I. Analiza principalilor indicatori de performanta specifici activitatii de administrare a veniturilor statului pe anul 2014 comparativ cu anul 2013
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Caras-Severin
prin activitatea desfasurata, urmareste asigurarea
infaptuirii politicii fiscale a Guvernului, respectiv a M.F.P. si A.N.A.F., in
sensul intaririi disciplinei financiar-fiscale, prevenirea si combaterea
evaziunii fiscale, respectarea reglementarilor legale in vigoare, incasarea la
timp si in totalitate a sumelor datorate la bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor sociale de sanatate si
bugetul asigurarilor de somaj, indrumarea agentilor economici pentru o mai buna
cunoastere a reglementarilor financiar-fiscale prevazute de Legea nr.571/2003
privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Activitatea de administrare a veniturilor statului se
realizeaza prin cele 8 unitati fiscale (municipale, orasenesti, comunale si
pentru contribuabili mijlocii,) precum si prin structura de administrare a
veniturilor statului de la nivelul Administratiei Judetene a Finantelor Publice Caras-Severin.
Vectorii prioritari de actiune ai A.J.F.P.
Caras-Severin ii constituie incasarea veniturilor la bugetul general consolidat
al statului si combaterea evaziunii fiscale.
Principalele obiective ale
A.J.F.P.Caras-Severin pentru anul fiscal 2014 au fost urmatoarele:
- realizarea
nivelurilor programate ale indicatorilor de performanta;
- asigurarea
realizarii integral si la termen a sarcinilor dispuse de conducerea Agentiei Nationale de Administrare fiscala;
- utilizarea
in conditii de eficacitate si economicitate a resurselor bugetare alocate
pentru buna functionare a institutiei;
- realizarea
masurilor dispuse in urma controalelor organelor locale ale Curtii de Conturi;
- organizarea
cat mai eficienta a activitatii de colectare a veniturilor bugetare;
- solutionarea
cu promptitudine, in termenele legale, a solicitarilor adresate de catre
contribuabili;
- organizarea
actiunilor privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.
1. Gradul de
realizare a programului de incasari venituri bugetare (valori nete).
In anul 2014 incasarile la bugetul general consolidat al
statului au fost in suma de 741.824.131 lei fata de 609.713.439 lei in anul
2012, procentul de realizare al acestui indicator fiind mai mare cu 6,82% in anul 2014 fata de anul 2013. Incasarile
nete au fost mai mari cu 132.110.692 lei in anul 2014 fata de anul 2013, ceea ce reprezinta o crestere a
volumului incasarilor in anul 2014 fata de
anul 2013 cu 21,67%.
Factorii care au contribuit la realizarea si chiar
depasirea nivelului de colectare in anul
2014 a
veniturilor bugetare:
- imbunatatirea
disciplinei fiscale prin cresterea gradului de conformare voluntara la plata a
contribuabililor;
- derularea cu
promptitudine si eficienta a masurilor de executare silita (emiterea de
somatii, popriri de conturi, popriri terti, sechestre bunuri mobile si
imobile);
- actiunile de
inspectie si control sustinute ale activitatii de inspectie fiscala si
orientarea catre domeniile de mare risc.
2. Diminuarea
arieratelor recuperabile aflate in sold la finele anului precedent de
raportare.
Se poate observa din
tabel ca, din totalul arieratelor recuperabile la finele anului 2013 de
92.217.751 lei, in anul 2014, urmare incasarilor si modalitatilor de stingere
prevazute de Codul de Procedura Fiscala, acestea au atins un nivel de
43.126.196 lei, diminuarea arieratelor recuperabile fiind de 49.091.555 lei.
3. Ponderea
incasarilor realizate prin aplicarea masurilor de executare silita in total
venituri incasate.
Procentul de
realizare al acestui indicator a fost mai mic in anul 2014 fata de anul 2013 cu
2,61%, insa, din tabel se poate observa
faptul ca incasarile efective din executari silite au fost mai mari la
31.12.2014 fata de 31.12.2013 cu 1.220.875 lei.
4. Gradul de
conformare voluntara la plata obligatiilor fiscale (valoric)
Sumele incasate in termen in
anul 2014 au fost de 600.713.252 lei, fata de 499.071.171 lei in 2013,
ceea ce inseamna un grad de realizare
mai mare
cu 2,10% .
In vederea cresterii gradului de conformare voluntara, au
fost intreprinse o serie de masuri precum:
- informarea permanenta a contribuabililor utilizand toate
mijloacele de comunicare existente, pagina web, mass-media, etc., cu privire la
modificarile legislative in domeniul fiscalitatii precum si actele normative
emise in sprijinul operatorilor economici;
- extinderea numarului de declaratii fiscale ce pot fi depuse
utilizand serviciul de depunere electronica, prin intermediul Sistemului Electronic
National;
- perfectionarea profesionala a functionarilor publici care
acorda asistenta contribuabililor pe linia cunoasterii legislatiei fiscale, a
declaratiilor fiscale si programelor informatice.
5. Gradul de procesare in termen a declaratiilor fiscale-numeric-
Pana la sfarsitul anului 2014
au fost procesate un numar de
105.093 declaratii, iar in anul 2013 au fost procesate 105.631 declaratii,
rezulta ca atat in anul 2014 cat si in anul
2013 s-au prelucrat in termen toate declaratiile depuse de catre
contribuabili.
La finele
anului 2014, la nivelul judetului Caras Severin, a fost incasata suma de
741.824.131 lei, fata de programul anual de incasari venituri bugetare pentru
anul 2014 repartizat judetului nostru, in suma de 702.850.000 lei, realizand
105,55%, ceea ce reprezinta o depasire a programului stabilit cu 38.974.131
lei.
Programul
anual de incasari venituri bugetare pentru anul 2014 a fost in suma de
702.850.000 lei, cu 82.240.000 lei mai mare decat cel care a fost repartizat
judetului nostru pentru anul 2013 (617.610.000 lei), ceea ce reprezinta o
crestere de program de 13,80%.
Incasarile
realizate in anul 2014 au fost in suma de 741.824.131 lei, cu 82.240.000 lei
mai mari decat cele realizate in cursul anului 2013 (609.713.439 lei), ceea ce
reprezinta o crestere a incasarilor realizate de 21,67%.
In anul
2014, din totalul incasarilor bugetare in suma de 741.824.131 lei, suma de
645.757.264 lei (87,05%) a fost incasata prin plata voluntara a
contribuabililor, iar suma de 96.066.867 lei
(12,15%) a fost incasata prin aplicarea masurilor de executare silita,
fata de anul 2013, in
cursul caruia din total suma incasata de 609.713.439 lei, a fost incasata suma
de 514.867.447 lei prin plata voluntara a contribuabililor, iar suma de
94.845.992 lei (15,56%) a fost incasata
prin aplicarea masurilor de executare silita.
Se poate
remarca ca un important factor de realizare a nivelului de colectare a
veniturilor bugetare, o crestere a procentului platilor voluntare in total
incasari in anul 2014 fata de anul 2013, realizat prin imbunatatirea
disciplinei fiscale a contribuabililor.
II. Modul de întocmire a proiectelor bugetelor locale -
Procedura de rectificare a bugetelor autorităţilor locale
Elaborarea bugetelor locale
În
conformitate cu prevederile art. 19 din Legea privind finanţele publice locale,
nr.273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, aprobarea bugetelor
unităţilor administrativ-teritoriale se
realizează astfel:
- bugetele locale,
bugetele împrumuturilor externe şi interne şi bugetele fondurilor externe
nerambursabile, de către consiliile locale ale comunelor,
oraşelor,municipiilor, sectoarelor, judeţelor şi de Consiliul General al
Municipiului Bucureşti, după caz;
- bugetele instituţiilor publice, de către consiliile
prevăzute mai sus, în funcţie de subordonarea acestora.
Rectificarea bugetară locală
Pe parcursul
exerciţiului bugetar, autorităţile deliberative pot aproba rectificarea
bugetelor, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii de
rectificare a bugetului de stat, precum şi ca urmare a unor propuneri
fundamentate ale ordonatorilor principali de credite.
Rectificărilor bugetelor locale li se vor aplica aceleaşi
proceduri ca şi aprobării iniţiale a acestora, cu excepţia termenelor din
calendarul bugetar.
Precizări referitoare la elaborarea și aprobarea bugetelor
locale pe anul 2015
în baza prevederilor
legale în vigoare:
Repartizarea sumelor
defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor
descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor, se face prin
decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor
publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, după consultarea
consiliului judeţean şi a primarilor, iar pentru finanţarea unităţilor de
învăţământ preuniversitar de stat cu asistenţa tehnică de specialitate a
inspectoratului şcolar, în funcţie
de numărul de elevi/preşcolari şi standardele de cost aferente şi de numărul
de beneficiari ai serviciilor respective.
- în anul
2015, plata titlurilor executorii se efectuează în mod eşalonat, potrivit
prevederilor art.35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.83/2014
privind salarizarea personalului plătit
din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul
cheltuielilor publice.
Potrivit prevederilor art.20 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr.103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri
publice în anul 2014, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice,
cu modificările ulterioare, în anul 2015, finanţarea:
- sistemului de
protecţie a copilului şi a centrelor de asistenţă socială a persoanelor cu
handicap;
- drepturilor
asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiilor
lunare ale persoanelor cu handicap grav, acordate în baza prevederilor art. 42
alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare,se asigură de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe
valoarea adăugată, în proporţie de cel puţin 90% din necesarul stabilit anual
de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, la
elaborarea bugetului de stat, în baza standardelor de cost calculate pentru
beneficiari/tipuri de servicii sociale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.23/2010
privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale, respectiv în
baza numărului de beneficiari comunicat de unităţile administrativ-teritoriale.
Pentru finanţarea integrală a cheltuielilor prevăzute mai
sus, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să aloce sume, în
completare, din bugetele locale ale acestora.
La repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea
adăugată
pentru echilibrarea bugetelor locale şi din cota de 18,5% din
impozitul pe
venit pentru echilibrarea bugetelor locale se aplică
prevederile art.8 din
Legea bugetului de stat pe anul 2015.
Sumele din cota de 18,5% din impozitul pe venit pentru
echilibrarea bugetelor locale şi sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată
pentru echilibrarea bugetelor locale, rămase după asigurarea limitelor de
venituri prevăzute de lege, se repartizează prin decizie a directorului general
al direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şeful administraţiei
judeţene a finanţelor publice, astfel:
a) 55% în
funcţie de numărul locuitorilor unităţilor administrativ- teritoriale;
b)15% în funcţie de suprafaţa din intravilanul unităţilor
administrativ-teritoriale;
c) 15% în mod
egal, unităţilor administrativ-teritoriale cu un grad de colectare a
impozitelor şi taxelor locale pe proprietate de cel puţin 90%, pe ultimul an,
respectiv anul 2014;
d) 15%, în mod
egal, unităţilor administrativ-teritoriale care au aprobat (au semnat
contractul de finanţare) în urmă cu doi ani (2013) cel puţin un proiect cu
finanţare din fonduri externe nerambursabile, potrivit declaraţiei pe propria
răspundere a ordonatorului principal de credite.
Potrivit prevederilor art.33 alin.(9) din Legea privind
finanţele publice locale, nr.273/2006, cu modificările şi completările
ulterioare:
- numărul locuitorilor
din unităţile administrativ-teritoriale utilizat în calcule este cel comunicat
de direcţiile judeţene de statistică, la data de 1 iulie a anului anterior
anului de repartizare.
- suprafaţa
din intravilanul unităţilor administrativ-teritoriale utilizată în calcul este
cea comunicată de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară de la nivelul
judeţului sau, la data de 1 iulie a anului anterior anului de repartizare.
Gradul de colectare a impozitelor şi taxelor locale pe
proprietate întocmit de fiecare ordonator principal de credite, pe propria
răspundere.
În legătură cu veniturile şi cheltuielile bugetelor locale,
precizăm următoarele:
- bugetele
locale, potrivit prevederilor art.26 alin.(21) din Legea nr.273/2006 se aprobă
şi pe secţiunile prevăzute la art. 2 alin. (1) pct. 50 şi 51, din acelaşi act
normativ, respectiv secţiunea de funcţionare şi secţiunea de dezvoltare;
- în situaţia
în care gradul de realizare a veniturilor proprii programate în bugetele
unităţilor administrativ-teritoriale în ultimii doi ani este mai mic de 97% pe
fiecare an, ordonatorii de credite fundamentează veniturile proprii pentru anul
curent cel mult la nivelul realizărilor din anul precedent. Gradul de realizare
a veniturilor proprii se stabileşte potrivit Ordinului comun al ministrului
administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice nr.
244/2651/2010;
- la
elaborarea bugetelor prevăzute la art.1 alin.(2) din Legea nr.273/2006 cu
modificările şi completările ulterioare, ordonatorii de credite şi autorităţile
deliberative au obligaţia să prevadă distinct credite bugetare destinate
stingerii plăţilor restante la finele anului anterior celui pentru care se
întocmeşte bugetul;
- ordonatorii
de credite au obligaţia ca în execuţia bugetelor să asigure achitarea plăţilor
restante. Ordonatorii de credite pot face noi angajamente legale, în limita
prevederilor bugetare aprobate, numai după stingerea plăţilor restante
înregistrate la finele anului anterior;
- ordonatorii
principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia
încadrării în nivelul maxim al cheltuielilor de personal,
aprobat şi
repartizat potrivit prevederilor art.III alin.(4) din OUG
nr.63/2010, cu
modificările ulterioare. Se va avea în vedere totalul
cheltuielilor de
personal, aferente tuturor bugetelor componente ale unităţii
administrativ-
teritoriale, indiferent de sursa de finanţare.
În cazul
în care în bugetul de venituri şi cheltuieli sumele înscrise la titlul 10
"Cheltuieli de personal" nu sunt conforme cu cele repartizate prin
decizia directorului direcţie generale regionale a finanţelor publice/ şeful
administraţiei judeţene a finanţelor publice, se vor aplica prevederile art.III
alin.(9) din OUG nr.63/2010.
Potrivit prevederilor art.6 din Legea bugetului de stat pe
anul 2015, prevederile art.39 din lege se aplică în mod corespunzător şi
ordonatorilor de credite ai bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale.
Astfel, în termen de 30 de zile calendaristice de la aprobarea bugetelor,
precum şi de la aprobarea rectificărilor bugetare, ordonatorii de credite au
obligaţia de a notifica prestatorilor, executanţilor şi furnizorilor valoarea
maximă în limita căreia se pot executa lucrări, presta servicii şi livra
bunuri, valoare calculată ca diferenţă dintre creditele bugetare şi sumele
aferente plăţilor restante. Ordonatorii de credite au obligaţia de a întocmi şi
de a actualiza, după caz, împreună cu prestatorii, executanţii şi furnizorii,
graficele de execuţie/livrare, atât fizice, cât şi valorice, anexe la
contracte, aferente anului 2015, în funcţie de valoarea maximă calculată
conform prevederilor mai sus menţionate. De asemenea, se interzice ordonatorilor
de credite recepţionarea de servicii, lucrări şi produse peste valoarea maximă
calculată şi notificată.
Repartizarea pe
trimestre a veniturilor şi cheltuielilor prevăzute în bugetele locale se
aprobă, potrivit prevederilor art.50 din Legea nr.273/2006 privind finanţele
publice locale, de către:
- Ministerul
Finanţelor Publice, pentru: sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată
pentru bugetele locale, pe baza propunerilor ordonatorilor principali de
credite ai bugetelor locale, transmise prin direcţiile generale regionale ale
finanţelor publice/ administraţiile judeţene ale finanţelor publice;
- Ordonatorii
principali de credite ai bugetelor locale, pentru bugetul local, bugetul
instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local, bugetul
instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, bugetul
împrumuturilor externe şi interne, bugetul fondurilor externe nerambursabile.
Potrivit prevederilor art.39, alin.(6) din Legea nr.273/2006,
autorităţile deliberative vor aproba bugetele prevăzute la art.1 alin. (2) din
lege, în termen de maximum 45 de zile de la data publicării legii bugetului de
stat în Monitorul Oficial al României Partea I.
Pe baza bugetelor aprobate de consiliile locale, judeţene şi
Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, direcţia generală
regională a finanţelor publice/administraţia judeţeană a finanţelor publice,
potrivit prevederilor art.39 alin.(9) din Legea nr.273/2006, va întocmi sinteza
bugetelor centralizate pe ansamblul judeţului pe formularele transmise în
format electronic, pe care le transmite Ministerului Finanţelor Publice, în
format electronic, în termen de 10 zile de la aprobarea bugetelor locale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu