Pentru anul școlar
2017-2018 rețeau școlară și cifra de școlarizare pentru
județul Caraș-Severin s-au fundamentat și realizat cu respectarea prevederilor Metodologiei
privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învățământul preuniversitar
de stat, evidența efectivelor de preșcolari și elevi școlarizați în unitățile
de învățământ particular, precum și emiterea avizului conform în vederea
organizării reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar pentru anul școlar
2017-2018, aprobată prin OMECȘ nr. 5777/2016.
În acest sens
Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin a întreprins următoarele activități:
a comunicat unităților de învățământ din județul Caraș-Severin adresa nr. 15197/08.12.2016
referitoare la reorganizarea rețelei
școlare unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2017-2018 (conform
art. 31 pct.1 din OMECȘ nr. 5777/2016).
a transmis
Consiliului Județean Caraș-Severin adresa nr. 15533/14.12.2016 referitoare la reorganizarea rețelei școlare unităților de învățământ
preuniversitar special pentru anul școlar 2017-2018
(conform art. 31 pct.1 din OMECȘ nr. 5777/2016)
6 unități administrativ teritoriale, respectiv Prigor, Constantin Daicoviciu,
Dognecea, Eftimie Murgu, Lăpușnicel, Păltiniș și Rusca Montană nu au răspuns
adreselor Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin, nu au transmis
proiectele de hotărâri de consiliu local privind rețeaua unităților de
învățământ de pe raza unității administrativ teritoriale, drept pentru care a fost păstrată rețeaua
școlară existentă în anul școlar 2016-2017.
Avizului conform
pentru rețeaua școlară a unităților de învățământ din
județul Caraș-Severin pentru anul școlar 2017-2018 a fost emis conform
hotărârii nr. 4/12.01.2017 a consiliului de administrație al Inspectoratului
Școlar Județean Caraș-Severin, cu următoarele observații:
S-a aprobat
emiterea avizului conform pentru rețeaua școlară UAT
Ticvaniu Mare (inclusiv Școala Primară Ticvaniu Mic) cu condiția suportării
costurilor de către Consiliul Local Ticvaniu Mare ( art. 2 din HCA
nr.4/12.01.2017).
S-a respins
emiterea avizului conform pentru rețeaua școlară UAT
Moldova Nouă pentru anul școlar 2017-2018, din motive demografice și legale;
s-a acordat avizul conform pentru rețeaua de învățământ existentă în anul
școlar 2016-2017, în cadrul UAT Moldova Nouă ( art. 3 din HCA
nr.4/12.01.2017).
Avizul conform
pentru rețeaua școlară a unităților de învățământ special
din județul Caraș-Severin pentru anul școlar 2017-2018 a fost emis conform
hotărârii nr. 5/19.01.2017 a consiliului de administrație al Inspectoratului
Școlar Județean Caraș-Severin, cu următoarele observații:
conform adresei MEN
nr.24188/DGMRU/16.01.2017 prin care se precizează faptul
că unitățile de învățământ pentru care s-a solicitat avizul conform nu sunt
autorizate/acreditate pe nivelul de învățământ liceal (neexistând absolvenți ai
ciclului superior al liceului tehnologic special), s-a aprobat transformarea
Liceului Tehnologic Special Bocșa în Școala Profesională Specială Bocșa
(structură a Centrului Școlar de Educație Incluzivă „Christiana“ Bocșa),
respectiv transformarea Liceului Tehnologic Special Reșița în Școala
Profesională Specială Reșița (structură a Centrului Școlar de Educație
Incluzivă „Aurora“ Reșița).
Proiectul planului
de școlarizare pentru anul școlar 2017-2018 a fost aprobat conform hotărârii nr. 8/30.01.2017 a consiliului de administrație al
Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin (datele au fost centralizate prin
aplicația informatică SIIIR) și a fost transmis către minister prin adresa IȘJ
CS nr. 1194/30.01.2017.
Modificările apărute în
rețeaua școlară care va funcționa începând cu anul școlar 2017-2018 sunt:
Sunt rearondate 2 structuri la alte unități școlare cu personalitate juridică:
Clubul Sportiv Școlar Oțelu Roșu (secție a Liceului Bănățean Oțelu Roșu) devine
structură a Clubului Sportiv Școlar Caransebeș;
Grădinița cu Program Normal Nr.1 Oțelu Roșu (structură a
Școlii Gimnaziale Nr.1 Oțelu Roșu), devine structură a Grădiniței cu Program
Prelungit Oțelu Roșu;
Se
transformă 4
unități:
Școala Gimnazială „Borislav Crîstici“ Belobreșca în Școala Primară
„Borislav Crîstici“ Belobreșca;
Școala Gimnazială Zlatița în Școala Primară Zlatița (UAT Socol);
Liceului Tehnologic
Special Bocșa în Școala Profesională Specială Bocșa;
Liceului Tehnologic
Special Reșița în Școala Profesională Specială Reșița;
Își schimbă denumirea:
Școala Gimnazială Specială Caransebeș în Centrul Școlar de Educație Incluzivă
Caransebeș.
Se
desfințează
11 structuri din mediu rural:
Școala Gimnazială „Kocea Angelcovici“ Liubcova (UAT Berzasca);
Grădinița cu Program Normal Zorile (UAT Copăcele);
Grădinița cu Program Normal Scăiuș (UAT Fîrliug);
Grădinița cu Program Normal Remetea-Pogănici (UAT Fîrliug);
Școala Primară Sadova Nouă (UAT
Slatina-Timiș);
Grădinița cu Program Normal Sadova Veche (UAT
Slatina-Timiș);
Grădinița cu Program Normal Zlagna (UAT Turnu-Ruieni);
Grădinița cu Program Normal Ciuchici (UAT Ciuchici);
Grădinița cu Program Normal Nicolinț (UAT Ciuchici);
Școala Primară „Tudor Murgu“ Nicolinț (UAT Ciuchici);
Școala Primară Ticvaniu Mic (UAT
Ticvaniu Mare);
În urma emiterii
avizului conform pentru rețeaua școlară, autoritățile
locale trebuiau să emită hotărâri de consiliu local în acest sens și să le
comunice atât unităților de învățământ, cât și Inspectoratului Școlar Județean.
Până în momentul de față au fost emise 35 de astfel de hotărâri iar un număra
de 42 de unități administrative teritoriale nu au făcut acest lucru.
Hotărâri de Consiliu Local
- rețea 2017-2018
Unitate
administrativ-teritorială
|
Nr. HCL/HCJ
|
CONSILIUL JUDEȚEAN
|
7/09.01.2017
|
REȘIȚA
|
16/30.01.2017
|
CARANSEBEȘ
|
|
ANINA
|
18/30.01.2017
|
BĂILE
HERCULANE
|
12/23.02.2017
|
BOCȘA
|
12/23.02.2017
|
MOLDOVA NOUĂ
|
|
ORAVIȚA
|
9/30.01.2017
|
OȚELU ROȘU
|
08/14.02.2017
|
BERZOVIA
|
|
BOZOVICI
|
|
CARAȘOVA
|
|
MEHADIA
|
|
PRIGOR
|
|
TEREGOVA
|
4/30.01.2017
|
CORNEREVA
|
8/27.01.2017
|
ARMENIȘ
|
|
BĂNIA
|
8/12.02.2017
|
BĂUȚAR
|
2/31.01.2017
|
BERLIȘTE
|
|
BERZASCA
|
5/14.02.2017
|
BOLVAȘNIȚA
|
7/27.02.2017
|
BREBU
|
|
BUCHIN
|
8/10.02.2017
|
BUCOȘNIȚA
|
|
CĂRBUNARI
|
4/31.01.2017
|
CICLOVA ROMÂNĂ
|
1/28.02.2017
|
CIUDANOVIȚA
|
|
CONSTANTIN DAICOVICIU
|
|
COPĂCELE
|
|
CORNEA
|
|
CORONINI
|
11/24.02.2017
|
DALBOȘEȚ
|
|
DOCLIN
|
|
DOGNECEA
|
|
DOMAȘNEA
|
5/21.02.2017
|
EFTIMIE MURGU
|
|
EZERIȘ
|
|
FÎRLIUG
|
|
FOROTIC
|
|
GÎRNIC
|
10/14.02.2017
|
GLIMBOCA
|
|
GORUIA
|
|
GRĂDINARI
|
|
IABLANIȚA
|
|
LUNCAVIȚA
|
|
LĂPUȘNICEL
|
|
LĂPUȘNICU
MARE
|
|
LUPAC
|
4/31.01.2017
|
MARGA
|
|
MĂURENI
|
8/23.01.2017
|
MEHADICA
|
|
NAIDĂȘ
|
|
OBREJA
|
4/27.02.2017
|
OCNA DE FIER
|
2/31.01.2017
|
PĂLTINIȘ
|
|
POJEJENA
|
3/31.01.2017
|
RAMNA
|
4/24.02.2017
|
RĂCĂȘDIA
|
5/31.01.2017
|
RUSCA MONTANĂ
|
1/19.01.2017
|
SACU
|
|
SASCA MONTANĂ
|
|
SICHEVIȚA
|
4/21.02.2017
|
SLATINA-TIMIȘ
|
10/24.02.2017
|
SOCOL
|
4/28.01.2017
|
ȘOPOTU NOU
|
6/17.02.2017
|
TICVANIU MARE
|
2/20.01.2017
|
TÎRNOVA
|
|
TOPLEȚ
|
|
TURNU-RUIENI
|
9/28.02.2017
|
VĂLIUG
|
4/31.01.2017
|
VĂRĂDIA
|
14/13.02.2017
|
VERMEȘ
|
|
VRANI
|
|
ZĂVOI
|
|
ZORLENȚU MARE
|
|
CIUCHICI
|
|
În ceea ce privește învățământul
profesional și tehnic la nivelul județului Caraș-Severin s-au urmărit corelarea
ofertei educaţionale cu nevoile de dezvoltare economică, pentru creşterea
şanselor de ocupare a absolvenţilor învăţământului profesional şi tehnic şi a contribuţiei acestora la
creşterea productivităţii, a creşterii economice şi sociale în general şi
întărirea rolului parteneriatului pentru formarea profesională.
În acest sens s-a ținut cont că
formarea profesională este un instrument important pentru elaborarea
politicilor sociale şi economice care contribuie atât la creşterea ocupării, a
coeziunii sociale cat si la menţinerea competitivităţii crescute a forţei de
muncă.
Măsurile luate nivelul judeţului pentru adaptarea
învăţământului profesional şi tehnic la dinamica social-economică actuală sunt:
Încheierea, la nivelul Municipiului Reşiţa,
începând cu anul şcolar 2017-2018,
a „Pactului pentru Şcoala duală”, al cărui scop este promovarea învăţământului
profesional, obţinerea resursei umane calificate pentru firmele care îşi
desfăşoară activitatea în oraş. Pactul a fost încheiat între cele trei unităţi de învăţământ din Reşiţa,
care şcolarizează elevi în învăţământul profesional şi tehnic şi 7 companii şi agenţi economici.
întâlniri periodice de conştientizare
a partenerilor sociali în ceea ce priveşte rolul lor, beneficiile şi
posibilităţile de a stabili parteneriate în planificarea şi elaborarea
strategiilor legate de învăţământul tehnic şi profesional în context local şi
regional.
Realizarea la nivelul I.S.J. Caraş-Severin
a unui studiu de specialitate, conform Ordinului
privind aprobarea Metodologiei pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare şi
stabilirea reţelei unităţilor
de învăţământ preuniversitar de
stat pentru anul şcolar
2017-2018, cu următoarele acţiuni:
Analiza cuprinderii absolvenţilor-clasa
a VIII-a (situaţii statistice);
Analiza opţiunilor
elevilor de clasa a VIII-a (sondaje centralizate de CJRAE-CS)
Identificarea calificărilor
profesionale pe baza tendinţelor economico-sociale (cu date statistice
actualizate permanent, provenite de la partenerii sociali, în cele 18 unităţi
şcolare cu învățământ profesional și tehnic
Aplicarea criteriilor de fundamentare a
planului de şcolarizare: legislative, economice, demografice,
geografice, socio-economice şi oferta educaţională a şcolilor (finalitate în
elaborarea planului de şcolarizare la nivel judeţean, pentru anul şcolar
2017-2018):
Aplicarea Nomenclatoarele de calificări
profesionale in vigoare;
Asigurarea bazei materiale pentru formarea
competenţelor profesionale pentru calificările propuse în
oferta de şcolarizare;
Asigurarea resurselor umane calificate prin
compartimentul de resurse umane şi mobilitatea personalului
didactic;
Stabilirea parteneriatelor cu agenţii
economici pentru stagiile de instruire practică (încheierea de contracte-cadru
între unităţile şcolare cu învăţământ profesional şi operatorii economici care
solicită şcolarizarea în învăţământul profesional de stat)
Autorizarea/acreditarea ARACIP pentru noile
domenii şi calificări profesionale din unităţile şcolare
cu IPT (sprijin pentru întocmirea documentaţiei de autorizare);
Monitorizarea ratei de tranziţie
de la învăţământul gimnazial la cel liceal şi profesional:
Monitorizarea ratei de absolvire (la examenele
de certificare a competenţelor profesionale);
Monitorizarea ratei de succes (la examenele naţionale);
Aceste măsuri au
condus la:
- regândirea reţelei
şcolare şi a domeniilor de pregătire la nivel judeţean în cele 18 unităţi
şcolare cu învăţământ profesional şi tehnic (5 în mediul rural şi 13 în mediul
urban), cu accent pe diminuarea ponderii calificărilor profesionale
excedentare în favoarea celor cu reale perspective de ameliorare a cererii pe
piaţa locală şi regională a forţei de muncă.
-
instituţionalizarea dialogului social si participarea partenerilor sociali in
procesul decizional prin Comitetul Local
de Dezvoltare a Parteneriatului Social
(CLDPS), cu rol decisiv în elaborarea şi implementarea Planului Local
de Acţiune privind dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic
(fundamentarea planului de şcolarizare şi restructurarea reţelei unităţilor de
învăţământ).
Pentru dezvoltarea învățământului
profesional și tehnic au fost formulate
următoarele propuneri:
Respectarea recomandărilor CLDPS
pentru ponderea de 60% a cifrei de școlarizare alocată pentru învățământul
profesional și tehnic în zonele urbane și fundamentarea cifrei de școlarizare
în funcție de efectivele existente;
Acordarea de facilități
suplimentare elevilor care optează pentru învățământul profesional și tehnic (la
cazare și masă, transport, burse sociale altele decât cele acordate pentru
școala profesională, acordate atât de agenţii economici, parteneri ai şcolilor
cât şi de Primăria Reşiţa, proiecte
ERASMUS +);
Crearea unei strategii de marketing educaţional
specific, de promovare a imaginii IPT de către toate unităţile de învăţământ
din județul Caraş-Severin,;
Dezvoltarea parteneriatelor cu agenţii
economici în mod real, prin încheierea contractelor cadru pentru şcolarizarea
în învăţământul profesional de stat;
Orientarea spre domenii atractive şi
solicitate pe piaţa muncii, dar care să fie precizate clar și în strategiile
administrației publice locale și județene;
Dezvoltarea unei strategii comune între
Inspectoratul şcolar, CJRAE şi unităţile de învăţământ
profesional şi tehnic care să dezvolte comunicarea cu părinţii elevilor din
învăţământul gimnazial;
Pentru aceasta, la nivelul Ministerului
Educației Naționale s-au adoptat următoarele măsuri:
Derularea programulului naţional „2017- Anul
învăţământului profesional şi tehnic în România”;
Modificarea
şi completarea LEN nr. 1/2011 prin OUG nr. 81 din 16 noiembrie 2016
care vizează introducerea învăţământului
dual ca formă de organizare atât a
învăţământului profesional şi tehnic (ÎPT);
Perspectiva apariţiei Metodologiei
de organizare şi funcţionare a învăţământului dual, aflată în faza de
avizare M.E.N.;
O mai bună promovarea
a ofertei școlare și a oportunităților IPT în comunitate și mediul de afaceri;
O mai bună consiliere
a părinţilor privind învăţământul profesional, cu accent pe avantajele și
perspectivele oferite de acesta;
Implicarea activă a
partenerilor sociali în formarea profesională a elevilor (deschidere reală
spre școli);
Situația învățământului
liceal pentru anul școlar 2017-2018 se prezintă astfel:
ANUL ŞCOLAR 2016-2017
La nivelul judeţului
Caraş Severin, în anul şcolar 2016-2017,
pentru învățământul liceal şi profesional
au fost prognozate 88 clase a IX-a, repartizate astfel. 74 clase
a IX-a liceu zi şi 14 clase a IX-a învăţământ profesional.
INVĂŢĂMÂNT LICEAL
Cele 74 clase liceu zi au fost distribuite pe cele 3 filiere astfel: filiera teoretică - 36 clase (1008 elevi);
filiera tehnologică - 33 clase (
924 elevi); filiera vocaţională – 5
clase (140 elevi).
Analizând structura planul de școlarizare
pentru anul şcolar 2016-2017, prin comparare se constată următoarea structură:
Filiera teoretică: - propuse
36 clase (1008 elevi)- realizate 36 clase ( cu
un efectiv de 949 elevi);
Filiera tehnologică: - propuse 33 clase ( 924 elevi)- realizate 33 clase ( cu un efectiv de 829 elevi)
Filiera vocaţională: - propuse 5 clase (140 elevi)- realizate 5 clase
(135 elevi).
Analizând structura planului de școlarizare la
liceul tehnologic, prin compararea celor trei profiluri de calificare (tehnic,
servicii și resurse naturale și protecția mediului) pentru care se oferă
școlarizarea și formarea profesională a elevilor din învățământul profesional
și tehnic, putem observa următoarele tendinţe:
Pentru profilul tehnic: s-a înregistrat o scădere
a interesului elevilor față de acest profil, anume din cele 22 clase cu un
număr de 616 locuri au fost realizate 22
clase cu un efectiv de 538 elevi - realizat 87,33 % din 100% planificat. Se
continuă trendul descendent pentru
domeniile Mecanică, Electromecanică,
Industrie textilă şi pielărie şi
Fabricarea produselor din lemn.
Pentru profilul servicii : din 6 clase propuse cu un număr
de 168 locuri, au fost realizate 6 clase
realizate cu un număr de 166 elevi înscriși;
Pentru
profilul resurse naturale și protecția mediului : din 5 clase propuse cu un număr
de 140 locuri, au fost realizate 6 clase
realizate cu un număr de 125 elevi
înscriși; s-a înregistrat o uşoară scădere a locurilor ocupate pentru domeniul Silvicultură.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu