Accesibilitatea prețurilor serviciilor de telefonie și internet este legată și de informațiile pe care utilizatorii le primesc cu privire la costurile de utilizare și de capacitatea acestora de a-și controla cheltuielile. Pe lângă factura standard obișnuită, care
este emisă în mod periodic, utilizatorii de servicii de comunicații electronice pot solicita și o factură detaliată pentru a monitoriza și controla mai eficient cheltuielile generate de utilizarea acestor servicii. ANCOM vine în întâmpinarea utilizatorilor de servicii de telefonie și internet cu schimbări în procesul de emitere a facturilor detaliate.Factura detaliată
Facturile detaliate pentru serviciile de comunicații electronice se pot elibera la cererea utilizatorilor și prin
modalitatea indicată de către aceștia, indiferent de calitatea de persoană
fizică sau juridică a utilizatorului și de modalitatea de plată a serviciilor
(preplătite sau pe bază de abonament), în termen de cel mult 5 zile lucrătoare
de la data înregistrării cererii.
Facturile detaliate trebuie să includă cel puțin informaţii precum: perioada
de tarifare, tariful lunar perceput pentru abonament, suma totală tarifată (inclusiv TVA)și,
după caz, tarifele pentru serviciile suplimentare utilizate și traficul suplimentar
efectuat, tarifele pentru conectarea/instalarea/reconectarea/deconectarea
serviciilor, respectiv cele pentru închirierea sau achiziționarea unor echipamente.
Din facturile detaliate
trebuie să reiasă și gratuitățile și reducerile acordate utilizatorilor.
Totodată, în funcție de serviciul furnizat, facturile
detaliate trebuie să conțină informații specifice precum:
pentru serviciile de comunicații de voce, SMS și MMS:
detalii complete ale apelurilor și mesajelorexpediate,
incluzândnumărul de telefon, data şi ora, durata, tariful aplicat (pentru
tariful aplicat în roaming internațional se va preciza țara al cărei timp legal
a fost utilizat la emiterea facturii detaliate);
valorile apelurilor și mesajelor diferenţiate pe tipuri
de rețele, internaţionale, în roaming, numere cu tarif special;
pentru serviciile de acces la internet:
data şi ora începerii fiecărei sesiuni de date,
volumul de trafic consumat/sesiune, tariful total aplicat pentru sesiune/grup
de sesiuni în funcție de unitatea de tarifare;
numărul de ore/volumul de trafic inclus în
abonament (limita de trafic), precum şi traficul suplimentar generat prin
depăşirea numărului de ore/volumului de trafic inclus în abonament, dacă este
cazul;
unitatea minimă de contorizare a traficului,
precum şi modalitatea de rotunjire a unei sesiuni, dacă este cazul;
tariful aplicabil pe unitatea minimă utilizată
pentru contorizarea traficului.
Facturile detaliate pot fi furnizate în format letric, prin transmiterea
unei scrisori, sau în format electronic, la adresa de poștă electronică sau în
contul de client. Furnizorii
pot elibera facturi detaliate contra cost,însă au obligația de a oferi
cel puțin o modalitate gratuită, din cele enumerate mai sus, de transmiterea facturilor detaliate.
Aceste reglementări actualizate vin în
întâmpinarea cerințelor legislative europene și reafirmă angajamentul ANCOM de
a promova interesele utilizatorilor finali în domeniul comunicațiilor
electronice.În contextul actual al tehnologiei digitale, ANCOM
încurajează utilizatorii să opteze pentru primirea facturilor în format
electronic, inclusiv a facturilor detaliate. Facturile electronice oferă acces
imediat la informații, contribuie la reducerea consumului de hârtie și la
minimizarea impactului asupra mediului. Totodată, facturile electronice sunt
ușor de stocat și gestionat electronic, simplificând procesul de arhivare și
urmărire a cheltuielilor.
Ce, cum şi unde reclami
Dacă după consultarea unei facturi detaliate, utilizatorii contestă modul
de tarifare a serviciilor utilizate, aceștia pot adresa furnizorului o
sesizare. Termenul maxim pentru contestarea sumelor facturateeste precizat în
contract şi, de regulă, este de 30 de zile de la data emiterii facturii. ANCOM
recomandă adresarea unei sesizări în scris și solicitarea unui număr de
înregistrare a acesteia.În cazul în care un utilizator este nemulţumit de rezolvarea
sesizării adresate furnizorului,acesta se poate adresa Autorităţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor.
Atenţie!Conform procedurilor proprii de soluționare a reclamațiilor primite
de la utilizatori, furnizoriipotaccepta neplata facturii/sumei contestate până
la soluţionarea reclamaţiei sau pot solicitaplata întregii facturi până la data
scadentă, urmând ca în cazul soluţionării favorabile a sesizării, să returneze
suma contestată (de regulă, prin reducerea următoarei facturi).
ANCOM poate interveni dacă furnizorii nu emit facturile detaliate la cererea utilizatorilor, în condițiile descrise mai sus, sau dacă acestea nu conțin informațiile minime prevăzute de lege. Sesizările pot fi trimise https://infocentru.ancom.ro/contact/sesizeaza-ancom/
InfoCentru ANCOM
Mai multe informații cu privire la facturi sunt
disponibile pe InfoCentru ANCOM.
InfoCentruANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informatii
utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si
televiziune) si serviciile postale, pentru a-i sprijini in alegerea si
folosirea acestor servicii. Informatiile se refera in principal la incheierea
contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea
terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot gasi aici
ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces
la internet.
ANCOM este
institutia care promoveaza interesele utilizatorilor de servicii prin
promovarea concurentei si inovatiei pe pietele comunicatiilor electronice si
serviciilor postale, administrarea pro-competitiva a resurselor limitate
(spectru radio, resurse de numerotatie si resurse tehnice
asociate), incurajarea investitiilor eficiente in retele si infrastructuri
si promovarea conectivitatii ultrarapide. Pentru mai multe detalii despre
activitatea ANCOM vizitati www.ancom.ro,www.portabilitate.ro si www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de internet, accesati www.netograf.ro. Pentru a consulta
acoperirea cu semnal mobil a localitatilor, drumurilor nationale si judetene
din Romania, accesati www.aisemnal.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu