Documentul adoptat de Executiv
introduce și noi condiții și criterii în acordarea ajutoarelor de urgență.
Practic, Hotărârea de Guvern
modifică și completează Normele metodologice de aplicare a Legii nr.416/2001 privind
venitul minim garantat, Normele de aplicare a Legii nr.277/2010 privind
alocația pentru susținerea familiei și Normele de aplicare a Ordonanței de
urgență a Guvernului privind măsurile de protecție socială pe perioada
sezonului rece, pentru a le adapta modificărilor aduse prin Ordonanța de
urgență a Guvernului nr.93/2016.
Cele mai importante modificări se
referă la:
·
reglementarea aceluiași formular de
cerere pentru toate cele trei beneficii sociale menționate;
·
introducerea formularului de cerere
simplificat pentru solicitarea unui nou drept dintre cele trei, în cazul în
care persoana/familia este deja beneficiar al unuia dintre ele;
·
eliminarea copiilor legalizate,
documentele doveditoare putând fi prezentate doar în copie;
·
reglementarea schimbului de informații
între primării – agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială – agențiile
județene pentru ocuparea forței de muncă/ inspectoratele teritoriale de muncă,
cu privire la verificarea îndeplinirii obligațiilor prevăzute de lege de către
persoanele apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social;
·
modificarea anexelor în conformitate cu
modificările introduse prin OUG nr. 93/2016;
·
introducerea unor condiții și criterii
în acordarea ajutoarelor de urgență de la bugetul de stat, care să ateste
situația de urgență sau deosebită în care se află familia/persoana și, prin aceasta,
asigurarea uniformității în elaborarea propunerilor la nivel teritorial.
Potrivit datelor centralizate de
Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, la sfârșitul lunii iunie
2017 erau înregistrați 230.699 de beneficiari de venit minim garantat.
Informații
de background:
Prin Ordonanța de urgență a
Guvernului nr.93/2016 pentru reglementarea unor măsuri de simplificare a
acordării unor beneficii de asistenţă socială, precum şi pentru stabilirea unor
măsuri bugetare pentru acestea în anul 2016, au fost stabilite măsuri de
simplificare a procedurii de acordare a ajutorului social (venitul minim
garantat), alocației pentru susținerea familiei și a ajutorului pentru
încălzirea locuinței. Aceste măsuri vizează, în principal:
·
solicitarea concomitentă a celor trei
beneficii în situația în care persoana/familia întrunește condițiile de
eligibilitate pentru toate, inclusiv ca perioadă de solicitare având în vedere
că ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă numai în perioada sezonului
rece;
·
luarea în considerare a documentelor
doveditoare depuse pentru unul dintre beneficii, dacă pentru celelalte
întrunirea condițiilor de eligibilitate se produce ulterior stabilirii
dreptului inițial (spre exemplu inițial se stabilește dreptul la ajutorul
social și ulterior apare un copil în familie și se solicită alocația pentru
susținerea familiei). Solicitarea unui alt drept se va putea face prin
depunerea unui formulat simplificat de cerere;
·
eliminarea prezentării unor documente,
informațiile conținute de acestea putând fi verificate prin schimbul electronic
de date intre instituții (adeverința de la AJOFM din 3 în 3 luni sau declarația pe proprie răspundere care se
depune din 3 în 3 luni);
·
modificarea condițiilor de eligibilitate
în cazul alocației pentru susținerea sprijinirii adecvate a familiilor, pentru
copiii care frecventează cursurile școlare.
Biroul de presă al Guvernului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu