Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), in calitatea sa de coordonator national pentru serviciile digitale, reaminteste utilizatorilor platformelor online ce drepturi au si ce pasi pot urma in cazul in care platforma le restrictioneaza anumite tipuri de continut.
Furnizorii de platforme online pot lua o serie de masuri in situatia in care continutul postat de un utilizator nu respecta conditiile de utilizare a platformei.
Platformele online au obligatia de a include, in conditiile lor generale de utilizare, informatii cu privire la orice restrictii pe care le impun utilizatorilor serviciilor. Informatiile respective se refera la politicile, procedurile, masurile si instrumentele utilizate in scopul moderarii continutului, precum si la sistemul furnizorilor de solutionare a plangerilor. Pe scurt, este vorba despre un set de reguli impuse de platforma, care detaliaza ce este permis si ce nu este permis la utilizarea acesteia.
Prin accesarea platformei, utilizatorul accepta documentele referitoare la seturile de reguli impuse de platforma, care reprezinta cadrul contractual incheiat intre furnizorul platformei si acesta, reglementand conditiile si modalitatea de utilizare a platformei si a serviciilor puse la dispozitia utilizatorilor.
In cazul impunerii unei restrictii, platformele trebuie sa transmita utilizatorilor o expunere de motive clara si specifica, care sa includa:
tipul restrictiei;
domeniul de aplicare teritorial al deciziei si durata acesteia;
faptele si circumstantele avute in vedere in luarea deciziei;
informatii privind utilizarea mijloacelor automatizate in procesul decizional;
trimitere la temeiul juridic sau contractual invocat;
informatii clare si usor de inteles privind caile de atac la care poate recurge utilizatorul in ceea ce priveste decizia, in special mecanismele interne de solutionare a plangerilor, posibilitatea solutionarii extrajudiciare a litigiilor si caile de atac judiciare.
Atentie!
Obligatia de a transmite expunerea de motive se aplica numai daca furnizorul are datele de contact electronice ale utilizatorului. Obligatia nu se aplica daca informatiile vizate constituie continut comercial inselator de larga circulatie sau daca restrictia a fost aplicata ca urmare a unui ordin de a actiona impotriva continutului ilegal emis de o autoritate relevanta.
Totodata, platformele au obligatia de a pune la dispozitia destinatarilor serviciului accesul la un sistem intern eficace de solutionare a plangerilor care sa le permita acestora sa depuna plangeri, pe cale electronica si in mod gratuit, in legatura cu deciziile luate de furnizorul platformei.
In cazul in care utilizatorii nu sunt multumiti de deciziile platformei, se pot adresa unui organism extrajudiciar certificat de solutionare a litigiilor. Desi in Romania un astfel de organism nu a solicitat inca sa fie certificat, utilizatorii se pot adresa oricaruia dintre organismele certificate pe teritoriul Uniunii Europene.
Ce, cum si unde reclami
ANCOM nu are atributii de moderare a continutului, prin urmare plangerile cu privire la acest subiect trebuie adresate direct furnizorilor de servicii intermediare (platformelor), prin mecanismele descrise mai sus.
Daca, in urma demersurilor realizate in cadrul platformei online in cauza, utilizatorii apreciaza ca platforma nu respecta obligatiile de a trimite o expunere de motive, de a oferi un mecanism de contestare sau de a prezenta caile posibile de atac, acestia pot adresa o plangere ANCOM, insotita de dovezi concludente (pentru fiecare pas intreprins), folosind formularul dedicat. Potrivit dispozitiilor din Regulamentul privind serviciile digitale, ANCOM poate solutiona plangerea daca furnizorul platformei online este stabilit in Romania sau poate inainta plangerea catre coordonatorul serviciilor digitale din tara de stabilire a platformei.
Mai multe informatii referitoare la Regulamentul privind serviciile digitale si rolul ANCOM in aplicarea acestuia sunt disponibile in sectiunea dedicata din InfoCentru ANCOM.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu