Judeţul
Caraş-Severin – al treilea din România ca mărime, prezintă o reţea totală de căi terestre de transport de 2.377 km,
din care 1.907 km reţea rutieră;
drumurile naţionale însumează 565,36 km, iar drumurile judeţene şi comunale
1.342 km, cu o densitate medie a drumurilor publice de 22,4 km la 100 kmp.
Principalele rute de tranzit ale judeţului
sunt reprezentate de DN.6 (E 70), DN.57, DN.58, DN.58B, DN.68, drumuri ce
cunosc valori de trafic superioare restului reţelei rutiere.
Numărul accidentelor grave este în scădere (-3;-3%), numărul persoanelor
decedate
creşte (+2;+7%), numărul răniţilor grav scade (-17; -20%), iar cel al
răniţilor ușor din accidente grave de asemenea scade (-11; -21%) faţă de perioada de
referinţă a anului 2016.
Evoluția accidentelor grave înregistrate în perioada 01.01-15.08.2017 este
prezentată statistic în tabelul de mai jos.
PERIOADA
|
ACCIDENTE
|
MORTI
|
RANITI GRAV
|
RANITI USOR
|
||||||||
01.01-01.08.2017
|
2016
|
2017
|
Dif
|
2016
|
2017
|
dif
|
2016
|
2017
|
dif
|
2016
|
2017
|
dif
|
94
|
91
|
-3
|
25
|
27
|
2
|
100
|
83
|
-17
|
63
|
52
|
-11
|
Numărul total al accidentelor cu
victime este în scădere (-37; -17%), numărul persoanelor
decedate
creşte (+2; +7%), cel al răniţilor grav scade (-17;
-20%), iar cel al răniților ușor scade consistent (-28;
-11%).
Evoluția accidentelor de
circulație rutieră cu victime înregistrate în cursul perioadei este
prezentată statistic în tabelul de mai jos.
PERIOADA
|
ACCIDENTE
|
MORTI
|
RANITI GRAV
|
RANITI USOR
|
||||||||
2016
|
2017
|
dif
|
2016
|
2017
|
dif
|
2016
|
2017
|
dif
|
2016
|
2017
|
dif
|
|
01.01-01.08.2017
|
259
|
222
|
-37
|
25
|
27
|
2
|
100
|
83
|
-25
|
279
|
251
|
-28
|
Analizând dinamica indicatorilor
privind evoluția accidentelor rutiere și a consecințelor
acestora prin prisma rezultatelor înregistrate
la finalul anului, se poate observa o creştere
uşoară a riscului rutier. Aceasta este generată de trendul în creştere al evoluției
indicatorului persoane decedate înregistrat la finalul perioadei analizate,
comparativ cu perioada de referinţă a anului trecut.
De asemenea , având în vedere
obiectivul Comisiei Europene stabilit prin Comunicarea
finală
nr. 0389/20.07.2010, de reducere cu 50 %
a numărului de persoane decedate în accidente rutiere
pe
şoselele din Europa în perioada 2010-2020, evoluția accidentelor grave
înregistrate în cursul perioadei 2010 – 2017, este prezentată statistic în
tabelul de mai jos.
PERIOADA
|
ACCIDENTE
|
MORTI
|
RĂNIŢI GRAV
|
2010
|
86
|
32
|
79
|
2011
|
91
|
17
|
104
|
2012
|
92
|
17
|
95
|
2013
|
95
|
18
|
101
|
2014
|
79
|
18
|
87
|
2015
|
86
|
13
|
90
|
2016
|
94
|
25
|
100
|
2017
|
91
|
27
|
83
|
Pe cauze generatoare combătute în cadrul
programului, în perioada analizată:
-
Nerespectarea regimului
legal de viteză = 64 accidente; (sub cele două forme cumulat : viteza
neregulamentară şi neadaptată la condiţiile de drum) rămâne principala
cauză la nivelul judeţului ( +9 accidente faţă
de 2016). Numărul persoanelor decedate este în scădere ( -1; de la 9 la 8), scăzând de asemenea şi numărul persoanelor rănite urmare a accidentelor produse din această
cauză: +14; de la 108 la 94 (față de perioada de referință a anului 2016).
Această cauză reprezintă 29% (faţă de
21% în 2016) din numărul total al accidentelor produse în perioada analizată.
-
Nerespectarea distanţei
între vehicule : 23 accidente, reprezintă a doua cauză generatoare a accidentelor cu victime ( +8
accidente faţă de 2016) . Nu se înregistrează persoane decedate, crescând însă numărul persoanelor rănite cu 14 (de la 24 la 38). Această cauză
cumulează 10% din numărul total al
accidentelor , faţă de 6% în aceiaşi
perioadă a anului 2016.
-
Abateri biciclişti :
17 accidente, a treia cauză generatoare de accidente, soldate cu 0 M (-2); 8 RG (+7) și 10 RU (-7); se
înregistrează o scădere a numărului de accidente (-2/ de la 19 la
17), față de perioada de referință a
anului 2016 . Procentual, reprezintă 8% din total accidente cu victime.
-
Neacordare prioritate vehicule: 16 accidente, a patra cauză generatoare de accidente, soldate cu 0 M (-1) ; 5 RG (-3) și 20 RU
(-16); se înregistrează o scădere a numărului de accidente (-12; de
la 28 la 12), faţă de perioada de referinţă din 2016. Procentual, reprezintă 7%
din total accidente cu victime.
În ceea ce priveşte cauzele generatoare de accidente grave de circulaţie , situaţia se
prezintă astfel:
-
Nerespectarea regimului legal de viteză = 24 accidente; (sub cele
două forme cumulat :
viteza neregulamentară şi viteza neadaptată la
condiţiile de drum) prima cauză de
producere a accidentelor rutiere grave
( acelaşi număr de accidente ca şi în 2016). Numărul persoanelor
decedate este în scădere : -1 ( de la 6
la 5), scăzând de asemenea şi
numărul persoanelor rănite urmare a
accidentelor
produse din această cauză: -12 (de la 54
la 42, față de perioada de referință a
anului 2016). Această cauză reprezintă
26% (acelaşi procent ca şi în 2016) din numărul total al accidentelor
produse în perioada analizată.
- Indisciplina pietonală : 11 accidente, (sub cele trei forme: pietoni pe carosabil, alte abateri
pietoni şi traversare neregulamentară) reprezintă a doua cauză generatoare
a accidentelor grave . Se înregistrează acelaşi număr
comparativ cu 2016, de asemenea o
creştere a numărului de persoane decedate +1 (de la 4 la 5 ), numărul
persoanelor rănite scade uşor -1 (de la 7 la 6). Această cauză cumulează 12% din numărul total al accidentelor , la
fel ca şi în 2016.
-
Depăşirile neregulamentare: 7 accidente, a treia cauză generatoare de
accidente, soldate cu 4M (+3); 7 RG (+1)
și 8 RU (+4); se înregistrează o creştere
a numărului de accidente +1 (de la 6 la 7), cât şi o creştere
semnificativă a numărului de persoane decedate (+3/ de la 1 la 4), față de perioada de referință a anului 2016 .
Procentual, reprezintă 9% din total accidente cu victime.
Evoluția accidentelor de circulație rutieră
înregistrate în perioada 01.01 –
01.08.2017 pe rețeaua de drumuri naționale din competența directă a Biroului Drumuri Naționale și Europene,
se prezintă astfel:
TOTAL
|
GRAVE
|
USOARE
|
M
|
R.G.
|
R.U.
|
|
TOTAL
|
||||||
D.N. 6
|
28 (-25)
|
14 (-17)
|
14 (-8)
|
12 (0)
|
20 (-22)
|
43 (-14)
|
D.N. 58
|
21 (-2)
|
11 (+6)
|
10 (-2)
|
1 (-3)
|
11 (+9)
|
24 (0)
|
D.N. 58 A
|
0 (-3)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (-1)
|
0 (-2)
|
0 (-2)
|
D.N. 57 B
|
8 (-4)
|
1 (-3)
|
7 (-1)
|
0 (0)
|
1 (-3)
|
12 (-7)
|
D.N. 67 D
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
D.N. 66 A
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
II.
Activităţi de reducere a riscului rutier desfăşurate
Având în vedere evoluţia situaţiei operative, în perioada analizată
au fost luate mai multe măsuri de prevenire și combatere a cauzelor generatoare
de accidente. În cursul lunii ianuarie 2017, a fost elaborat de la nivelul
Serviciului Rutier și transmis în teritoriu spre punere în aplicare ”Programul de siguranță rutieră la nivelul
județului Caraș-Severin în anul 2017”, în care s-au stabilit sarcini și
obiective concrete, cu scopul general de reducere a mortalității prin accidente
de circulație rutieră în
zona de
competență. De menționat este faptul că, în baza programului, s-au elaborat de
la nivelul Serviciului Rutier planuri de acțiune pentru reducerea victimizării
pe rețeaua de drumuri naționale, care au fost puse în aplicare de lucrătorii
serviciului , Biroului Drumuri Naţionale şi Europene și cei din cadrul
polițiilor 1 - 8.
În plan preventiv,
pe lângă desfăşurarea unor activităţi de informare şi educaţie rutieră, s-a
procedat la executarea de activități comune cu administratorii de drum în
vederea menținerii stării deviabilitate a acestor căi de comunicație reușind să
se mențină starea de viabilitate a acestor căi de comunicație. De asemenea, s-au efectuat revizii comune
vizând starea de viabilitate a rețelei de drumuri naționale și au fost
remediate în mare măsură, de către factorii responsabili, deficiențele
constatate.
Au fost organizate acțiuni atât ca
urmare a concluziilor desprinse din analizele lunare cât și ca urmare a unor
dispoziții primite de la eșaloanele superioare, dintre acestea reprezentative
fiind cele în cadrul strategiei de acţiune TISPOL.
Efectivele rutiere au fost angrenate în executarea
unor activități preventive în cadrul unor planuri de măsuri inițiate la nivel
național cum sunt Planul de măsuri pentru îmbunătăţirea climatului de ordine şi
disciplină rutieră în rândul lucrătorilor din sistemul de ordine şi siguranţă
publică în scopul prevenirii implicării acestora în evenimente rutiere, Planul
de măsuri privind menţinerea siguranţei rutiere pe perioada sezonului rece 2016-2017, precum și în cadrul altor planuri dispuse de
eșaloanele superioare sau de la nivelul inspectoratului.
La nivel local,
în total au fost organizate 1112 acțiuni de structurile rutiere, 865 cu efective proprii şi 247 împreună cu alte formațiuni de poliție sau în
colaborare cu alte instituții. Din acestea, ponderea o dețin acțiunile privind
: încălcarea regimului legal de viteză: 212,
conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice: 200, depăşirile neregulamentare: 125; indisciplina pietonală:
93; neacordarea priorităţii de
trecere pietonilor: 83, privind
taximetria: 82; neutilizarea
centurilor de siguranţă sau dispozitivelor de retenţie: 60.
În plan coercitiv
Sub aspectul infracţiunilor
descoperite - au fost efectuate
activităţi de cercetare cu privire la 387 fapte sesizate; din totalul
infracţiunilor 220 sunt infracțiuni la regimul circulației
rutiere, diferenţa, respectiv 167 fiind reprezentată de infracţiuni de altă
natură.
Detaliind pe tipuri de infracțiuni
constatate, ponderea o deţin infracţiunile de conducere a unui autovehicul fără
permis de conducere sau cu permis necorespunzător categoriei: (62),
către o persoană având o îmbibație
alcoolică în sânge peste limita legală, refuzul ori sustragerea de la
prelevarea probelor biologice (87), conducerea unui autovehicul
neînmatriculat/neînregistrat sau cu număr fals (52).
Ca urmare a activităţilor
executate, lucrătorii formaţiunilor rutiere au constatat 20.186 contravenţii , din care 19.897 constatate la
OUG 195/2002, rep. și 289 la alte acte normative, au fost reţinute 1178 de permise de conducere (depășire: 548,
prioritate pietoni: 107, viteză: 75, alcool: 64), au fost retrase 365 de
certificate de înmatriculare (defecțiuni tehnice: 107, alte situaţii: 236;
neconcordanţe între document şi datele tehnice: 45).
Trebuie menţionat faptul că,
urmare a punerii în aplicare a Programului de siguranță rutieră, dar și a
planurilor de acțiune pe perioada weekend-ului dispuse de comanda
inspectoratului, a crescut prezenţa activă în trafic a poliţiştilor rutieri,
atât din structurile rutiere, cât şi din structurile de ordine publică care,
acţionând de regulă cu echipamentele de supraveghere a traficului şi/sau în
echipaje mixte, ocazie cu care s-a constatat săvârşirea a 24.516 contravenţii la regimul circulaţiei rutiere,
dintre care 19.897 au fost
aplicate de efectivele de poliţie
rutieră şi 4619 de efectivele de ordine publică.
Din aceste contravenţii un număr de 1497 au fost aplicate altor categorii de participanţi la trafic
decât conducătorilor auto, astfel:
-
Pietoni : 1242;
-
Biciclişti : 140;
-
Motociclişti : 6;
-
Mopedişti : 16 ;
-
Căruţaşi : 47;
-
Alți participanți : 46.
În baza procedurilor specifice de lucru și a dispozițiilor pe linie
de poliție rutieră, dar și a programului de siguranță rutieră 2017, s-au
desfășurat activități pentru prevenirea și combaterea implicării în accidente
de circulație rutieră a autovehiculelor destinate transportului comercial de
mărfuri și persoane, acțiunile fiind executate atât cu forțe proprii, cât și în
colaborare cu I.S.C.T.R. sau R.A.R.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu