Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare
în Comunicații (ANCOM) atrage atenția utilizatorilor care apelează numere de
forma 09xx xxx xxx că vor plăti un tarif special, mai mare decât tariful
obișnuit, pentru că prin intermediul acestor numere sunt oferite servicii de
conținut cu valoare adăugată precum divertisment, jocuri, concursuri sau
informații generale. Apelurile către aceste numere nu se scad din minutele
incluse în abonamente sau extraopțiuni, fiind taxate separat.
De exemplu, există anunțuri de recrutare care solicită
apelarea unui număr de forma 09xx xxx xxx pentru a oferi informații despre
oferte de muncă, un apel de 15 minute putând fi taxat chiar și cu
150 de lei.
Informații despre
utilizarea numerelor cu suprataxă
Pentru a evita taxarea nedorită, abuzurile sau fraudele asociate accesării serviciilor cu
valoare adăugată (servicii premium),
ANCOM le-a impus furnizorilor o serie de obligații de informare. Utilizatorii
trebuie să primească informații clare despre tarif și modul în care se tarifează
apelul atunci când li se comunică numărul la care pot accesa serviciul cu valoare
adăugată (înainte de furnizarea serviciului), precum și la momentul inițierii
serviciului.
Astfel, în cazul serviciilor
cu valoare adăugată accesate prin apeluri vocale către numerele de forma 09xx xxx xxx, utilizatorii vor asculta
la inițierea apelului, înainte de livrarea conținutului, un mesaj de
întâmpinare cu informații despre tariful aplicabil, modalitatea de tarifare –
pe apel sau pe minut, precum și durata minimă ce va fi tarifată, dacă este
cazul. Mesajele de întâmpinare sunt furnizate, de regulă,
gratuit, iar în cazul în care sunt taxate, costurile acestora nu pot depăși
tarifele pentru apelurile naționale asociate planurilor tarifare de care
beneficiază utilizatorii.
În plus, detaliile privind consumul de servicii cu
valoare adăugată oferite prin
intermediul numerelor de forma 09xx xxx xxx, inclusiv tariful aplicat pentru
acestea, trebuie să se regăsească în factura detaliată emisă de operator la
cererea abonatului.
Ce, cum şi unde reclami
Dacă în procesul de utilizare a serviciilor cu
valoare adăugată nu primesc informațiile reglementate de ANCOM prin Decizia nr. 1131/2014 privind adoptarea
Codului de conduită pentru utilizarea numerelor naționale scurte interne
și a codurilor scurte SMS/MMS sau dacă operatorii de telefonie mobilă ori
furnizorii de conținut nu publică pe pagina de internet proprie aceste
informații, conform Deciziei nr. 158/2015 privind obligațiile
de informare a utilizatorilor finali, utilizatorii pot face o sesizare către ANCOM, urmând pașii descriși aici.
Utilizatorii pot afla mai multe detalii despre accesarea
și tarifarea serviciilor cu valoare adăugată prin intermediul secțiunii InfoCentru - Telefonie/Numere cu
suprataxă din website-ul ANCOM.
Secţiunea InfoCentru
din pagina de internet ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informații utile
despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi
televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi
folosirea acestor servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea
contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea
terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici
ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces
la internet.
Autoritatea Naţională pentru
Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este
instituţia care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din
România, prin promovarea concurenţei pe
piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea
investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru mai multe
detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.org.ro şi www.portabilitate.ro. Pentru a
compara ofertele de telefonie şi internet, intraţi pe www.veritel.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu