Modelul UEFISCDI se regăsește atât la nivel European, prin instituții
precum European Research Council (ERC), dar și în majoritatea țărilor
dezvoltate: Statele Unite ale Americii, prin National Science Foundation;
Franța, prin Agence Nationale de la Recherche (ANR); Elveția, prin Swiss
National Science Foundation; Germania, prin Fundația Germană pentru Cercetare.
Modelul separării în două instituții a activităților de evaluare și
monitorizare se regăsește doar în Republica Moldova.
Este important de subliniat faptul că UEFISCDI gestionează doar 24% din
bugetul de cercetare. Crearea a două sau mai multe instituții pentru gestionarea
unor fonduri reduse este ineficientă, ridicând semne de întrebare cu privire la
intențiile reale!
Senatorii au pe
ordinea de zi de marți, 24 aprilie, votarea Proiectului de lege privind
Respingerea Ordonanței de urgență 74 prin care s-a înființat, în anul 2010,
Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, Cercetării,
Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI). În cazul votării proiectului de lege (adică
a unui vot pentru desființarea UEFISCDI), s-ar reveni la o formula
instituțională fragmentată, în contradicție cu prevederile Legii Educației
Naționale (nr. 1/2011), în condițiile în care, oricum, UEFISCDI administrează
doar 24% din fondurile de cercetare, însă are o performanță probată național și
internațional de la înființare până în prezent.
“Desființarea acestei instituții și
revenirea la situația de acum 5 ani ar anula munca făcută cu profesionalism de
echipa UEFISCDI și ar trimite sistemul de cercetare românesc într-o zonă de
instabilitate care, în nici un caz, nu poate genera performanță. Așa cum a
arătat experiența ultimilor cinci ani,
este vital ca această instituție să aibă o echipă de tehnocrați
neangajați politic și echidistanți față de universități și institutele de
cercetare științifică. Acest lucru a fost realizat de echipa UEFISCDI care s-a
angajat pe un drum de compatibilizare a sistemului de evaluare și monitorizare
a proiectelor de cercetare cu cele mai performante sisteme de finanțare a
cercetării din Europa. Mecanismele și procedurile implementate nu au fost
contestate de nimeni. Din punct de vedere managerial, pentru creșterea
performanțelor unei instituții este mult mai bine să iei măsuri de îmbunătățire
a activității, decât să o desființezi și să o iei de la capăt”, spune
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea.
Principala problemă a sistemului de cercetare
din România este slaba finanțare și lipsa de predictibilitate, adaugă Marilen
Pirtea: “Dacă la aceste probleme am mai adăuga una de organizare instituțională,
efectele negative s-ar vedea pe termen lung și, din perspectiva unei
universități, acestea ar afecta semnificativ procesul de formare și motivare a
tinerilor cercetători. Modul total netransparent în care se face această
acțiune, fără consultarea actorilor importanți din sistemul de cercetare
(universități și institute de cercetare), nu face decât să crească neîncrederea
și temerea că și această instituție va fi politizată, fapt ce va avea
consecințe dezastruoase asupra performanțelor sistemului de cercetare românesc”.
O eventuală
dispariție a UEFISCDI ar însemna și subminarea
funcționării sistemului de învățământ și cercetare, precum și a reputației
României în plan internațional, având în vedere că în perioada 2010-2012, UEFISCDI a asigurat Secretariatul
Procesului Bologna, iar prin intermediul proiectelor implementate a
adus contribuții valoroase la dezvoltarea de politici publice pentru
învățământul superior, cercetare-dezvoltare și inovare (analize
funcționale de sistem, propuneri de strategii, documente de viziune
strategică). În
2014, instituția a fost premiată de World Futures Studies
Federation (WFSF),
organizație înființată în anul 1972, care încurajează și promovează
dezvoltarea, în toată lumea, a studiilor prospective. Premiul “WFSF Award for Futures Institutions 2014” confirmă poziția
de lider regional și continuitatea studiilor prospective în
România (începând cu Acad. Mircea Malița, anii’70). Recent, importanța
strategică a UEFISCDI a fost recunoscută și în plan guvernamental mai larg,
UEFISCDI colaborând cu Ministerul Afacerilor Interne pentru Dezvoltarea
viziunii “Administrația publică din România în 2020” , document ce stă la
baza Strategiei privind consolidarea administrației publice 2014-2020, precum
și a Strategiei naționale de cercetare, dezvoltare și inovare 2014 – 2020 .
Pentru a înțelege
contextul, UEFISCDI a fost creată în anul 2010, prin intermediul OUG 74/2010,
din nevoia de a sprijini viziunea de creștere a performanței sistemului
românesc de învățământ superior și cercetare - dezvoltare - inovare, dar și în
ideea de a reduce cheltuielile de administrare a cercetării, prin punerea
sub aceeași umbrelă a trei unități diferite care alocaseră fondurile de
cercetare în perioada 2007-2010: AMCSIT– Politehnica - instituție găzduită de Universitatea
Politehnica din București (UPB), care
gestiona programul Inovare PN II, Centrul Național de
Management Programe (CNMP), care
administra programul Parteneriate și Unitatea Executivă pentru
Finanțarea Învățământului Superior și a Cercetării Științifice
Universitare (UEFISCSU), care gestiona programele Idei și Resurse Umane. Lor li
s-a adăugat administrarea programului Capacități, care era
anterior administrat de Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică
(ANCS).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu