Un pic de atenție ar putea să ne ajute să luăm decizii care s-ar putea dovedi mai puțin
costisitoare pentru noi.
Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România a realizat în cadrul 'Campaniei Naționale împotriva Practicilor Comerciale Incorecte pe piața din România' o mică analiză a ceea ce se mai întâmplă prin hypermarketuri și farmacii în privința modului de promovare a produselor și de indicare a prețurilor.
Pentru a vă feri de eventualele practici comerciale incorecte, APC Romania vă sfătuiește să nu vă lăsați atrași cu ușurință în capcana reducerilor, promoțiilor. Solicitați informații, citiți etichetele și veți cumpăra în cunoștință de cauză.
Produse 'gratis' în farmacii
costisitoare pentru noi.
Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România a realizat în cadrul 'Campaniei Naționale împotriva Practicilor Comerciale Incorecte pe piața din România' o mică analiză a ceea ce se mai întâmplă prin hypermarketuri și farmacii în privința modului de promovare a produselor și de indicare a prețurilor.
Pentru a vă feri de eventualele practici comerciale incorecte, APC Romania vă sfătuiește să nu vă lăsați atrași cu ușurință în capcana reducerilor, promoțiilor. Solicitați informații, citiți etichetele și veți cumpăra în cunoștință de cauză.
Produse 'gratis' în farmacii
În vitrina unei farmaciiSensiblu găsim afișat mesajul 'Atentie! Mii de produse gratis pentru pensionari'. Mesajul poate constitui o practică comercială incorectă din prisma faptului că este unul general, consumatorii nefiind informați asupra căror tipuri de produse se aplică gratuitatea, care sunt condițiile pentru a beneficia de această gratuitate și care este disponibilitatea respectivelor produse.
Același lucru este valabil și pentru farmaciile Santefarm unde se menționează că '0 lei. Atât te costă sute de produse din rețetă.'
Conform art. 6 din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, cu modificările și completările ulterioare, 'o practică comercială este considerată ca fiind înșelătoare dacă aceasta conține informații false sau, în orice situație, inclusiv prezentarea generală, induce în eroare sau este susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, în ambele ipoteze fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina pe consumator să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar dacă informațiile sunt , în fapt, corecte în raport cu unul sau mai multe' dintr-o serie de elemente.
Același lucru este valabil și pentru farmaciile Santefarm unde se menționează că '0 lei. Atât te costă sute de produse din rețetă.'
Conform art. 6 din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, cu modificările și completările ulterioare, 'o practică comercială este considerată ca fiind înșelătoare dacă aceasta conține informații false sau, în orice situație, inclusiv prezentarea generală, induce în eroare sau este susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, în ambele ipoteze fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina pe consumator să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar dacă informațiile sunt , în fapt, corecte în raport cu unul sau mai multe' dintr-o serie de elemente.
Cum ne iau bani hipermarketurile?
In hipermarketul Auchan — Avem o ofertă de genul "8 la preț de 6", este vorba despre iaurt Zuzu, degresat, la 140 g și cu 0,1% grăsime, care se vinde cu 5,93 lei, iar pretul per kg este de 7.06 lei. La câțiva pași se găsește aceeași marcă de iaurt, a se vedea cea de-a doua poză, Zuzu, la 140 gr, degresat, 0,1% grasime la prețul de 0,98 lei bucata. Înmulțind 6 cu 0,98 lei și obținem 5,88 lei, preț care este mai mic decât 5,93 lei, prin urmare niciun fel de reducere, dimpotrivă. Pe această etichetă prețul per kg este de 7,00 lei.
Un alt exemplu este și Dr. Vitamin, realizat dintr-un amestec de suc de mere și pere, comercializat la 4 l. Pe etichetă se menționează că ni se vând 4 l la preț de 3 l. Niște calcule aritmetice elementare ne oferă următoarele informații: dacă 1 l costă 6,25 lei, atunci 3 l ar trebui să coste 18,75 lei, nu 24,98 lei cât apare pe etichetă; mai facem o încercare, dacă 1 l costă 6,25 lei, atunci 4 l ar trebui să coste 25 lei, nicidecum 24,98 lei!Comerciantul nu face nicio reducere!
O 'reducere' asemanatoare este practicata si de hipermarketulKaufland: 1200 g hering Ocean Fish costă înainte de aplicarea reducerii 21,99 lei; după aplicarea reducerii de 11% la prețul vechi de 21,99 lei ar trebui să coste 19,57 lei, dar pe etichetă apare 19,49 lei. Tot pe etichetă se menționează că 1kg din acest produs costă 26,99 lei, cu toate că în realitate 1kg din acest produs ar trebui să coste 16,31 lei, dacă 1200 g ar costa 19,57 lei.
In hipermarketul Auchan — Avem o ofertă de genul "8 la preț de 6", este vorba despre iaurt Zuzu, degresat, la 140 g și cu 0,1% grăsime, care se vinde cu 5,93 lei, iar pretul per kg este de 7.06 lei. La câțiva pași se găsește aceeași marcă de iaurt, a se vedea cea de-a doua poză, Zuzu, la 140 gr, degresat, 0,1% grasime la prețul de 0,98 lei bucata. Înmulțind 6 cu 0,98 lei și obținem 5,88 lei, preț care este mai mic decât 5,93 lei, prin urmare niciun fel de reducere, dimpotrivă. Pe această etichetă prețul per kg este de 7,00 lei.
Un alt exemplu este și Dr. Vitamin, realizat dintr-un amestec de suc de mere și pere, comercializat la 4 l. Pe etichetă se menționează că ni se vând 4 l la preț de 3 l. Niște calcule aritmetice elementare ne oferă următoarele informații: dacă 1 l costă 6,25 lei, atunci 3 l ar trebui să coste 18,75 lei, nu 24,98 lei cât apare pe etichetă; mai facem o încercare, dacă 1 l costă 6,25 lei, atunci 4 l ar trebui să coste 25 lei, nicidecum 24,98 lei!Comerciantul nu face nicio reducere!
O 'reducere' asemanatoare este practicata si de hipermarketulKaufland: 1200 g hering Ocean Fish costă înainte de aplicarea reducerii 21,99 lei; după aplicarea reducerii de 11% la prețul vechi de 21,99 lei ar trebui să coste 19,57 lei, dar pe etichetă apare 19,49 lei. Tot pe etichetă se menționează că 1kg din acest produs costă 26,99 lei, cu toate că în realitate 1kg din acest produs ar trebui să coste 16,31 lei, dacă 1200 g ar costa 19,57 lei.
Conform legislației în vigoare comercianții sunt obligați să indice prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură la produsele existente în suprafețele de vânzare.
Specialiștii APC Romania vă sfătuiesc să acordați o atenție sporită asupra prețului bunului sau serviciului înainte de achiziționare după cum urmează:
—Prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură trebuie să includă TVA și toate taxele suplimentare.
—Prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură trebuieexprimate în lei.
—Prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură se indică într-o formă clară, lizibilă și ușor de identificat.
—Prețurile se indică pe produse sau lângă acestea ori pot fi cuprinse într-o listă sau într-un catalog, împreună cu prețurile altor produse, în imediata apropiere a acestora.
—În cazul în care prețurile se află în vitrinele exterioare, acestea se indică astfel încât consumatorul să le poată vedea cu ușurințăfără a intra în suprafața de vânzare.
—La produsele preambalate se indică prețul pe unitatea de măsură și prețul de vânzare corespunzător cantității preambalate.
—Indicarea prețului de vânzare și/sau a prețului pe unitatea de măsură este obligatorie pentru orice tip de publicitate în care se face referire la preț.
—Indicarea prețului pe unitatea de măsură este obligatorie la produsele alimentare preambalate pentru care reglementările specifice impun indicarea cantității nominale sau comercializarea în cantități prescrise.
—Prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură trebuieexprimate în lei.
—Prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură se indică într-o formă clară, lizibilă și ușor de identificat.
—Prețurile se indică pe produse sau lângă acestea ori pot fi cuprinse într-o listă sau într-un catalog, împreună cu prețurile altor produse, în imediata apropiere a acestora.
—În cazul în care prețurile se află în vitrinele exterioare, acestea se indică astfel încât consumatorul să le poată vedea cu ușurințăfără a intra în suprafața de vânzare.
—La produsele preambalate se indică prețul pe unitatea de măsură și prețul de vânzare corespunzător cantității preambalate.
—Indicarea prețului de vânzare și/sau a prețului pe unitatea de măsură este obligatorie pentru orice tip de publicitate în care se face referire la preț.
—Indicarea prețului pe unitatea de măsură este obligatorie la produsele alimentare preambalate pentru care reglementările specifice impun indicarea cantității nominale sau comercializarea în cantități prescrise.
'Chiar dacă vă atrage prețul verificați și calitatea produselor aflate la reducere. De exemplu, în cazul produselor textile trebuie să aveți în vedere următoarele lucruri: existența simbolurilor referitoare la modul de întreținere, compoziția fibroasa, inexistența unor defecte cum ar fi: aspect neuniform al suprafeței, asimetrie evidentă, încărcare electrostatică mare, asimetria buzunarelor sau lipsa cusăturilor de întărire sunt considerate defecte de gravitate mare, devieri ale liniilor de coasere.
În cazul produselor alimentare trebuie să urmăriți: termenul de valabilitate, cu cât acesta este mai mic ca durată cu atât produsul este mai sănătos, adică nu abundă în aditivi alimentari. Atenție și la ingrediente, țineți cont de faptul că producătorii au obligația legală de a menționa ingredientele în ordinea descrescătoare a cantității, determinată în momentul introducerii in fabricație', a precizat Domnul Conf.Univ.Dr. Costel Stanciu, președinte APC Romania.
În cazul produselor alimentare trebuie să urmăriți: termenul de valabilitate, cu cât acesta este mai mic ca durată cu atât produsul este mai sănătos, adică nu abundă în aditivi alimentari. Atenție și la ingrediente, țineți cont de faptul că producătorii au obligația legală de a menționa ingredientele în ordinea descrescătoare a cantității, determinată în momentul introducerii in fabricație', a precizat Domnul Conf.Univ.Dr. Costel Stanciu, președinte APC Romania.
Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România) este o organizație neguvernamentală, apolitică și nonprofit, înființată în 10 februarie 1990. APC-Romania este singura organizație de utilitate publică, membră a Organizației Europene a Consumatorilor — BEUC, care are ca principal obiectiv apărarea, promovarea și reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor și intereselor consumatorilor în raporturile cu operatorii economici și instituțiile statului.
Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România
Int Licurici, nr 2, bl 2, ap 2, sect 3
021-311.02.43
cod poștal: 030894
e-mail:
Int Licurici, nr 2, bl 2, ap 2, sect 3
021-311.02.43
cod poștal: 030894
e-mail:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu