Prezintă: Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială
Caraş-Severin
În
conformitate cu prevederile legislative în vigoare, Agenţia Judeţeană pentru
Plăţi şi Inspecţie Socială Caraş-Severin are, în principal, în domeniul
administrării, gestionării şi plăţii beneficiilor de asistenţă socială şi al
susţinerii programelor de servicii sociale, următoarele atribuţii:
a)
aplică legislaţia privind acordarea şi plata beneficiilor de asistenţă socială;
b)
aplică legislaţia privind finanţarea programelor de servicii sociale;
c)
informează şi îndrumă persoanele fizice şi juridice cărora le revin drepturi şi
obligaţii ce decurg din reglementările privind sistemul naţional de asistenţă
socială;
d)
gestionează informaţiile în vederea efectuării plăţilor beneficiilor de
asistenţă socială, prelucrând documentaţia aferentă stabilirii drepturilor la
beneficiile de asistenţă socială, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare şi asigură evidenţa la nivel teritorial a tuturor beneficiarilor din
sistemul beneficiilor de asistenţă socială;
e)
verifică îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate privind stabilirea
drepturilor la beneficiile de asistenţă socială, stabileşte dreptul la
beneficiile de asistenţă socială şi efectuează plata acestora, în conformitate
cu prevederile legale în vigoare;
În
domeniul inspecţiei sociale, A.J.P.I.S. Caraş-Severin desfăşoară, în
principal, activitatea de control şi monitorizare, a modului în care sunt
stabilite şi plătite beneficiile de asistenţă socială, activitatea furnizorilor
de servicii sociale şi modul de acordarea a serviciilor sociale.
Activitatea
de control se materializează prin întocmirea Proceselor verbale de control,
Notelor de control sau a Rapoartelor de control, în care sunt menţionate
aspectele verificate, precum şi măsurile dispuse ca urmare a controalelor
efectuate.
De
asemenea, controalele au rolul de a constata săvârşirea faptelor prin care se
încalcă prevederile legale din domeniul asistenţei sociale, caz în care se
aplică sancţiunile contravenţionale prevăzute de lege.
În
anul 2015 au fost întreprinse de Inspectorii sociali din cadrul A.J.P.I.S.
Caraş-Severin următoarele Campanii de control:
1.
Campania de „Control privind stabilirea şi acordarea ajutorului social
pentru beneficiarii care erau persoane apte de muncă şi nu se aflau în evidenţa
agenţiilor judeţene de ocupare a forţei de muncă în anul 2013”
Obiectivul
principal al acestei campanii a fost reducerea erorii, fraudei şi corupţiei în
procesul de acordare a ajutorului social.
Campania s-a derulat
în perioada 16 martie – 20 aprilie 2015 şi s-a axat pe verificarea CNP – urilor
persoanelor pentru care s-a efectuat plata necuvenită a ajutorului social,
întrucât exista suspiciunea că în rândul acestora existau persoane apte de
muncă care nu se aflau în evidenţa A.J.O.F.M. Caraş-Severin.
În cadrul acestei campanii au fost verificate
codurile numerice personale pentru un număr de 2.292 persoane, date comunicate
de forul nostru superior, ca urmare a comparaţiei şi încrucişării bazelor de
date ale diferitelor instituţii de la nivel central (A.N.O.F.M. / A.N.A.F.).
Controalele
au vizat titulari / beneficiari de venit minim garantat, acordat potrivit
prevederilor Legii nr. 416/2001, republicată cu modificările şi completările
ulterioare, de pe raza a 75 unităţi administrativ teritoriale din judeţul
Caraş-Severin.
Au
fost verificate un număr de 1.810 dosare de ajutor social. Din totalul de 2.292
persoane verificate, au fost depistat 181 cazuri, la care s-a confirmat
suspiciunea că aceste persoane, în calitate de titulari sau membrii în
familiile beneficiare de ajutor social şi care erau apte de muncă, nu au
prezentat conform prevederilor legale dovada că se aflau în evidenţa A.J.O.F.M.
Caraş-Severin, în căutarea unui loc de muncă, iar Primarul nu a emis Dispoziţie
de suspendare a plăţii dreptului la venitul minim garantat.
În
aceste cazuri s-a dispus de inspectorii sociali, să se calculeze şi să se
recupereze sumele plătite necuvenit cu
titlul de ajutor social.
2.
Campania „Controlul centrelor rezidenţiale publice şi private, pentru adulţi
şi copii”.
Această
campanie s-a derulat în perioada 21 mai – 13 iulie 2015 şi a avut ca obiectiv
principal evaluarea modului de respectare a legislaţiei privind condiţiile de
admitere, îngrijire, recuperare şi reintegrare a beneficiarilor din cadrul
centrelor rezidenţiale publice şi private pentru copii şi adulţi, de pe raza
judeţului Caraş-Severin.
În
cadrul acestei campanii au fost efectuate verificări la următoarele centre
rezidenţiale:
a)
Din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului
Caraş-Severin:
-
Centrul de Plasament „Speranţa” Reşiţa;
- Complexul de Servicii Sociale „Sf. Maria” Reşiţa;
- Complexul de Servicii Sociale Reşiţa;
b)
Centrul de Urgenţă pentru Persoane fără Adăpost Caransebeş – unitate de
asistenţă socială aflată în subordinea Consiliului Judeţean Caraş-Severin;
c)
Fundaţia Humanitas Pro Deo Oţelu Roşu – Centrul de plasament de tip familial
„Tabita” Bocşa;
d) Episcopia
Caransebeşului – Complexul de Servicii Sociale „Sf. Vasile cel Mare”.
În funcţie de
categoria de beneficiari, entităţile supuse controlului sunt de clasificate
astfel:
-
3 centre rezidenţiale pentru copii: Centrul de plasament de tip familial
„Tabita” Bocşa, Complexul de Servicii Sociale „Sf. Maria” Reşiţa şi Complexul
de Servicii Sociale Reşiţa,
-
un centru de tip maternal – Centrul de igienă „Mama şi copilul” din cadrul
Complexului de Servicii Sociale „Sf. Vasile cel Mare Caransebeş”,
-
două centre rezidenţiale pentru adulţi:
Complexul de Servicii Sociale „Sf. Maria” Reşiţa şi Centrul de Urgenţă pentru Persoane fără
Adăpost Caransebeş.
Controlul
a fost efectuat ţinându-se cont de
standardele minime obligatorii pentru fiecare tip de serviciu social inspectat.
Urmare
a controalelor derulate în cadrul acestei campanii, s-au constatat deficienţe la Centrul de plasament
„Speranţa” Reşiţa, Complexul de servicii Sociale Reşiţa, Complexul de Servicii
Sociale „Sf. Maria” Reşiţa şi Centrul de plasament Tabita Bocşa, privind suma
alocată în anul curent pentru hrana copiilor instituţionalizaţi, deoarece
costul de achiziţie a produselor alimentare a fost mai mare decât preţul
pieţei, iar meniurile copiilor erau deficitare atât din punct de vedere
cantitativ, cât şi calitativ.
De
asemenea au fost constatate şi nemulţumiri adresate de către beneficiari,
privind obiectele de îmbrăcăminte furnizate acestora de reprezentanţii
centrelor rezidenţiale.
Au
fost dispuse măsuri de remediere a deficienţelor constate, pentru respectarea
standardului de cost stabilit prin HG.G NR. 904 / 2015 pentru stabilirea
limitelor minime de cheltuieli aferente drepturilor la hrană,
îmbrăcăminte, încălţăminte, materiale igienico-sanitare.
În
cadrul acestei campanii au fost constatate deficienţe privind nerespectarea prevederilor
standardelor obligatorii privind managementul de caz, prevăzute de Ordinele
Ministrului Muncii nr. 288/2006 şi nr. 89/2004, privind managementul de caz .
În
acest sens, au fost dispuse măsuri de remediere a neregulilor constatate.
În
prezent, toate aceste deficienţe au fost remediate.
3.
Campania privind „Stadiul aplicării prevederile Legii nr. 272/2004 privind
protecţia şi promovarea drepturilor copilului de către Serviciile Publice de
Asistenţă Socială de la nivelul localităţilor cu un număr de locuitri cuprins
între 7.000 şi 10.000”
În
cadrul acestei campanii derulate în perioada 17 august – 30 septembrie 2015, au
fost efectuate următoarele entităţi:
-
Serviciul Public de Asistenţă Socială şi Autoritate Tutelară Anina;
-
Compartimentul de Asistenţă Socială din cadrul Primăriei Oţelu Roşu.
Obiectivul
principal al campaniei a fost verificarea îndeplinirii atribuţiilor S.P.A.S. -
urilor în ceea ce priveşte depistarea situaţiilor de risc care pot determina
separarea copiilor de părinţi, iar pentru cazurile identificate, modalitatea de
întocmire, implementare şi monitorizare a planurilor de servicii.
Urmare
a verificării, au fost identificaţi la nivelul celor două entităţi controlate
un număr de 64 copii expuşi riscului de separare de părinţi, în perioada
ianuarie 2014 – iunie 2015.
Au
fost întocmite, în aceste cazuri, un număr de 22 de planuri de servicii.
Organele
de control au dispus ca urmare a controalelor efectuate în cadrul campaniei
două măsuri pentru respectarea prevederilor legislaţiei din domeniulş
asistenţei sociale:
-
Întocmirea Procedurilor de lucru pentru activităţi de aplicare a măsurilor de
prevenire şi combatere a situaţiilor de risc pentru copii;
-
Încheierea de Protocoale/ parteneriate de colaborare cu instituţiile publice
sau private, privind interesul superior al copilului.
Măsurile
dispuse au fost puse în aplicare de entităţile verificate.
4.
Campania privind „Controlul aplicării prevederilor legale cuprinse în art.
25 din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice şi
Ordinul MMFPS nr. 73/2005, cu privire la calculul contribuţiei datorate de
beneficiarii/aparţinătorii acestora pentru acoperirea costului serviciilor
sociale acordate în centrele pentru persoanele vârstnice”
Perioada
de derulare a campaniei a fost 15 octombrie – 01 noiembrie 2015 şi avut ca
obiectiv principal verificarea modului de stabilire a costului mediu lunar de
întreţinere în centrele rezidenţiale pentru persoane , precum şi modul de
stabilire şi plată a contribuţiei datorate de către beneficiari/ aparţinători.
În
cadrul acestei campanii au fost efectuate acţiuni de control la următoarele
servicii sociale:
-
Căminul pentru Persoane Vârstnice Sacu;
-
Căminul pentru Persoane Vârstnice „Sf. Constantin şi Elena” Caransebeş;
-
Complexul de Servicii Sociale Comunitare pentru Persoane Adulte Reşiţa;
-
Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina;
-
Căminul pentru Persoane Vârstnice Bocşa.
Urmare
a controlului au fost constatate următoarele deficienţe:
-
lipsa Acreditării furnizorului de servicii sociale Consiliul Judeţean
Caraş-Severin şi implicit lipsa licenţei de funcţionare pentru serviciile
sociale furnizate de Căminul pentru Persoane Vârstnice Sacu , Căminul pentru
Persoane Vârstnice „Sf. Constantin şi Elena” Caransebeş şi Complexul de
Servicii Sociale Comunitare pentru Persoane Adulte Reşiţa;
-
lipsa Deciziei şi a licenţei de funcţionare pentru serviciile sociale Căminul
pentru Persoane Vârstnice Anina şi
Căminul pentru Persoane Vârstnice Bocşa;
-
lipsa Autorizaţiei de Securitate la incendiu în cazul Complexului de Servicii
Sociale Comunitare pentru Persoane Adulte Reşiţa, Căminului pentru Persoane
Vârstnice Anina şi Căminului pentru
Persoane Vârstnice Bocşa.
Pentru
deficienţele constatate, inspectorii sociali au dispus următoarele măsuri:
-
Obţinerea acreditării furnizorului de servicii sociale Consiliul Judeţean
Caraş-Severin, conform prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea
calităţii în domeniul serviciilor sociale;
-
Depunerea documentaţiei în vederea licenţierii serviciului social pentru
Căminul pentru Persoane Vârstnice Sacu , Căminul pentru Persoane Vârstnice „Sf.
Constantin şi Elena” Caransebeş, Complexul de Servicii Sociale Comunitare
pentru Persoane Adulte Reşiţa, Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina şi
Căminul pentru Persoane Vârstnice Bocşa;
-
Obţinerea avizelor/ autorizaţiilor PSI, în cazul C.P.V. Anina, C.P.V. Bocşa şi
C.S.S.C.P.A. Reşiţa.
Măsurile
dispuse de organele de control sunt în curs de implementare.
5.
Campania Accesibilităţi – privind verificarea şi monitorizarea asigurării
accesului neângrădit al persoanelor cu dizabilităţi la serviciile medicale
Durata
de derulare a acestei campanii a fost 11 mai – 13 noiembrie 2015.
Obiectivul principal al campaniei de control a fost modul
prin care se asigură respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi ,
precum şi accesul acestora la mediul fizic, informaţional şi comunicaţional în
unităţile de asistenţă medicală.
Au fost efectuate acţiuni de
verificare la 5 unităţi spitaliceşti de pe raza judeţului Caraş-Severin:
Spitalul Judeţean Reşiţa, Spitalul Municipal Caransebeş, Spitalul Orăşenesc
Moldova Nouă, Spitalul orăşenesc Oraviţa şi Spitalul orăşenesc Oţelu Roşu.
În urma controalelor au fost dispuse următoarele măsuri:
-
inscripţionarea a două locuri de parcare pentru persoanele cu handicap;
-
adaptarea grupurilor sanitare astfel încât să permită accesul persoanelor cu
dizabilităţi;
Măsurile dispuse de organele de control sunt în curs de
implementare.
În concordanţă
cu atribuţiile specifice, Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială
Caraş-Severin va derula şi în perioada următoare activităţi de control şi
monitorizare având drept scop respectarea legislaţiei specifice referitoare la
asitenţă socială în judeţul Caraş-Severin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu