Informare privind concluziile rezultate în urma controalelor efectuate privind condiţiile din unităţile de procesare, depozitare şi
comercializare a produselor de origine animală
Prezintă: Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Caraş-Severin.
În cursul anului 2015, Direcţia Sanitară şi pentru Siguranţa Alimentelor Caraş-Severin a efectuat controale oficiale în toate tipurile de unităţi care produc, prepară, procesează, depozitează, distribuie alimente de origine animală, în baza prevederilor Art. 45 din Regulamentul (CE) nr.882/2004 privind privind organizarea controalelor oficiale în scopul verificarii conformitatii cu legislatia privind hrana pentru animale si respectiv legislatia privind alimentele şi cu regulile de sănătate animală şi de bunăstare a animalelor , în conformitate cu prevederile Ordinului ANSVSA nr.29/2014, precum şi cu ocazia tematicilor transmise de ANSVSA.
1. În unităţile autorizate sanitar veterinar pentru schimburi intracomunitare au fost efectuate un număr de 11 audituri în conformitate cu grupa de risc în care sunt încadrate unităţile şi 9 inspecţii cu tematică lansată de ANSVSA ( în luna februarie s-a făcut evaluarea modului de implementare a programului naţional pentru monitorizarea , controlul şi eradicarea pestei porcine clasice, precum şi a modului de marcare şi certificare a cărnii proaspete, a cărnii tocate, a cărnii preparate şi a produselor din carne de porc, sau care conţin carne de porc, în conformitate cu prevederile Deciziei Comisiei 2013/764/UE ; în luna martie controale oficiale cu privire la respectarea condiţiilor sanitare veterinare referitoare la producerea, colectarea, procesarea şi comercializarea laptelui crud şi a produselor din lapte către consumatorul final) iar prin personalul angajat conform prevederilor Ord. ANSVSA nr.64/2007 cu modificările şi completările ulterioare s-a asigurat zilnic supravegherea, verificarea , recoltarea de probe precum şi certificarea oficială.
Neconformităţi constatate: nerespectarea în totalitate a programului de autocontrol referitor la frecvenţa de recoltare a probelor în vederea stabilirii criteriilor microbiologice a alimentelor conform cerinţelor Regulamentului (CE) nr.2073/2005, discontinuităţi ale pavimentului , efectuare de transporturi de lapte crud materie primă fără ca mijlocul de transport să deţină autorizaţie sanitară veterinară, manipulare necorespunzătoare ( navete în contact cu pavimentul).
2. Au fost organizate controale sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în unităţile înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor .
Cu această ocazie au fost urmărite în principal aspecte legate de:
- existenţa documentului de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în conformitate cu prevederile Ordinului Preşedintelui ANSVSA nr.111/2008;
- starea de întreţinere şi igienă a obiectivului, a echipamentelor şi ustensilelor de lucru ;
- asigurarea sursei de apă potabilă, necesară pentru prepararea alimentelor, cât şi pentru menţinerea stării de igienă, în obiectiv (controlul potabilităţii apei, buletine de analiza, etc);
- respectarea condiţiilor de sănătate şi igienă a personalului care manipulează şi serveşte alimentele (igienizarea frecventă a mâinilor în timpul lucrului, existenţa halatelor şi bonetelor de culoare deschisă, existenţa carnetelor de sănătate sau a fişelor de aptitudine, etc), existenţa spălătoarelor de mâini dotate corespunzător;
- existenţa programului de autocontrol, precum şi a programului de dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare şi a modului în care sunt îndeplinite şi consemnate acţiunile DDD;
- originea şi eligibilitatea produselor alimentare (materiile prime) ce urmează a fi preparate, expuse şi servite, respectarea condiţiilor privind temperatura de păstrare a acestora, precum şi existenţa documentelor care să ateste faptul că au fost achiziţionate din unităţi autorizate/înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor;
- modalitatea de achiziţie şi recepţie a cărnii provenită de la animale sălbatice (vânat sălbatic) şi asigurarea că această carne a provenit din unităţi de manipulare a vânatului autorizate sanitar veterinar, unde au fost efectuate controalele post mortem ale carcaselor în conformitate cu Reg. CEE nr. 854/2004;
- evacuarea rapidă a deşeurilor şi subproduselor rezultate, precum şi depozitarea acestora astfel încât să nu constituie o sursă de contaminare;
- aplicarea prevederilor legislaţiei în vigoare privind marcarea şi etichetarea alimentelor, încadrarea în termenele de valabilitate, precum şi a modul de ambalare sau preambalare a alimentelor;
- respectarea modului în care se efectuează servirea alimentelor, în recipienţi igienizaţi corespunzător sau în recipienţi de unică folosinţă;
- întocmirea evidenţelor şi înregistrărilor privind intrările/ieşirile de produse alimentare de origine animală şi nonanimală, în scopul stabilirii trasabilităţii, (evidenţe privind furnizorii, categorii de produse, data recepţionării, cantitatea, termenul de valabilitate şi alte date de identificare a produselor);
- asigurarea igienei şi protecţiei pe timpul transportului sau distribuţiei la alte adrese pe bază de comandă, cu mijloace de transport dotate corespunzator;
- existenţa procedurilor bazate pe principiile HACCP şi aplicarea acestora, proporţional cu natura şi dimensiunile unităţilor în obiectivele controlate (art.5 Regulamentul CE nr. 852/2004).
3. În perioada Sărbătorilor Pascale 2015, personalul sanitar veterinar a asigurat supravegherea în cele 6 centre de tăiere miei autorizate temporar . Au fost controlate un număr 48 de unităţi înregistrate sanitar veterinar , din care 7 controale au fost efectuate împreună cu Inspectoratul Judeţean de Poliţie – Serviciul de Investigare Criminalitate Economică în domeniul peştelui şi produselor de pescuit.
Principalele neconformităţi identificate cu ocazia acestor controale au fost cu privire la manipularea şi depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare , neîntreţinerea în condiţii corespunzătoare a spaţiilor, mijloace de transport produse neautorizate sanitar veterinar, echipament incomplet la personalul lucrător.
Cu ocazia acestor controale au fost reţinute oficial 462,8 kg produse de origine animală , au fost aplicate un număr de 10 amenzi în valoare totală de 47720 lei şi 10 avertismente.
4. Au fost efectuate controale oficiale cu ocazia zilei de 1 Mai.
Au fost verificate un număr de 33 unităţi de comercializare şi alimentaţie publică înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor.
Neconformităţi constatate cu ocazia acestor controale au fost cu privire la manipularea şi depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare ,neîntreţinerea în condiţii corespunzătoare a spaţiilor sau funcţionarea în spaţiu neaprobat sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor . Au fost aplicată 1 amendă în valoare totală de 600 lei şi 8 avertismente.
5. În urma celor 3 alerte prin sistemul rapid de alertă iniţiate de alte judeţe, au fost retrase de la comercializare şi reţinute oficial în vederea neutralizării 12, 372 kg aripi de pui congelate.
6. Au fost emise 4 ordonanţe de suspendare a activităţii pentru 3 unităţi de vânzare cu amănuntul tip măcelărie şi o unitate de vânzare cu amănuntul tip carmangerie.
7. Informarea consumatorilor prin mass-media.
Pentru a creşte eficienţa acţiunilor de control dispuse, au fost dispuse şi măsuri cu privire la informare prin mass-media (reportaje Radio-TV, comunicate de presă, etc) asupra riscurilor la care se supun consumatorii în cazul în care sunt consumate alimente ce au fost cumpărate din locuri neînregistrate sanitar veterinar, nesupuse controlului sanitar veterinar.
De asemenea, au fost informaţi consumatorii şi asupra posibilităţii de a formula petiţii/reclamaţii privind abaterile din domeniul siguranţei alimentelor (accesând numărul de telefon TEL VERDE: 0800.826.787 - linie telefonică cu apelare gratuită).
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu