Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



luni, 1 mai 2017

Rețeaua școlară a unităților de învățământ de stat din județul Caraș-Severin pentru anul școlar 2017-2018

 Prezintă: Inspectoratul Şcolar Judeţean Caraş-Severin.

Pentru anul școlar 2017-2018 rețeau școlară și cifra de școlarizare pentru județul Caraș-Severin s-au fundamentat și realizat cu respectarea prevederilor Metodologiei privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular, precum și emiterea avizului conform în vederea organizării reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar pentru anul școlar 2017-2018, aprobată prin OMECȘ nr. 5777/2016.


În acest sens Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin a întreprins următoarele activități:
a comunicat unităților de învățământ din județul Caraș-Severin adresa nr. 15197/08.12.2016 referitoare la reorganizarea rețelei școlare unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2017-2018 (conform art. 31 pct.1 din OMECȘ nr. 5777/2016).
a transmis Consiliului Județean Caraș-Severin adresa nr. 15533/14.12.2016 referitoare la reorganizarea rețelei școlare unităților de învățământ preuniversitar special pentru anul școlar 2017-2018 (conform art. 31 pct.1 din OMECȘ nr. 5777/2016)

6 unități administrativ teritoriale, respectiv Prigor, Constantin Daicoviciu, Dognecea, Eftimie Murgu, Lăpușnicel, Păltiniș și Rusca Montană nu au răspuns adreselor Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin, nu au transmis proiectele de hotărâri de consiliu local privind rețeaua unităților de învățământ de pe raza unității administrativ teritoriale,  drept pentru care a fost păstrată rețeaua școlară existentă în anul școlar 2016-2017.

Avizului conform pentru rețeaua școlară a unităților de învățământ din județul Caraș-Severin pentru anul școlar 2017-2018 a fost emis conform hotărârii nr. 4/12.01.2017 a consiliului de administrație al Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin, cu următoarele observații:
S-a aprobat emiterea avizului conform pentru rețeaua școlară UAT Ticvaniu Mare (inclusiv Școala Primară Ticvaniu Mic) cu condiția suportării costurilor de către Consiliul Local Ticvaniu Mare ( art. 2 din HCA nr.4/12.01.2017).
S-a respins emiterea avizului conform pentru rețeaua școlară UAT Moldova Nouă pentru anul școlar 2017-2018, din motive demografice și legale; s-a acordat avizul conform pentru rețeaua de învățământ existentă în anul școlar 2016-2017, în cadrul UAT Moldova Nouă ( art. 3 din HCA nr.4/12.01.2017). 

Avizul conform pentru rețeaua școlară a unităților de învățământ special din județul Caraș-Severin pentru anul școlar 2017-2018 a fost emis conform hotărârii nr. 5/19.01.2017 a consiliului de administrație al Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin, cu următoarele observații:
conform adresei MEN nr.24188/DGMRU/16.01.2017 prin care se precizează faptul că unitățile de învățământ pentru care s-a solicitat avizul conform nu sunt autorizate/acreditate pe nivelul de învățământ liceal (neexistând absolvenți ai ciclului superior al liceului tehnologic special), s-a aprobat transformarea Liceului Tehnologic Special Bocșa în Școala Profesională Specială Bocșa (structură a Centrului Școlar de Educație Incluzivă „Christiana“ Bocșa), respectiv transformarea Liceului Tehnologic Special Reșița în Școala Profesională Specială Reșița (structură a Centrului Școlar de Educație Incluzivă „Aurora“ Reșița).

Proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2017-2018 a fost aprobat conform hotărârii nr. 8/30.01.2017 a consiliului de administrație al Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin (datele au fost centralizate prin aplicația informatică SIIIR) și a fost transmis către minister prin adresa IȘJ CS nr. 1194/30.01.2017.

Modificările apărute în rețeaua școlară care va funcționa începând cu anul școlar 2017-2018 sunt:

Sunt rearondate 2 structuri la alte unități școlare cu personalitate juridică:
Clubul Sportiv Școlar Oțelu Roșu (secție a Liceului Bănățean Oțelu Roșu) devine structură a Clubului Sportiv Școlar Caransebeș;
Grădinița cu Program Normal Nr.1 Oțelu Roșu (structură a Școlii Gimnaziale Nr.1 Oțelu Roșu), devine structură a Grădiniței cu Program Prelungit Oțelu Roșu;

Se transformă 4 unități:
Școala Gimnazială „Borislav Crîstici“ Belobreșca în Școala Primară „Borislav Crîstici“ Belobreșca;
Școala Gimnazială Zlatița în Școala Primară Zlatița (UAT Socol);
Liceului Tehnologic Special Bocșa în Școala Profesională Specială Bocșa;
Liceului Tehnologic Special Reșița în Școala Profesională Specială Reșița;

Își schimbă denumirea:
Școala Gimnazială Specială Caransebeș în Centrul Școlar de Educație Incluzivă Caransebeș.

Se desfințează 11 structuri din mediu rural:
Școala Gimnazială „Kocea Angelcovici“ Liubcova (UAT Berzasca);
Grădinița cu Program Normal Zorile (UAT Copăcele);
Grădinița cu Program Normal Scăiuș (UAT Fîrliug);
Grădinița cu Program Normal Remetea-Pogănici (UAT Fîrliug);
Școala Primară Sadova Nouă (UAT Slatina-Timiș);
Grădinița cu Program Normal Sadova Veche (UAT Slatina-Timiș);
Grădinița cu Program Normal Zlagna (UAT Turnu-Ruieni);
Grădinița cu Program Normal Ciuchici (UAT Ciuchici);
Grădinița cu Program Normal Nicolinț (UAT Ciuchici);
Școala Primară „Tudor Murgu“ Nicolinț (UAT Ciuchici);
Școala Primară Ticvaniu Mic (UAT Ticvaniu Mare);

În urma emiterii avizului conform pentru rețeaua școlară, autoritățile locale trebuiau să emită hotărâri de consiliu local în acest sens și să le comunice atât unităților de învățământ, cât și Inspectoratului Școlar Județean. Până în momentul de față au fost emise 35 de astfel de hotărâri iar un număra de 42 de unități administrative teritoriale nu au făcut acest lucru.

Hotărâri de Consiliu Local - rețea 2017-2018


Unitate administrativ-teritorială
Nr. HCL/HCJ
CONSILIUL JUDEȚEAN
7/09.01.2017
REȘIȚA
16/30.01.2017
CARANSEBEȘ

ANINA
18/30.01.2017
BĂILE HERCULANE
12/23.02.2017
BOCȘA
12/23.02.2017
MOLDOVA NOUĂ

ORAVIȚA
9/30.01.2017
OȚELU ROȘU
08/14.02.2017
BERZOVIA

BOZOVICI

CARAȘOVA

MEHADIA

PRIGOR

TEREGOVA
4/30.01.2017
CORNEREVA
8/27.01.2017
ARMENIȘ

BĂNIA
8/12.02.2017
BĂUȚAR
2/31.01.2017
BERLIȘTE

BERZASCA
5/14.02.2017
BOLVAȘNIȚA
7/27.02.2017
BREBU

BUCHIN
8/10.02.2017
BUCOȘNIȚA

CĂRBUNARI
4/31.01.2017
CICLOVA ROMÂNĂ
1/28.02.2017
CIUDANOVIȚA

CONSTANTIN DAICOVICIU

COPĂCELE

CORNEA

CORONINI
11/24.02.2017
DALBOȘEȚ

DOCLIN

DOGNECEA

DOMAȘNEA
5/21.02.2017
EFTIMIE MURGU

EZERIȘ

FÎRLIUG

FOROTIC

GÎRNIC
10/14.02.2017
GLIMBOCA

GORUIA

GRĂDINARI

IABLANIȚA

LUNCAVIȚA

LĂPUȘNICEL

LĂPUȘNICU MARE

LUPAC
4/31.01.2017
MARGA

MĂURENI
8/23.01.2017
MEHADICA

NAIDĂȘ

OBREJA
4/27.02.2017
OCNA DE FIER
2/31.01.2017
PĂLTINIȘ

POJEJENA
3/31.01.2017
RAMNA
4/24.02.2017
RĂCĂȘDIA
5/31.01.2017
RUSCA MONTANĂ
1/19.01.2017
SACU

SASCA MONTANĂ

SICHEVIȚA
4/21.02.2017
SLATINA-TIMIȘ
10/24.02.2017
SOCOL
4/28.01.2017
ȘOPOTU NOU
6/17.02.2017
TICVANIU MARE
2/20.01.2017
TÎRNOVA

TOPLEȚ

TURNU-RUIENI
9/28.02.2017
VĂLIUG
4/31.01.2017
VĂRĂDIA
14/13.02.2017
VERMEȘ

VRANI

ZĂVOI

ZORLENȚU MARE

CIUCHICI


  
În ceea ce privește învățământul profesional și tehnic la nivelul județului Caraș-Severin s-au urmărit corelarea ofertei educaţionale cu nevoile de dezvoltare economică, pentru creşterea şanselor de ocupare a absolvenţilor învăţământului profesional şi tehnic şi a contribuţiei acestora la creşterea productivităţii, a creşterii economice şi sociale în general şi întărirea rolului parteneriatului pentru formarea profesională.
În acest sens s-a ținut cont că formarea profesională este un instrument important pentru elaborarea politicilor sociale şi economice care contribuie atât la creşterea ocupării, a coeziunii sociale cat si la menţinerea competitivităţii crescute a forţei de muncă.

Măsurile luate nivelul judeţului pentru adaptarea învăţământului profesional şi tehnic la dinamica social-economică actuală sunt:
Încheierea, la nivelul Municipiului Reşiţa, începând cu anul şcolar 2017-2018, a „Pactului pentru Şcoala duală”,  al cărui scop este promovarea învăţământului profesional, obţinerea resursei umane calificate pentru firmele care îşi desfăşoară activitatea în oraş. Pactul a fost încheiat între  cele trei unităţi de învăţământ din Reşiţa, care şcolarizează elevi în învăţământul profesional şi tehnic şi 7  companii şi agenţi economici. 
întâlniri periodice de conştientizare a partenerilor sociali în ceea ce priveşte rolul lor, beneficiile şi posibilităţile de a stabili parteneriate în planificarea şi elaborarea strategiilor legate de învăţământul tehnic şi profesional în context local şi regional.
Analiza cuprinderii absolvenţilor-clasa a VIII-a (situaţii statistice);
Analiza opţiunilor elevilor de clasa a VIII-a (sondaje centralizate de CJRAE-CS)
Identificarea calificărilor profesionale pe baza tendinţelor economico-sociale (cu date statistice actualizate permanent, provenite de la partenerii sociali, în cele 18 unităţi şcolare cu învățământ profesional și tehnic
Aplicarea criteriilor de fundamentare a planului de şcolarizare: legislative, economice, demografice, geografice, socio-economice şi oferta educaţională a şcolilor (finalitate în elaborarea planului de şcolarizare la nivel judeţean, pentru anul şcolar 2017-2018):
Aplicarea Nomenclatoarele de calificări profesionale in vigoare;
Asigurarea bazei materiale pentru formarea competenţelor profesionale pentru calificările propuse în oferta de şcolarizare;
Asigurarea resurselor umane calificate prin compartimentul de resurse umane şi mobilitatea personalului didactic;
Stabilirea parteneriatelor cu agenţii economici pentru stagiile de instruire practică (încheierea de contracte-cadru între unităţile şcolare cu învăţământ profesional şi operatorii economici care solicită şcolarizarea în învăţământul profesional de stat)
Autorizarea/acreditarea ARACIP pentru noile domenii şi calificări profesionale din unităţile şcolare cu IPT (sprijin pentru întocmirea documentaţiei de autorizare);
Monitorizarea ratei de tranziţie de la învăţământul gimnazial la cel liceal şi profesional:
Monitorizarea ratei de absolvire (la examenele de certificare a competenţelor profesionale);
Monitorizarea ratei de succes (la examenele naţionale);



Aceste măsuri au condus la:
- regândirea reţelei şcolare şi a domeniilor de pregătire la nivel judeţean în cele 18 unităţi şcolare cu învăţământ profesional şi tehnic (5 în mediul rural şi 13 în mediul urban), cu accent pe diminuarea ponderii calificărilor profesionale excedentare în favoarea celor cu reale perspective de ameliorare a cererii pe piaţa locală şi regională a forţei de muncă.
       - instituţionalizarea dialogului social si participarea partenerilor sociali in procesul decizional prin Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS), cu rol decisiv în elaborarea şi implementarea Planului Local de Acţiune privind dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic (fundamentarea planului de şcolarizare şi restructurarea reţelei unităţilor de învăţământ).

Pentru dezvoltarea învățământului profesional și tehnic au fost formulate  următoarele propuneri:
Respectarea recomandărilor CLDPS pentru ponderea de 60% a cifrei de școlarizare alocată pentru învățământul profesional și tehnic în zonele urbane și fundamentarea cifrei de școlarizare în funcție de efectivele existente;
Acordarea de facilități suplimentare elevilor care optează pentru învățământul profesional și tehnic (la cazare și masă, transport, burse sociale altele decât cele acordate pentru școala profesională, acordate atât de agenţii economici, parteneri ai şcolilor cât şi de Primăria Reşiţa,  proiecte ERASMUS +);
Crearea unei strategii de marketing educaţional specific, de promovare a imaginii IPT de către toate unităţile de învăţământ din județul Caraş-Severin,;
Dezvoltarea parteneriatelor cu agenţii economici în mod real, prin încheierea contractelor cadru pentru şcolarizarea în învăţământul profesional de stat;
Orientarea spre domenii atractive şi solicitate pe piaţa muncii, dar care să fie precizate clar și în strategiile administrației publice locale și județene;
Dezvoltarea unei strategii comune între Inspectoratul şcolar, CJRAE şi unităţile de învăţământ profesional şi tehnic care să dezvolte comunicarea cu părinţii elevilor din învăţământul gimnazial;

Pentru aceasta, la nivelul Ministerului Educației Naționale s-au adoptat următoarele măsuri:
Derularea programulului  naţional „2017- Anul învăţământului profesional şi tehnic în România”;
Modificarea  şi completarea LEN nr. 1/2011 prin OUG nr. 81 din 16 noiembrie 2016 care vizează introducerea  învăţământului dual ca  formă de organizare atât a învăţământului profesional şi tehnic (ÎPT);
Perspectiva apariţiei Metodologiei de organizare şi funcţionare a învăţământului dual, aflată în faza de avizare M.E.N.;
O mai bună promovarea a ofertei școlare și a oportunităților IPT în comunitate și mediul de afaceri;
O mai bună consiliere a părinţilor privind învăţământul profesional, cu accent pe avantajele și perspectivele oferite de acesta;
Implicarea activă a partenerilor sociali în formarea profesională a elevilor (deschidere reală spre școli);


Situația învățământului liceal pentru anul școlar 2017-2018 se prezintă astfel:

 ANUL ŞCOLAR 2016-2017

   La nivelul judeţului Caraş Severin, în anul şcolar 2016-2017,  pentru învățământul liceal  şi profesional au fost prognozate 88 clase a IX-a, repartizate astfel.  74 clase  a IX-a liceu zi  şi  14 clase a IX-a învăţământ profesional.

INVĂŢĂMÂNT LICEAL

Cele 74 clase  liceu zi au fost distribuite  pe cele 3 filiere astfel: filiera teoretică -  36 clase (1008 elevi); filiera tehnologică -  33 clase ( 924 elevi);  filiera vocaţională – 5 clase (140 elevi).
Analizând structura planul de școlarizare pentru anul şcolar 2016-2017, prin comparare se constată   următoarea structură:
Filiera teoretică: - propuse 36 clase (1008 elevi)- realizate 36 clase ( cu un efectiv de 949 elevi);
Filiera tehnologică: - propuse 33 clase ( 924 elevi)- realizate   33 clase ( cu un efectiv de 829 elevi)
Filiera vocaţională: - propuse 5 clase (140 elevi)- realizate 5 clase (135 elevi).

Analizând structura planului de școlarizare la liceul tehnologic, prin compararea celor trei profiluri de calificare (tehnic, servicii și resurse naturale și protecția mediului) pentru care se oferă școlarizarea și formarea profesională a elevilor din învățământul profesional și tehnic, putem observa următoarele tendinţe:

Pentru profilul tehnic: s-a înregistrat o scădere a interesului elevilor față de acest profil, anume din cele 22 clase cu un număr de 616 locuri  au fost realizate 22 clase cu un efectiv de 538  elevi -  realizat 87,33 % din 100% planificat. Se continuă trendul descendent  pentru domeniile  Mecanică, Electromecanică, Industrie textilă şi pielărie şi  Fabricarea produselor din lemn.
Pentru profilul servicii : din  6 clase propuse cu un număr de 168 locuri,  au fost realizate 6 clase realizate cu un număr de 166 elevi înscriși;
Pentru  profilul resurse naturale și protecția mediului : din  5 clase propuse cu un număr de 140 locuri,  au fost realizate 6 clase realizate cu un număr de 125  elevi înscriși; s-a înregistrat  o  uşoară scădere a  locurilor ocupate  pentru domeniul Silvicultură. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu