In ultima perioada, tot mai multe
societati comerciale, aleg sa isi rezolve conflictele pe calea medierii.
Medierea a devenit procedura prealabila obligatorie in litigiile de natura
comerciala in urma modificarilor aduse Codului de Procedura Civila, tocmai
datorita eficientei demonstrate in practica. Din acest motiv, va voi da cateva
exemple de medieri incheiate cu succes pe litigiile comerciale.
Exemple:
1. Societatea(1) a achizitionat de
la societatea (2) diverse produse in baza unui contract. La un moment dat,
societatea (1) s-a aflat in imposibilitatea de a plati contravaloarea
produselor achizitionate de la societatea (2). Fiind o valoare foarte mare,
societatea (2) a considerat ca inainte de a porni o actiune pe instanta dar si
datorita faptului ca noul cod de procedura civila prevede incercarea procedurii
de mediere, a depus cerere pentru demararea acesteia. Societatea (1) a acceptat
procedura medierii iar in urma parcurgerii medierii au ajuns la o intelegere,
prin incheierea unui Acord de mediere.
Comentarii:
Daca societatea (1) nu ar fi
acceptat medierea, tinand cont si de cuantumul sumei care era foarte mare,
atunci, societatea (2) ar fi deschis actiune pe instanta si ar fi blocat
conturile societatii (1), ceea ce ar fi dus la blocarea activitatii societatii
(1).
Cele doua societati au stabilit de
comun acord modul cum se va efectua rambursarea sumei, a perioadei si a valorii
transelor.
In situatia in care societatea
(2) ar fi deschis actiune pe instanta, chiar daca bloca activitatea societatii
(1), timpul de recuperare a valorii era foarte mare(dupa finalizarea procesului
pe instanta) iar relatiile dintre cele doua societati ar fi fost definitiv
compromise.
Acordul de mediere a fost
autentificat de catre cele doua parti la notarul public pentru a primi forma
executorie. Prin autentificare, daca una dintre cele doua societati nu ar fi
respectat termenii intelegerii, societatea lezata nu mai trebuia sa deschida un
alt proces pe instanta, punand direct in executare acordul de mediere.
2. Doua societati au incheiat un
contract de achizitii pe fonduri europene. Societatea (1) este cea care a
accesat fondurile europene iar societatea (2) este cea care a furnizat
echipamentul in baza unei licitatii. La un moment dat, echipamentul furnizat a
prezentat in repetate randuri defectiuni care aduceau prejudicii materiale
societatii (1) iar societatea (2) nu respecta timpii de rezolvare prevazuti in
contract. Societatea (1) a apelat la procedura medierii. Sau tinut doua sedinte
de mediere prin invitarea de catre cele doua societati si a unor experti
neutri, si s-a ajuns la o intelegere finalizata prin Acord de mediere.
Comentarii:
Daca societatea (1) ar fi
actionat in instanta pe societatea (2), timpul de rezolvare al dosarului ar fi
fost de durata iar prejudiciile meteriale cauzate de echipamente ar fi
persistat.
Datorita faptului ca cele
doua societati se aflau la o distanta foarte mare iar cei doi experti invitati
de catre cele doua societati se aflau la randul lor in alte localitati,
medierea s-a realizat on-line, la biroul mediatorului.
Asa cum am aratat mai sus,
prin procedura medierii, in situatia in care una sau mai multe parti ale
contractului de mediere, din motive obiective, nu se pot deplasa la biroul
mediatorului, sedintele de mediere se pot efectua si on-line.
Autor: Mediator Berbencea
Maria-Elena
Corpul Profesional al Mediatorilor
Caras-Severin
Telefon: 0720151296, 0749078433
adresa e-mail:
berbenceam@yahoo.com
adresa skyp: Mediator Berbencea
Maria
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu