În conformitate cu angajamentele asumate de Guvernul
României, prin acest act este reglementat cadrul normativ pentru accelerarea și
eficientizarea înregistrării imobilelor în sistemul integrat de cadastru și
carte funciară.
Astfel, principalele schimbări prevăd, în special,
următoarele:
• până la 31
decembrie 2018, la nivelul fiecărei circumscripții judecătorești, se va
constitui şi va funcționa cel puțin un birou de cadastru şi publicitate
imobiliară sau, după caz, un birou de relații cu publicul, ca unități fără
personalitate juridică, în subordinea oficiilor teritoriale; termenul iniţial
era 31 decembrie 2017, însă acesta nu a putut fi respectat din cauza lipsei de
personal şi a imposibilităţii relocării personalului existent în cadrul
Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI) sau în
instituţiile subordonate; în acest sens, se va modifica Regulamentul de
organizare și funcționare al ANCPI, în vederea suplimentării numărului de
angajaţi;
• sectoarele
cadastrale care vor face obiectul lucrărilor de înregistrare sistematică
contractate de primării, ca urmare a încheierii de contracte de finanțare cu
ANCPI, pot să cuprindă atât imobile din extravilan, cât și din intravilan;
• la
prioritizarea sectoarelor cadastrale propuse de unităţile
administrativ-teritoriale beneficiare ale finanţării lucrărilor de înregistrare
sistematică, se vor avea în vedere și terenurile care fac obiectul subvențiilor
plătite de Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură (APIA);
• lucrările de
înregistrare sistematică se pot efectua atât la nivelul sectorului cadastral,
cât și la nivelul întregii unități administrativ-teritoriale, în acest sens
fiind necesară diminuarea termenului de soluționare a contestațiilor, pentru
accelerarea finalizării acestora;
• deschiderea
cărții funciare se poate efectua în baza certificatului de moștenitor,
indiferent de data deschiderii succesiunii, sau a actului de partaj voluntar
încheiat în formă autentică, a partajului judiciar, indiferent de data actului;
• în cazul
imobilelor proprietate publică a statului și a unităților
administrativ-teritoriale, intabularea se realizează în baza actelor de
proprietate, iar în lipsa acestora, a copiei extrasului de pe inventarul
centralizat al bunurilor respective, atestat prin hotărâre de guvern, care
confirmă identitatea dintre imobilul din documentația cadastrală și cel evidențiat
în inventarul centralizat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu