realizate
lucrări de asfaltare iar primăria a solicitat Antreprenorului neafectarea
străzilor lăturalnice, deși acestea nu beneficiază de servicii de apă și
canalizare. Mai mult, pentru porțiunea mică de asfalt în care se va poza
conducta urmare a adaptării în teren (care nu poate fi imputată proiectantului
sau Antreprenorului), Primăria a solicitat Antreprenorului refacerea
întregii străzi și nu doar a zonei afectate, așa cum este prevăzut în FIDIC și
în contractul de lucrări.
La investigarea și analizarea datelor tehnice
împreună cu Antreprenorul, s-a constatat că stratul de bază pentru asfaltul în
cauză este de fapt pământ lutos, ori sistemul carosabil ce urmează a fi refăcut
de Ludwig Pfeiffer este în mod clar mult mai bun, de calitate mult
superioară.
Antreprenorul a solicitat permise de spargere dar
autoritatile locale au refuzat emiterea acestora, fapt care au produs
intarzieri in executia lucrarilor. Din aceasta cauza, Antreprenorul a inaintat
revendicari care vor duce la extinderea perioadei de executie dupa stingerea
efectelor acestor evenimente imprevizibile aparute, din vina autoritatilor.
Pe de alta parte au fost descoperite vestigii arheologice
pe strada Ion Vidu, eveniment care produce in continuare efecte ca si cazul
contractului CS-CL-07.
Si tot ca si cazul contractului anterior mentionat, ca
urmare a revendicarilor sale, in conformitate cu prevederile clauzelor
contractuale, Antreprenorul va beneficia de extinderea perioadei de executie,
dupa finalizarea procedurii impuse deSub-Clauza 3.5.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza
intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor
executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate
pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul
a notificat suspendarea lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC
datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 35,24%
Progres Financiar: 29,26%
- CL 09 - REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE
TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN BOCȘA - ANTREPRENOR:
HIDROCONSTRUCTIA SA
Valoare contractată (lei, fără TVA):
30.168.611,00 lei
Data ordin de începere: 25.06.2014
Hidroconstrucția SA fiind Antreprenorul si pe acest
contact, au fost întâmpinate aceleași probleme ca în cazul CL 06 și CL
07, cu mențiunea că inițial mobilizarea a fost foarte bună, cu personal
suficient. Din ianuarie 2015 insă a scăzut gradul de mobilizare din motivul
lipsei de resurse a Antreprenorului iar beneficiarul împreună cu Inginerul au
pus această problemă în vederea conducerii societatii.
Si acest contract a fost semnat cu intarziere din motive
independente de vointa Beneficiarului. Iata care este, sintetic, istoricul
atribuirii contractului:
- Anunţ de participare nr. 148821/13.01.2013
- Anunţ în JOUE nr. 2014/S/011-015 858//15.08.2013
- Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr. R
1257/04.03.2014
- In evaluare (s-au depus 19 oferte care necesită un
volum enorm de muncă de evaluare).
- Termen de execuţie: 16 luni
- Data semnare contract: 25.06.2014
Lipsa de experienta a Antreprenorului, dovedita pe
parcursul implementarii contractului, precum si intentiile privind
reorganizarea interna a societatii nu puteau fi cunoscute de catre Beneficiar
la momentul atribuirii contractului. Beneficiarul a atribuit contractul in mod
corect si legal celui care a facut dovada
calificarii/eligibilitatii/experientei sale, asa cum s-a cerut prin fisa de
date a achizitiei.
Perioada de executie stabilita contractual a fost
depasita.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza
intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor
executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate
pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul
a notificat reducerea ritmului executiei lucrarilor in conformitate cu
Sub-Clauza 16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 56,85%
Progres Financiar: 12,30%
- CS-CL-10 - REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE
TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN ORAVIȚA - ANTREPRENOR:
AS. PFEIFFER – GRUP CONSTRUCT
Valoare contractată (lei, fără TVA):
20.998.965,96 lei
Data ordin de
începere:
25 august 2014
Antreprenorul fiind tot Ludwig Pfeiffer – ca în cazul CL
08 Rețele Bocșa - s-au întâmpinat aceleași întârzieri și aceleași
probleme de mobilizare. Contractul a fost semnat abia în 08.08.2014, cu ordinul
de începere în data de 25.08.2014 iar personalul a fost mobilizat abia în
noiembrie 2014.
Istoricul atribuirii contractului, succint este
urmatorul:
- Anunţ de participare nr. 185981/23.08.2013
- Anunţ în JOUE nr. 2013/S 165-287704/27.08.2013
- Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr. R
4253/17.10.2013
- Emitere Raport Procedură - 25.04.2014
- Termen de execuţie: 19 luni
- Transmitere raport procedură cu observații de către
UCVAP: 28.04.2014
- Transmitere solicitare clarificări către ofertanți,
conform observațiilor UCVAP : 28.04.2014
- Data semnare contract: 08.08.2014
În plus față de cele de mai sus, tot în cazul
acestui contract au apărut și o serie de factori particulari, care au condus la
prelungirea termenului de implementare a sa, şi anume:
§ datorită particularităţilor oraşului, cu străzi
foarte înguste şi cu un singur sens de circulaţie), Compania Naţională de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a impus revizuirea repetată a documentaţiei
tehnice, fapt care a generat o serie de întârzieri
§ a fost depus şi un număr foarte mare de oferte foarte
complexe din punct de vedere tehnic şi a fost necesară o verificare
tehnică riguroasă a acestora, care să asigure că ofertanţii au
respectat caietul de sarcini şi implicit condiţiile specifice impuse de CNADNR.
§ existenţa unor neclarităţi şi suspiciuni în ceea ce
priveşte capacitatea tehnică şi financiară declarate de unii ofertanţi, care a
generat un număr mare de solicitari de clarificări din partea comisiei de
evaluare
In timpul implementarii contractului au aparut evenimente
imprevizibile care au dat dreptul Antreprenorului sa notifice revendicarea
extensiei de timp a perioadei de executie. Revendicarea Antreprenorului se
refera la executia lucrarilor de pozare conducte de apa si canalizare din Oravita,
iar Antreprenorul revendica extinderea de timp si costuri suplimentare fata de
conditiile initiale datorita intarzierilor provocate de catre autoritati in
obtinerea avizului de executie a lucrarilor in drumul national si in zona de
siguranta a drumului national, respectiv DN 57 si DN 57 B in circumstantele
descrise in paragrafele urmatoare.
Asa cum s-a precizat anterior, Data de Incepere a fost
stabilita a fi 25.08.2014, iar in data de 12.09.2014 a fost efectuata predarea
amplasamentului si a bornelor de reper de catre Beneficiar conform adresei
Beneficiarului nr.4202/PIU/CS-CL 10/12.09.2014.
Dupa
predarea de amplasament si dupa materializarea coordonatelor in teren,
s-a constatat ca amplasamentul pe care urmeaza sa se pozeze conductele de
canalizare si alimentare cu apa, este situat in zona de siguranta a
drumului national 57 si 57 B. Antreprenorul a prezentat graficul initial
de executie lucrari (revizia 0) indata de 09.11.2014, conform caruia trebuiau
incepute printre alte fronturi,si lucrarile din zona de siguranta a DN 57
si DN 57B si a sesizat prin adresa OR 94/28.11.2014-Notificare de revendicare
nr 1, ca pe mai multe strazi din contract lucrarile de pozare a
conductelor de alimentare cu apa si canalizare urmeaza sa fie pozate in drumul
national sau in zona de siguranta a drumului national.
Inginerul, cu adresa nr.CS-CL10/IU/096 Bot/15.12.2014,
informeaza Beneficiarul referitor la sesizarea Antreprenorului in legatura cu
faptul ca amplasamentul pe care urmeaza sa se pozeze conductele de canalizare
si alimentare cu apa au amplasamentul in zona de siguranta a
drumului national. Antreprenorul a intocmit si depus documentatia pentru
obtinerea Avizului de lucru catre DRDP Timisoara cu adresa nr. OR
39/15.10.2014 (cu nr.inregistrare DRDP 21198/15.10.2014) iar in data de
16.10.2014 a fost depusa aceeasi documentatie catre SDN Orsova cu nr. OR 40
(nr.inregistrare 4518/16.10.2014), aviz de lucru care a fost pimit cu adresa
D.R.D.P. nr.6664/25.08.2015. In circumstantele descrise mai-sus, Antreprenorul
incadreaza revendicarea sa in conditiile contractuale stipulate in CGC,
Sub-Clauza 20.1 – Revendicarile Antreprenorului, coroborata cu Sub-Clauza
8.5(b) – „aceste autoritati (nota: autoritati publice) intarzie sau impiedica
lucrarile Antreprenorului”. Astfel, a fost semnat un Act Aditional care a marit
perioada de executie cu 9 luni.
Ca si o nota generala asupra acestui Contract,
managementul defectuos, aproape inexistent, al Antreprenorului a generat
progresul fizic slab inregistrat la aceasta data si calitatea slaba a
lucrarilor executate, motiv pentru care Inginerul a emis nenumarate Note de
Neconformitate in vederea remedierii lucrarilor. Calitatea slaba a lucrarilor
executate a condus si la un progres financiar foarte mic raportat la volumul
lucrarilor executate, Inginerul respingand la plata lucrarile neconforme sau
care prezentau neconformitati si necesitau remedieri.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza
intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor executate,
deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate pe
urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul a
notificat reducerea ritmului executiei lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza
16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 27,75%
Progres Financiar: 14,48%
- CS-CL-11 - REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE
TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN ORAVIȚA - ANTREPRENOR:
AS. EMILIANO VEST – VERTA TEL – CONCORDIA COM TRADE
Valoare contractată (lei, fără TVA):
27.700.000 lei
Data ordin de
începere:
21 iulie 2014
Intarzierile au aparut inca din faza de atribuire a
contractului. succint, istoricul fiind urmatorul: Mobilizarea Antreprenorului a
fost foarte slabă și târzie pe parcursul anului 2015 a condus la
situatia actuala a contractului.
- Anunţ de participare nr. 145840/15.08.2014
- Anunţ în JOUE nr. 2013/S/159/278/436/17.08.2014
- Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr. R
4145/14.10.2013
- Emitere Raport Procedură nr. R 1782/PIU/20.01.2014
- Depunerea a două contestaţii:
- Ludwig Pfeiffer AG – cu adresa nr. TM/60 din 28.01.2014
- SC Emliano vest SRL – cu adresa din data de 28.01.2014
- Decizie CNSC nr. 607/C 4/279/291 din
28.02.2014.2014 – se admit cele două contestaţii şi se dispune
reevaluarea.
- În reevaluare
- Termen estimat pentru finalizare reevaluare –
30.04.2014
- Termen de execuţie: 20 luni
- Data semnare contract: 21.07.2014
Și în acest caz, Antreprenorul a fost notificat și a fost
convocat la numeroase discuții, datorita unei foarte slabe mobilizari si a unui
management defectuos. Rezultatul acestora fiind o îmbunătățire a ritmului de
lucru, creșterea numărului de echipe.
Deasemenea si in cazul acestui contract au aparut
evenimente imprevizibile produse de catre intarzierea emiterii unor
acorduri/avizze/autorizatii de catre autoritati, in acest caz CNADR. In urma
revendicarii inaintate de catre Antreprenor a fost semnat un Act Aditional care
a extins perioada de executie contractual stabilita initial cu 8 luni.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza
intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor
executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate
pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul
a notificat rezilierea Contractului in conformitate cu Sub-Clauza 16.2 din CGC
datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 29,90%
Progres Financiar: 15,20%
- CS-CL-12- REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE
TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN ANINA - ANTREPRENOR
INITIAL: DINAMIC COMPANY SRL
Valoare contractată (lei, fără TVA):
26.580.000 lei
Data ordin de
începere:
30 aprilie 2014
Contract reziliat si aflat in procedura de reatribuire.
Acesta este contractul pe care au fost întâmpinate cele
mai mari probleme.
Cu toate că Antreprenorul s-a mobilizat foarte bine
inițial, pe parcurs a schimbat soluția din proiect în ceea ce privește
materialul de pozare conducte, fara acceptul Beneficiarului/Inginerului, din
vointa proprie.
În caietul de sarcini, în proiectul tehnic, în contractul
semnat, este prevăzut nisipul ca material de pozare. Fără știrea și aprobarea
nimănui, Antreprenorul a început să folosească zgură metalurgică (deșeuri de
furnal) – material toxic si radioactiv care nu poate fi folosit la lucrarile de
retele apa.
Inginerul și Beneficiarul, inclusiv Inspectoratul de Stat
în Construcții, au notificat de nenumărate ori Antreprenorul să oprească
utilizarea acestui material care, pe lângă faptul că nu corespunde cu cerințele
contractuale ale caietului de sarcini, nu corespunde nici standardelor
standardelor tehnice pentru paturile de pozare. Mai mult, zgura
reprezintă un pericol asupra sănătății publice. În plus în contact cu apa,
zgura dezvoltă o duritate mai mare decât cea a betonului, lucru care afectează
definitiv și iremediabil conducta, cu consecințe discutabile și asupra
calității apei.
Beneficiarul, Proiectantul, Inginerul, ISC și
autoritățile au fost dezinformate în mod susținut de către Antreprenor asupra
acestui aspect , distorsionând adevărul. S-a mers până în faza în care acesta a
efectuat, din proprie inițiativă, analize asupra zgurei (însă efectuate de un
expert cu care avea o oarecare relație profesională/personală și care,
evident, atestă că deșeul utilizat are aceleași caracteristici ca și nisipul
din caietul de sarcini).
Toate notificările primite de la Inginer și
Beneficiar au rămas fără rezultat, Antreprenorul refuzand cu obstinație să
respecte condițiile contractuale, pe care le-a licitat și și le-a
asumat în mod conștient în oferta sa.
Lucrurile nu s-au oprit aici, în loc să se mobilizeze în
executarea corectă a lucrărilor, Antreprenorul a inițiat demersuri
către toate părțile implicate în proiect și către autorități, toate fără bază
legală sau tehnică și lipsite de orice etică profesională, mergând până
la acuzații grave și fără suport la adresa Inginerului și
Beneficiarului.
Înșiși reprezentantii BEI, AM, MFE au afirmat la ședința
din 11-12.11.2014 că acesta este un caz fară precedent iar concluzia generală a
fost că această situaţie provocată şi întreţinută de către Antreprenor, nu
poate genera decât întârzieri şi că Antreprenorul trebuie să se conformeze
obligatoriu cerinţelor contractuale.
Deși avansul a fost plătit conform contractului acesta nu
a fost utilizat în cadrul contractului, dovada fiind faptul ca forța de muncă a
părăsit compania nefiind remunerată si nu au fost aprovizionate
materialele contractate ci unele mult mai slabe din punct de vedere calitativ
si deci mai ieftine care nu au putut fi acceptate de catre Beneficiar/Inginer.
În plus, Antreprenorul și-a declarat insolvența,
poate și pentru a se putea sustrage de la plata obligațiilor fiscale și a
penalităților contractuale (care sunt apreciabile).
Personalul din șantier a recunoscut faptul că lucrează cu
nerespectarea condițiilor contractuale și că materialele folosite nu sunt
corespunzătoare și nu sunt în concordanță cu condițiile contractuale. Însuși
Managerul de Proiect nu a fost remunerat de mai multe luni de zile si a părăsit
locația.
Inginerul a cerut informații în mod repetat și a fost
informat că în luna martie 2015 se va mobiliza toată forța de muncă disponibilă
și vor fi asigurate toate condițiile pentru finalizarea contractului cu
respectarea tuturor conditiilor impuse prin contract/Documentatia de atribuire.
Pe acest fond, datorita faptului ca Antreprenorul nu si-a
respectat nici una dintre obligatiile sale ci a actionat impotriva tututror
legilor, prevederilor contractuale, normativelor/standardarilor aplicabile, in
luna martie 2015, Beneficiarul a reziliat contractul.
La data prezentei contractul este in procedura de
re-atribuire. In mod evident pana la semnarea contractului cu un nou
antreprenor vor fi necesare minim 5 luni, ceea ce conduce la o estimare a datei
de incepere a lucrarilor decembrie 2016 – ianuarie 2017.
Stadiul
implementarii Proiectului este prezentat in mod sintetic in – Anexa 1.
Un alt
impediment in buna desfasurare a implementarii proiectului este dificultatea de
a accesa creditul de cofinantare SC Aquacaras SA incercand inca din anul 2012
sa contracteze acest credit insa pana in prezent nici o banca nu s-a prezentat
pentru atribuire.
Pana
la ora actuala au fost lansate 4 licitatii deschise pe SEAP si 12 Invitatii de
participare la negociere directa insa nu s-a reusit contractarea. Ultima
documentatie a fost lansata in data de 11 octombrie 2016 .
Fazarea sau etapizarea implementarii proiectelor
de infrastructura mare reprezinta una din masurile premise de regulamentele
europene si una din actiunile asumate de autoritatile romane in cadrul planului
agreat cu Comisa Europeana pentru implementarea programelor
operationale in perioada 2007-2013 , care va permite pe de o parte continuarea
finantarii proiectelor din fonduri europene nerambursabile si , pe de alta
parte finalizarea acestora si atingerea obiectivelor asumate pentru dezvoltarea
infrastructurii din sectorul de mediu.
Precizări privind metodologia de fazare a
proiectelor
Trebuie ținut cont de faptul că documentele
de închidere ale POS “Mediu” 2007-2013 se pot depune la CE cel târziu
la data de 31 martie 2017; SC Aquacaras SA a depus deja documentatia de
inchidere a Fazei I.
Beneficiarul a ţinut cont de condițiile
stabilite de Comisia Europeana legate de fazare, respectiv obiecte
identificabile din punct de vedere fizic și financiar, dar cu amendamentele
legate de utilizare;
Beneficiarul, împreună cu Asistența tehnica a
proiectului şi cu constructorii au determinat componentele și/sau
contractele din cadrul proiectului care vor fi finanțate în cele două perioade
de programare, respectiv POS Mediu 2007-2013 și POIM 2014-2020;
Beneficiarul a ținut cont de faptul că
investițiile vor trebui finalizate cât mai repede posibil, fazarea neprespunând
automat rezilierea contractelor de lucrări.
Beneficiarul a stabilit clar şi distinct
categoriile de lucrări aparținând fazelor I și II, cu divizarea proiectului
între cele două perioade de finanțare, în ceea ce privește obiectivele sale
fizice și financiare;
Având în vedere specificul lucrărilor
finanțate prin axa prioritară 1 POS Mediu, lucrările rămase a fi finalizate în
etapa II se finanţeaza prin POIM, în perioada de programare 2014-2020, în
conformitate cu toate normele aplicabile perioadei respective.
Buna ziua! Ce ne mai puteti spune despre proiectul CS-CL-03, care este statusul semnarii contractului de finantare in acest moment? Exista vreo sansa ca lucrarile sa reinceapa pana in primavara acestui an?
RăspundețiȘtergere