Informare cu privire la calitatea actului medical în
beneficiul persoanelor vârstnice din judeţul Caraş-Severin.
Prezintă: Casa de Asigurări de
Sănătate a Judeţului Caraş-Severin.
INFORMARE CU
PRIVIRE LA CALITATEA
ACTULUI MEDICAL ÎN BENEFICIUL PERSOANELOR VÂRSTNICE DIN
JUDEŢUL CARAŞ-SEVERIN
1. Evaluarea
furnizorilor de servicii medicale şi medicamente
Pentru asigurarea calităţii
serviciilor medicale, Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Caraş-Severin a
încheiat contracte numai cu furnizorii de servicii medicale autorizaţi şi
evaluaţi.
Evaluarea
furnizorilor de servicii medicale şi de medicamente este un proces continuu care
se efectueză de către comisia de evaluare în baza următoarelor acte normative:
- Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii;
- Ordinul
comun MSP/CNAS nr. 106/32/2015 pentru aprobarea Regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a
comisiilor naţionale şi a comisiilor de evaluare a furnizorilor de
servicii medicale, de dispozitive medicale, de medicamente şi materiale
sanitare, a standardelor de evaluare a furnizorilor de servicii medicale,
de dispozitive medicale, de medicamente şi materiale sanitare, precum şi a
metodologiei-cadru de evaluare a furnizorilor de servicii medicale, de
dispozitive medicale, de medicamente şi materiale sanitare
1.
Toţi furnizorii aflaţi în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate
Caraş-Severin sunt autorizaţi şi evaluaţi; distribuţia pe specialităţi a
acestor furnizori este următoarea:
- 163 furnizori de medicină de
familie
- 51 furnizori de specialitate
din ambulatoriu
- 35 farmacii
- 4 furnizori de îngrijiri la
domiciliu
- 3 furnizori de investigaţii
paraclinice- radiologie şi imagistică
- 10 furnizori de servicii medicale paraclinice
-analize medicale
- 6
spitale
- 64 furnizori de dispozitive medicale
- 1 furnizor asistenţă medicală şi transport
sanitar
2. Pentru a
corespunde evaluării, furnizorul trebuie să îndeplinească o serie de standarde,
standarde ce trebuie respectate pe toată perioada derulării contractului cu
casa de asigurări. Principalele grupe de standarde stabilite prin actele normative sunt:
a)standarde referitoare la organizare: certificat de înregistrare în Registrul Unic
al Cabinetelor Medicale; autorizaţie
sanitară de funcţionare în vigoare; regulament de ordine interioară; regulament
de organizare şi funcţionare, etc.
b)standarde referitoare la structura de personal: medicii şi asistenţii medicali să aibă
drept de liberă practică şi asigurare de răspundere civilă (malpraxis)
în vigoare; existenţa fişelor de post pentru întreg personalul; cabinetele de
medicină de familie au angajat cel puţin un asistent medical la 1000 de
asiguraţi; cabinetele medicale de specialitate care au un program de 35 ore pe
săptămînă au încadraţi asistenţi medicali;
c)standarde referitoare la informarea asiguraţilor: existenţa firmei vizibile din exterior, a
programului de lucru afişat, afişarea la loc vizibil a drepturilor şi
obligaţiilor asiguraţilor; accesul neîngrădit al asiguraţilor la un registru de
reclamaţii şi sesizări; afişarea contravalorii serviciilor medicale oferite şi
nedecontate de casa de asigurări;
d)standarde referitoare la dotarea furnizorilor: aparatură medicală şi materiale sanitare conform
reglementărilor; verificarea metrologică şi service/întreţinere pentru
aparatură; cel puţin un grup sanitar; post telefonic (fix, mobil);
e)standarde referitoare la asigurarea serviciilor: existenţa documentelor primare stabilite prin
reglementări speciale astfel încât să fie identificabil asiguratul şi persoana
care a oferit serviciul, diagnosticul, tratamentul precum şi data şi ora când
acesta a fost furnizat, existenţa listelor de programare a asiguraţilor la
consultaţii; existenţa şi utilizarea formularelor tipizate prevăzute de legislaţia
în vigoare; respectarea programului de lucru contractat cu C.A.S-C.S.;
f) standarde referitoare la relaţia contractuală furnizor – C.A.S-C.S.:
respectarea clauzelor contractuale aşa cum sunt ele definite în contractul de
furnizare de servicii încheiat cu casa de asigurări.
2. Dezvoltarea reţelei sanitare la nivelul judeţului Caraş-Severin
În
contract cu C.A.S-C.S se găsesc 163 furnizori de medicină primară, reprezentând
165 medici de familie. La nivelul întregului judeţ sunt în prezent 8 comune în
care nu funcţionează cabinete de medicină de familie: Bănia, Brebu Nou, Gîrnic,
Domaşnea, Goruia, Vrani, Ciudanoviţa şi Marga.
În ceea ce priveşte asistenţa medicală de
specialitate în judeţul Caraş-Severin, este distribuită în toate oraşele, dar
cu deficit pe mai multe specialităţi dintre care amintim:
- oncologie – un singur medic (în Reşiţa);
- diabet şi boli de nutriţie – medici
specialişti doar în Reşiţa şi Caransebeş;
- neuropsihiatrie infantilă – un singur
medic (în Reşiţa).
3. Servicii medicale standardizate = calitate
Serviciile medicale, ca
orice serviciu public, au în componenta lor atât un prestator, reprezentat de
personalul medical, cât şi un cadru în care se desfăşoară activitatea acestora. De aceea, pentru o
gestionare calitativă a acestor servicii, trebuie ţinut cont, pe de o parte, de calitatea actului medical
în sine, iar pe de altă parte de modul în care este gestionată resursa
materială, prin intermediul căreia sunt furnizate serviciile respective.
Partea conceptuală, de
proiectare şi de organizare, intră în competenţa instituţiilor
statului, reprezentate de Ministerul Sănătăţii, de direcţiile sanitare şi de
casele de asigurări. Aceste instituţii
sunt responsabile, pe lângă elaborarea şi
aplicarea politicilor sanitare, de asigurarea resurselor materiale şi de controlul modului în care acestea sunt folosite.
În acelaşi timp, împreună cu asociaţiile profesionale, organismele centrale sunt
răspunzatoare de elaborarea
protocoalelor diagnostice şi terapeutice,
care să reprezinte scheletul pe care se construieşte un act medical de calitate.
Nevoia de
protocoale diagnostice
Protocoalele
diagnostice trebuie să fie cât mai clare şi mai simple, standardizate,
universal valabile în sistemul sanitar românesc, care să dea unitate modului de
abordare a cazurilor, astfel încât aceeaşi patologie să fie diagnosticată în
funcţie de aceleaşi criterii şi prin aceleaşi explorari, atât la Reşiţa cât şi la Timişoara sau la Bucureşti. Statutul
nostru de ţară membră a Uniunii Europene ne obligă să ne aliniem şi
standardelor europene, astfel încât diagnosticul unei afecţiuni să se pună prin
aceleaşi mijloace atât la
Bucureşti , cât şi la Londra , Roma, Paris sau Viena.
Acest lucru pare
simplu, datorită modului liber de transmitere a informaţiei şi a faptului că marea majoritate a medicilor sunt permanent la curent
cu noutăţile din domeniul medical. Din păcate, protocoalele sunt insuficiente,
neacoperind toata patologia obişnuită, iar acolo unde există, asumarea lor
porneşte de la asumarea tuturor componentelor ce duc la construcţia şi
enunţarea diagnosticului precum şi la tratarea afecţiunii (mijloace de
investigaţie, la acelaşi nivel cu cele din Uniunea Europeană, materiale
sanitare şi medicamente similare). Excluderea unui singur reper din protocol
înseamnă renunţarea la acel protocol.
Mai mult, în România protocoalele diagnostice sunt sub forma unor
ghiduri, de cele mai multe ori chiar mai stufoase decât tratatele de
specialitate.
Totuşi,
asumarea protocoalelor de către medicii din unităţile sanitare înseamnă
creşterea calităţii actului medical, beneficiu pentru bolnav, precum şi
protejarea medicului, scăzând incidenţa greşelilor în acordarea actului
medical.
Faţă de aceste protocoale, sunt discuţii în special cu
privire la dictonul care afirmă că “nu există boli, există bolnavi!”
Se consideră, pe bună dreptate, că manifestările clinice diferă de la caz la
caz. Totuşi, experienţa altor state arată că, indiferent de
pacient, există anumite criterii valabile în toate cazurile. Aceste protocoale
nu trebuie să fie restrictive pentru medic, ci doar orientative. Rămâne la
latitudinea fiecăruia sa le foloseasca ad-litteram sau să le adapteze!
4. Calitatea
actului medical
Cercetarea stiintifică medicală, progresul tehnologic rapid,
preocuparea pentru recuperare si
reabilitare functională, pentru profilaxie, pentru cresterea
speranţei de viată, constituie axa centrală a sistemelor de sănătate moderne,
bine organizate si performante.
Un sistem de sănătate bine organizat produce satisfactie.
Pacientul – beneficiar de servicii de sănătate – este judecătorul cel
mai autorizat al calitătii actului medical.
În relatia cu pacientul si cu comunitatea, sistemul de sănătate are
obligatia să asigure servicii si îngrijiri pe măsura nevoilor, a asteptărilor
si a promisiunilor. În functie de performantele lor – sistemele de sănătate pot
fi dorite, acceptate sau respinse
de către pacienti.
Standardele includ:
à
mijloacele
tehnice si stiintifice puse la dispozitie;
à
numărul
si valoarea personalului;
à
aspectul
si functionalitatea clădirii, echipamentelor si instalaţiilor medicale;
à
organizarea
si finanţarea personalului şi a serviciilor.
Standardul se stabileşte, se impune, poate fi controlat, în
timp ce performanţele si rezultatele
depind în exclusivitate de pregătirea, competenţa si valoarea personalului
uman.
Calitatea
finalã a actului medical este
dată de totalitatea măsurilor întreprinse sau omise în cursul unui eveniment
medical. Regulile unei bune funcţionări
în echipă sunt: promptitudinea intervenţiei; algoritmul gesturilor medicale
care trebuie întreprinse; întârzieri, confuzii, incidente si accidente care
trebuie evitate; dorinţele si speranţele pacientului si, bineînţeles,
intervenţia imprevizibilului (toate acestea regăsindu-se în protocoalele
diagnostice).
În literatura de specialitate din ţară şi din
lume, întrebările vizând modul de
determinare a calităţii actului medical şi cine este în drept să determine
acestă calitate, continuă să genereze controverse.
Într-o astfel de situaţie, mai puţin contează
mulţimea şi chiar calitatea mijloacelor materiale puse în operă, cât, mai ales,
rezultatul obţinut: pacientul este în viaţă? Starea sa de sănătate s-a
îmbunătăţit? Dacă da, probabil că actul medical a fost de calitate.
Şi totuşi, există nu puţine cazuri de însănătoşiri
„miraculoase”, uneori chiar în absenţa oricărui act medical. Aceasta sugerează
că nu este exclus ca rezultatul să nu fie într-o legătură de cauzalitate cu
calitatea actului medical. Se poate, din păcate, şi invers: în ciuda
profesionalismului unui medic de renume, care depune tot efortul, pacientul să
moară. Este vina doctorului? Calitatea actului medical a fost
necorespunzătoare?
Cercetările
întreprinse de unii analişti – care au chestionat mai mulţi pacienţi cu privire
la aprecierea calităţii actelor medicale de care au beneficiat – au relevat
faptul că un eşec al tratamentului este
sinonim cu o apreciere proastă a calităţii actului medical (chiar dacă medicul
a făcut tot ceea ce era omeneşte posibil), după cum chiar şi un tratament
reuşit poate să genereze o opinie nefavorabilă, în măsura în care neplăcerile
îndurate pe perioada bolii au fost semnificative. Mulţi medici se tem de
asemenea reacţii şi evită orice încercare de evaluare a activităţii lor de
către pacienţi.
Una din soluţiile pe care se pare că breasla
medicilor o îmbrăţişează este aceea a negării capacităţii pacientului de a-şi
exprima o opinie pertinentă în legătură cu calitatea actului medical. Mai mult,
sunt
specialişti care apreciază că este foarte greu chiar şi pentru un expert să
facă o astfel de evaluare.
O altă soluţie,
din observă în continuare la 17 ani distanţă de la introducerea sistemului de
asigurări de perspectiva marketingului, ar fi aceea ca medicii să accepte
necesitatea evaluării activităţii lor, să accepte faptul că opiniile
pacienţilor trebuie să joace un rol în această evaluare şi să încerce să se
preocupe mai mult de imaginea lor şi a unităţii sanitare pe care o reprezintă. În acest sens, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate foloseşte „
Chestionar de evaluare a satisfacţiei asiguraţilor” care este utilizat în
sondajele ce se efectuează periodic pe asiguraţi ce suferă de diferite
afecţiuni.
Toate cele enunţate arată că există o
permanentă preocupare vis-à-vis de creşterea calităţii actului medical,
îndeplinirea acestui deziderat, se face parcurgând un drum mai scurt sau mai
lung influenţat de mai mulţi factori:
-
nivelul
economic al fiecărei ţări;
-
asumarea
priorităţii pe scara nevoilor sociale;
-
recunoaşterea
efectelor pozitive economice pe care le poate creea un sistem medical sănătos
(el nu doar consumă, ci aduce şi plus valoare);
-
gradul
de educaţie medicală al unei populaţii (ce depinde direct de aliniatele mai sus
enunţate)
-
şi nu
în ultimul rând resursa umană din sistemul medical;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu