,,O naţiune care nu îşi cunoaşte trecutul nu îşi va
putea asigura viitorul” Nicolae
Iorga ( 1871 – 1940 ) istoric şi om politic român
În
absenţa continuităţi şi a repetatelor crize care nu ocolesc nici domeniul
protejării şi al restaurării monumentelor istorice, această
activitate importantă pentru păstrarea memoriei colective a poporului român se desfăşoară într-un climat impredictibil...iar planul existent de restaurare a monumentelor din Caraş-Severin se reia, an de an, în speranţa instaurării unei stabilităţi benefice, atât pentru clădiri simbol, cât şi pentru situri arherologice.
activitate importantă pentru păstrarea memoriei colective a poporului român se desfăşoară într-un climat impredictibil...iar planul existent de restaurare a monumentelor din Caraş-Severin se reia, an de an, în speranţa instaurării unei stabilităţi benefice, atât pentru clădiri simbol, cât şi pentru situri arherologice.
O
problemă cu caracter permanent întămpinată de Direcţia Judeţeană pentru Cultură
Caraş-Severin vine din faptul că administraţiile publice locale (aici nu ne
referim doar la comune, ci şi la oraşe!), la eliberarea Certificatelor de
Urbanism, de multe ori, nu solicitată beneficiarului să obţină şi Avizul
Ministerului Culturii, respectiv al Direcţiei Judeţene pentru Cultură
Caraş-Severin. Certificarea existenţei monumentelor istorice, a zonei de
protecţe a acestora, sau a siturilor arheologice, se face de câtre specialişti
acreditaţi, şi, ca atare, trebuie solicitat Direcţei Judeţene pentru Cultură
Caraş-Severin Avizul, iar Direcţia de Cultură stabileşte, în funcţe de
solicitarea beneficiarului, dacă este sau nu necesar acesta.
A
doua importantă problema vine din faptul că o singură dată pe lună are loc
Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice, la Timişoara, Comisie care stabileşte
concret, după caz, care lucrări pot fi avizate, cu respectarea tututror
prevederilor legale în vigoare. Întărzierea în eliberarea Avizelor Direcţeie
Judeţene pentru Cultură Caraş-Severin provine din faptul că documentaţia
prezentată la Comisie poate fi incompletă, iar Comisia poate solicita
completarea dosarelor şi cu alte documente, ceea ce înseamnă întărziere cu încă
o lună.
În
ceea ce priveşte stadiul de restaurare şi consolidare a monumentelor din
Caraş-Severin, problematică diversă şi prima în atenţia instituţiei este
staţiunea Băile Herculane. Enumerăm sintetic şi punctual situaţia din Băile
Herculane:
- Monumentele din localitatea Băile Herculane au intrat
în starea de degradare de aproximativ un secol, încă de la sfârşitul primului
Război Mondial, din anul 1919, odată cu destrămarea Imperiului Autro-Ungar şi
cu schimbarea proprietarilor. Degradarea a continuat şi în epoca comunistă,
fiind "finalizată" de privatizarea păguboasă din anii '90;
- Abia acum patru
ani, respectiv din anul 2011 cele mai importante monumente istorice, bijuterii
de arhitectură balneară, au devenit proprietatea diverşilor oameni de afaceri,
capabili să le restaureze;
- Deşi ritmul de restaurare pare foarte încet, date fiind
starea de degradare al acestora,restaurarea nu se poate face într-un ritm mai
alert;
- Direcţia Judeţeană pentru Cultură Caraş-Severin a
urmărit îndeaproape procesul de restaurare şi a pus la dispoziţie sprijinul
logistic necesar obţinerii avizelor pentru toate fazele de restaurare
solicitate şi pentru toţi proprietarii;
- Instituţia a aplicat amenzi pentru nerespectarea
prevederilor legale privind protecţia monumentelor istorice Primăriei Băile
Herculane, atunci când a fost cazul;
- Pentru a actualiza starea juridică a monumentelor
istorice Direcţia Judeţeană pentru Cultură Caraş - Severin a solicitat în
repetate rânduri Primăriei Băile Herculane să precizeze actualii proprietari ai
monumentelor istorice.
Menţionăm totodată şi următoarele:
- Planul Urbanistic General (P.U.G) al oraşului Băile
Herculane este dat în lucru unei echipe complexe de proiectanţi care vor
încerca să identifice şi să propună soluţii pentru principalele
disfuncţionalităţi înregistrate în zonele monumentelor istorice ale oraşului.
Precizăm aici că una din principalele disfuncţionalităţi este lipsa parcărilor
şi acceselor carosabile la nivel de clădire monument pentru aproape toate
aceste obiective. De asemenea specificăm că în atenţia lor sunt şi probleme
legate de starea şi statutul reţelelor de edilitare, amenajările peisagere
limitrofe monumentelor, prezenţa impactului fondului construit existent asupra
acestora, etc.;
- S-au început lucrările de restaurare ale faţadei
principale şi învelitorii corpului Complexului Apollo, lucrare care a primit
autorizaţie de construire;
- S-au executat lucrări de proiectare pentru obiectivul
1811, dar din cauza schimbării proprietarului, acestea au fost momentan sistate
;
- În anii anteriori s-au realizat lucrări de consolidare
şi restaurare la Pavilionul nr.5, amplasat în Piaţa Hercules;
- Se efectuează momentan lucrări de intervenţie la Parcul
Central, monument de categoria A, lucrare autorizată şi avizată de Ministerul
Culturii. Tipologia de lucrări va consta în: reconfigurarea aleilor pietonale
ale parcului, amenajarea complexă peisageră a acesteia, înlocuirea sistemului
de iluminat şi a pieselor de mobilier urban, refacerea fântânii arteziene
existente, reîmprospătarea fondului arborifer existent, etc.;
- Se operează lucrări de restarare şi consolidare la
Cazinoul amplasat în Parcul Central, lucrare autorizată de Ministerul Culturii;
- Se realizează lucrări de consolidare ale Podului Roşu
peste Cerna, de asemenea lucrare posedând autorizaţie de construire şi toate
avizele legale;
- S-a realizat restaurarea şi consolidarea parţială a
Vilei Elisabeta printr-un program de finanţare naţional;
- Este în curs de execuţie lucrarea de refacere a
sistematizării verticale a Pieţei Hercules. Aceste lucrări vor cuprinde
refaceri de paviment, refacerea reţelelor edilitare, refacerea spaţiilor verzi,
inserarea elementelor de iluminat şi mobilier urban.
Pe lângă lucrările enumerate mai sus s-au mai realizat şi
lucrări de reparaţii curente la alte obiective monument istoric aflate în zona
centrală a oraşului Băile Herculane.
În proprietatea Primăriei Băile Herculane se află în
continuare Băile Imperiale Neptun la care în urma intemperiilor a căzut acoperişul
degradând interiorul Băilor Imperiale, care sunt monument de importanţă
naţională. În acest sens Direcţia Judeţeană pentru Cultură Caraş-Severin a
solicitat Primăriei Băile Herculane găsirea de soluţii urgente. Ca urmare a
cestui fapt Primăria Băile Herculane a solicitat preemţiune în încercarea de-a
vinde monumentul unor investitori capabili să îl restaureze, Primăria fiind în
incapacitate financiară de a restaura monumentul istoric.
Alte lucrări de restaurare din judeţul Caraş-Severin:
- Lucrări de
restaurare , reabilitare, consolidare ale Palatului Episcopiei Caransebeşului-
lucrare autorizată cu autorizaţia nr.220/17,12,2014, emisă de primăria
Caransebeş (s-a întocmit PT+ DDE , documentaţia fiind înaintată la CNI pentru
finanţare în decembrie 2014);
- Intervenţii
(restaurare + consolidare ) Pavilion 1811 Băile Herculane (lucrare cu
proprietar privat, care a obţinut Certificat de Urbanism nr. 11 ianuarie 2014,
momentan sistată, prin schimbarea proprietarului);
- Intervenţii de
urgenţă Biserica Mănăstirii Vărădia – mai 2013
- Intervenţii de
urgenţă Biserica Secăşeni, februarie 2014
Teme de proiectare:
A. Reabilitare, consolidare + restaurare Episcopia
Caransebeşului- -tema de proiectare + fişa monumentului depusă la MCC în 2012-
temă acceptată, fără acordare de fonduri;
B. tema de proiectare pentru Ansamblul istoric :
Mănăstirea „Înălţarea Domnului” ,comuna Socol , sat
Baziaş, judeţul Caraş-Severin, înscris în Lista
monumentelor istorice 2009 sub cod: CS-II-a-A-10972 , compus din :
(biserica (CS-II-m-A-10972.01), chilii -ruine(CS-II-m-A-10972.02)- zid
de incintă (CS-II-m-A-10972.03)
-data întocmirii temei : 28.04.2011
-tema a servit la încredinţarea proiectării unei firme
din România, care a întocmit toate
fazele de propiectare, a obţinut autorizaţia de construire şi toate avizele,
dar s-a blocat finanţarea execuţiei, nefiind ridicată pe SEAP
C.Denumirea obiectivului: Restaurare faţade imobil OCPI
Reşiţa
Amplasament:
Caraş-Severin, Reşiţa, str. Traian Lalescu nr.11
Beneficiar : Oficiul de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară
Caraş Severin reprezentat de Director Gheorghe Roşeţi
Reşiţa, str. Traian Lalescu nr.11
-data elaborării temei : 25.11.2014
În anexă sunt menţionate actele normative pe baza cărora
se emit Avizele Direcţei Judeţene pentru Cultură, atât pentru monumente
istorice cât şi pentru situaţiile care vizează siturile arheologice.
- LEGEA 422/2001 privind
protejarea monumentelor istorice (republicată la 20.11.2006);
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2398/25.06.2008 pentru reorganizarea activităţii de atestare a specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici în domeniul protejării monumentelor istorice şi pentru aprobarea normelor metodologice privind atestarea acestora;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2260/18.04.2008 privind aprobarea Normelor metodologice de clasare şi inventariere a monumentelor istorice;
- Anexa: Normă metodologică din 18.04.2008 de clasare şi inventariere a monumentelor istorice;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2398/25.06.2008 pentru reorganizarea activităţii de atestare a specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici în domeniul protejării monumentelor istorice şi pentru aprobarea normelor metodologice privind atestarea acestora;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2260/18.04.2008 privind aprobarea Normelor metodologice de clasare şi inventariere a monumentelor istorice;
- Anexa: Normă metodologică din 18.04.2008 de clasare şi inventariere a monumentelor istorice;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor
2684/2003 privind aprobarea Metodologiei de întocmire a obligaţiei
privind folosinţa monumentului istoric şi a conţinutului acestuia;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor
nr. 2435/25.10.2006, privind aprobarea Regulamentului de Organizare şi
Funcţionare a Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice şi a Comisiilor Zonale
ale Monumentelor Istorice;
- Ordin nr. 2260/22.06.2006 pentru precizarea indicatoarelor de norme de deviz pentru ofertare şi decontarea situaţiilor de lucrări de consolidare şi restaurare-conservare a monumentelor istorice;
- Ordin nr. 2237/27.04.2004 privind aprobarea Normelor metodologice de semnalizare a monumentelor istorice;
- Dispozitie nr. 4300/3.11.2005 privind unele masuri pentru imbunatatirea activitatii in domeniul avizarii în cadrul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, a secţiunilor de specialitate ale acesteia şi a Comisiilor Regionale ale Monumentelor Istorice.;
- Ordin nr. 2260/22.06.2006 pentru precizarea indicatoarelor de norme de deviz pentru ofertare şi decontarea situaţiilor de lucrări de consolidare şi restaurare-conservare a monumentelor istorice;
- Ordin nr. 2237/27.04.2004 privind aprobarea Normelor metodologice de semnalizare a monumentelor istorice;
- Dispozitie nr. 4300/3.11.2005 privind unele masuri pentru imbunatatirea activitatii in domeniul avizarii în cadrul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, a secţiunilor de specialitate ale acesteia şi a Comisiilor Regionale ale Monumentelor Istorice.;
- Dispoziţia nr. 5596/01.08.2007 pentru
completarea Dispoziţiei nr. 4.300/03.11.2005 privind unele măsuri pentru
îmbunătăţirea activităţii în domeniul avizării;
- LEGEA 157/1997 privind ratificarea Convenţiei pentru protecţia patrimoniului arhitectural al Europei adoptată la GRANADA la 3.10.1985 şi semnată de România la 22.06.1996;
- LEGEA 5/2000 pentru aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate;
- LEGEA 564/2001 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 47/2000 privind stabilirea unor măsuri de protecţie a monumentelor istorice care fac parte din Lista Patrimoniului Mondial;
LEGEA 451/2002 pentru ratificarea Convenţiei europene a peisajului adoptată la Florenţa la 20.10. 2000;
- H.G.R. 1309/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind cuantumul timbrului monumentelor istorice şi modalităţile de percepere, încasare, virare, utilizare şi evidenţiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia;
- H.G.R. 610/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura de acordare a creditelor necesare efectuării de lucrări de protejare la monumentele istorice deţinute de persoanele fizice sau juridice de drept privat;
- H.G.R. 1430/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind situaţiile în care Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv autorităţile administraţiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrărilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice, proporţia contribuţiei, procedurile, precum şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească proprietarul, altul decât statul, municipiul, oraşul sau comuna (M.O. nr. 905/18 decembrie 2003);
- H.G.R. 493/2004 pentru aprobarea Metodologiei privind monitorizarea monumentelor istorice înscrise în Lista Patrimoniului Mondial şi a Metodologiei privind elaborarea şi conţinutul-cadru al planurilor de protecţie şi gestiune a monumentelor istorice înscrise în Lista Patrimoniului Mondial;
O.M.C.C. 2112/2002 privind aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor;
- LEGEA 157/1997 privind ratificarea Convenţiei pentru protecţia patrimoniului arhitectural al Europei adoptată la GRANADA la 3.10.1985 şi semnată de România la 22.06.1996;
- LEGEA 5/2000 pentru aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate;
- LEGEA 564/2001 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 47/2000 privind stabilirea unor măsuri de protecţie a monumentelor istorice care fac parte din Lista Patrimoniului Mondial;
LEGEA 451/2002 pentru ratificarea Convenţiei europene a peisajului adoptată la Florenţa la 20.10. 2000;
- H.G.R. 1309/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind cuantumul timbrului monumentelor istorice şi modalităţile de percepere, încasare, virare, utilizare şi evidenţiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia;
- H.G.R. 610/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura de acordare a creditelor necesare efectuării de lucrări de protejare la monumentele istorice deţinute de persoanele fizice sau juridice de drept privat;
- H.G.R. 1430/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind situaţiile în care Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv autorităţile administraţiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrărilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice, proporţia contribuţiei, procedurile, precum şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească proprietarul, altul decât statul, municipiul, oraşul sau comuna (M.O. nr. 905/18 decembrie 2003);
- H.G.R. 493/2004 pentru aprobarea Metodologiei privind monitorizarea monumentelor istorice înscrise în Lista Patrimoniului Mondial şi a Metodologiei privind elaborarea şi conţinutul-cadru al planurilor de protecţie şi gestiune a monumentelor istorice înscrise în Lista Patrimoniului Mondial;
O.M.C.C. 2112/2002 privind aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor;
- Legea nr. 182/2000
privind protejarea patrimoniului cultural national mobil
- ORDONANŢA nr. 43/2000 privind
protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca
zone de interes naţional - Republicare;
- Legea nr. 150/1997 privind ratificarea Convenţiei europene pentru protecţia patrimoniului arheologic (revizuită), adoptată la La Valetta la 16 ianuarie 1992 şi semnată de România la 22.06.1996;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2183/2007 pentru aprobarea Metodologiei pentru evaluarea financiară a prejudiciului adus patrimoniului cultural naţional imobil - monument istoric sau sit arheologic;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2518/2007 pentru aprobarea Metodologiei de aplicare a procedurii de descărcare de sarcină arheologică;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2066/2007, pentru aprobarea Metodologiei şi Criteriilor de finanţare pentru şantierele arheologice finanţate din bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2065/2007 privind instituirea Programului Naţional de Cercetare Arheologică şi Arhitecturală „Centrul Istoric al Municipiului Bucureşti”;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2483/2006 privind aprobarea Listei zonelor de interes arheologic prioritar;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2222/2006 pentru aprobarea Metodologiei pentru înscrierea în Registrul Arheologilor;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2458/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind administrarea Repertoriului Arheologic Naţional;
- Ordinul ministrului culturii nr. 2071/2000, pentru instituirea Regulamentului de organizare a săpăturilor arheologice din România;
- Dispoziţia nr. 6121–VN/30.08.2007, privind unele măsuri pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii personalului angajat pentru efectuarea săpăturilor arheologice şi a măsurilor tehnice necesare, privind protejarea acestora;
- Codul Deontologic al Arheologilor din România (aprobat de Comisia Naţională de Arheologie, Deva 24.05.2000);
- OMCPN nr. 2463/2011 privind finanţarea cercetărilor arheologice sistematice;
- OMCPN nr. 2562/2010 privind autorizarea cercetărilor arheologice;
- OMCPN nr.2178/2011 privind autorizarea cercetărilor arheologice;
- OG nr. 43/2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional;
- Legea nr. 150/1997 privind ratificarea Convenţiei europene pentru protecţia patrimoniului arheologic (revizuită), adoptată la La Valetta la 16 ianuarie 1992 şi semnată de România la 22.06.1996;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2183/2007 pentru aprobarea Metodologiei pentru evaluarea financiară a prejudiciului adus patrimoniului cultural naţional imobil - monument istoric sau sit arheologic;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2518/2007 pentru aprobarea Metodologiei de aplicare a procedurii de descărcare de sarcină arheologică;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2066/2007, pentru aprobarea Metodologiei şi Criteriilor de finanţare pentru şantierele arheologice finanţate din bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2065/2007 privind instituirea Programului Naţional de Cercetare Arheologică şi Arhitecturală „Centrul Istoric al Municipiului Bucureşti”;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2483/2006 privind aprobarea Listei zonelor de interes arheologic prioritar;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2222/2006 pentru aprobarea Metodologiei pentru înscrierea în Registrul Arheologilor;
- Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2458/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind administrarea Repertoriului Arheologic Naţional;
- Ordinul ministrului culturii nr. 2071/2000, pentru instituirea Regulamentului de organizare a săpăturilor arheologice din România;
- Dispoziţia nr. 6121–VN/30.08.2007, privind unele măsuri pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii personalului angajat pentru efectuarea săpăturilor arheologice şi a măsurilor tehnice necesare, privind protejarea acestora;
- Codul Deontologic al Arheologilor din România (aprobat de Comisia Naţională de Arheologie, Deva 24.05.2000);
- OMCPN nr. 2463/2011 privind finanţarea cercetărilor arheologice sistematice;
- OMCPN nr. 2562/2010 privind autorizarea cercetărilor arheologice;
- OMCPN nr.2178/2011 privind autorizarea cercetărilor arheologice;
- OG nr. 43/2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional;
DIRECTOR EXECUTIV
dr.fil.Liubiţa
Raichici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu