- Câteva întrebări și răspunsuri despre violența domestică -
1. Ce este violența domestică?
Potrivit Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței
domestice, republicată, cu modificări și completări, violenţa domestică
reprezintă “orice acţiune sau inacţiune
intenţionată, cu excepţia acţiunilor de autoapărare ori de apărare, manifestată
fizic sau verbal, săvârşită de către un membru de familie împotriva altui
membru al aceleiaşi familii, care provoacă ori poate cauza un prejudiciu sau
suferinţe fizice, psihice, sexuale, emoţionale ori psihologice, inclusiv
ameninţarea cu asemenea acte, constrângerea sau privarea arbitrară de
libertate. Constituie, de asemenea, violenţă în familie împiedicarea femeii de
a-şi exercita drepturile şi libertăţile fundamentale”.
2.
Ce
drepturi are victima violenței domestice?
- Dreptul la informarea cu privire la
exercitarea drepturilor sale (organul de urmărire penală la care pot
face plângere, dreptul la asistenţă juridică şi instituţia unde se pot adresa
pentru exercitarea acestui drept, condiţiile şi procedura pentru acordarea
asistenţei juridice gratuite, etc)
-
Dreptul
la protecţie specială, adecvată situaţiei și nevoilor sale.
Victimele violenței domestice pot beneficia de un ordin de protecție prin care agresorului i se interzice să se
apropie de acestea.
-
Dreptul
la servicii de consiliere, reabilitare, reintegrare socială, precum și la
asistenţă medicală gratuită, în condiţiile Legii 217 din 2003.
3.
Unde
poate apela o persoană care se consideră victimă a violenței în domestice?
Atunci când victima se confruntă cu o situație de violență în familie,
pentru înlăturarea stării de pericol, aceasta se poate adresa:
§ Serviciului
de urgență 112, transmițând
operatorului că se află într-un pericol iminent.
§ Unității
de poliție pe a cărei rază teritorială își are domiciliul/reședința prin
depunerea plângerii penale împotriva agresorului.
§ Unității
de primiri urgențe sau Serviciului de medicină legală – în cazul în care
victima a suferit leziuni fizice sau traume psihice, aceasta se poate adresa la
unitatea de primiri urgențe pentru a fi evaluată/tratată, după caz.
§ Furnizorilor
de servicii sociale – direcțiile generale de asistență socială și protecția
copilului care se regăsește în fiecare reședință de județ/direcțiile de
asistență socială de pe lângă primării sau la sistemul public de asistență
socială/ organizații nonguvernamentale. Victima se poate adresa acestor
entități pentru consiliere și suport, consiliere psihologică și informații.
§
Call center-ului 0800 500 333 cu program continuu, 24h/24h, 7
zile din 7, linie telefonică gratuită destinată victimelor violenței în
familie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu