Eficienţa activităţilor desfăşurate de Inspectoratul
Teritorial de Muncă Caraş-Severin pe linia diminuării accidentelor de muncă
soldate cu deces sau vătămare corporală a angajaţilor.
Deficienţe constatate şi măsuri luate pentru
asigurarea respectării legislaţiei specifice în domeniul securităţii şi
sănătăţii în muncă
Potrivit
Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, modificată, angajatorii au obligaţia să comunice, de îndată, inspectoratului
teritorial de muncă toate evenimentele aşa cum sunt definite de lege, respectiv
accidentul care a antrenat decesul sau vătămări ale organismului, produs în
timpul procesului de muncă ori în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu,
situaţia de persoană dată dispărută sau accidentul de traseu ori de circulaţie,
în condiţiile în care au fost implicate persoane angajate, incidentul
periculos, precum şi cazul susceptibil de boală profesională sau legată de
profesiune.
Situaţia evenimentelor înregistrate la ITM Caraş-Severin în 2014, comparativ cu 2013, este următoarea:
2013
|
2014
|
%
|
|
Nr. evenimente comunicate la inspectorat, din care:
|
51
|
49
|
- 0,04
|
- nr. accidente
|
51
|
49
|
- 0,04
|
- nr.
total accidentați
|
74
|
51
|
- 31,1
|
- nr.
accidentați mortal
|
11
|
12
|
+ 0,09
|
- nr. accidente colective
|
1
|
1
|
-
|
- nr. persoane date
dispărute
|
0
|
0
|
-
|
- nr. incidente
periculoase
|
0
|
0
|
-
|
De menţionat că, din cele 49 evenimente produse în anul 2014, 8
evenimente au avut cauze de natură patologică, din care 5 soldate cu deces. De
asemenea, 7 evenimente, soldate cu 8 victime, s-au produs ca urmare a unor
accidente de circulaţie.
Cercetarea
evenimentelor este obligatorie şi se efectuează, după cum urmează:
a) de către
angajator, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de
muncă, dosarul de cercetare urmând să fie avizat de inspectoratul teritorial de
muncă;
b) de către
inspectoratul teritorial de muncă, în cazul evenimentelor care au produs
invaliditate evidenta sau confirmată, deces, accidente colective, incidente
periculoase, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de
muncă lucrătorilor la angajatorii persoane fizice, precum şi în situaţiile cu
persoane date dispărute.
c) de către Inspecţia Muncii, în cazul accidentelor colective, generate
de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile.
Cercetarea evenimentelor are ca scop, pe lângă stabilirea
împrejurărilor şi a cauzelor care au condus la producerea acestora, a
reglementărilor legale încălcate, a răspunderilor şi a măsurilor ce se impun a
fi luate pentru prevenirea producerii altor cazuri similare şi determinarea
caracterului accidentului, de muncă sau în afara muncii. Inspectoratul
Teritorial de Muncă Caraş-Severin ţine evidenţa tuturor accidentelor de muncă
şi a incidentelor periculoase înregistrate de angajatorii care au sediul,
domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul judeţului Caraş-Severin.
În anul 2014, la ITM Caraş-Severin
au fost întegistraţi 29 de accidentaţi în muncă (37 accidentaţi în 2013),
dintre care 5 accidentaţi mortal (4 accidentaţi în 2013). Indicele
de frecvenţă (numărul de accidentaţi care revine la 1.000 de
lucrători) a fost de 0,430/00 pentru totalul persoanelor
accidentate.
Cele mai multe accidente
de muncă au fost înregistrate în silvicultură, 7 accidentaţi (24% din total),
şi în construcţii, 5 accidentaţi (17% din total). Accidentele mortale s-au produs
în activitatăţile de exploatare forestieră (3 morţi), construcţii (2 morţi) şi poducţia de piese şi accesorii
pentru autovehicule şi pentru motoare de autovehicule (1 mort). Situaţia este
comparabilă cu anul 2013, când au fost înregistrate 6 accidente în exploatările
forestiere, dintre care 3 accidente mortale.
Din punctul de vedere al
vârstei persoanelor accidentate, analiza accidentelor de muncă a evidenţiat
faptul că persoanele cu vârsta cuprinsă între 30 şi 50 de ani deţin ponderea cea mai mare, de 57,14% din numărul
total al accidentaţilor.
De asemenea,
lucrătorii cu o vechime în ocupaţie de sub 5 ani sunt cei mai expuşi riscului
de accidentare, reprezentând 64,3% din totalul accidentaţilor, în timp ce
lucrătorii cu o vechime în ocupaţie de peste 15 ani reprezintă 17,4%, iar cei
cu vechime în ocupaţie de cuprinsă între 5 - 15 ani reprezintă 3,6% din numărul total al accidentaţilor.
Ocupaţia cel mai frecvent
întâlnită în rândul persoanelor accidentate în muncă este cea de muncitor
calificat, numărul lor reprezentând 35,7% din totalul persoanelor accidentate.
Din analiza evoluţiei
numărului de accidentaţi în muncă la nivel naţional pe ultimii 5 ani a reieşit
faptul că în domeniul construcțiilor și al exploatării forestiere s-a
înregistrat un număr mare de accidentaţi mortal şi cu invaliditate, care
situează aceste domenii pe primele două locuri în ramurile economiei naţionale.
În acest context, Inspecţia
Muncii a dezvoltat iniţiative care au vizat consolidarea culturii de prevenire
a riscurilor de accidentare în muncă şi de îmbolnăvire profesională, prin
campanii și acţiuni care s-au focalizat pe informare, conştientizare, îndrumare
şi control al modului de aplicare a legislaţiei în domeniu, ca instrumente de
realizare a obiectivelor strategiei comunitare de securitate şi sănătate în
muncă.
Aceste campanii și
acțiuni au fost incluse în Programul cadru de acțiuni
al Inspecției Muncii pentru anul 2014, care a stat la baza întocmirii Programului
propriu de acţiuni al inspectoratului pentru 2014, dintre care menționăm
următoarele:
1. Acțiunea de verificare a respectării modului de
utilizare a echipamentelor de muncă și a tehnologiilor de exploatare în parchetele
forestiere, inclusiv la transportul tehnologic al masei lemnoase pe drumurile
forestiere,
care a avut următoarele obiective verificarea
modului în care se aplică și respectă, de către angajatori și lucrători, a
prevederilor legale referitoare la securitate și sănătate în muncă în vederea
prevenirii producerii evenimentelor în timpul desfășurării activității de
exploatare forestieră și la transportul masei lemnoase pe drumurile forestiere.
Obiectivele
acțiunii sectoriale au vizat în principal următoarele aspecte:
a) Conștientizarea angajatorilor din domeniul
silviculturii și exploatările forestiere privind:
- necesitatea angajării în meseriile de fasonatori
mecanici, mecanizatori forestieri și conducători de autospecializate pentru
transportul masei lemnoase, numai a lucrătorilor care au calificare și
experiență îndelungată în aceste meserii;
- necesitatea
întocmirii unei documentații tehnice corespunzătoare, în domeniul securității
și sănătății în muncă, pentru desfășurarea activității în exploatarea
parchetelor forestiere;
-
necesitatea respectării prevederilor legale la instruirea lucrătorilor, în
domeniul securității și sănătății în muncă, din exploatările forestiere, sub
cele trei aspecte (introductiv general, la locul de muncă și periodic, la începerea
unui nou parchet forestier) ;
b)
Controlul respectării de către angajatori şi lucrătorii din exploatările forestiere a prevederilor legale din domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă, sub toate aspectele.
În
cadrul etapei de informare a fost organizată
o întrunire de informare și conștientizare a angajatorilor care desfășoară activități în domeniul exploatărilor
forestiere la care au fost invitați 49 de angajatori.
Controlul
a vizat 21 de angajatori cu activitate în parchetele forestiere, unde au fost
constatate 50 de neconformități. Pentru încălcarea legislației în vigoare au
fost aplicate 50 de sancțiuni contravenționale, dintre care amenzi în valoare
de 19.000 lei. Totodată s-a dispus sistarea activității unui parchet de
exploatare forestieră.
Cele mai
frecvente neconformităţi constatate în timpul controalelor au fost:
-
efectuarea lucrărilor specifice meseriei de fasonator mecanic şi mecanizator
forestier de către lucrători care nu au calificarea necesară;
-
lipsa documentaţiei necesară începerii activităţii în parchetele de exploatare,
sau întocmirea necorespunzătoare a acesteia;
- neasigurarea semnalizării
de securitate și sănătate în muncă în parchetele de exploatare;
- neautorizarea instalațiilor
de încărcare cu greifer;
-
efectuarea necorespunzătoare a instruirii lucrătorilor din punct de vedere al
securităţii şi sănătăţii în muncă la locul de muncă şi a instruirii periodice,
- neasigurarea echipamentului individual de protecție pentru toți
lucrătorii;
- nefectuarea controlului medical periodic.
2. Acțiune privind verificarea
modului de respectare a cerințelor minime de securitate și sănăta-te în muncă
la lucrările din domeniul construcțiilor, care
a avut ca obiective:
- creșterea gradului de conștientizare al angajatorilor și al lucrătorilor
din domeniul construcțiilor în ceea ce privește respectarea prevederilor legale
referitoare la securitatea și sănătatea în muncă, având obiectiv declarat
instaurarea stării de bine la locul de muncă, cu consecințe benefice în plan
social și profesional ;
-diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din
nerespectarea prevederilor legale menționate de către angajatorii din domeniul
construcțiilor;
-verificarea respectării, de către angajatorii din
construcții, a cerințelor legale în domeniul securității și sănătății în muncă
la șantierele temporare și mobile în care se desfășoară lucrări de săpături și
lucrări de termoizolații.
În cadrul acțiunii au fost efectuate 35 de
controale la șantierele temporare și mobile de pe raza județului, fiind
constatate un număr de 68 neconformități pentru care s-au stabilit măsuri de
remediere și s-au aplicat sancțiuni contravenționale dintre care amenzi în
valoare totală de 17.500 lei. Neconformitățile privesc asigurarea măsurilor de
protecție pentru prevenirea căderilor de la înălțime; amenajarea schelelor;
asigurarea unei instruiri adecvate în domeniul securității și sănătății în
muncă (SSM); existența instrucțiunilor de SSM; utilizarea echipamentului
individual de protecție de către lucrători.
3. Acțiunea de verificare a
măsurilor de securitate și sănătate în muncă aplicate de către angajatori
pentru prevenirea incendiilor și exploziilor în sectorul extractiv,
în cadrul căreia au fost controlate 4 unități din sectorul extractiv fiind constatate 12
necoformități pentru care s-au stabilit
măsuri de remediere și s-au aplicat 2 amenzi contravenționale în valoare de
10.000 lei. De asemenea, un echipament de muncă a fost oprit din funcțiune.
Principalele neconformități au fost: nerespectarea reglementărilor privind
exploatarea, întreținerea și verificarea instalațiilor electrice; lipsa
personalului competent pentru supravegherea lucrărilor în carieră;
neîndepărtatrea rocilor dislocate de pe fronturile de descopertă și extracție;
neautorizarea ISCIR a instalațiilor sub presiune; neefectuarea controlului
medical periodic.
4. Acțiunea de monitorizare
privind riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderile mici,
care a avut
ca obiective monitorizarea respectării prevederilor legale privind prevenirea
riscurilor profesionale în întreprinderi mici, precum și cu privire la măsurile
de prevenire și protecție aplicate. Au fost controlate 29 întreprinderi mici,
unde au fost constatate un număr de 24 necoformități, pentru care s-au stabilit
măsuri de remediere și s-au aplicat sancțiuni contravenționale, dintre care
amenzi în valoare de 13.000 lei.
5. Verificarea modului în care sunt respectate cerințele minime pentru
îmbunătățirea securității și protecția sănătății lucrătorilor care pot fi
expuși unui potențial risc datorat atmosferelor explozive din silozurile de
cereale și fabricile de nutrețuri combinate, în cadrulcăreia au fost controlați 5 angajatori cu activități
de recepționare, conservare, păstrare și valorificare a cerealelor, pe timpul
cărora au fost depistate 9 neconformități, cele mai importante privind
elaborarea documentului pentru protecția împotriva exploziilor și obținerea
atestatului de la
INSEMEX Petro șani ca urmare a verificării ”in situ” a
echipamentelor și instalațiilor din mediile explozive.
6.
„Campanie europeană pentru prevenirea alunecărilor și căderilor la același nivel”.
În prima etapă a campaniei s-au desfășurat acțiuni de informare și conștientizare a angajatorilor și lucrătorilor, la care au participat 44 de
persoane. În etapa a doua au fost efectuate 50 de controale,
fiind constatate un număr de 33 neconformități privind amenajarea căilor de
circulație (pardoseli, scări, rampe) și de urgență, asigurarea iluminatului corespunzător,
asigurarea curățeniei (întreținerea locurilor de muncă) și asigurarea echipamentului individual de protecție corespunzător (ex. Încălțămonte antiderapantă). În consecință, au
fost stabilite măsuri de remediere și s-au
aplicat sancțiuni contravenționale.
7.
Campanie europeană „Locuri de muncă sigure și sănătoase - Gestionarea stresului
și a riscurilor psihologice la locul de muncă”. Campania s-a lansat la nivel european în aprilie
2014 și s-a desfășurat pe parcursul întregului an. Au fost organizate pe plan
local acțiuni de informare și conștientizare privind gestionarea stresului și a
riscurilor psihosociale la locul de muncă în asigurarea unor locuri de muncă
sigure și sănătoase la care au participat 28 reprezentanți din rândul
angajatorilor, lucrători cu atribuții în domeniul securității și sănătății în
muncă. Au fost antrenate 5 întreprinderi
mari în cadrul cărora s-a efectuat
evaluarea riscurilor în urma prezentării materialelor acestei campanii.
Campania a fost mediatizată și în mass-media locală.
8. Campania naţională
„Valenţele culturale ale securităţii şi sănătăţii în muncă” pentru formarea
unei culturi de prevenire în rândul tinerilor din licee şi şcoli profesionale”,
prin care s-a
urmărit creşterea calităţii vieţii prin educarea tinerei generaţii încă de pe
băncile şcolii cu privire la importanţa unui mediu de muncă sănătos şi sigur și crearea unei culturi de prevenire a riscurilor
profesionale în vederea intrării pe piaţa muncii. Au fost instruite 6 cadre
didactice, de la tot atâtea unități de învățământ liceal, prin care s-a
asigurat informarea
şi instruirea elevilor din 6 clase a X-a și a XI-a. La Liceul Bănă țean Oțelu
Roșu s-a desfășurat etapa județeană a concursului „Știu și aplic ”, la care au participat cu 33 elevi și 13 cadre didactice de la 9 unități de învățământ liceal.
Rezultatele activităţii de control desfăşurată de inspectorii de
muncă din Inspectoratul Teritorial de Muncă Caraș-Severin, evaluată pe baza indicatorilor specifici pentru domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă, sunt
prezentate sintetic în tabelul următor:
INDICATORI SPECIFICI
|
Anul 2014
|
Anul 2013
|
Nr. controale
|
1281
|
1059
|
Nr. unități controlate
|
1091
|
913
|
Nr. neconformități constatate
|
1926
|
1804
|
Nr. măsuri dispuse
|
1926
|
1804
|
Nr. sancţiuni
contravenţionale aplicate, din care:
|
1926
|
1804
|
- nr. amenzi
|
134
|
152
|
- nr. avertismente
|
1792
|
1652
|
Valoare amenzi aplicate (lei)
|
653500
|
801000
|
Nr. echipamente de muncă oprite din funcţionare
|
18
|
24
|
Nr. sistări de activitate
|
9
|
7
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu