INFORMARE
prvind situatia
regenerarii pădurilor din Judeţul Caraş-Severin conform prevederilor
amenajamentelor silvice şi a Codului Silvic
A.
PREZENTARE GENERALĂ
Judeţul Caraş Severin este un
judeţ bine reprezentat în păduri având o suprafaţă totală de 414980 hectare
ceea ce înseamnă 49% din suprafaţa judeţului, faţă de media pe ţară care este
de 28% şi faţă de o medie europeană de 32%.
Din aceste păduri se pot recolta
anual 1030 mii metri cubi conform prevederilor amenajamentelor silvice, aceasta
fiind o importantă resursă în economia judeţului.
Menţionez şi subliniez faptul că
în ultimii 10 ani nu s-a recoltat lemn mai mult decât posibilitatea prevăzută
de amenajament . În anul 2013 s-au recoltat 827 mii metri cubi , faţă de 1030
mii metri cubi , iar în 2014: 800 mii metri cubi , faţă de 1030 mii metri cubi
prevăzuţi ca posibilitate de recoltare, ceea ce reprezintă 80% din
posibilitate.
Structura
proprietăţii fondului forestier din judeţul Caraş Severin se prezintă astfel:
342232 hectare sunt fond forestier proprietate a statului roman administrat de
Direcţia.Silvică Caraş Severin şi Ocolul Silvic Experimental Caransebeş, 46749
hectare sunt proprietate a unităţilor administrativ teritoriale şi 25999
hectare – proprietate a persoanelor fizice şi juridice. Menţionez că Legea 46/2008 modificată şi
completată de Legea 133/2015, prevede că este obligatorie administrarea sau,
după caz, asigurarea serviciilor silvice pentru întregul fond forestier
naţional indiferent de forma de proprietate.
Suprafaţa fondului forestier din
judeţul Caraş Severin este administrată prin 20 de ocoale silvice, din care 18
de stat şi două ocoale ocoale silvice private.
Din suprafaţa totală D.S.Caraş
Severin administrează o suprafaţă de 324468 hectare fond forestier, ceea ce reprezintă 78 % din
totalul fondului forestier al judeţului. În acest sens informarea privind
situaţia regenerării pădurii este prezentată separat, pe categorii de detinători,
astfel:
DIRECŢIA SILVICĂ
CARAŞ SEVERIN
I.1
AŞEZARE, CONDIŢII GEOGRAFICE ŞI SOCIO – ECONOMICE
Judeţul Caraş Severin este un judeţ
bine reprezentat în păduri
Direcţia
Silvică Caraş Severin, prin cele 17 ocoale silvice din subordine, administrează
în prezent o suprafaţă de 324.468 ha fond forestier proprietate publică a
statului,si 23.780 fond forestier al Unitatilor Administrativ Teritoriale si
persoanelor fizice ,administrat pe baza de contract. situate în zona de
sud-vest a României.Fondul forestier este amplasat în partea de sud a provinciei istorice Banat,
în judeţul Caraş Severin, supranumit şi Banatul Montan.
În acest ţinut s-au dezvoltat
încă din secolul al XVIII-lea remarcabile structuri silvice, legate de
gospodărirea unor întinse păduri grănicereşti, precum şi a unor păduri
destinate exploatărilor miniere şi metalurgice care au aparţinut Uzinelor şi
Domeniilor Reşiţa, care au realizat primele amenajamente silvice din
ţară,urmate de amenajamentele silvice ale Comunitatii de Avere,ale Casei
Autonome a Padurilor Statului .In consecinta marea majoritate a padurilor
administrate de catre Directia Silvica Caras-Severin sunt paduri cultivate, in
care infiintarea arboretelor este provocata si dirijata sau direct infaptuita
de silvicultori .
În ceea ce priveşte relieful
judeţului Caraş Severin, acesta se caracterizează printr-o mare diversitate:
65,4% din suprafaţă o constituie relieful muntos, 16,5% relieful depresionar,
10,8% dealurile şi 7,3% câmpiile. Existenţa unui relief predominant muntos a
determinat o reţea bogată de ape curgătoare care însumează 1302 km şi 245 ha
lacuri alpine şi de baraj.
Condiţiile pedoclimatice din
această parte a ţării au permis prezenţa tuturor speciilor forestiere cunoscute
în ţară, asociate în toate formaţiile forestiere, determinând în acelaşi timp complexitatea
intervenţiilor în pădure, în vederea gospodăririi judicioase a acestei avuţii
naţionale.
I.2.
INDICATORII DE BAZĂ AI FONDULUI FORESTIER
A.
Suprafaţa fondului forestier-
Suprafaţa totală a fondului
forestier proprietate publică a statului administrat de Direcţia Silvică Caraş
Severin este de 324.468 ha, din care 318.997
ha sunt păduri: din acestea 213.234 ha (67,1%) sunt în grupa I
funcţională şi 104.500 ha(33,9%) sunt în grupa a II-a funcţională.
Repartiţia celorlalte terenuri
din fondul forestier se prezintă după cum urmează:
terenuri pentru cultura
pădurilor:
pepiniere – 41 ha,
plantaje
- 19 ha.
terenuri pentru producţia
silvică:
terenuri pentru hrana vânatului – 961 ha,
ape curgătoare - 17 ha,
păstrăvării - 13 ha,
terenuri care servesc
nevoilor de administrare silvică
drumuri forestiere - 1154 ha,
spaţii de cazare - 72 ha,
linii izolatoare - 51 ha.
Alte terenuri (neproductive,
ocupaţii şi litigii, etc.) - 3203 ha.
B. Structura pădurilor pe
specii
Proporţia pe grupe de specii se
prezintă in graficul II 1:
C. Structura pădurilor pe clase de vârstă
După
cum se poate observa în graficul nr. II 2 pădurile cuprinse în clasele I – IV
de vârstă sunt reprezentate relativ proporţional, clasa a V-a fiind mai
redusă(10%), înregistrându-se un excedent de arborete exploatabile, cu vârste de peste 100 ani, care ocupă 25% din
suprafaţă, constituite în majoritate din făgete seculare cvasivirgine, în judeţ
fiind concentrată cea mai mare resursă de lemn de fag din ţară.
D)
Structuta pădurilor pe clase de producţie
Cele
mai mari suprafeţe de pădure sunt de productivitate superioară şi mijlocie
cuprinde în clasele 1 – 3 (76%), iar pădurile din clasele IV şi V de
productivitate inferioară 24%, după cum se poate observa din graficul nr. II 3
şi respectiv
E. Alţi indicatori ai fondului forestier
fondul
lemnos total – 78.161.000 mc,
volumul mediu al masei lemnoase pe hectar
– 245 mc,
creşterea medie anuală – 4,7 mc/an/ha,
consistenţa medie – 0,85,
regim de cultură – codru – 99.4% şi crâng – 0,6%,
tratamente aplicate: -
tăieri succesive 14,2%,
- tăieri progresive –
45,2%,
- tăieri grădinărite şi cvasigrădinărite – 34,8%,
- tăieri de refacere – substituire – 3,7%
- tăieri de crâng – 2,1%.
II. REGENERAREA PADURII
II.1.GENERALITATI PRIVIND
REGENERAREA PADURII
Prin regenerare se intelege procesul de instalare a unei
noi paduri in locul celei exploatate ori in curs de exploatare sau crearea unei
paduri pe terenuri apte acestui scop.
Procesul
complex de regenerare a padurilor au rol in ansambulul masurilor silviculturale
de instalare ,mentinerea vegetatiei forestiere ,asigurarea continuitatii
productiei de lemn si consolidarea ecologica a padurilor .Acest proces biologic
se realizeaza treptat pe masura ce padurea ajunsa la varsta exploatarii dispare
si este inlocuita de o noua generatie ,constituita in cea mai mare parte din
aceleasi specii
Regenerarea padurilor se face fie sub masivul arboretului matern ,prin
taieri speciale ,care provoaca regenerarea naturala ,fie in teren deschis ,mai
ales prin impaduriri .
Regenerarea padurii este
executata in stransa corelatie cu procesul de exploatare a padurii .Prin
tratamentele aplicate se urmareste in primul rand regenerarea naturala a
padurilor .Exista si situatii in care sunt prevazute taieri rase ,pe parchete
mici ,pana la 3 ha .In aceste suprafete se executa lucrari de substituiri sau
de refacere a arboretelor derivate ( care au in compozitie specii forestiere cu
valoare ecoprotectiva si productiva mica ).Aceste taieri sunt urmate de
impaduriri pe toata suprafata parcursa cu taieri.Conform Codului Silvic .
Lucrarile de regenerare si
ingrijire a padurilor se executa in conformitate cu prevederile Codului Silvic
si a amenajamentelor silvice .Finantarea acestor lucrari se face din Fondul de
Conservare si Regenerare a Padurilor prevazut de Codul Silvic si care prevede
urmatoarele :
,Art. 33.- (1) Administratorul fondului forestier proprietate
publica a statului si proprietarii de paduri au obligatia sa infiinteze fondul
de conservare si regenerare a padurilor purtator de dobanda, neimpozabil,
deductibil fiscal si avand regimul rezervelor fiscale. Fondul se afla la
dispozitia si in contul administratorului sau al prestatorului de servicii
silvice.
(2) Fondul de conservare si regenerare a padurilor prevazut la alin. (1) se constituie din urmatoarele resurse:
a) contravaloarea terenului scos definitiv din fondul forestier proprietate publica a statului, in cazul in care nu se ofera teren in compensare;
b) contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii de pe terenurile scoase definitiv sau ocupate temporar din fondul forestier proprietate publica a statului;
c) 30% din cuantumul chiriei, pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier proprietate publica a statului;
d) contravaloarea despagubirilor pentru pagubele produse fondului forestier proprietate publica;
e) 50% din cuantumul despagubirilor pentru pagubele produse fondului forestier proprietate privata;
f) 10-25% din valoarea masei lemnoase autorizate spre exploatare, provenita din produse principale si accidentale I, calculata la nivelul pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior; pentru fondul forestier proprietate publica a statului, nivelul procentului anual, in cazul produselor principale, se stabileste de Regia Nationala a Padurilor - Romsilva, respectiv de Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice, care se reorganizeaza in Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Silvicultura „Marin Dracea”, si de Regia Autonoma Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat, prin ocolul silvic propriu; pentru celelalte forme de proprietate forestiera, nivelul procentului anual, in cazul produselor principale, se stabileste de ocoalele silvice prevazute la art. 10 alin. (2) lit. b);
g) sumele reprezentand cheltuielile de instalare/reinstalare a vegetatiei forestiere pentru terenurile care fac obiectul compensarii/ocuparii temporare, precum si cheltuielile necesare pana la realizarea starii de masiv pentru terenurile din fondul forestier national;
h) sumele reprezentand contravaloarea efectelor determinate de functiile de protectie, ecologice si sociale ale padurilor;
i) alocatii de la bugetul de stat.
(3) Fondul de conservare si regenerare a padurilor prevazut la alin. (1) se foloseste pentru:
a) regenerarea suprafetelor parcurse cu taieri;
b) impadurirea terenurilor goale inregistrate in amenajamentul silvic sau a celor preluate in scopul impaduririi;
c) reinstalarea padurii pe terenurile ocupate temporar din fondul forestier national;
d) efectuarea lucrarilor de ajutorare si de ingrijire a regenerarilor naturale si de ingrijire a culturilor tinere existente;
e) efectuarea lucrarilor in resursele genetice forestiere inscrise in Catalogul national al materialelor forestiere de reproducere;
f) acoperirea cheltuielilor ocazionate de refacerea padurilor afectate de calamitati;
g) efectuarea lucrarilor de degajari si curatiri;
h) cumpararea de terenuri cu destinatie agricola sau forestiera, in conditiile legii;
i) gospodarirea padurilor cu functii speciale de protectie, in conditiile in care nu este reglementat procesul de productie lemnoasa;
j) efectuarea studiilor si lucrarilor de protectie a padurilor;
k) imprejmuirea terenurilor pe care sunt instalate regenerari naturale si a plantatiilor
(4) Constituirea fondului de conservare si regenerare a padurilor pentru resursele prevazute la alin. (2) lit. f) se face la data valorificarii acestora. Alimentarea fondului de conservare si regenerare a padurilor se face la data la care resursele prevazute la alin. (2) devin exigibile.
(5) Evidenta fondului de conservare si regenerare a padurilor se tine pe proprietar.
(6) Sumele ramase disponibile din acest fond la sfarsitul anului calendaristic se reporteaza in anul urmator, cu aceeasi destinatie, cu exceptia celor prevazute la alin. (2) lit. i).
(7) In cazul fondului forestier proprietate privata a persoanelor fizice si juridice si proprietate publica si privata a unitatilor administrativ-teritoriale, dupa acoperirea cheltuielilor din fondul de conservare si regenerare a padurilor pentru destinatiile prevazute la alin. (3) lit. a)-d), sumele ramase disponibile se restituie, la cerere, proprietarului.
(8) Lucrarile prevazute a fi finantate din fondul de conservare si regenerare a padurilor pot fi realizate si cu resurse financiare din afara acestuia.”
(2) Fondul de conservare si regenerare a padurilor prevazut la alin. (1) se constituie din urmatoarele resurse:
a) contravaloarea terenului scos definitiv din fondul forestier proprietate publica a statului, in cazul in care nu se ofera teren in compensare;
b) contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii de pe terenurile scoase definitiv sau ocupate temporar din fondul forestier proprietate publica a statului;
c) 30% din cuantumul chiriei, pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier proprietate publica a statului;
d) contravaloarea despagubirilor pentru pagubele produse fondului forestier proprietate publica;
e) 50% din cuantumul despagubirilor pentru pagubele produse fondului forestier proprietate privata;
f) 10-25% din valoarea masei lemnoase autorizate spre exploatare, provenita din produse principale si accidentale I, calculata la nivelul pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior; pentru fondul forestier proprietate publica a statului, nivelul procentului anual, in cazul produselor principale, se stabileste de Regia Nationala a Padurilor - Romsilva, respectiv de Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice, care se reorganizeaza in Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Silvicultura „Marin Dracea”, si de Regia Autonoma Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat, prin ocolul silvic propriu; pentru celelalte forme de proprietate forestiera, nivelul procentului anual, in cazul produselor principale, se stabileste de ocoalele silvice prevazute la art. 10 alin. (2) lit. b);
g) sumele reprezentand cheltuielile de instalare/reinstalare a vegetatiei forestiere pentru terenurile care fac obiectul compensarii/ocuparii temporare, precum si cheltuielile necesare pana la realizarea starii de masiv pentru terenurile din fondul forestier national;
h) sumele reprezentand contravaloarea efectelor determinate de functiile de protectie, ecologice si sociale ale padurilor;
i) alocatii de la bugetul de stat.
(3) Fondul de conservare si regenerare a padurilor prevazut la alin. (1) se foloseste pentru:
a) regenerarea suprafetelor parcurse cu taieri;
b) impadurirea terenurilor goale inregistrate in amenajamentul silvic sau a celor preluate in scopul impaduririi;
c) reinstalarea padurii pe terenurile ocupate temporar din fondul forestier national;
d) efectuarea lucrarilor de ajutorare si de ingrijire a regenerarilor naturale si de ingrijire a culturilor tinere existente;
e) efectuarea lucrarilor in resursele genetice forestiere inscrise in Catalogul national al materialelor forestiere de reproducere;
f) acoperirea cheltuielilor ocazionate de refacerea padurilor afectate de calamitati;
g) efectuarea lucrarilor de degajari si curatiri;
h) cumpararea de terenuri cu destinatie agricola sau forestiera, in conditiile legii;
i) gospodarirea padurilor cu functii speciale de protectie, in conditiile in care nu este reglementat procesul de productie lemnoasa;
j) efectuarea studiilor si lucrarilor de protectie a padurilor;
k) imprejmuirea terenurilor pe care sunt instalate regenerari naturale si a plantatiilor
(4) Constituirea fondului de conservare si regenerare a padurilor pentru resursele prevazute la alin. (2) lit. f) se face la data valorificarii acestora. Alimentarea fondului de conservare si regenerare a padurilor se face la data la care resursele prevazute la alin. (2) devin exigibile.
(5) Evidenta fondului de conservare si regenerare a padurilor se tine pe proprietar.
(6) Sumele ramase disponibile din acest fond la sfarsitul anului calendaristic se reporteaza in anul urmator, cu aceeasi destinatie, cu exceptia celor prevazute la alin. (2) lit. i).
(7) In cazul fondului forestier proprietate privata a persoanelor fizice si juridice si proprietate publica si privata a unitatilor administrativ-teritoriale, dupa acoperirea cheltuielilor din fondul de conservare si regenerare a padurilor pentru destinatiile prevazute la alin. (3) lit. a)-d), sumele ramase disponibile se restituie, la cerere, proprietarului.
(8) Lucrarile prevazute a fi finantate din fondul de conservare si regenerare a padurilor pot fi realizate si cu resurse financiare din afara acestuia.”
II.2.STADIUL ACTUAL AL REGENERARILOR DIN
CADRUL DIRECTIEI SILVICE CARAS-SEVERIN
In
toamna acestui an a fost executat controlul anual al regenerarilor etapa a II-
a .Aceasta lucrare se executa in fiecare toamna ,in perioada 1 septembrie 15
noiembrie si are ca scop determinarea reusitei regenerarilor si modul in
care acestea s-au dezvoltat ,precum si
de a stabili lucrarile ce trebuiesc executate in continuare in vederea
realizarii compozitiei tel si a starii de masiv ,la termen.
A fost supusa controlului anual
al regenerarilor etapa a -II-a suprafata de 4327 ,2 ha din care 1173,16
ha regenerari artificiale si 3111,14 ha regenerari naturale.Din aceasta
suprafata 3,3 ha regenerari artificiale sunt amplasate in fond forestier
administrat cu contract ,iar diferenta este fond forestier administrat de Regia
Nationala a Padurilor -Romsilva
Din
totalul regenerarilor supuse controlului anual al regenerarilor etapa a II -a
,ponderea cea mai mare o au regenerarile naturale,respectiv 72 % Regenerarea naturala este cea mai
utilizata si cea mai indicata metoda de
regenerare in cazul arboretelor si al statiunilor forestiere din cadrul
Directiei Silvice Caras-Severin, realizandu-se in general arborete cu
compozitii corespunzatoare tipului natural fundamental de padure,valoroase
,rezistente la factori vatamatori si cu productivitate mare.La marea lor
majoritate specia preponderenta este fagul si doar in mica masura ,la ocoalele
de campie si deal specii de cvercinee.
Suprafetele regenerate artificial si aflate in control sunt de 1173,16 ha ,din
care 42,9 ha executate pe
terenuri degradate preluate si 3,3 ha in fond forestier privat administrat cu
contract . Regenerarile artificiale reprezinta 28 % din totalul
regenerarilor si sunt efectuate in completarea regenerarilor
naturale in cea mai mare parte dar si in poieni si goluri si dupa taieri de
substituire a arboretelor derivate.Datorita cererii mari de lemn de foc se
constata in ultimii doi ani o crestere a suprafetelor pe care s-au facut taieri
de substituire. Completarile in regenerarile naturale s-au efectuat in special
cu puieti din specii de rasinoase si specii principale de amestec (pam,fr,ci
etc) si doar in mica masura cu specii principale de baza (cvercinee,fag )
acestea fiind asigurate din regenerare naturala, iar in celelelate categorii de
terenuri de impadurit s-au respectat compozitiile stabilite de amenajamentele
silvice si normele tehnice in vigoare .Pentru
anul 2015 au fost prevazute lucrari de completari pe o suprafata de 61,57 ha si refaceri pe 1,5 ha Aceste lucrari au fost efectuate pe toata
suprafata programata cu puieti corespunzatori ,care vor asigura realizarea
starii de masiv la termenul prevazut.
Au fost
analizate comparativ si cheltuielile inregistrate la regenerarile naturale si cele artificiale,constatand ca efortul
finanaciar la regenerarile naturale este de aproximativ 5-6 ori mai mic decat la impaduriri si prin
urmare s-au facut propuneri ca in cazul arboretelor prevazute in anii urmatori
la taieri definitive sau de racordare sa se execute lucrari de ajutorare a
regenerarii naturale prin lucrari de stimulare a instalarii semintisului si
chiar semanaturi directe sub masiv.
In
decursul anului 2015 au fost inregistrate pierderi din calamitati pe o
suprafata de 35,54 ha pentru care au
fost intocmite acte de calamitate si au supuse aprobarii in Comitetul Director
al Directiei Silvice Caras-Severin. In aceste suprafete au fost prevazute
lucrari de refaceri pe 3,2 ha in regenerari artificiale si 5 ha in
regenerari naturale,in cazul pierderilor totale
si completari pe 27,34 ha .Pierderile au fost provocate de secetea
execesiva din acest an si de incendii de padure . Pe langa pierderile din
calamitati au fost inregistrate si pierderi tehnologice inscrise in fisele de
teren ,iar acolo unde acestea au fost cuprinse intre 5%-25 % ,au fost
prevazute lucrari de completari.
Cu ocazia efectuarii controlului
anual al regenerarilor etapa a -II-a ,au fost stabilite ,lucrarile ce urmeaza a
fi executate in anul 2016 in vederea realizarii starii de masiv la termen .La
regenerarile artificiale ramase in control , au fost prevazute lucrari de
,descoplesiri pe 1387,85 ha,mobilizari pe 127,10 ha , revizuiri pe 120,31 ha si
refaceri pe 3,2 ha .La regenerarile naturale ramase in control au fost
prevazute lucrari de refaceri pe 5 ha
,descoplesiri pe 791,40 ha, degajari pe 374,44 ha,curatiri pe
24,95 ha si depresaj pe 21ha
.Volumul acestor lucrari sunt stabilite
in concordanta cu normele in vigoare si situatia din teren si se
apreciaza ca sunt absolut necesare in vederea conducerii arboretelor si
atingerea starii de masiv la termenele
prevazute.Pana in acest an ,pentru ingrijirea regenerarilor naturale a fost
utilizata norma de la ajutorarea regenerarii naturale ,dar urmare indicatiilor
primite si a reanalizarii situatiilor din teren ,au fost instruiti presedintii
comisiilor la nivel de ocol pentru stabilirea concreta a lucrarilor ce se impun
in teren ,astfel ca au fost prevazute in special lucrari de descoplesiri si
degajari.
Pe langa suprafetele existente
in fondul forestier ,Directia Silvica Caras-Severin a preluat si terenuri
degradate ,pe care s-au executat lucrari de regenerare ,in vederea
reintroducerii acestora in circuitul
productiv ,astfel in anul 2003 ,in baza HG.75/2003 a fost preluata ,de la SC Miniera Anina o
suprafata de 190,2 ha teren pe care au fost executate lucrari aferente
mineritului .Incepind cu anul preluarii si pana in prezent au fost executate
lucrari de impaduriri cu specii cu exigente reduse fata de conditiile
pedostationale ,respectiv pin negru, salcioara, salcam, plop
tremurator,mesteacan si au fost executate lucrari de ingrijire .In prezent mai
este in control o suprafata de 21,5 ha ,care nu a realizat inca starea de masiv
.De asemenea ,urmare unor solicitari de scoateri de terenuri din fondul
forestier administrat de catre Directia Silvica Caras-Severin ,pentru
amplasarea unor obiective de interes national a fost oferit prin compensare ,
teren in suprafata de 5 ori mai mare decat suprafata scoasa din fond ,astfel
suprafata de fond forestier a fost marita prin preluarea ,in baza Hotararilor
de Guvern cu 80,1 ha destinate instalarii vegetatiei forestiere. Suprafata
respectiva a fost preluata de catre Ocolul Silvic Bocsa Romana si a fost
impadurita in totalitate .In prezent se executa lucrari de ingrijire a
plantatiilor tinere,iar pentru anul 2019 este prevazuta realizarea starii de
masiv .
In anexa sunt prezentate
urmatoarele :
1. Situatia regenerarilor supuse
controlului anual al regenerarilor la Directia Silvica Caras-Severin in toamna
2015 .
2. Situatia regenerarilor in
cadrul subunitatilor Directiei Silvice Caras-Severin ,pe ultimii 5 ani.
3. Evolutia regenerarilor pe 10
ani .
PREOCUPĂRI PENTRU MĂRIREA
SUPRAFEŢEI FONDULUI FORESTIER ŞI ATRAGEREA ÎN CIRCUITUL ECONOMIC A TERENURILOR
DEGRADATE
Deşi judeţul
nostru este bine reprezentat, iar ponderea pădurilor în suprafaţa judeţului
este peste media pe ţară şi peste media pe Uniunea Europeană, există preocupări
pentru mărirea acestei suprafeţe în special prin atragerea în circuitul
economic a suprafeţelor de teren degradat existente şi împădurirea acestora
prin actualii deţinători.
În acest sens
D.S.Caraş Severin a preluat prin H.G. 75/2003 suprafaţa de 190,2 hectare teren
degradat în zona Crivina la O.S.Anina, care a fost împădurită, în prezent
existând 21,5 hectare care nu au realizat reuşita definitivă. Ulterior au fost
preluate suprafeţe de teren oferite în compensare pentru scoateri definitive de
terenuri din fond forestier ( de 5 ori mai mari) care au fost împădurite în
toamna anului 2012 şi în primăvara anului 2013 la O.S.Bocşa Română: 80,1
hectare.
Începând cu
anul 2006 au fost demarate lucrări de execuţie în 16 perimetre de amenliorare
cu o suprafaţă totală de 658,4 hectare. Aceste lucrări au făcute pe terenuri
degradate aparţinând primăriilor din judeţ, cu acordul proprietarilor,
suprafeţele respective intrând în fondul forestier al unităţilor administrative
teritoriale. În prezent 613,4 hectare sunt cu reuşită definitivă, iar 45 de
hectare au fost calamitate.
CONCLUZII
Din analiza materialului
prezentat pe deţinători de fond forestier se pot reţine următoarele aspecte:
- nu există suprafeţe
neregenerate, care să încalce prevederile articolului 30 din Codul Silvic
- evoluţia cantitativă a
regenerărilor se justifică prin creşterea procentului de recoltare a masei lemnoase
din posibilitatea prevăzută în amenajamente
- procentul mare al regenerărilor
naturale 80% pe judeţ, se justifică prin
aplicarea tratamentelor cu regenerare naturală cu perioadă lungă de regenerare
(tăieri progressive şi tăieri grădinărite) conform prevederilor amenajamentelor
şi codului silvic,
- speciile prevăzute în
compoziţia de regenerare sunt conform normelor tehnice pentru regenerarea
pădurilor şi sunt în concordanţă cu tipul natural de pădure şi cu condiţiile staţionale,
- lucrările de întreţinere ale
regenerărilor naturale şi artificiale se efectuează conform prevederilor din
devizele de execuţie aprobate.
PREOCUPĂRI
PENTRU PERIOADA URMĂTOARE
- identificarea terenurilor
degradate şi valorificarea lor în circuitul economic prin împădurire,
- întocmirea documentaţiilor şi
asigurarea surselor de finanţare din surse de la bugetul de stat şi din fonduri
accesate de la Uniunea Europeană,
- controlul şi urmărirea lucrărilor
de regenerare în aşa fel încât să fie respectate prevederile articolului 30 din
Codul Silvic( împădurirea în termen de 2 ani de la ultima tăiere),
- urmărirea efectuării tăierilor
definitive numai după ce regenerarea a fost asigurată în procentele prevăzute
de actele normative,
- urmărirea asigurării materialului
săditor din resurse proprii,
- mediatizarea ctivităţii de
împădurire, în special în rândul tinerilor, care să ducă în timp, la formarea unei conştiinţe silvice.
G.ARDA FORESTIERĂ
JUDEŢEANĂ CARAŞ SEVERIN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu