Bucureşti, 17 ianuarie 2024. Elevii care au urmat un liceu în mediul rural au avut de aproape două ori mai multe şanse să lipsească la cel puţin o probă de la examenul din această vară, atrage atenţia World Vision România în baza unei analize publicată recent de Institutul de Ştiinţe al Educaţiei (ISE).
Totodată, liceenii din filiera tehnologică au de de 2,58 ori mai multe şanse să absenteze de la Bacalaureat comparativ cu colegii lor din filiera teoretică. Fundaţia desfăşoară programul Vreau în clasa a 9-a prin care peste 1000 de adolescenţi din comunităţi dezavantajate sunt sprijiniţi să termine liceul şi să-şi dezvolte abilităţi pentru viitor. World Vision România recomandă extinderea programului prin care implementează, încă din 2008, recomandările cu care a venit la începutul acestui an institutul de cercetare al Ministerului Educaţiei.
Institutul de Ştiinţe al Educaţiei a publicat pe 10 ianuarie 2024 rezultatele unei cercetări calitative care, printre altele, arată că:
* Elevii cu medii mai scăzute în clasele V-VIII au avut o probabilitate mai mare să nu se înscrie la Bacalaureat. Cu fiecare scădere de 0.85 puncte a mediei generale, şansele ca un elev să nu se înscrie la examenul maturităţii au crescut cu până la 38%.
* Elevii de la filiera tehnologică au fost de 2.58 ori mai predispuşi să lipsească de la Bac în 2023, comparativ cu cei de la filiera teoretică.
* Elevii care au studiat în licee din mediul rural au avut o probabilitate aproape dublă, faţă de colegii lor care învaţă la oraş, de-a lipsi la cel puţin o probă a Bac-ului în iunie 2023.
* Elevii care nu au trecut de Evaluarea Naţională la finalul clasei a VIII-a au avut de aproximativ patru ori mai multe şanse să fie absenţi la Bacalaureat.
Pentru creşterea gradului de participare a elevilor la examenul de Bacalaureat, acelaşi institut vine cu mai multe recomandări. Una dintre acestea se referă la nevoia organizării de "activităţi remediale începând din clasa a IX-a, orientate nu doar pe recuperarea lacunelor cu care elevii intră în liceu, ci şi pe dezvoltarea abilităţilor de învăţare, a motivaţiei şi a autonomiei în învăţare".
O altă recomandare prevăzută în acelaşi studiu este "acordarea unui sprijin financiar sub formă de tichete, pentru acoperirea costurilor cu pregătirea particulară pentru Bacalaureat (meditaţii), a elevilor aflaţi în risc şcolar, proveniţi din familii dezavantajate socio-economic", dar şi organizarea unui program naţional de motivare a adolescenţilor pentru a participa la Bac.
"Ne bucurăm că, la iniţiativa Ministerului Educaţiei, se realizează cercetări care se uită nu doar la rezultatele copiilor care participă la examenele naţionale, ci şi situaţia celor care nu ajung să se înscrie la Bac sau la Evaluarea Naţională, pentru că acolo se află milioane de copii şi adolescenţi lăsaţi în urmă. Ne-am dori ca în viitoarele analize realizate de cercetătorii din educaţie factorii abandonului şcolar şi analfabetismului-funcţional să fie analizaţi mai în profunzime, atât calitativ, cât şi cantitativ. Iar asta nu doar pentru că acestea sunt unele dintre principalele cauze ale neparticipării la examenele naţionale. Este important să analizăm atent întregul parcurs al elevului, nu doar motivele pentru care nu ajunge la un examen naţional, care reprezintă un final de traseu. Pentru a putea ajunge la soluţii şi modele viabile, este necesar să înţelegem foarte bine de ce suntem în această situaţie, cu precădere în rural şi mediile vulnerabile", a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Care sunt cauzele neparticipării elevilor la examenul de Bacalaureat:
Cauzele abandonului şcolar şi neparticipării la Bacalaureat în zonele dezavantajate, conform cercetărilor efectuate de World Vision România în aceste comunităţi, sunt influenţate atât de condiţiile financiare dificile ale familiilor, cât şi de o calitate inferioară a educaţiei, aceasta fiind mai accentuată în mediul rural.
* Pentru 38% dintre familii, banii abia le ajung de la o lună la alta sau nu le ajung deloc;
* 2 din 10 părinţi nu-şi susţin copiii să continue studiile la liceu după clasa a VIII-a;
* 24% dintre adolescenţi nu vor să meargă la liceu, principala cauză fiind dorinţa de a lucra pentru "a fi pe banii lor";
* Mai mult de unu din trei adolescenţi lipseşte de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie;
* Adolescenţii au puţine repere în comunităţile lor: doar 4 din 10 adulţi din mediul rural au luat Bacalaureatul;
* Doar 41% dintre adolescenţi declară că întotdeauna găsesc plăcere în studiu;
* 16% dintre adolescenţi consideră că sunt defavorizaţi de către profesorii de la clasă;
* Profesorii nu sunt suficient de pregătiţi şi sprijiniţi: 52% vor mai mult acces la cursuri de perfecţionare, iar 21% îşi doresc să fie mai susţinuţi de către managementul şcolii
"Studiul ISE confirmă datele World Vision România care ne arată, de peste un deceniu, că între finalul ciclului gimnazial şi cei patru ani de liceu există decalaje de învăţare îngrijorătoare, precum şi un abandon şcolar masiv în rândul celor din comunităţi vulnerabile sau care învaţă în licee cu mai puţine resurse umane şi educaţionale de calitate. Practic, copiii ajung la liceu nepregătiţi în raport cu aşteptările profesorilor, dar şi cele dincolo de şcoală, inclusiv piaţa muncii. La rândul lor, profesorii din liceele cu rezultate mai slabe nu sunt suficient de motivaţi să ridice nivelul acestor copii şi nici nu se simt suficient de pregătiţi. Noi am observat acest fenomen încă din 2008, de când am pornit programul Vreau în clasa a 9-a prin care venim în sprijinul adolescenţilor care au cea mai mare nevoie. Noi vom pune la dispoziţie modelul acestui program ori de câte de ori ni se va solicita din partea autorităţilor statului. Realitatea pe care noi o vedem zi de zi pe teren este reconfirmată de cercetătorii din educaţie, ceea ce arată cât de mare este nevoia extinderii unor astfel de programe", a declarat Mihaela Nabăr, director - executiv World Vision România.
World Vision România susţine elevii de la sate să continue studiile la liceu prin programul Vreau în clasa a 9-a cu programe de mentorat, activităţi de educaţie non-formală, consiliere în carieră, stagii de practică, tabere de vară, precum şi meditaţii la Evaluarea Naţională şi la Bacalaureat, acoperirea cheltuielilor de maximă necesitate (transport, cazare la cămin, rechizite, îmbrăcăminte etc.).
Acest sprijin este condiţionat de obţinerea unei medii minime de 7.00 pentru a motiva elevii să înveţe constant, nu doar pentru examenele naţionale, mai explică reprezentanţii fundaţiei. Beneficiarii programului Vreau în clasa a 9-a sunt elevi de gimnaziu, liceu sau de la şcoală profesională, între 13 şi 19 ani, care îşi doresc să termine învăţământul obligatoriu, dar nu au resursele necesare educaţionale şi financiare.
Puteţi susţine educaţia adolescenţilor de la sate aici: https://bit.ly/3NYuG3l sau printr-un SMS la 8845 cu textul LICEU ( 2 euro/ lună).
În prezent, organizaţia susţine peste 1000 de adolescenţi din mediul rural şi alte comunităţi dezavantajate prin programul Vreau în clasa a 9-a, dintre care unu din cinci elevi învaţă la filiera tehnologică.
Rata de reuşită la Bacalaureat a liceenilor din program a depăşit 83% anul acesta. Mai mult, aproape 1 din 5 elevi au luat note peste 9, iar 19 copii au luat nota 10 la cel puţin una dintre probe.
"Adevărul este că fiecare adolescent are nevoie de un impuls şi de sprijin pentru a atinge obiectivele pe care şi le-a propus. Personal, am beneficiat de acest impuls prin organizaţia World Vision. Ei mi-au oferit şansa să particip la meditaţii cu profesori de excepţie, extrem de dedicaţi muncii lor şi atenţi cu noi, al căror scop principal este să educe elevii şi să-i sprijine în depăşirea examenelor care sunt atât de importante pentru viitorul nostru. Aceste meditaţii au adus o schimbare semnificativă în metoda mea de studiu, motiv pentru care m-am simţit încrezătoare să mă înscriu la Bacalaureat şi chiar am luat notă mare", a mărturisit Elena, una dintre beneficiarele programului Vreau în clasa a 9-a, care a susţinut examenul maturităţii anul trecut.
Despre World Vision România
World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de educaţie, intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 32 de ani de prezenţă în România a ajutat peste 500.000 de copii şi adulţi, din aproape 500 de comunităţi situate în 18 judeţe.
Detalii la www.woldvision.ro şi http://fb.com/WorldVisionRomania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu