Statul român finanțează
și organizează activitatea de vaccinare în România și, totodată, asigură
vaccinuri eficace și sigure, autorizate în mod corespunzător, conform legii, se
precizează în proiectul de lege privind organizarea și funcționarea activității
de vaccinare a populației, adoptat de Guvern în
ședința de ieri.
Proiectul de act
normativ instituie obligația vaccinării copiilor cu vaccinurile prevăzute în
Calendarul Național de Vaccinare, precum și cu cele administrate în situații
epidemiologice speciale întregii populații sau unor grupuri de populație.
Categoriile de vaccinări
obligatorii sunt:
Ø
vaccinările
cuprinse în Calendarul Național de Vaccinare pentru copii;
Ø
vaccinările impuse de situații epidemiologice care implică
vaccinarea ca măsură de intervenție în vederea limitării bolilor care pot fi
prevenite prin vaccinare;
Ø vaccinările
pentru personalul medico-sanitar din unitățile sanitare publice și private;
Ø vaccinările
pentru alt personal din unitățile publice și private care prin natura
atribuțiilor sunt expuse suplimentar la boli infecțioase sau pot reprezenta
surse de infecție care ar putea pune în pericol sănătatea publică, stabilite
prin hotărâre de guvern.
Răspunderea
privind prezentarea copilului la vaccinare revine părinților, reprezentantului legal
sau, după caz, persoanei care se ocupă de creșterea și îngrijirea unui copil în
baza unei măsuri de protecție specială.
În cazul vaccinării obligatorii, consimțământul pentru vaccinare se
prezumă ca fiind dat, iar refuzul de vacccinare a copilului se face în scris.
La data înscrierii într-o colectivitate, instituția are obligația de a
solicita prezentarea unei adeverințe, emisă de către medicul de familie care
are în evidența sa persoana respectivă, care să ateste efectuarea, respectiv
neefectuarea vaccinărilor obligatorii.
Antigenele vaccinale obligatorii la intrarea în colectivitate a copiilor
sunt cele împotriva difteriei, tetanosului, tusei convulsive, rujeolei,
rubeolei, oreionului, hepatitei B.
Statul român, prin
Ministerul Sănătății, CNAS și ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară
proprie, finanțează și organizează activitatea de vaccinare în România.
De asemenea, proiectul de lege prevede înființarea și funcționarea unui Grup
Tehnic de Coordonare a Activităților de Vaccinare (GTCAV), comisie consultativă
a Ministerului Sănătății, cu rol în elaborarea Strategiei Naționale de
Vaccinare și coordonarea activității de vaccinare la nivel național. Principala
atribuție a acestui GTCAV este de
analizare a politicilor de
sănătate naționale și internaționale și recomandarea de politici naționale de imunizare optime.
Totodată, în cadrul Direcțiilor de Sănătate Publică județene și a
municipiului București se vor înființa Comisiile județene de vaccinare,
respectiv a municipiului București, ca structură fără personalitate juridică,
în coordonarea GTCA, cu rol în supravegherea activității de vaccinare la nivel
județean, respectiv la nivelul municipiului București.
Regulamentul
de organizare și funcționare a GTCAV, precum și a comisiilor judetene de
vaccinare se aprobă prin Ordin al ministrului sănătății.
De asemenea, prin
prezentul proiect de lege sunt stabilite clar atribuțiile și responsabilitățile
tuturor actorilor implicați în procesul de realizare a activităților de
vaccinare, instituții publice și societate civilă.
Astfel, pentru
responsabilizarea și asumarea atribuțiilor prevăzute în proiectul de act
normativ, au fost stabilite sancțiuni corecte și echitabile pentru fiecare
dintre actorii implicați în procesul de vaccinare:
Ø
instituții
ale autorităților publice centrale și locale – Ministerul Sănătății, Institutul
Național de Sănătate Publică, Direcțiil de Sănătate Publică județene și a
municipiului București, instituții de învațământ, direcțiile generale de
asistență socială și protecție a copilului;
Ø furnizorii de
servicii medicale de vaccinare;
Ø părinții sau
reprezentanții legali ai copiilor eligibili la vaccinare;
producatorii și
distribuitorii de vaccinuri.
Proiectul de
lege creează cadrul legal necesar pentru intervenția eficientă a autorităților
în situații epidemiologice speciale, prin reglementarea centrelor de vaccinare
fixe sau mobile și prin constituirea de echipe de intervenție speciale.
De asemenea, actul
normativ stabilește constituirea unui stoc de rezervă de vaccinuri și
consumabilele, cel puțin egal cu necesarul anual, cu termen de valabilitate
minim 18 luni. Acest stoc va fi folosit în situații epidemiologice speciale sau
în cazul înregistrării unor discontinuități de aprovizionare la nivelul producătorilor
de vaccinuri.
Statul român,
prin Ministerul Sănătății, își asumă asigurarea condițiilor pentru diagnosticul
și tratamentul optim al oricăror reacții adverse ale vaccinării, precum și
compensarea oricăror efecte de durată, dacă sunt dovedite relațiile de
cauzalitate.
Totodată, Ministerul
Sănătății și Ministerul Educației Naționale asigură pregătirea studenților
facultăților de medicină, a medicilor rezidenți în specialitățile medicină de
familie, pediatrie, boli infecțioase, epidemiologie, medicină de laborator,
precum și a asistenților medicali, în însușirea noțiunilor de vaccinologie.
Normele de
aplicare urmează a fi aprobate în termen de 12 luni de la data publicării legii
în Monitorul Oficial.
Tot într-un
interval de 12 luni de la publicare, furnizorii de servicii medicale de
vaccinare care funcționează la respectiva dată au obligația de a se înregistra
în RENV.
Actul normativ
ar urma să intre în vigoare la data de 1 ianuarie 2018.
Proiectul de
lege va fi transmis Parlamentului spre dezbatere și adoptare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu