În legatură cu informaţiile apărute în mass media cu
referire la prevederea din Codul Administrativ privind obiectul răspunderii
penale, precizăm că această prevedere este în vigoare în acest moment potrivit
Legii 115/1999 privind răspunderea ministerială, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 23 martie 2007, cu modificările
ulterioare şi se referă strict la prezentarea de informaţii cu rea credinţă
către Parlament sau Preşedintele României, de natură să aducă prejudicii
intereselor statului român, după cum urmează:
ART. 8 din Legea 115/1999
(1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare
de la un an la 5 ani următoarele fapte săvârşite de membrii Guvernului în
exerciţiul funcţiei lor:
a) împiedicarea, prin ameninţare, violenţă ori prin
folosirea de mijloace frauduloase, a exercitării cu bună-credinţă a drepturilor
şi libertăţilor vreunui cetăţean;
b) prezentarea, cu rea-credinţă, de date inexacte
Parlamentului sau Preşedintelui României cu privire la activitatea Guvernului
sau a unui minister, pentru a ascunde săvârşirea unor fapte de natură să aducă
atingere intereselor statului.
(2) Constituie, de asemenea, infracţiuni şi se pedepsesc
cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă următoarele fapte săvârşite
de către un membru al Guvernului:
a) refuzul nejustificat de a prezenta Camerei
Deputaţilor, Senatului sau comisiilor permanente ale acestora, în termenul
prevăzut la art. 3 alin. (2), informaţiile şi documentele cerute de acestea în
cadrul activităţii de informare a Parlamentului de către membrii Guvernului,
potrivit art. 111 alin. (1) din Constituţia României, republicată;
b) emiterea de ordine normative sau instrucţiuni cu
caracter discriminatoriu pe temei de rasă, naţionalitate, etnie, limbă,
religie, categorie socială, convingeri, vârstă, sex sau orientare sexuală,
apartenenţă politică, avere sau origine socială, de natură să aducă atingere
drepturilor omului.
(3) Tentativa faptelor prevăzute la alin. (1) se
pedepseşte.
Cod Administrativ:
Infracţiunile şi pedepsele corelative
Art. 53
(1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare
de la un an la 5 ani următoarele fapte săvârşite de membrii Guvernului în
exerciţiul funcţiei lor:
a) împiedicarea, prin ameninţare, violenţă ori prin
folosirea de mijloace frauduloase, a exercitării cu bună-credinţă a drepturilor
şi libertăţilor vreunui cetăţean;
b) prezentarea de date inexacte, cu rea-credinţă,
Parlamentului sau Preşedintelui României cu privire la activitatea Guvernului
sau a unui minister, pentru a ascunde săvârşirea unor fapte de natură să aducă
atingere intereselor statului.
(2) Constituie, de asemenea, infracţiuni şi se pedepsesc
cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă următoarele fapte săvârşite
de către un membru al Guvernului:
a) refuzul nejustificat de a prezenta Camerei
Deputaţilor, Senatului sau comisiilor permanente ale acestora, în termenul
prevăzut la art. 60 alin.(4), informaţiile şi documentele cerute de acestea în
cadrul activităţii de informare a Parlamentului de către membrii Guvernului, potrivit
art. 111 alin. (1) din Constituţia României, republicată;
b) emiterea de ordine normative sau instrucţiuni cu
caracter discriminatoriu pe temei de rasă, naţionalitate, etnie, limbă,
religie, gen, orientare sexuală, opinie ori apartență politică, avere, origine
socială, vârstă, dizabilitate, boală crionică necontagioasă sau infecție
HIV/SIDA ori pentru alte împrejurări de același fel, considerate de făptuitor
drept cauze ale inferiorității unei persoane în raport cu celelalte.
(3) Tentativa faptelor prevăzute la alin. (1) se
pedepseşte.
Menţionăm că noul Cod Administrativ, aşa cum se arată în
Tezele sale prealabile, aprobate de Guvernul României prin HG nr. 196/2016,
“are menirea de a reprezenta legea de bază a administraţiei publice, prin
stabilirea unui regim juridic cadru, unitar, clar şi coerent pentru
autorităţile publice care constituie puterea executivă. În mod concret, Codul
administrativ are în vedere inclusiv unificarea prevederilor referitoare la
autorităţile administraţiei publice centrale (Guvern, ministere, servicii
publice deconcentrate, prefect, autorităţi administrative autonome) şi
eliminarea paralelismelor, contradicţiilor şi necorelărilor.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu