PUNCT DE VEDERE SALVAȚI COPIII
CU PRIVIRE LA SITUAȚIA ACTUALĂ A VENITURILOR MATERNITĂȚILOR ȘI SECȚIILOR DE
TERAPIE INTENSIVĂ NEONATALĂ DIN ROMÂNIA ȘI
PERICOLUL IMINENT DE CREȘTERE A RATEI
MORTALITĂȚII INFANTILE
București,
24 iulie 2014. Salvați Copiii România își exprimă din nou îngrijorarea
cu privire la amânarea rectificării bugetului de stat, cu consecințe grave
privind alocările bugetare din sistemul de sănătate. După semnalul nostru de
alarmă din 23 aprilie 2014, atunci când Guvernul României viza reducerea
bugetului alocat îngrijirii nou-născuților prematuri din maternități și
secțiile de terapie intensivă neonatală din spitale, situația din aceste
instituții medicale a devenit deosebit de critică, punând în pericol viețile a
sute de copii aflați într-o condiție medicală de maximă vulnerabilitate.
Alocarea bugetară trebuie să atingă cel puțin nivelul din 2013 - în caz
contrar, pentru lunile rămase până la
sfârșitul anului, preconizăm, pentru prima dată din 1994, o evoluție ascendentă
a mortalității infantile.
SITUAȚIE
DISPERATĂ LA NIVEL NAȚIONAL
Unul dintre drepturile fundamentale ale
unui copil este dreptul la viață. Orice caz individual de nesocotire a acestui
drept este extrem de grav și se presupune că la originea lui se află acțiuni
sau omisiuni ale unor adulți responsabili, legal și moral, pentru acestea. Dacă
multiplicăm această situație la cele 166 de unități medicale în care, anual, se
nasc prematur între 20.000 și 24.000[1]
de bebeluși a căror supraviețuire a încetat să mai fie o preocupare pentru
decidenții politici, putem considera că
există riscul producerii, în România, a unei crize umanitare în rândul
copiilor. Și nu din cauze naturale, ci, concret, prin acțiunea Guvernului
de a reduce drastic bugetele anuale pentru îngrijirea acestor copii, cât și
prin întârzierea nepermisă a rectificării bugetare pentru anul 2014, care
blochează astfel finanțarea corespunzătoare.
Pentru exemplificare, redăm mai jos
dificultățile cu care se confruntă câteva dintre maternitățile în care
Organizația Salvați Copiii a donat de-a lungul ultimilor trei ani echipamente
moderne necesare îngrijirii nou-născuților.
Maternitatea
Cantacuzino, București
Maternitatea traversează o perioadă
extrem de dificilă. Banii din Programul național de sănătate a mamei și copilului
au fost integral cheltuiți, astfel încât, pentru menținerea funcționalității
echipamentelor medicale, pentru consumabile și urgențe, se înaintează referate
către spital, însă și aici bugetele sunt insuficiente sau pe terminate.
Buget 2012
|
Buget 2013
|
Buget 2014
|
Nr. de prematuri (2013)
|
350.000 lei
|
200.000 lei
|
72.000
|
451 (20% indice de
prematuritate)
|
Comparativ cu numărul de nou-născuți prematuri, bugetul alocat pentru
|
Maternitatea
Filantropia, București
Bugetul estimat și solicitat de la
Ministerul Sănătății, pentru 2014,
a fost de 500.000 lei, însă a fost alocată o sumă de 7
ori mai mică, fără a ține seama de nevoile exprimate de către reprezentanții
maternității. În această situație de avarie, viața nou-născuților a depins de
ingeniozitatea transferării de resurse de pe un program de sănătate pe altul.
Până astăzi, au fost cheltuiți toți banii, iar intervențiile medicale se fac cu
sacrificii mari din partea spitalului. ”Abia
supraviețuim, nu am cumpărat decât tubulatură și sulfactant. Numărul de prematuri
pe care îi îngrijim este mai mare față de anii trecuți. Nu mai avem nici măcar
catetere și nu putem asigura service-ul echipamentelor și nici piesele de
schimb. Reparația incubatoarelor din 2009 este foarte costisitoare, iar în
starea de acumnu mai pot fi folosite.” (Dr. Mihaela Demetrian)
Buget 2012
|
Buget 2013
|
Buget 2014
|
Nr. de prematuri (2013)
|
210.000 lei
|
257.000 lei
|
72.000
|
270 (din care 123 cu vârsta de gestație sub
32 de săptămâni)
|
În Normele tehnice de realizare a Programului național pentru anii
2013-2014 se prevede un cost mediu/copil cu detresă respiratorie
tratat cu surfactant de 6.200 lei. Reiese că, în 2014, vor
putea fi tratați cu banii din acest program doar 12 copii, în condițiile în
care media anuală de nou-născuți cu detresă respiratorie primiți de
Maternitatea Filantropia este de 120. (Notă de fundamentare adresată de
Spitalul Clinic Filantropia către Direcția de sănătate publică a Municipiului
București, Serviciul de programe de sănătate)
|
Spitalul
Județean Cluj
Inițial, bugetul alocat pe primul
semestru al anului 2014 (150.000 lei) pentru Secția de terapie intensivă
neonatală a Spitalul județean din Cluj a fost considerat suficient raportat la
numărul estimat de nou-născuți prematuri. Însă, începând cu luna iulie, când ar
fi trebuit să fie trimis bugetul pentru semestrul II, problemele nu au
întârziat să apară. Spitalul nu-și mai poate permite să achiziționeze
sulfactant, necesar în tratamentul detresei respiratorii și vital pentru
supraviețuirea bebelușilor prematuri.
Buget 2012
|
Buget 2013
|
Buget 2014
|
Nr. de prematuri (2013)
|
150.000
|
68.000 (primiți în trimestrul 4 al
anului)
|
150.000 (alocați pentru primul semestru)
|
300
|
”O altă problemă pe care o avem este lipsa vaccinului împotriva
hepatitei B, suntem nevoiți să-i trimitem pe părinți să cumpere din afara
spitalului, însă, în majoritate, populația este defavorizată.” (Dr. Ligia
Blaga)
|
Spitalul
Județean Piatra-Neamț
Greu de imaginat că un spital județean
poate fi lipsit de resurse financiare pentru Secția de terapie intensivă
neonatală, încă de la începutul anului 2014. Acest lucru s-a întâmplat în
Piatra-Neamț. Deși a fost alocată o sumă derizorie (25.000 lei), nici măcar
aceasta nu a ajuns la spital pentru a-i îngriji pe nou-născuți. Eforturile
Spitalului județean de a acoperi nevoile Secției de neonatologie au fost mari,
având în vedere că, în administrarea conducerii spitalului, mai sunt alte 40 de
secții.
Buget 2012
|
Buget 2013
|
Buget 2014
|
Nr. de prematuri (2014)
|
39.000
|
9.000
(prin realocare din Programul naţional de diabet) |
8.000
(din cei 25.000 prevăzuți pentru întreg anul) |
În primul semestru din 2014, au fost 85 de
nou-născuți prematuri.
|
„Nu am mai primit nimic și este greu să
supraviețuim fără buget. [...] Aș propune ca terapia intensivă neonatală
să fie măcar un apendice al terapiei intensive de adulți, să nu mai fim
lasați pe dinafară.” (Dr.
Sorana Iftimia)
|
Spitalul
Clinic Județean de Urgență Sibiu
În secţiile Neonatologie, Prematuri şi
Terapie Intensivă Copii primesc îngrijire, anual, aproximativ 2.600 de copii,
dintre care 20% sunt nou-născuți prematuri, mulți având nevoie de tratamente
costisitoare în secția de terapie intensivă neonatală. Banii alocați de
Ministerul Sănătaţii în cadrul Programului național de sănătate nu acoperă nici
măcar un sfert din bugetul cerut prin notele de fundamentare ale unității
medicale.
Buget 2012
|
Buget 2013
|
Buget 2014
|
Nr. de prematuri (2013)
|
621.000
|
341.000
|
78.000
|
Aproximativ 500 de prematuri (din care 273 au
avut nevoie de îngrijire specială în secţia de terapie intensivă neonatală).
|
„Atunci când secţiile Neonatologie, Prematuri şi Terapie Intensivă
Copii au rămas fără consumabile şi alte materiale necesare, spitalul le-a
finanţat cu suma necesară” (864.000 lei, până la 31 martie 2014) (Dr.
Vasile Spinean, managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu)
|
MORTALITATEA
INFANTILĂ ÎN ROMÂNIA, LA COTE ALARMANTE[2]
Eforturile din ultimele două decenii ale
Guvernului și ale cadrelor medicale în asigurarea supraviețuirii
nou-născuților, cei mai vulnerabili dintre cetățenii României, sunt salutare și
totodată firești, fiind expresia unei atitudini umane responsabile și civilizate.
Dotarea cu echipamente moderne a maternităților, asigurarea unui buget adecvat
și a unui personal corespunzător conduc neîndoielnic la diminuarea
semnificativă a ratei mortalității infantile, așa cum s-a înregistrat, în
ultimele două decenii, în România, de la
24 de decese la mia de nașteri în 1994, la 9 în 2012. (vezi Graficul 1).
Grafic
1 Grafic
2
În ciuda acestei evoluții, mortalitatea infantilă rămâne un capitol
sumbru pentru România, plasând țara noastră, după 7 ani de integrare europeană,
încă pe primul loc în Uniunea Europeană, cu o rată a mortalităţii infantile
mai mult decât dublă (9‰) față de media de 4‰ (vezi Graficul 2). Conform analizelor Salvați Copiii, o treime din aceste decese ar putea fi prevenite prin dotarea
maternităţilor şi secţiilor de nou-născuţi cu echipamente medicale performante
și prin dezvoltarea de programe suport pentru gravide, mame şi copii.
REDUCEREA
BUGETULUI ALOCAT NOU-NĂSCUȚILOR - O MĂSURĂ ILEGALĂ, NECONSTITUȚIONALĂ ȘI
ANTIEUROPEANĂ
Dincolo de datele statistice,
respectarea dreptului la viață al fiecărui copil care se naște viu este o
responsabilitate prioritară pentru adulții din jurul lui: nu numai pentru
părinți sau medici, dar și pentru reprezentanții autorităților care, prin
deciziile lor, pot ajuta considerabil sau pot sabota eforturile celor implicați
direct în oferirea îngrijrii corespunzătoare.
Prin refuzul dreptului la viață al nou-născuților
este încălcat grav principiul interesului superior al copilului care se impune,
conform legii, în orice decizie a autorităţilor administrative, organelor
legislative sau instanţelor judecătoreşti. Acest principiu este o normă de
drept material, o regulă fundamentală de interpretare juridică și o obligație
procedurală pentru toate autoritățile (instituţiile de asistenţă socială
publice sau private, instanţele judecătoreşti, autorităţile administrative sau
organele legislative). Consacrarea în dreptul intern a acestui principiu s-a
produs prin: Convenția ONU cu privire la
drepturile copilului[3],
ratificată de România încă din 1990, Carta
drepturilor fundamentale a Uniunii Europene[4],
Constituția României[5]
și Legea 272/2004 cu privire la
drepturile copilului[6].
BUGETUL PERMITE ALOCAREA FONDURILOR NECESARE
SUPRAVIEȚUIRII COPIILOR PREMATURI
Intenția
Guvernului de a opri finanțarea corespunzătoare a terapiei intensive neonatale
devine de neînțeles dacă ținem seama de faptul că propunerile pentru Bugetul
României pentru 2014 conțin măriri semnificative de sume alocate unor
instituții sau activități care nu pot sta laolaltă, din punct de vedere al
priorității morale sau al primordialității juridice, cu cauza supraviețuirii
copiilor prematuri. Nu vorbim despre bunuri, confort sau creștere economică, ci
despre dreptul la viață al unor copii, drept fundamental a cărui împlinire
depinde doar de noi, de dumneavoastră, de toți cei care pot contribui direct
sau indirect.
"Primele ore din viaţa unui bebeluş prematur
sunt pline de riscuri, iar fără un ajutor calificat pe care-l pot oferi doar
medicii neonatologi, el are șanse minime de supraviețuire. Este de neiertat că
multe dintre pierderile de vieți de copil înregistrate anual ar putea fi
evitate dacă ar exista suficiente resurse pentru ca naşterea și îngrijirea ulterioară
să aibă loc în condiţii de siguranţă şi cu toate instrumentele și materialele
la îndemână", declară Gabriela
Alexandrescu, Preşedinte Executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii.
Un singur
exemplu din lista generoasă de suplimentări bugetare pentru 2014[7]
arată că renunțarea doar cu un procent
(1%, adică 13 milioane lei) din mărirea de care se bucură Ministerul
Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (de la 3,5 miliarde lei la 4,8
miliarde lei) sau mai puțin de un procent (0,6%) din suma alocată în plus
pentru Ministerul Agriculturii (de la 17,1 miliarde lei la 19,4 miliarde lei) ar putea permite unui număr de câteva sute
de copii să trăiască. Privite astfel lucrurile, decizia corectă, din punct
de vedere uman, e una singură.
De aceea, Organizația Salvați Copiii propune
evaluarea situației financiare din maternități și secțiile lor de neonatologie
și stabilirea unor bugete realiste care să asigure echipamentele medicale
necesare și un personal suficient pentru ca și cei foarte mici să se bucure de viață.
Prin eforturi proprii, datorită generozității contribuabililor prin
campania 2%, dar şi a companiilor, în perioada 2012-2014, Salvați Copiii a
dotat cu echipamente performante 37 de maternități si sectii de nou-nascuti,
valoarea totală a donațiilor ajungând la 4.030.000 de lei.
DESPRE
ORGANIZAŢIA SALVAŢI COPIII
Salvaţi Copiii România este o
organizaţie neguvernamentală, de utilitate publică, non-profit, care militează
activ pentru drepturile şi protecţia copilului în România, din 1990, în acord
cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului.
Programele organizaţiei sunt adresate tuturor copiilor, cu o atenţie deosebită
către cei aflaţi în situaţii dificile - copiii din comunităţile dezavantajate,
copiii victime ale violenţei, exploatării prin muncă, traficului sau
neglijării, copiii refugiaţi etc.
În cei 24 de ani de activitate, peste
1.007.000 copii au fost implicaţi în campaniile şi programele desfăşurate de
organizaţie. Salvaţi Copiii România este membru al Save the Children
Internaţional, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează
drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în
peste 120 de ţări.
Contact
Salvaţi Copiii România:
Alexandra
Boeriu
Tel. 0744
360 446
alexandra.boeriu@salvaticopiii.ro
Web: www.salvaticopiii.ro
Web: www.salvaticopiii.ro
[1] Conform declarațiilor Şefului
Clinicii bucureştene de Obstretică şi Ginecologie „Polizu“, conf. dr. Nicolae
Suciu. Vezi link: adev.ro/mjhzr7
[2] Mortalitatea infantilă în România în 2012, Centrul Naţional de Statistică și Informatică în
Sănătate Publică, Ministerul Sănătății.
[3] Art. 3, aliniat 1: ”În toate
acţiunile care privesc copiii, întreprinse de instituţiile de asistenţă socială
publice sau private, de instanţele judecătoreşti, autorităţile administrative
sau de organele legislative, interesele copilului vor prevala.”.
[4] Art. 24 litera (2) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii
Europene stabilește că ”În toate
acțiunile referitoare la copii, indiferent dacă sunt realizate de autorități
publice sau de instituții private, interesul superior al copilului trebuie să
fie considerat primordial.”
[5] Art. 49, aliniat 1: ”Copiii
şi tinerii se bucură de un regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea
drepturilor lor.”
[6] Art. 1, aliniat 3: ”Principiul interesului superior al
copilului va prevala în toate demersurile şi deciziile care privesc copiii,
întreprinse de autorităţile publice şi de organismele private autorizate,
precum şi în cauzele soluţionate de instanţele judecătoreşti.”
[7] Vezi http://www.mfinante.ro/proiectbuget2014.html?pagina=domenii și http://goo.gl/VPbqk3
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu