Teatrul a fost construit pe terenul unei foste exploatări
miniere. Culmea, mina s-a numit Thalia, după numele zeiţei artei dramatice.
Unii poate s-ar întreba azi de ce tocmai la Oraviţa s-a făcut cel dintâi teatru
din spaţiul românesc.
Oraviţa avea în acele timpuri o comunitate puternică de
macedo-români. Unul dintre acei oameni, Ion Niuni, arhitect, cu studii la
Viena, a luat legătura cu un fost coleg al său, Ieronimus Platzger, de la
Academia de Înalte Arte din capitala imperială, cerându-i să facă o copie
fidelă a Burgtheater.
Calea fiind deschisă, toată suflarea din
Oraviţa a trecut la muncă voluntară. „Vom avea un teatru ca la Viena",
erau oamenii însufleţiţi. Lucrarea a început în vara anului 1816 şi a fost
încheiată în scurt timp, în primăvara lui 1817. Orăşenii
au fost ajutaţi şi de ţăranii din satele învecinate, să transporte, în căruţe,
piatră de la carierele din zonă. Erau pe atunci două cariere importante, la
Ilidia şi la Maidan. Ilidia avea granodiorit şi Maidanul - tuf calcaros. Din
granodiorit a fost ridicat parterul clădirii, fiind o rocă mai grea, iar etajul
s-a făcut din tuful calcaros, care e mai uşor. Imaginaţi-vă o clădire cu ziduri
de cetate, cu o grosime între 70 şi 90 de centimetri. Ziduri din piatră
necioplită. Pietrele au fost „legate" între ele cu mortar. Dar să vedeţi
ce fel de mortar - pământ galben amestecat cu paie şi urină de animal. „Era un
liant eficient". De remarcat că terenul pe care s-a construit teatrul a
fost donat, încă din 1795, de familia Maderspach. În posesia terenului a intrat
Uniunea Diletanţilor, tocmai amatorii de teatru, cei care au însufleţit
întregul proiect.
Datele istorice arată că familia imperială din Viena, formată
din Francisc I şi Carolina Augusta, a ajuns abia la cel de-al doilea spectacol
jucat în teatrul oraviţean. Înalţii oaspeţi au stat în loja de la primul etaj,
lângă scenă, în partea stângă a sălii, cum te uiţi spre actori. Primele două
spectacole s-au ţinut pe 5 şi 7 octombrie 1817. Cele două evenimente au fost
anunţate în tot oraşul prin afişe tipărite pe mătase.
Pe scenă a jucat trupa Teatrului Regal din Madrid , a venit trupa Teatrului Balşoi din
Moscova, orchestra imperială a Rusiei. N-au lipsit trupe din Viena, precum cele
conduse de Ludvig Duba, Kurt Wonger şi Ida de Gunther. Un episod aparte din
istoria teatrului este legat de vizita trupei lui Mihail Pascali, din care
făcea parte şi Mihai Eminescu. Faptul este consemnat în 31 august 1868. Trupa a
prezentat două spectacole, în zilele de 1 şi 2 septembrie. Eminescu era
sufleorul trupei. Se vede şi acum, sub scena din lemn, o cabină îngustă, cu o
trapă.
Pe această scenă a cântat George Enescu, remarcându-se şi
prezenţa lui Constantin Tănase, cu trupa sa - „Cărăbuş".
Sursa: https://www.facebook.com(material scris si foto)
Realizatorul acestui material poate sa contacteze pentru a publica si alte materiale cu o sursa clara da editare.
Realizatorul acestui material poate sa contacteze pentru a publica si alte materiale cu o sursa clara da editare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu