Noile reglementări sunt
cuprinse într-o Ordonanță de Urgență adoptată astăzi de Guvern.
Potrivit actului normativ, toate
categoriile de persoanele fizice care, în prezent, sunt asigurate cu plata
contribuţiei de asigurări sociale de sănătate din bugetul de stat și din alte
surse bugetare, vor beneficia în continuare de calitatea de asigurat (detalii
mai jos*). Prin urmare, noile prevederi armonizează Legea 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătății cu prevederile Codului Fiscal care vor intra în
vigoare de la 1 ianuarie 2018 și stabilește modalitatea de finanțare a
contribuțiilor de sănătate pentru persoanele fizice asigurate prin plata
contribuțiilor de sănătate de către stat.
Amintim faptul că, potrivit prevederilor din Codul Fiscal, pentru
categoriile de persoane asigurate fără plata contribuției de sănătate, a fost eliminată obligația plății
contribuției de asigurări sociale de sănătate din sarcina bugetului de stat, a
angajatorului sau a fondului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli
profesionale constituit în condiţiile legii, precum şi a bugetului asigurărilor
pentru şomaj.
De asemenea, actul normativ adoptat astăzi are în vedere
instituirea cadrului legal pentru a asigura sumele necesare Fondului național
unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS), în vederea furnizării
serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor
medicale şi altor servicii la care au dreptul asiguraţii. Concret, după
epuizarea fondului de rezervă, veniturile FNUASS se completează cu sume care se alocă de la
bugetul de stat. Măsura are scopul să asigure dreptul la sănătate al
asiguraților în sistemul public de sănătate.
De asemenea, actul normativ cuprinde reglementări necesare
pentru ca persoanele asigurate să poată
să facă dovada calității de asigurat chiar și în situația în care nu au primit
cardul național de sănătate sau nu se regăsesc în sistemul informatic unic
integrat (SIUI). Astfel, în cazuri
speciale, adeverința de asigurat este document justificativ.
Cardul de sănătate este un document personal, netransmisibil, iar
validarea cu cardul de sănătate a serviciilor medicale reprezintă acordul
implicit al asiguraților pentru plata acestor servicii din fondul de sănătate.
Pe de altă parte,
utilizarea fără drept a cardului de sănătate de către furnizorii de
servicii în scopul raportării și validării unor servicii (
medicale/medicamente/dispozitive medicale), constituie acum infracţiune şi se
pedepseşte conform legii (art. 327 din Codul penal - falsul privind identitatea).
Totodată, a fost
reglementat cadrul legal pentru stabilirea pachetului de servicii medicale
furnizate de asigurarile voluntare de
sănătate. Sunt clarificate, astfel, situațiile în care asigurătorii acordă
servicii medicale incluse în pachetul de bază care se decontează din bugetul
FNUASS.
Informații suplimentare:
* Începând cu anul 2018, se vor adăuga persoanelor
asigurate fără plata contribuției -
copiii până la vârsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani până la vârsta de
26 de ani elevi sau studenţi, tinerii cu vârsta de până la 26 de ani care
provin din sistemul de protecție a copilului, persoanele coasigurate,
persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin legi speciale, etc – și
următoarele categorii de persoane pentru care plata contribuției se făcea până
acum din alte surse bugetare:
Ø persoanele
care se află în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă,
acordat în urma unui accident de muncă sau a unei boli profesionale;
Ø persoanele
care se află în concediu de acomodare, potrivit Legii nr. 273/2004 privind
procedura adopţiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în
concediu pentru creşterea copilului potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea
copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi în concediu pentru copilul cu handicap
potrivit Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
Ø persoanele
care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv
în unităţile penitenciare, precum şi pentru persoanele care se află în
executarea unei măsuri educative ori de siguranţă privative de libertate,
respectiv persoanele care se află în perioada de amânare sau de întrerupere a
executării pedepsei privative de libertate, dacă nu au venituri;
Ø persoanele
care beneficiază de indemnizaţie de şomaj sau, după caz, de alte drepturi de
protecţie socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru şomaj,
potrivit legii;
Ø persoanele
reţinute, arestate sau deţinute care se află în centrele de reţinere şi
arestare preventivă organizate în subordinea acestei instituţii, care nu au
venituri, pentru străinii aflaţi în centrele de cazare în vederea returnării
ori expulzării, precum şi pentru cei care sunt victime ale traficului de
persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii
şi sunt cazaţi în centrele special amenajate potrivit legii;
Ø persoanele
care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit
Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
Ø persoanele
fizice cu venituri lunare din pensii;
Ø persoanele
cetăţeni români, care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o
perioadă de cel mult 12 luni, dacă nu au venituri;
Ø personalul
monahal al cultelor recunoscute, aflat în evidenţa Secretariatului de Stat
pentru Culte, dacă nu realizează venituri din muncă, pensie sau din alte surse.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu