A
ACTIVITATII SERVICIULUI JUDETEAN
DE AMBULANTA
IN ANUL 2014
Prezintă: Direcția de Sănătate Publică a Județului Caraș-Severin.
Prezintă: Direcția de Sănătate Publică a Județului Caraș-Severin.
1. Evaluare
Generala
a) Cadrul legislativ specific SJA:
Asistenta medicala prespitaliceasca:
- Legea Nr. 95 din 14 aprilie 2006- privind reforma
în domeniul sănătăţii
- Ordin Nr. 2021/691 din 12 decembrie 2008- pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare ale titlului IV "Sistemul
naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat" din
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
- Ordin Nr. 1091 din
7 septembrie 2006- privind aprobarea protocoalelor de transfer
interclinic al pacientului critic
- O.G. Nr. 126 din
18 decembrie 2003- privind operarea, funcţionarea şi finanţarea asistenţei de
urgenţă acordate cu elicopterele achiziţionate de Ministerul Sănătăţii şi
repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni şi Spitalul Clinic
Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş
- Ordin Nr. 277/777 din 23 iunie 2004- pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, funcţionarea şi finanţarea asistenţei
de urgenţă acordate cu elicopterele achiziţionate de Ministerul Sănătăţii şi
repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni şi Spitalul Clinic
Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş, aprobată prin Legea nr. 40/2004;
- Ordin Nr. 52/55
din 25 ianuarie 2010- privind transportul pacienţilor care nu se află în stare
critică efectuat de către serviciile publice de ambulanţă;
- Ordin Nr. 1092/1500 din
7 septembrie 2006- privind stabilirea competenţelor şi atribuţiilor
echipajelor publice de intervenţie de diferite niveluri în faza
prespitalicească.
- Hotărârea
Guvernului nr.857/2011 - privind stabilirea si sancţionarea contravenţiilor la
normele din domeniul sănătăţii publice
- Ordin Comun
MS/MAI 1168/203 din 2010 - privind aprobarea structurii cadru a Planului Roşu
de Intervenţie.
- O.U.G. Nr. 1
din 29 ianuarie 2014- privind unele măsuri în domeniul managementului
situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al
Situaţiilor de Urgenţă
- Ordin Nr. 1226
din 3 decembrie 2012- pentru aprobarea
Normelor tehnice privind gestionarea deşeurilor rezultate din activităţi
medicale şi a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza naţională de date
privind deşeurile rezultate din activităţi medicale
Financiar contabilitate – Achizitii publice
- Legea Nr. 500 din 11 iulie 2002- privind finanţele
publice
- Legea Nr. 69 din 16 aprilie 2010- Legea
responsabilităţii fiscal-bugetare
-Ordin Nr. 923
din 11 iulie 2014- pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare
la exercitarea controlului financiar preventiv şi a Codului specific de norme
profesionale pentru persoanele care desfăşoară activitatea de control financiar
preventiv propriu –
- Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare
- Hotărârea
Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor
referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică din OUG nr.
34/2006, cu modificările şi completările ulterioare
- Ordonanţa
Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar-
preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
- Ordinul MFP
nr.1792/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea,
lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum
şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale
- Legea 82/1991,
contabilităţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
b) Misiunea institutiei
Misiunea serviciilor de ambulanta este aceea de a
contribui, in mod fundamental, la dezvoltarea asistentei publice integrate de
urgenta, prin acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi transportul medical
asistat, populatiei judetului si, la solicitare, in situatii de cooperare, in
orice regiune a tarii.
c) Obiectiv fundamental
Obiectivul
principal al SJA Caras-Severin il reprezinta mentinerea capacitatii de raspuns
la solicitarile de acordare a asistentei medicale de urgenta si a transportului
medical asistat.
d) Obiective
derivate
In anul 2014, Serviciul Judetean de Ambulanta
Caras-Severin si-a propus, ca obiective derivate:
-
Gestionarea profesionistă şi eficientă a situaţiilor de urgenţă prin
aplicarea procedurilor pe tipuri de riscuri şi a Concepţiei specifice privind
planificarea, pregătirea, organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de răspuns în situaţii declansare
a Planului Rosu de Interventii.
-
Aplicarea cadrului normativ-juridic ce reglementează activitatea
instituţiei, în scopul abordării unitare a întregii problematici specifice de
către toate componentele Serviciului Judetean de Ambulanta Caras-Severin..
- Sporirea
încrederii în instituţie, prin modul profesionist şi rapid de rezolvare a
solicitărilor alocate de catre SNUAU 112 serviciului nostru, în spiritul
respectări cu stricteţe a drepturilor pacientilor.
2. EVALUAREA
SECTORIALA.
În vederea
îndeplinirii misiunilor alocate Serviciului Judetean de Ambulanta
Caras-Severin, s-a acţionat pentru aplicarea coerentă şi unitară a
reglementărilor pe linia planificării, organizării, pregătirii şi coordonării
activităţilor de intervenţie
specifice serviciilor de urgenţă
profesioniste.
A. Analiza activitatii compartimentelor de asistenta
medicala si transport asistat si neasistat
sambulance1Din
punct de vedere al structurii, Serviciul Judetean de Ambulanţă Caras-Severin este organizat în 9
substatii(Anina,Bozovici,Bocsa,Baile Herculane,Caransebes,Domasnea,Moldova
Noua,Oravita,Otelu Rosu) si statia centrala Resita
sambulance1Activitatea Dispeceratul Integrat ISU
–Ambulanta ,
sambulance1Din punct de vedere operativ, coordonarea
medicală şi monitorizarea la nivel judetean s-a efectuat de catre Dispeceratul
Medical. Incepand din data de 2 februarie 2012, a fost constituit Dispeceratul
Integrat ISU –AMBULANTA , la sediul Inspectoratului Judetean pentru Situatii de
Urgenta ,,Semenic”Caras-Severin.
Echipajele medicale din statii sunt alertate prin
telefonie mobila, cu respectarea Anexei 9 din ordin. Activitatea dispeceratului
este coordonata de catre un asistent coordonator. Preluarea apelurilor se face
la doua terminale ale STS.
Referitor la indicatorul statistic ,, promptitudine,,
Legea 95/2006- Legea reformei în sănătate prin art. 92, reglementează acest
aspect, astfel:
(3) Asistenta
medicala de urgenta in prespital va fi organizata astfel incat timpul maxim de
sosire la locul interventiei de la apelul de urgenta sa nu depaseasca:
a) 15 minute,
pentru echipajele de urgenta sau de terapie intensiva, in zonele urbane, la cel
putin 90% din cazurile de urgenta;
b) 20 de minute,
pentru echipajele de urgenta sau de terapie intensiva, in zonele rurale, la cel
putin 75% din cazurile de urgenta.
Evaluarea performanţelor individuale ale personalului
contractual pentru anul 2013 s-a facut
în luna ianuarie 2014, in respectarea
Ordinului Nr. 1229 din 1 august 2011,prin probe scrise,probe
practice sip e baza informatiilor privind activitatea medicala a fiecarui
angajat ,conduita si regimul disciplinar
adoptate .Aceasta modalitate de evaluare,transparent si obiectiva ,a dat
rezultate,in sensul ca angajatii compartimentului au inceput sa arate
preocupare in a-si perfection pregatirea profesionala.
Evaluarea performanţelor profesionale individuale a
avut ca scop aprecierea obiectivă a
activităţii personalului, prin compararea gradului de îndeplinire a criteriilor
de evaluare stabilite pentru perioada respectivă cu rezultatele obţinute în mod
efectiv.
Pregatirea Profesionala 2014
FORME DE PREGATIRE
- Cursuri/ seminarii sustinute de catre
formatori acreditati Cursuri/ seminari de
pregatire acreditate
de catre MS
- Sedinte
de pregatire profesionala teoretica si practica, pentru asistentii medicali,
soferi si ambulantieri, nu au fost tinute deoarece nici asistenta sefa si nici
directorul medical nu au considerat a fi necesar.
- Cursuri
teoretice si practice pe teme de legislatie rutiera, pentru soferi si
ambulantieri, tinute de catre personal propriu sau de catre reprezentanti ai
BPR Caras-Severin
-
Pregatirea/instruirea pe aparate medicale s-a facut de catre persoane care au efectuat un stagiu
de pregatire pe aparate medicale tinute de catre producatorul aparaturii sau de
catre formatori autorizati pentru fiecare marca si model de aparat din dotarea
ambulantelor functionale din parcul SJA
Caras-Severin
- Atat
directorul medical cat si asistenta sefa nu au efectuat controale in teritoriu
si nici nu sunt interesati de pregatirea profesionala a personalului medical
Arondarea fata de unitatile cu paturi.
În 4 din cele 10 localitati în care se afla staţii de
ambulanţă există spitale clasificate în funcţie de competenţă, respectiv
Spitalul Judeţean de Urgenţă Resita, Spitalul
Municipal de Urgenta Caransebes, Spitalul Orasenesc Otelu-Rosu,Spitalul
Orasenesc Oravita şi Spitalul Orasenesc Moldova Noua.
Centrul universitar Timisoara, prin Spitalul Clinic
Judeţean de Urgenţă şi Institutul de Boli Cardio-Vasculare Victor Babes
Timisoara, în colaborare cu restul structurilor sanitare din centrul respectiv,
asigura îngrijirile complexe şi complete ale pacienţilor critici transferati
pentru o anumită patologie.
În cazul intervenţiilor primare la pacienţii aflaţi în
stare critică, echipajele de urgenţă prespitalicească evita transportul
pacienţilor respectivi la unităţi sanitare de nivel de competenţă IV şi V.
B. Analiza
compartimentului RUNOS
Exista mare
dificultate in realizarea lucrarilor la nivelul compartimentului RUNOS din
urmatoarele motive:
- modificarea
Statului de Functii cu de la sine putere a d-nei incadrate in acest
compartiment
- neconcordante
crase intre nivelul real de incadrare ale unor salariati si inscrisurile din
Statul de Functii
-incheierea de
situatii cerute de forurile superioare in mod eronat
-in cazul in care
i se atrage atentia asupra situatiilor intocmite ca nu sunt conforme cu
realitatea este foarte greu sa se poata comunica cu dansa ,considerand ca este
singura care cunoaste ,avand divergente pe aceasta tema inclusive cu
reprezentantii MS
-toate adeverintele eliberate trebuiesc atent verificate
deoarece sunt inscrisuri eronate
-in calculul salariilor la cei promovati cu 1
decembrie2014 a facut greseli in modul de calcul,motiv pentru care am inaintat
acest mod de calcul MS,iar raspunsul MS
a fost ca nu a respectat legislatia in vigoare
-intretine stari
conflictuale cu ceilalti angajati ai SJA Caras-Severin
-au colaborat
foarte greu si membrii comisiei de autorizare a
SJA Caras-Severin,carora doamna de la RUNOS nu a vrut sa le prezinte
dosarele de personal.
Greselile
facute de d-na din compartimentul RUNOS
au fost evidentiate si in Raportul de control al MS
Resurse umane in anul 2014
Personalul care a
participat, in anul 2014, la acordarea asistenţei publice integrate de urgenţă
prespitalicească, la nivelul SJA Caras-Severin, include următoarele categorii:
- Medici cu
competenţa/atestat în medicina de urgenţă prespitalicească
- Medici
rezidenţi în specialitatea medicină de familie
- Asistenţi
medicali cu cursuri în acordarea asistenţei medicale de urgenţă
- Ambulanţieri cu
instruire specifică în acordarea primului ajutor de bază şi al asistenţei medicale
de urgenţă în echipă.
- Voluntari cu instruire specifică în acordarea
asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat în echipă.
C. Analiza Biroului Financiar Contabilitate
Utilizarea resurselor finanaciare
Activitatea financiar contabila a avut ca scop acordarea
drepturilor banesti, asigurarea chetuileilor de intretinere aferente
institutiei, urmarindu-se respectarea conditiilor de legalitatea si
regularitate ale operatiunulor economico-financiare, precum si modul in care au
fost angajate, lichidate, ordonantate si efectuate platile.
In acest fel, s-a realizat functionarea structurilor
subordonate, primindu-se fondurile necesare pentru achitarea drepturilor de
personal, aferente numarului maxim de indicatori aflati in finantare, precum si
pentru acoperirea cheltuielilor de intretinere si mentinere in stare de
operativitate a tehnicii de interventie.
Plafonul bugetar pentru anul 2014 la Titlu I “Cheltuieli
de Personal” a fost in valoare de 9866000lei, asigurandu-se drepturile banesti
pentru intreg personalul contractual, reprezentatea de salarii, diurne,
transport, concedii medical si de odihna, precum si contravaloarea tichetelor
de masa.
SJA
Caras-Severin mai are esaalonare la plata pana in octombrie 2016-reprezentand
varsaminte din reducerea salariala cu 25% nevirate la bugetul de stat in 2010,
de catre fosta conducere.
E. ANALIZA BIROULUI MISCARE
SI EXPLOATARE AUTO
Compartimentul
tehnic a avut ca obiective :
-
Asigurarea functionarii ambulantelor
din dotarea SJA Caras-Severin, in scopul pastrarii capacitatii optime de
raspuns.
-
Asigurarea tehnico materiala a statiilor componente, concomitent cu
gestionarea optima a resurselor avute la dispozitie, pentru asigurarea
folosirii legale si rationale a mijloacelor.
-
Optimizarea consumului de carburant , pe fiecare tip de ambulanta prin
determinari frecvente si o buna monitorizare prin controale inopinate ale
restului in rezervor,cat si montarea unor module LV-CAN de monitorizare a
parcului auto
-
Optimizarea timpilor de misiune ale echipajelor, prin montarea
sistemelor de supraveghere GPS.
Referitor la
starea tehnica si de intretinere a autospecialelor de interventie, se impune a
fi subliniat faptul ca din cauza
numarului mare de kilometri efectuati precum si a infrastructurii
rutiere, a terenului, ambulantele sufera numeroase defectiuni la trenul de rulare,
sistemul de directie dar si la partea de tractiune. Aceste defectiuni sunt
remediate atat de personalul propriu de intretinere cat si de unitatea service-
auto, remedierile inseamnand scoatere
din circuit a ambulantelor vizate.
Banii alocati din buget au ajuns doar pentru reparatii
curente la ambulante dar au acoperit si o parte din costul unor repere
costisitoare.
Reparatiile
auto precum si achizitia de piese auto a fost facute conform cu prevederile
legale.
In luna
decembrie 2014 a fost primita la SJA Caras-Severin o ambulanta tip C2.
Pe langa
asigurarea de piese auto si reparatii au fost achizitionate si alte consumabile
auto precum si servicii (uleiuri, lubrifianti, anvelope de iarna de vara,
asigurari RCA, asigurari Casco…) care au contribuit la buna functionare a
ambulantelor din parcul nostru.
Activitatea compartimentului de transport sanitar s-a bazat pe efectuarea de transporturi de pacienti
catre statiunile din vestul tarii, 1 Mai
si Felix precum si catre centrele de recuperare din Mangalia, Bucuresti,Gura
Ocnitei.
Consumul
de carburant a scazut ca urmare
determinarilor frecvente de consum si a numeroaselor controale inopinate la
restul in rezervor,controale facute de manager impreuna cu directorul tehnic.
F. ANALIZA ACTIVITATII
SSM si PSI
In anul 2014, personalul medical operativ a fost din nou
instruit cu privire la respectarea Precautiunilor Universale, in scopul
limitarii accidentelor post – expunere, ce au avut drept cauza manipularea
incorecta a instrumentarului si materialului intepator contaminat cu solutii de
continuitate posibil cu risc biologic.
Au fost efectuate
examenele medicale periodice- clinice si psihologice , la tot personalul
angajat. Nu au fost evidentiate cazuri de inaptitudine psihica.
3. DISFUNCTIONALITATI IN ACTIVITATE. CAUZE SI MODALITATI
DE REMEDIERE
Principalele
greutăţi/disfuncţionalităţi întâmpinate în organizarea şi desfăşurarea
activităţilor specifice au fost determinate de:
- lipsa acuta
de personal, efect al eliminarii din statul de functii a posturile vacante cat
si nepermiterea scoaterii la concurs a posturilor vacante
- exista substatii cu 3 substatii in care lipsa
de personal este majora,iar pentru a putea acorda continuitatea asistentei
medicale de urgent suntem nevoiti a adduce personal de la 80 km.
- la nivelul Dispeceratului avem doar 3
operatoare,cate una pe tura care nu pot
raspunde la cele doua statii
112,nemaivorbind despre faptul ca nu au putut sa-si efectueze concediul de
odihna.
- activitatea
dispeceratului comun ISU-Ambulanta s-a desfasurat cu dificultate nefiind
coordonata de catre medic,din lipsa de personal
- insuficienţa resurselor financiare alocate
prin buget, raportate la nevoile instituţiei;
- rulajul
ridicat al parcului de autovehicule;
- nearmonizarea legislatiei in domeniu.
- suprasolicitarea sistemului de urgenta
prespitalicesc cu cazuistica ce poate fi rezolvata de catre medicina primara,
medicina ambulatorie de specialitate si centrele de permanenta.
- apelarea abuziva a sistemului de urgenta.
- vidul legislativ de sanctionare a abuzului
manifestat asupra sistemului de urgenta 112.
- lipsa conditiilor prevazute de lege pentru a
putea avea punct farmaceutic,cauza fiind lipsa unui farmacist
Relaţiile cu celelalte structuri ale sistemului de
urgenţă
Pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă,
asigurarea şi coordonarea resurselor umane, materiale, financiare şi de altă
natură necesare restabilirii stării de normalitate şi limitarea si înlăturarea
efectelor negative, la nivel naţional şi la nivel judeţean funcţionează
structuri abilitate în managementul situaţiilor de urgenţă, constituite pe
niveluri şi domenii de competenţă, care dispun de infrastructură şi de
resursele necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.
Pentru o buna colaborare si sincronizare a acţiunilor de
intervenţie în situaţii de calamităţi şi accidente colective, după aprobarea
Planului Roşu de Intervenţie la nivel judeţean, au fost desfăşurate simulări de
situaţii special.În aceste situaţii a fost declanşat Planul Rosu de intervenţii.
Având în vedere faptul ca structurile de urgenţă trebuie
să acţioneze ca un tot în situaţii de urgenţa speciale ca întindere şi
manifestare, şi pot fi antrenate forţe
ale Poliţiei, Jandarmeriei, Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, s-au
semnat protocoale de colaborare
concrete, respectiv:
-
Protocol-cadru de colaborare cu Inspectoratul de Poliţie Judeţean
Caras-Severin pentru activitaţile comune în vederea asigurării asistenţei
medicale de urgenţa şi transportului medical al pacienţilor cu tulburari
psihice grave ce implică riscul unei
vătămări corporale pentru ei sau pentru echipajul medical;
-
Protocol- cadru de colaborare cu Serviciul Poliţiei Rutiere în vederea
limitării accidentelor rutiere în care sunt implicate ambulante;
- Protocol- cadru privind aplicarea
Planului operational de intervenţie în caz de accident de aviaţie;
-
Protocol- cadru de colaborare cu Inspectioratul pentru Situatii de
Urgenţă ,,Semenic” Caras-Severin în vederea asigurarii operaţiunilor comune de
urgenţă prin echipajele EPA - SMURD.
În ceea
ce priveşte acordarea asistenţei medicale de urgenţa cu elicopterele
achiziţionate de către MS., încapand cu anul 2014, SJA Caras-Severin a
colaborat cu SMURD Arad pentru transferul unor pacienti eligibili aflaţi în
stare critică, către centrul universitar medical Timis.
PRINCIPALELE
DIRECTII DE ACTIUNE
IN ANUL 2015
Pentru anul 2015, Serviciul Judetean de Ambulanta
Caras-Severin isi propune:
- Optimizarea
utilizării resurselor- materiale ,
financiare , umane ;
-
Achiziţionarea de aparatură ,în vederea înlocuirii celei depăşită fizic
şi moral
-
Achizitia de servicii de
intretinere a aparaturii din dotarea
ambulanţelor
Realizarea unui management unitar şi o coordonare
calitativ superioară a resurselor serviciilor medicale de urgenţă prin :
-
reducerea timpului de reacţie şi a timpului de răspuns;
-
îmbunataţirea conlucrării structurilor din cele doua institutii ( SJA şi
ISU)
-
eliminarea disfunctionalităţilor de coordonare;
-
reducerea cazurilor de alertare întârziată, cu consecinţe grave asupra
vieţii.
-
îmbunătăţirea indicatorului
promptitudine pentru solicitările din mediul rural cu cel putin 30% ;
-
creşterea gradului de satisfacţie şi a încrederii populaţiei în
calitatea actului medical;
-
îmbunatăţirea condiţiilor de lucru ale salariaţilor;
- scăderea
riscului de antrenare a răspunderii civile şi
penale a personalului medico-sanitar şi auxiliar;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu