Atunci când utilizatorii
achiziționează servicii de telefonie, internet sau televiziune prin intermediul
telefonului, e-mailului sau al unei aplicaţii online, furnizorul trebuie să le
pună la dispoziție o serie de informații minime, relevante pentru ca aceștia să
poată lua o decizie adaptată nevoilor de consum. Contractul la distanță
(inclusiv cel telefonic) se consideră încheiat doar după ce utilizatorii
și-au exprimat consimțământul în scris (pe un suport durabil). Utilizatorii
au dreptul de a se retrage dintr-un contract la distanţă în termen de 14 zile
de la încheierea acestuia, fără a invoca un motiv.
Ce este
contractul la distanță?
Contractul la distanță este acel contract încheiat între un furnizor şi un utilizator în cadrul
unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii organizat fără prezenţa
fizică simultană a celor două părţi, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai
multor mijloace de comunicare la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail,
aplicaţii online etc.).
În contextul unei piețe competitive și al diversității
tot mai mari de oferte comerciale din domeniul comunicațiilor electronice,
posibilitatea de a încheia contracte prin mijloace de comunicare la distanță oferă
consumatorilor oportunitatea de a beneficia de oferte avantajoase,
personalizate propriilor nevoi de consum, fără a se deplasa la centrele
comerciale ale furnizorilor.
Drepturile
utilizatorilor
Indiferent de mijlocul de comunicare la distanță utilizat pentru încheierea
contractelor la distanţă,
ü utilizatorii trebuie să primească, într-un mod adecvat mijlocului de
comunicare la distanță utilizat, o serie de informații cu privire la serviciile
pe care urmează să le contracteze, înainte ca aceste contracte să producă
efecte obligatorii pentru ei;
ü un astfel de contract intră în vigoare numai după ce utilizatorii și-au
exprimat consimțământul în scris, pe un suport durabil (e-mail, scrisoare, fax)
în cazul în care serviciile au fost contractate prin telefon, fax ori e-mail
sau după ce furnizorul a confirmat comanda, în cazul în care serviciile au fost
contractate online (prin intermediul unui site sau printr-o aplicație);
ü utilizatorii au dreptul să se retragă din contract, fără nicio justificare,
în termen de maxim 14 zile de la încheierea contractului.
Informațiile specifice despre încheierea contractelor la distanţă pentru
fiecare tip de serviciu – telefonie, internet, televiziune – sunt disponibile
în InfoCentrul ANCOM.
Obligațiile
furnizorilor cu privire la informarea utilizatorilor
Operatorii telecom sunt obligați să pună la dispoziția utilizatorilor, înainte
de încheierea contractului, informații precum toate costurile asociate
serviciului care urmează să fie furnizat (prețul, respectiv tariful și
modalitatea de calcul al acestuia, beneficiile, opțiunile și extraopțiunile
incluse), perioada contractuală minimă, costurile de transport pentru primirea
echipamentul achiziționat, dacă este cazul, termenul de la care utilizatorul va
beneficia de serviciile achiziționate, modul de soluționare a reclamațiilor,
informații despre dreptul de retragere din contract și condițiile în care
utilizatorul își poate exercita acest drept.
Ghidul
realizat de ANCOM și ANPC
Atât ANCOM, cât și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
(ANPC) au atribuții privind verificarea și sancționarea modului în care este
implementată legislația privind încheierea contractelor la distanță de către
furnizorii de servicii de comunicații electronice, în relația lor cu
consumatorii.
De aceea, pentru a veni în sprijinul furnizorilor de servicii de
comunicații electronice, dar și al utilizatorilor acestor servicii, ANCOM și
ANPC au elaborat un ghid care prin care este prezentată
modalitatea de interpretare a legislației naționale referitoare la încheierea
contractelor la distanță, respectiv în afara spațiilor comerciale.
Ce, cum
şi unde reclami
Dacă ești consumator, ai încheiat un contract la distanță
și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Dacă ești utilizator final persoană juridică, ai încheiat
un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza
ANCOM.
Secțiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM
pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de
comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile
poștale, pentru a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor servicii.
Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de
tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de
roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum
fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) este institutia care
protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii din Romania, prin promovarea concurentei pe piata de comunicatii,
administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor eficiente in
infrastructura si a inovatiei. Pentru mai multe detalii despre activitatea
ANCOM vizitati www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro si www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesati www.netograf.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu